Rechercher dans ce blog

Rabu, 02 November 2022

Kwart miljard extra voor defensie-industrie: 'Zelf munitie draaien geen prioriteit' - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Kwart miljard extra voor defensie-industrie: 'Zelf munitie draaien geen prioriteit'  Telegraaf.nl
  2. Nederland moet met eigen defensie-industrie voorbereid zijn op vijandelijke slagkracht  Defensie.nl
  3. Staatssecretaris zet vaart achter materieelaankoop | Nieuwsbericht  Defensie.nl
  4. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Kwart miljard extra voor defensie-industrie: 'Zelf munitie draaien geen prioriteit' - Telegraaf.nl
Read More

'Kwart van bedrijven overweegt vertrek uit Nederland' | Financieel | Telegraaf.nl - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. 'Kwart van bedrijven overweegt vertrek uit Nederland' | Financieel | Telegraaf.nl  Telegraaf.nl
  2. Een vijfde bedrijven overweegt vertrek uit Nederland  Het Financieele Dagblad
  3. Onmin bij ondernemers neemt toe: kwart van de bedrijven wil weg uit Nederland  Parool.nl
  4. Onderzoek: nog steeds veel bedrijven zonder…  DeOndernemer.nl
  5. Bijna een op de vijf bedrijven neemt geen milieumaatregelen: 'We zijn klaar met de klimaathype'  Parool.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

'Kwart van bedrijven overweegt vertrek uit Nederland' | Financieel | Telegraaf.nl - Telegraaf.nl
Read More

Grote verandering bij Twitter: iedereen kan straks een blauw vinkje kopen - RTL Boulevard

Na maandenlang getouwtrek nam Musk afgelopen vrijdag Twitter definitief over voor 44 miljard dollar. De rijkste man ter wereld ontsloeg direct veel belangrijke leidinggevenden en staat momenteel alleen aan het roer. Die situatie is volgens hem 'slechts tijdelijk'. Ook heeft hij allerlei oude bekenden als managers aangesteld en 50 techneuten die bij Tesla werkten aangenomen.

Daarnaast kondigde Musk de afgelopen dagen via tweets meerdere wijzigingen bij het bedrijf aan. Veel van zijn aankondigingen gaan over het Twitter Blue-abonnement, dat nu nog alleen in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland beschikbaar is. Met het abonnement, dat momenteel 5 dollar per maand kost, krijgen gebruikers exclusieve functies, zoals een optie om tweets achteraf te bewerken. Die optie zou Musk echter binnenkort voor iedereen beschikbaar willen maken.

Betalen voor verificatie-vinkje

De opvallendste wijziging is dat Twitter Blue-abonnement wordt gekoppeld aan het bekende blauwe vinkje voor een geverifieerd account. Aan zo'n vinkje zien gebruikers of het om een echt account van een bekend persoon of een bedrijf gaat. Twitter deelde de vinkjes na een verificatieproces uit. Maar Musk zegt dat iedereen straks zo'n blauw vinkje kan kopen door een Twitter Blue-abonnement te nemen. "De macht aan het volk", noemt de miljardair dat.

De abonnementsprijs gaat na de wijziging omhoog naar 8 dollar per maand. Publieke figuren, zoals politici, krijgen volgens Musk na de aanpassing een tweede vinkje op hun profiel.

'Prioriteit bij rangschikking'

Twitter Blue-abonnees krijgen volgens Musk ook 'prioriteit' bij de rangschikking van hun tweets in reacties en vermeldingen, en in de zoekresultaten. "Dit is essentieel om spam en oplichting te bestrijden", zegt Musk. Verder krijgen abonnees de mogelijkheid om 'langere video's en audiofragmenten' te posten en krijgen ze 'de helft minder advertenties' te zien.

De Tesla-baas heeft haast bij de uitrol van de aanpassingen aan Twitter Blue. Hij zou zijn personeel hebben opgedragen om de functie al op 7 november klaar te hebben. Lukt dat niet, dan dreigt hij volgens Amerikaanse media de betrokken medewerkers te ontslaan.

Betaalmuur omzeilen

Een onderdeel van het Blue-abonnement was tot nu toe de mogelijkheid om artikelen op de sites van 300 Amerikaanse uitgevers reclamevrij te lezen. Deze functie schrapt Twitter nu echter van de ene op de andere dag, zo bleek dinsdag. Het bedrijf mailde uitgevers over het stopzetten met een opzegtermijn van één dag. "Vanaf morgen zullen we stoppen met het weergeven van het label 'Twitter Blue Publisher' op tweets die uw artikelen bevatten."  

Musk wil binnenkort een systeem invoeren waarbij Twitter Blue-abonnees de betaalmuren op websites van uitgevers kunnen omzeilen. Uitgevers moeten hiervoor samenwerken met Twitter. Met de inkomsten van het abonnement zou het bedrijf volgens Musk ook 'de makers van content kunnen belonen'.

Inactieve accounts laten vervallen

Musk vindt het ook een goed idee om accounts van gebruikers die te lang inactief zijn automatisch te laten vervallen. Hij reageerde instemmend op een voorstel om accounts die 30 dagen niets hadden getweet automatisch af te sluiten, waarna anderen de vrijgekomen gebruikersnamen zouden kunnen claimen. Dat roept vraagtekens op over de impact voor de bestrijding van nepnieuws, doordat bekende gebruikersnamen in andere handen zouden vallen.

Adviesraad over moderatie en blokkades

Twitter krijgt volgens Musk binnenkort een adviesraad die zich zal buigen over de moderatie van berichten en blokkades van accounts. Het bedrijf zal 'geen belangrijke beslissingen nemen' over dat soort zaken voordat die raad daar een uitspraak over heeft gedaan. Het gaat dan bijvoorbeeld over welke tweets een tijdelijke verbanning van het platform kunnen opleveren. Musk is tegen permanente blokkades, zoals die is opgelegd aan Donald Trump.

Na de overname vrijdag bevroor het bedrijf de toegang van veel moderatoren tot interne tools die worden gebruikt voor het beoordelen van berichten en het handhaven van regels, meldden Amerikaanse media. Medewerkers van de afdeling 'Trust and Safety' konden daardoor geen accounts wijzigen of straffen uitdelen voor het overtreden van regels rond nepnieuws, beledigingen en haatzaaiende berichten, behalve voor de meest ingrijpende schendingen. Volgens Twitters hoofd veiligheid en integriteit Yoel Roth is de maatregel nodig om 'de kansen op het uitlekken van interne gegevens na de overname te verminderen'.

De beperkingen zorgden ervoor dat tools waar normaal honderden medewerkers toegang toe hadden werden beperkt tot slechts zo'n 15 mensen. Het leidde tot zorgen over het bestrijden van ongewenste berichten in de aanloop naar de tussentijdse verkiezingen in de VS komende week. Op vrijdag en zaterdag was er een toename van 1700 procent van racistische uitingen op Twitter, meldde onderzoeksbureau Dataminr, dat een officiële partner van Twitter is. Dat zou het directe gevolg zijn van de beperking van de toegang tot de moderatietools.

Vrijheid van meningsuiting

Musk is voorstander van een minder streng moderatiebeleid bij Twitter, dat volgens hem zou leiden tot een opener debat op het platform. In een boodschap gericht aan bezorgde adverteerders herhaalde Musk dat afgelopen vrijdag.

Twitter is volgens hem 'belangrijk voor de toekomst van de menselijke beschaving', omdat het een 'digitaal dorpsplein' is waar een 'breed scala aan meningen kan worden besproken op een gezonde manier'. "Momenteel is er een groot gevaar dat sociale media versplinteren in extreem-rechtse en extreem-linkse echokamers die meer haat genereren en onze maatschappij verder verdelen." 

Een paar dagen later noemde Musk zelf de Britse krant The Guardian in een tweet 'een extreem linkse propagandamachine'.

Terugkeer van de app Vine 

Musk wil ook de geannuleerde video-app Vine terugbrengen. Twitter lanceerde Vine begin 2013 als app waarop gebruikers video's van maximaal 6 seconden konden plaatsen. Vier jaar later stopte de dienst weer, kennelijk omdat de populariteit tegenviel. Inmiddels hebben veel Vine-filmpjes een cultstatus gekregen, en worden die nog veelvuldig gedeeld via YouTube en TikTok. Zo'n 70 procent van de respondenten op de poll van Musk zei Vine terug te willen. 

Adblock test (Why?)


Grote verandering bij Twitter: iedereen kan straks een blauw vinkje kopen - RTL Boulevard
Read More

Selasa, 01 November 2022

RIVM maakt (opnieuw) rekenfout in lijst piekbelasters, minister 'baalt enorm' - RTL Boulevard

Stikstofminister Christianne van der Wal schrijft in een brief aan de Tweede Kamer over de fout. Het is de tweede keer dit jaar dat het misgaat, dit voorjaar bleken boeren ook al onterecht in de top 100 van piekbelasters van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) te staan.

'Zeer betreurenswaardig'

De lijst die door het RIVM gemaakt wordt, gebruikt het kabinet om belangrijke stikstofbeslissingen te maken. Dat er nu weer bedrijven onterecht op de lijst staan, noemt Van der Wal 'zeer betreurenswaardig'.

"Dit is niet de eerste keer dat de door het RIVM geleverde informatie op een later moment gecorrigeerd moet worden", schrijft Van der Wal. "Als minister moet ik kunnen vertrouwen op de informatie die ik aangeleverd krijg van een onafhankelijk wetenschappelijk kennisinstituut als het RIVM. Dit vertrouwen bleek in dit geval onterecht."

Impact nog onbekend

Concreet gaat het om varkens- en pluimveestallen die onterecht door het RIVM zijn aangewezen als piekbelaster. De impact van de fout is nog niet bekend, zegt Van der Wal. Later deze maand wordt daar meer over bekend.

Om te voorkomen dat zoiets opnieuw gebeurt, wil de minister dat een externe partij de processen van het RIVM evalueert. Van der Wal wil dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport deze taak op zich neemt

Sjaak van der Tak, voorzitter van LTO Nederland, noemt de nieuwe fout 'gênant' en zegt dat deze consequenties zal hebben. Het toont volgens hem aan dat het gebruik van algemene modellen voor de aanpak van individuele ondernemers ongeschikt is. Daar is volgens Van der Tak al vaker kritiek op geuit.

'Kritische vragen'

Het RIVM 'betreurt de verwarring' die door de fout bij boeren is ontstaan. De rekensom kwam pas aan het licht toen de achterliggende data van de lijst via de Wet Open Overheid (Woo) werd opgevraagd.

"Agrarische bedrijven hebben op basis van de Woo kritische vragen aan het RIVM gesteld over deze lijst", stelt het instituut. Daardoor kwam aan het licht dat er onjuiste emissiefactoren zijn gebruikt.  

Adblock test (Why?)


RIVM maakt (opnieuw) rekenfout in lijst piekbelasters, minister 'baalt enorm' - RTL Boulevard
Read More

Urenlange spoorproblemen in Randstad voorbij | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl - NU.nl

De problemen op het spoor die bijna heel de dag voor vertragingen zorgden in de Randstad, zijn maandagavond voorbij. Een breuk in de bovenleiding bij Schiphol zorgde overdag voor de grootste ellende. Daardoor reden er vanaf halverwege de ochtend tot ver in de middag minder treinen van en naar de luchthaven.

Ook waren er problemen tussen Den Haag en Leiden. Dat was een gevolg van de kapotte bovenleiding bij Schiphol, maar ook van een kapotte bovenleiding tussen de twee steden zelf. Dat probleem was tegen 17.00 uur opgelost.

Daarnaast reden er tot en met het begin van de avond minder treinen tussen Leiden en Almere vanwege een sein- en wisselstoring.

De treinuitval op de laatste dag van oktober is kenmerkend voor de maand waarin reizigersorganisatie Rover al opvallend veel klachten telde. Zo waren er meer klachten van NS-reizigers in oktober dan in september. Dat was volgens Rover nog niet eerder voorgekomen.

Traditioneel is september de drukste reismaand op het spoor. Daarom is het niet vreemd dat die maand normaal gesproken ook de meeste klachten binnenkomen.

Adblock test (Why?)


Urenlange spoorproblemen in Randstad voorbij | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl - NU.nl
Read More

Corrie (71) gaat na oproep vakkenvullen bij Albert Heijn: 'Ook leuk voor sociale contact' - RTL Boulevard

"Opa's en oma's gezocht!" Zo'n vacature kom je niet elke dag tegen. Carmen Driessen is de ondernemer die hem plaatste. Ze heeft twee Albert Heijn-franchisevestigingen. Een in de nieuwe Arnhemse wijk Schuytgraaf en een in Elst. Door opa's en oma's aan het werk te zetten wil ze het personeelstekort aanpakken.

"We kunnen altijd wel mensen gebruiken", zegt Driessen. Omdat het lastig is om op andere wijze genoeg werknemers te krijgen, zette ze afgelopen vrijdag een advertentie in de lokale krant. Ook op Facebook en LinkedIn verscheen de oproep en dat is een groot succes.

Binnen tien minuten kwamen de eerste reacties al binnen en inmiddels zijn het er 'zeker al tientallen'. Gisteren waren de eerste sollicitatiegesprekken, onder meer met Corrie, die meteen een contract aangeboden kreeg.

Al zeven jaar met pensioen

"Ik werkte als verpleegkundige, maar ik ben nu al zeven jaar met pensioen", vertelt de 71-jarige Kapteyn. De afgelopen jaren heeft ze een tijd op de kleinkinderen gepast, maar nu die wat groter zijn is dat niet meer nodig.

"Ik heb genoeg hobby's, maar de winter komt eraan en dan heeft de tuin toch minder onderhoud nodig. En in de winter ontmoet je ook minder mensen", zegt ze

Het leek Kapteyn dan ook leuk om wat erbij te doen. Ze sprak erover met haar kleinzoon, die naast zijn school bij de Albert Heijn werkt. Hij vertelde dat het zo moeilijk was om personeel te vinden.

"Toen gooide ik een balletje op: er zijn immers zoveel gepensioneerden die nog wel willen werken." Toevallig was Driessen hier toen ook al mee bezig en van het een kwam het ander.

In onderstaande video zie je hoe het personeelstekort wordt veroorzaakt en wat we eraan kunnen doen: 

Sociale contact

"Het is wel een uitdaging", zegt Kapteyn, maar het is ook het sociale contact dat haar aanspreekt. Ze begint met vakkenvullen, wie weet komt daar straks het werk achter de kassa bij.

Bij het vakkenvullen wordt er overigens wel rekening gehouden met de leeftijd van medewerkers, zegt Driessen. Zo zijn diepvriesvakken voor bijvoorbeeld vis of kip vaak op een hoogte dat je niet hoeft te bukken. En bij het vullen van de schappen met chips, of kruidenrekjes hoef je niet zo zwaar te tillen.

Kapteyn heeft een contract voor tussen de twee en twaalf uur per week. Het liefst werkt ze acht uur, verdeeld over twee ochtenden. Ze gaat het minimumloon voor volwassenen volgens de cao voor het Levensmiddelenbedrijf verdienen. Dat is 11,03 euro bruto per uur.

Veel personeel in supermarkten bestaat uit jongeren, maar Kapteyn denkt dat de combinatie van jong en oud heel goed kan zijn: "In de zorg kan het ook," Ze is zelf gewend om met jongeren om te gaan: "Maar ik ga niet in dezelfde uren werken als mijn kleinzoon, want misschien voelt hij zich dan wel opgelaten."

Wie weet werkt Kapteyn straks wel samen met vriendinnen. "Als het bevalt dan hebben zij misschien ook wel interesse." 

Meer inkomen

"Het is voor het eerst dat ik hoor dat gepensioneerden worden gevraagd", zegt Ronald Dekker, arbeidsmarktdeskundige van TNO, over de wervingsactie van Driessen.

"Maar het past wel bij wat je vaker hoort, namelijk dat bedrijven kampen met een krappe arbeidsmarkt en dat mensen die pensioengerechtigd zijn wat vaker aan het werk gaan, of aan het werk blijven."

'Niet inleveren op AOW'

Als je na je pensioen toch weer gaat werken, dan hoef je niet in te leveren op je AOW, zegt advocaat arbeidsrecht Suzanne Meijers. Je hebt dus wat extra geld in handen. Het kan wel dat je in een hogere belastingschijf terecht komt.

Maar veel pensioengerechtigden die maar een aantal uren in de week gaan werken, zullen dat niet alleen voor het geld doen, maar meer om nog wat om handen te hebben, denkt zij.

'Ook voor werkgever interessant'

Als je puur naar de financiële kant kijkt, dan is het ook voor werkgevers aantrekkelijk als pensioengerechtigde werknemers weer gaan werken, aldus Meijers. 

Er gelden namelijk versoepelde regels, juist om ervoor te zorgen dat ouderen na hun pensioen nog ergens aan de slag gaan.

Zo mag een werkgever veel vaker een arbeidsovereenkomst aanbieden, voordat een contract voor onbepaalde tijd moet worden aangeboden: zes contracten in vier jaar, in plaats van drie contracten in drie jaar. Dat betekent dat werkgevers sneller van iemand afkunnen, als zij dat willen. 

Geen transitievergoeding

Daarbij hoeft er geen transitievergoeding te worden betaald aan werknemers die boven de pensioengerechtigde leeftijd zijn. Een AOW’er hoeft immers niet meer te werken.  

Verder hoef je een AOW-gerechtigde werknemer, als deze arbeidsongeschikt raakt, maar voor een kortere periode loon door te betalen: 13 weken in plaats van twee jaar. Per 1 juli volgend jaar, gaat dat zelfs naar zes weken, verwacht Meijers.  

Ook het re-integratieproces (waarin zieke werknemers het mogelijk gemaakt moet worden om weer te gaan werken) dat werkgevers voor pensioengerechtigde werknemers moeten aanhouden is korter: maar dertien weken.

Tot slot is de opzegtermijn korter: nog maar één maand. Normaal gesproken hangt een opzegtermijn af van de lengte van het dienstverband. Zo is dat bij 20 jaar 4 maanden.

In deze video zie je dat parttimers het personeelstekort kunnen opvullen, maar ze worden ontmoedigd:

Adblock test (Why?)


Corrie (71) gaat na oproep vakkenvullen bij Albert Heijn: 'Ook leuk voor sociale contact' - RTL Boulevard
Read More

Onderzoek: slachtoffers toeslagschandaal niet extra gedupeerd door jeugdbescherming - NOS

NOS NieuwsAangepast

Ouders die gedupeerd zijn door het toeslagenschandaal hebben vaker te maken gekregen met kinderbeschermingsmaatregelen dan niet-gedupeerde gezinnen, maar dat kwam vooral door andere omstandigheden. Dat blijkt uit een rapport van het CBS, dat onderzoek deed op verzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid.

Gedupeerden van de kinderopvangtoeslagenaffaire hadden een grotere kans dat hun kind of kinderen onder toezicht of voogdij werden geplaatst dan niet-gedupeerden, maar dat kwam door andere kenmerken en omstandigheden. Het CBS stipt aan dat ze relatief vaak deel uitmaakten van een eenoudergezin, een laag inkomen hadden of dat de ouders niet in Nederland geboren zijn.

Het CBS keek naar elf kenmerken die samenhangen met zowel de kans om gedupeerd te raken als met de kans om te maken te krijgen met een kinderbeschermingsmaatregel. Door deze specifieke kenmerken raakten de gezinnen net zo vaak in de problemen met de jeugdbescherming vóór als tijdens de toeslagenaffaire.

  • NOS

    Grafiek CBS kinderopvangtoeslagenaffaire
  • NOS

    Grafiek CBS kinderopvangtoeslagenaffaire

Er zijn door het onderzoeksbureau geen aanwijzingen gevonden dat de gezinnen extra vaak in aanraking zijn gekomen met de kinderbescherming als gevolg van de toeslagenaffaire.

Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van de gegevens van 4100 huishoudens die van 2012 tot en met 2018 gedupeerd zijn geraakt en waarvan de dossiers behandeld zijn door de Belastingdienst. Het CBS keek daarbij naar het totaal van jeugdbeschermingsmaatregelen die door de kinderrechter zijn opgelegd.

Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van het rapport. Hij zegt Kamerleden halfjaarlijks op de hoogte te houden over de resultaten en vervolgstappen in dit dossier.

Deel artikel:

Adblock test (Why?)


Onderzoek: slachtoffers toeslagschandaal niet extra gedupeerd door jeugdbescherming - NOS
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...