Rechercher dans ce blog

Sabtu, 03 Desember 2022

Apple wil productie deels uit China weghalen na onrust fabriek - NU.nl


Apple wil zijn toeleveringsketen beter spreiden om minder afhankelijk te worden van China. Coronamaatregelen en protesten zaten daar recent de productie flink in de weg.

Dat meldt de Amerikaanse krant The Wall Street Journal zaterdag op basis van ingewijden. Volgens de krant wordt versneld gewerkt aan een plan om de afhankelijkheid van China te verkleinen. Om dat te bereiken zou Apple onder meer nadenken over het (deels) verplaatsen van de productie naar landen als India en Vietnam.

Het plan moet vooral de afhankelijkheid van assemblagebedrijf Foxconn verminderen. De Foxconn-fabriek in China produceert namelijk het overgrote deel van de iPhone 14 Pro- en Pro Max-toestellen, Apples populairste telefoons. Door recente problemen in de fabriek zou het bedrijf tot wel 6 miljoen iPhones minder kunnen maken.

De Zhengzhou-campus, waar het grootste deel van de productie door Foxconn plaatsvindt, wordt al weken geteisterd door sluitingen en onrust onder werknemers. Duizenden personeelsleden zijn in oktober gevlucht na chronische voedseltekorten. Zij werden vervangen door nieuwe werknemers. Zij kwamen op hun beurt in opstand tegen het schenden van loonafspraken door Foxconn en vanwege quarantainemaatregelen.

De belangrijke leverancier van het Amerikaanse Apple looft nu bonussen uit om nieuw personeel te trekken om de grootste iPhone-fabriek ter wereld draaiende te houden.

Plan vindt niet van ene op andere dag plaats

Apple voelt zich volgens de interne bronnen die The Wall Street Journal sprak steeds minder op zijn gemak nu nog altijd een groot deel van zijn activiteiten op één plek is geconcentreerd. Naast een verhuizing naar andere landen zou het bedrijf ook met meerdere Chinese partners in zee kunnen gaan. De vraag is alleen of andere partners ook in staat zullen zijn om honderden miljoenen gadgets te produceren.

Apple en China zijn al tientallen jaren met elkaar verbonden. Die relatie heeft tot nu toe meestal tot wederzijds voordeel geleid. De verwachting is niet dat wijzigingen van de ene op de andere dag plaatsvinden. Apple brengt nog steeds elk jaar nieuwe iPhone-modellen uit, naast updates van zijn iPads, laptops en andere producten.


Lees meer over:

Apple China Foxconn Tech


Adblock test (Why?)


Apple wil productie deels uit China weghalen na onrust fabriek - NU.nl
Read More

Tobias (23): 'Ik krijg heel wat vakantiedagen, ik kan in totaal twee maanden vrij nemen' - AD

[unable to retrieve full-text content]

Tobias (23): 'Ik krijg heel wat vakantiedagen, ik kan in totaal twee maanden vrij nemen'  AD
Tobias (23): 'Ik krijg heel wat vakantiedagen, ik kan in totaal twee maanden vrij nemen' - AD
Read More

Jumat, 02 Desember 2022

We vieren massaal Sinterklaas, maar de sint bezuinigt wel - Omroep Brabant

Traditiegetrouw vieren bijna alle Brabanders dit jaar weer gewoon pakjesavond. Maar door de stijgende prijzen ziet dat er voor sommigen dit jaar wat minder feestelijk uit. Meer dan de helft van de Brabanders die opnieuw Sinterklaas vieren, geven aan het dit jaar anders aan te pakken, zo blijkt uit een enquête door onderzoeksbureau Newcom in opdracht van Omroep Brabant.

Profielfoto van Sanne HoeksProfielfoto van Wim Heesterbeek
Geschreven door

Newcom ondervroeg 812 Brabanders van verschillende leeftijden, achtergronden en uit alle delen van de provincie over de feestdagen die er deze maand weer aankomen. De traditie van het sinterklaasfeest blijft in stand, 9 van de 10 ondervraagden die het feest vorig jaar vierden, geven aan dat deze keer opnieuw te doen.

Maar hoe ziet dat er uit?
Van de ondervraagden geeft 43 procent aan dat ze meer opletten wat ze uitgeven voor Sinterklaas. Ook geeft 11 procent van de ondervraagden aan dat ze hun (klein)kinderen minder vaak de schoen laten zetten. Op die manier hoeft Sinterklaas natuurlijk minder vaak cadeautjes te kopen. En 12 procent van de Brabanders geeft aan meer te kijken naar tweedehands speelgoed, bijvoorbeeld online of in de kringloopwinkel.

Wachten op privacy instellingen...

Gebruik je de donkere modus? Bekijk de cijfers dan hier.

Minder dan 50 euro
Onder de streep komt dat voor 28 procent van de ondervraagden neer op een besparing ten opzichte van vorig jaar. Van de Brabanders verwacht 1 op de 3 dit jaar niet meer dan 50 euro uit te gaan geven aan de sinterklaastraditie.

Laag consumentenvertrouwen
Het is niet echt verrassend dat Brabanders dit jaar minder geld uitgeven aan Sinterklaas. Uit het onderzoek blijkt dat het consumentenvertrouwen in onze provincie er niet goed voor staat. Want 7 op de 10 Brabanders verwacht dat de Nederlandse economie volgend jaar zal zijn verslechterd.

En van de Brabanders geeft 44 procent aan dat de eigen financiële situatie op dit moment (veel) slechter is dan vorig jaar. Bijna de helft van de Brabanders verwacht dat ze er over een jaar zelf financieel slechter voor staan.

Adblock test (Why?)


We vieren massaal Sinterklaas, maar de sint bezuinigt wel - Omroep Brabant
Read More

Nieuwe TikTok-regels gaan in: Meer mensen kunnen bij je gegevens - NOS Jeugdjournaal

Adblock test (Why?)


Nieuwe TikTok-regels gaan in: Meer mensen kunnen bij je gegevens - NOS Jeugdjournaal
Read More

Nog eens 25 miljoen voor de Brabantse strijd tegen stikstof - Omroep Brabant

Opnieuw krijgt Brabant alvast miljoenen van het Rijk voor het versnellen van de stikstofaanpak in de provincie. Het gaat om 25 miljoen, bovenop de al eerder toegezegde 45 miljoen, waarmee Brabant binnen twee jaar alvast een aantal belangrijke stappen kan zetten. Die 70 miljoen is een voorschot uit de 24 miljard die het Rijk heeft gereserveerd voor de landelijke stikstofaanpak.

Stikstofminister Christianne Van der Wal bracht maandag een bezoek aan Brabant. Daar liet ze al weten positief te zijn over de Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS). Met de financiële steun van het Rijk kunnen plannen van de BOS de komende jaren versneld worden uitgevoerd. En dat is dan ook echt snel, het geld is voor het restant van 2022 en 2023. Het gaat om de volgende maatregelen:

1. Innovatie en natuurinclusieve landbouw
Het overgrote deel (de eerder toegezegde 45 miljoen euro) wordt geïnvesteerd in innovatie en het stimuleren van natuurinclusieve landbouw en extensivering. dat wil zeggen: minder dieren op je huidige grond, of hetzelfde aantal dieren op meer grond. Ook is hiervan geld beschikbaar om innovatieve stalsystemen continu te kunnen meten. Op 25 bedrijven kan er zo 'real time' worden gemeten wat de uitstoot is. Die proef gaat binnenkort van start.

Eerder was het geld voornamelijk bedoeld voor de innovatieve stalsystemen. Maar nu de rechter voorlopig een streep heeft gezet door de resultaatverwachting van de stallen, is een groot deel van het gereserveerde geld nu juist voor omschakeling en extensivering. En door op een aantal bedrijven continue te meten wat die innovatieve stalsystemen wél doen, helpt Brabant het ministerie om een goed beeld te krijgen van hoe goed die stalsystemen nu echt werken.

Een deel van die 45 miljoen wordt gereserveerd voor de Biodiversiteitsmonitor, dat is een soort rekenmodel. Wil je helemaal geen nieuw stalsysteem, dan kan je als boer ervoor kiezen om natuurinclusief te worden. Voor deze en biologische bedrijven geldt een uitzondering op de vergunningsverplichting voor een emissie-arme stal. Dat komt omdat deze boeren al een duurzame bedrijfsvoering hebben (of krijgen) en op die manier helpen bij het behalen van doelen voor bodem- en waterkwaliteit. Via de Biodiversiteitsmonitor kunnen veehouders aantonen dat ze natuurinclusief zijn.

2. Aankoop en sloop van bedrijfsgebouwen
Zeventien-en-half miljoen euro is bedoeld voor de aankoop en sloop van bedrijfsgebouwen in landelijk gebied ten behoeve van natuur en water. Zo kan de provincie makkelijker grond opkopen, en zo in gebieden ook de natuur versterken.

3. Onderzoek
Bijna zeven miljoen euro gaat naar onderzoeken ter ondersteuning van de gebiedsprocessen. Zo moet in kaart worden gebracht hoe toekomstbestendig een gebied is. Bijvoorbeeld met hydrologisch en ecologisch onderzoek en een analyse van grondgebruik. Ook wordt er gekeken naar verschillende scenario’s voor toekomstbestendige agrarische activiteiten.

4. BedrijfsBodemWaterPlan
Twee miljoen euro wordt ingezet voor het verder opschalen van de steun en advies aan agrariërs die deelnemen aan het BedrijfsBodemWaterPlan (BBWP). Brabant is de enige provincie die met zo'n systeem werkt.

Met het BBWP kan je als ondernemer zelf maatregelen nemen om de waterkwaliteit en de gezondheid van de bodem op je percelen te verbeteren. Per maatregel kan je punten verzamelen. Hoe meer punten, hoe hoger de vergoeding die er tegenover staat.

Provincie is blij met extra geld
Erik Ronnes, die zich als gedeputeerde bezig houdt met Stikstof, is blij met het geld uit Den Haag. “Dit geld is belangrijk om het tempo te kunnen maken wat nodig is om samen met onze partners te doen wat er nodig is in de transitie naar een toekomstbestendig landelijk gebied.”

Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel en Bodem: "Met dit geld van het Rijk kunnen we extra in zetten op natuurinclusieve landbouw. Als bedrijven produceren in balans met de omgeving, is dat goed voor de natuur, biodiversiteit, landschap en bodem- en waterkwaliteit."

Verder is de provincie erg blij om boeren die zelf actief moeite doen om de kwaliteit van de bodem en het water te verbeteren te kunnen compenseren. "Deze financiële waardering is nodig voor maatschappelijke eco-diensten die boeren verlenen en duurzame gronduitgifte met passende pachtprijzen. Daarnaast blijven we inzetten op precisielandbouw met o.a, real time monitoring en duurzaam bodembeheer.”

LEES OOK:

Brabantse boeren krijgen versneld 45 miljoen uit Den Haag

Stikstofminister op bezoek bij boeren: ‘Goed dat ze hier zo ambitieus zijn'

Stikstofplannen: boeren verleiden te stoppen, ook industrie moet inleveren

Adblock test (Why?)


Nog eens 25 miljoen voor de Brabantse strijd tegen stikstof - Omroep Brabant
Read More

Kamis, 01 Desember 2022

PvdA en GL presenteren samen twee kandidatenlijsten met 'vertrouwde' lijsttrekkers Vos en Rosenmöller - AD

[unable to retrieve full-text content]

  1. PvdA en GL presenteren samen twee kandidatenlijsten met 'vertrouwde' lijsttrekkers Vos en Rosenmöller  AD
  2. Onenigheid bij PvdA over verkiezingslijst: kandidaten trekken zich terug  NOS
  3. PvdA en GroenLinks willen samen 'de grootste' worden  Trouw
  4. Vos en Rosenmöller leiden het linkse front van PvdA en GroenLinks: 'De afrekening met het kabinet gaat komen'  Volkskrant
  5. PvdA en GL weten nog niet wie gezamenlijke senaatsfractie gaat leiden  Telegraaf.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

PvdA en GL presenteren samen twee kandidatenlijsten met 'vertrouwde' lijsttrekkers Vos en Rosenmöller - AD
Read More

COA vindt nieuwe asielwet 'te complex' en vreest dat het niet snel genoeg helpt - NU.nl


Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vindt de asielwet die staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) heeft voorgesteld te complex en denkt dat het op korte termijn niet gaat helpen bij de opvangcrisis. Dat schrijft Trouw. Ook Nidos, de voogdijorganisatie voor alleenstaande vluchtelingenkinderen, is kritisch.

Met het wetsvoorstel wil Van der Burg de asielzoekers beter verspreiden over de gemeenten. In het nieuwe systeem leveren de gemeenten opvangplekken op basis van het aantal inwoners. Als gemeenten meer vluchtelingen opvangen dan ze eigenlijk zouden moeten, krijgen ze een financiële bonus. Gemeenten die blijven weigeren om asielzoekers op te vangen, kunnen uiteindelijk daartoe gedwongen worden door de staatssecretaris.

Betrokken partijen waren blij dat het wetsvoorstel er na maandenlange onderhandelingen eindelijk lag. Het COA geeft ook aan dat de wet belangrijk is en perspectief biedt. Toch denken ze dat de wet niet op korte termijn verlichting geeft in de overvolle asielketen. "Het is reëel dat de wet niet eerder dan in 2024 tot verlichting van de opvangsituatie zal leiden", zeggen ze tegen Trouw.

Het kan zelfs tot minder opvangplek leiden, bijvoorbeeld als een gemeente bestaande opvangplekken sluit in afwachting van wat andere gemeenten gaan doen. Gemeenten hebben namelijk maandenlang de tijd om opvangplekken te verdelen.

Ook ontbreekt een financiële bonus bij het regelen van opvangplekken voor minderjarige alleenstaande vluchtelingen. Voor deze groep is nu al een flink tekort aan opvangplekken, en het COA vreest dat gemeenten nu niet genoeg worden gestimuleerd om dit te regelen. Ook Nidos sluit zich in de krant aan bij deze kritieken, en ziet het bonussysteem het liefst helemaal verdwijnen.

Gemeenten maakten zich ook zorgen om uitvoerbaarheid

Het COA herhaalt de roep om een flexibel opvangsysteem. Volgens de organisatie is dat de manier om uit de crisis te komen en te blijven. Met dat systeem worden opvanglocaties niet meer verkocht als het aantal asielzoekers afneemt, maar tijdelijk ergens anders voor gebruikt. Op die manier kunnen er snel nieuwe opvanglocaties worden geopend als het aantal asielaanvragen toeneemt.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) uitte eerder ook al twijfels over het voorstel. Rutger Groot Wassink van de VNG zei tegen NU.nl zich zorgen te maken over de uitvoerbaarheid. "Want gaat deze wet nou echt werken?", vroeg hij zich af.

De wet wordt binnenkort voorgelegd aan de Tweede Kamer.

Beeld uit video: Relatief veel asielvergunningen in Nederland verstrekt: hoe komt dat?1:33
Afspelen knop

Eerder


Lees meer over:

Asielopvang Binnenland


Adblock test (Why?)


COA vindt nieuwe asielwet 'te complex' en vreest dat het niet snel genoeg helpt - NU.nl
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...