Rechercher dans ce blog

Jumat, 03 November 2023

Yeşilgöz en Wilders botsen hard: 'Heb helemaal niets met wat hij verkondigt' - RTL Boulevard

De VVD-leider verweet Wilders niet met oplossingen te komen die Nederland 'verder helpen', maar juist met voorstellen die het land 'kapot' maken. Bovendien zijn veel van de PVV-voorstellen wettelijk onmogelijk, zoals het onmiddellijk invoeren van een asielstop, wierp Yeşilgöz de PVV'er voor de voeten.

Bekijk hier een fragment van het debat:

Op zijn beurt verweet Wilders dat VVD in verkiezingstijd altijd belooft de asielinstroom substantieel te verlagen, maar eenmaal in een kabinet de oren laat hangen naar een partij als D66, die een humaner asielbeleid voorstaat. "De VVD is totaal onbetrouwbaar", zei Wilders.

'Strategische blunder'

Ook CDA-leider Henri Bontenbal viel Yeşilgöz hard aan. Hij noemde het een 'strategische blunder' dat VVD voor de zomer de stekker uit het kabinet trok omdat de coalitiepartijen (VVD, D66, CDA en CU) niet tot overeenstemming konden komen over nieuwe asielafspraken.

Yeşilgöz sneerde naar Bontenbal dat het CDA altijd 'stoere praatjes aan talkshowtafels' heeft, maar 'als het gaat over onderhandelingen en het voor elkaar krijgen van dingen, dan bent u er nooit'.

In een andere discussie tijdens het debat zei GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans dat hij kernenergie geen taboe vindt. "Kernenergie zou voor 10 procent van de energievoorziening kunnen zorgen, maar ik vind dat de rekening niet rondloopt. Ik vind het gewoon geen slimme keuze. Het is voor mij dus geen principiële afweging, maar een praktische."

Volgens Timmermans duurt het twintig jaar voor een nieuwe kerncentrale is gebouwd. "Die twintig jaar hebben we niet."

Discussie 'platgeslagen'

Timmermans werd anderhalve week geleden ook al aangevallen in de uitzending van College Tour op zijn standpunt dat Nederland geen nieuwe kerncentrales moet krijgen. Caroline van der Plas van de BBB zei toen dat Timmermans dat standpunt innam onder druk van de achterban van GroenLinks.

Timmermans benadrukte vandaag in het radiodebat dat hij het betreurt dat de discussie over klimaatmaatregelen wordt platgeslagen tot een discussie over kernenergie.

Adblock test (Why?)


Yeşilgöz en Wilders botsen hard: 'Heb helemaal niets met wat hij verkondigt' - RTL Boulevard
Read More

'Rouw is geen ziekte', werknemers stuiten op onbegrip na dood dierbare - RTL Boulevard

Vier op de tien bazen geven hun werknemers na verlies niet genoeg tijd om te rouwen, zo blijkt uit het onderzoek, dat vandaag is gepubliceerd. En ook: ruim een kwart krijgt naar eigen zeggen geen begrip voor de situatie. Eerder deze maand bleek uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat vorig jaar 6 procent van alle werknemers in de twee jaren daarvoor enige tijd niet of niet volledig werkte, na het verlies van een naaste. 

"Schokkende cijfers", zegt Piet Fortuin, voorzitter van CNV. De roep om rouwverlof klinkt al enige tijd. "Er is weinig tot niets geregeld in dit land", zegt Fortuin. "Er is een aantal cao's die wel iets hebben geregeld, voor een uitvaart bijvoorbeeld, maar er staat niets vast voor hoe er vervolgens dan moet worden omgegaan met rouw op de werkvloer." 

Verder van huis

De kans is volgens Fortuin heel groot dat deze werknemers uiteindelijk verder van huis zijn, doordat ze in een burn-out belanden. "Uiteindelijk kost ze dit meer geld door een hoog ziekteverzuim. Werkgevers die geen ruimte geven aan verlies, betalen daar op langere termijn vaak de rekening voor." Volgens de vakbond gaat 37 procent van de rouwende werknemers te snel aan het werk en krijgt 10 procent een burn-out.

In onderstaande video legt Marrit, die haar man en dochter verloor, uit hoe rouw eruit kan zien:

Linda Zwanenburg kan meepraten over hoe lastig het is om te werken en te rouwen. Ze verloor als twintiger haar vader, hij was pas 47, hij bleek ziek en overleed een paar weken na die diagnose. "Op werk waren mensen eerst wel geschokt, natuurlijk", vertelt ze, "maar dat veranderde ook wel snel."

Haar werkgever toonde weinig begrip en steun, zegt Linda, zelfs toen haar vader nog ziek was. "Ik was toen druk met alles regelen, omdat ik nog thuis woonde en mijn moeder hielp tijdens mijn vaders sterfbed. Ik kreeg toen al vrij snel telefoontjes van de werkgever, hij zei op een gegeven moment: 'Moet je geen vakantie-uren opnemen?' Door de druk die ik ervoer ben ik snel weer naar werk gegaan. Vrijdag was de crematie, maandag zat ik weer op werk."

Alleen maar huilen

Alleen dat werken, dat ging niet. Ze kon alleen maar huilen, zat in een traject met de bedrijfsarts, er kwam een probleemanalyse, een plan van aanpak, 'allemaal moetjes', noemt ze het. "Terwijl je daar geen energie voor hebt. Je hebt gewoon rust nodig, maar alles is heel erg gericht om je zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Bedrijven willen gewoon lage verzuimcijfers. Mijn baas zocht continu contact met me. Maar je moet wel goed in de gaten houden met wat voor werknemer je te maken hebt. Ik was een hele harde werker en meldde me echt nooit ziek. Dus als ik dan aangeef dat het echt niet gaat, dan moet je dat serieus nemen."

Daarom is het volgens Chantal Frederiks, rouwbegeleider en auteur van het boek Verlies is voor altijd, heel goed dat er nu harde cijfers zijn die onderbouwen waarom rouwverlof zo belangrijk is. "Anders zien bedrijven daar de urgentie niet van in."

Balans

Volgens haar zou rouwverlof ervoor kunnen zorgen dat er minder uitval is, uiteindelijk, en sneller herstel. "Je kunt niet normaal functioneren als je ondertussen aan het rouwen bent. Je bent doodmoe: rouwen is alsof je dagelijks een marathon loopt." Het is een kwestie van balans, stelt Frederiks: aan de ene kant moet er begrip zijn, maar aan de andere kant moet een baas ook weer niet doen alsof iemand niets meer kan.

Het is, volgens Linda, vooral fijn als een werkgever zou erkennen dat verdriet tijd kost. "Na drie maanden zei mijn werkgever zelfs: 'Het is inmiddels drie maanden geleden, je moet ook doorgaan met je leven'. Het allerergste vond ik dat ik die periode niet eens kón rouwen, omdat ik alleen maar gedoe had met mijn werkgever. Je rouwperiode is zo belangrijk en die hebben ze van me afgepakt."

'Ik was niet ziek'

Linda pleit voor een rouwverlof, om meer ruimte te krijgen voor het verdriet, maar ook om je niet ziek te hoeven melden. "Ik vind dat heel onwenselijk, want ik was in de rouw, ik was niet ziek, maar ook niet in staat om te werken."

"Rouw staat zo op de voorgrond na verlies", zegt Boyd Thijssens. Hij is voorzitter van de De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), die de oproep van het CNV steunt. "We moeten in onze maatschappij gaan inzien dat het geen ziekte is, maar dat dat tegelijkertijd niet betekent dat iemand gewoon kan functioneren."

Volgens Thijssens geeft rouw 'best vaak' functioneringsproblemen. "Wat het nog ingewikkelder maakt, is dat het proces per persoon verschilt. Voor de één is het goed om te blijven werken, voor de ander juist niet. Rouw laat zich niet zo makkelijk vangen in een standaard herstelcurve."

Thijssens plaatst wel één kanttekening bij het rouwverlof: zo'n verlof zou volgens hem kunnen insinueren dat het binnen een aantal weken klaar is. 

Politiek

Toch is het CNV van mening: het moet er komen. "Wij denken dat het in elk geval een basis is", zegt Fortuin. "En die dagen moeten mensen dan flexibel in kunnen zetten." De vakbond hoopt voldoende politieke partijen mee te krijgen. "Steeds meer partijen vinden dit van belang." Er zijn zelfs al partijen (de SGP, GroenLinks/PvdA, Partij voor de Dieren) die rouwverlof opnemen in hun verkiezingsprogramma.

Fortuin: "Maar er zijn ook wel vragen: waarom moet dat nu, wie gaat dat allemaal betalen? Maar wij hopen dat de politiek hier het belang van gaat inzien."

Adblock test (Why?)


'Rouw is geen ziekte', werknemers stuiten op onbegrip na dood dierbare - RTL Boulevard
Read More

Kamis, 02 November 2023

Autofabriek VDL Nedcar gaat 'standby' en houdt 435 medewerkers over - NOS

VDL Nedcar in Born
In samenwerking met
L1mburg

Bij VDL Nedcar blijven na de volgende ontslagronde 435 medewerkers in dienst. In de autofabriek in Born zijn nu nog zo'n 2500 mensen werkzaam, maar voor ruim 2000 mensen is geen werk meer omdat de productie van BMW Mini's volgend jaar maart stopt.

Moederbedrijf VDL houdt een deel van de werknemers aan zodat de productielijn snel opgestart kan worden, mocht een nieuwe opdrachtgever gevonden worden. Een deel van de overgebleven medewerkers zal vanaf maart dus wel in dienst zijn, maar geen werk hebben.

"VDL Nedcar houdt dus per 1 maart 2024 meer banen in de lucht dan noodzakelijk om de fabriek standby te houden. Een investering die gebaseerd is op het vertrouwen dat er een nieuwe samenwerking tot stand zal komen", schrijft het bedrijf.

Een nieuwe opdrachtgever is echter nog niet gevonden: "Dat is vooral door turbulente omstandigheden op de mondiale automarkt en overcapaciteit in de auto-industrie niet gelukt. Wij balen daarvan en voor onze medewerkers die hun baan verliezen spijt ons dat", citeert 1Limburg een reactie van directeur John van Soerland.

Onlangs werd al afscheid genomen van 1000 uitzendkrachten en 500 mensen in vaste dienst. De nieuwe ontslagen komen hierbij.

Ontslagregeling

In de afgelopen maanden werd negen keer gestaakt om een goede ontslagregeling af te dwingen. Daaronder was ook een wilde staking. Uiteindelijk kwam er een nieuw sociaal plan voor de medewerkers. Uitkeringsinstantie UWV zegt tegen de regionale omroep hoopvol te zijn dat het gros van de ontslagen Nedcar-medewerkers nieuw werk zal vinden.

Vorige maand werd duidelijk dat de fabriek in Born batterijsystemen voor BMW gaat produceren. Deze opdracht biedt werk voor tientallen mensen. In de fabriek werden in het verleden ook auto's voor DAF en Mitsubishi gemaakt.

Adblock test (Why?)


Autofabriek VDL Nedcar gaat 'standby' en houdt 435 medewerkers over - NOS
Read More

Reactie van burgemeester Mikkers - Gemeente 's-Hertogenbosch

Er gaat een video rond waarin ik uitspraken doe over mensen uit Marokko. Laat ik helder zijn. Wat ik heb gezegd in dat gesprek neem ik mijzelf erg kwalijk. Ik had de context van hetgeen wat ik bedoelde veel beter moeten schetsen. Nu lijkt het alsof ik de Marokkaanse gemeenschap in mijn stad, in ons land, als een overlast gevende groep Nederlanders zie. Dat is niet zo, dat is ver van hoe ik ben.

Hier bied ik mijn excuses voor aan.

Ik snap dat mensen uit onze gemeenschap teleurgesteld zijn in mij. En zich niet door mij als burgemeester vertegenwoordigd voelen. Dat doet mij pijn. En dat wil ik rechtzetten. Wat ik niet heb gezegd in dat gesprek, neem ik mijzelf ook kwalijk. Ik had discriminerende uitspraken van anderen duidelijk moeten tegenspreken.

Want ik wil een burgemeester zijn van alle inwoners van ’s-Hertogenbosch. Waar je ook vandaan komt of wie je bent. Ik zoek juist de verbinding en maak geen verschil tussen mensen. Samen maken wij ’s-Hertogenbosch. Waarin iedereen gelijkwaardig is. Ik hoop dat ik dat de gemeenschap de afgelopen jaren heb kunnen laten zien. En dat er vertrouwen van alle inwoners is dat ik als mens en burgemeester zo ben.

Ik snap dat deze video een beeld toont dat daar haaks op staat. Dat vind ik heel erg. Wat me nu te doen staat, is dat vertrouwen herstellen. Daarom heb ik vanochtend al veel gesproken met inwoners uit onze gemeenschap. Wat hebben zij van mij nodig, hoe kunnen wij samen hierover het gesprek hebben. Dat is mijn eerste prioriteit. vandaag en de komende tijd.

Context

Deze week hebben we het bericht over de locatiekeuze voor de opvang van asielzoekers naar buiten gebracht. Met bedrijven en omwonenden hebben we gesproken op verschillende informatiemomenten. Die organiseerden we samen met het COA.

De opname is een deel van een rumoerige informatieavond afgelopen dinsdagavond. Er kwamen van omwonenden vragen over wat de komst van vluchtelingen voor hun veiligheid zou betekenen. Het COA vertelde o.a. over uit welke landen de vluchtelingen komen. Mensen die geplaatst worden op de plekken die nu in beeld zijn. Dat zijn met name Syrische, Turkse, Afghaanse, Eritrese en Somalische mensen die gevlucht zijn.

Eén van de inwoners gaf daarna aan dat ‘Syrische mensen de ergste zijn’. In de zin van mensen die voor overlast en incidenten zorgen. Daarop heb ik het willen aangegeven dat van de veiligelanders die in ons land komen en die betrokken zijn bij overlast, het COA aangeeft dat dit vooral om asielaanvragers uit Marokko gaat. Het COA geeft namelijk aan dat de meeste overlast komt van asielzoekers met weinig tot geen kans op een succesvolle asielaanvraag uit de MALT-landen. Dat zijn Marokko, Algerije, Libië en Tunesië.

Tot slot

Achteraf gezien had ik deze cijfers helemaal niet hoeven te benoemen. Ik snap dat inwoners en omwonenden vragen hebben over de komst van 600 ‘nieuwe buren’. En wat dat voor hun leefomgeving kan betekenen. Daar moeten we met elkaar het gesprek over hebben. Zodat we samen aan de slag kunnen om de buurt veilig en leefbaar te houden voor heel de gemeente ‘s-Hertogenbosch.

Adblock test (Why?)


Reactie van burgemeester Mikkers - Gemeente 's-Hertogenbosch
Read More

Rabu, 01 November 2023

Inspecties: situatie in aanmeldcentrum Ter Apel 'uiterst kritisch' - RTV Drenthe

De inspecties Justitie en Veiligheid en Gezondheidszorg en Jeugd maken zich grote zorgen over de leefomstandigheden in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel. Zij noemen de situatie "uiterst kritisch" en roepen alle bestuurslagen, van gemeenten tot het Rijk, in een brief op het COA te helpen voor betere opvang te zorgen.

In Ter Apel verblijven momenteel veel meer mensen dan waarvoor ruimte is. Met name voor alleenstaande minderjarigen zijn 'structureel te weinig plekken' beschikbaar. "Het risico op buiten slapen wordt met de dag groter", waarschuwt inspecteur-generaal Esther de Kleuver van de Inspectie Justitie en Veiligheid.

Ook de gezondheidszorg in het aanmeldcentrum schiet tekort. Asielzoekers moeten te lang wachten op een medische intake of tuberculose-screening.

"Er moet snel perspectief zijn op opvang die leefbaar en veilig is", zegt De Kleuver. "En die tegelijkertijd voor de betrokken COA-medewerkers ook veilig uitvoerbaar is." De huidige druk op de asielopvang heeft volgens de inspecties 'ernstige gevolgen voor de leefbaarheid en de veiligheid van bewoners en medewerkers'.

De slechte leefomstandigheden in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel zijn een indirect gevolg van de hoge instroom. Dat laat een woordvoerster van het ministerie van Justitie en Veiligheid weten naar aanleiding van een waarschuwing van de twee rijksinspecties.

"We beseffen dat de druk op Ter Apel onverminderd hoog is", aldus de zegsvrouw. Het ministerie zegt doorlopend in overleg te zijn met gemeenten, provincies en het COA om voldoende opvangplekken voor asielzoekers te regelen. Maar: "met de huidige, hoge instroom is dat een uitdaging."

Cijfers over de asielinstroom die het ministerie wekelijks verstrekt laten tot nu toe dit jaar geen grote toename zien ten opzichte van vorig jaar. Wel is de laatste weken een piek te zien.

Adblock test (Why?)


Inspecties: situatie in aanmeldcentrum Ter Apel 'uiterst kritisch' - RTV Drenthe
Read More

NOS vernieuwt onderliggend systeem Teletekst - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers

De Nederlandse Omroep Stichting heeft in samenwerking met een derde partij het onderliggende systeem voor Teletekst vernieuwd. Daarmee kan de omroep naar eigen zeggen weer jaren vooruit. Het oorspronkelijke Cyclone-systeem werd in de jaren tachtig in gebruik genomen.

Naar eigen zeggen had de NOS nauwelijks nog medewerkers die het oude systeem konden onderhouden; er werd zelfs weleens een beroep gedaan op Engelse experts die eigenlijk al met pensioen waren. Een recente Windows-update bleek daarnaast niet compatibel te zijn met het oude systeem. Daarom was het volgens de omroep belangrijk om Teletekst te vernieuwen. Hiervoor paste de omroep reverse engineering toe, aangezien het uiterlijk van de dienst niet te veel mocht veranderen.

De omroepstichting meldt dat Teletekst nog steeds door miljoenen mensen gebruikt wordt. Via tv's zou de dienst 3,5 miljoen mensen per week bereiken, terwijl de officiële app 1 miljoen gebruikers per week heeft. Onder meer in de luchtvaart zou de dienst, specifiek het weerbulletin, zelfs als een belangrijke bron dienen.

In Nederland beheert de NOS de dienst, waarbij Teletekst als handelsnaam gebruikt wordt. Naast de omroeporganisatie dragen enkele regionale omroepen nog bij aan de informatievoorziening via het platform. Oorspronkelijk werd de teleteksttechnologie door de BBC ontwikkeld voor het ondertitelen van programma's. De Britse omroep stopte in 2012 met de dienst. De informatie voor teletekst wordt met het reguliere televisiesignaal meegestuurd.

Adblock test (Why?)


NOS vernieuwt onderliggend systeem Teletekst - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers
Read More

Inspecties: situatie in aanmeldcentrum Ter Apel 'uiterst kritisch' - RTV Drenthe

De inspecties Justitie en Veiligheid en Gezondheidszorg en Jeugd maken zich grote zorgen over de leefomstandigheden in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel. Zij noemen de situatie "uiterst kritisch" en roepen alle bestuurslagen, van gemeenten tot het Rijk, in een brief op het COA te helpen voor betere opvang te zorgen.

In Ter Apel verblijven momenteel veel meer mensen dan waarvoor ruimte is. Met name voor alleenstaande minderjarigen zijn 'structureel te weinig plekken' beschikbaar. "Het risico op buiten slapen wordt met de dag groter", waarschuwt inspecteur-generaal Esther de Kleuver van de Inspectie Justitie en Veiligheid.

Ook de gezondheidszorg in het aanmeldcentrum schiet tekort. Asielzoekers moeten te lang wachten op een medische intake of tuberculose-screening.

"Er moet snel perspectief zijn op opvang die leefbaar en veilig is", zegt De Kleuver. "En die tegelijkertijd voor de betrokken COA-medewerkers ook veilig uitvoerbaar is." De huidige druk op de asielopvang heeft volgens de inspecties 'ernstige gevolgen voor de leefbaarheid en de veiligheid van bewoners en medewerkers'.

De slechte leefomstandigheden in het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel zijn een indirect gevolg van de hoge instroom. Dat laat een woordvoerster van het ministerie van Justitie en Veiligheid weten naar aanleiding van een waarschuwing van de twee rijksinspecties.

"We beseffen dat de druk op Ter Apel onverminderd hoog is", aldus de zegsvrouw. Het ministerie zegt doorlopend in overleg te zijn met gemeenten, provincies en het COA om voldoende opvangplekken voor asielzoekers te regelen. Maar: "met de huidige, hoge instroom is dat een uitdaging."

Cijfers over de asielinstroom die het ministerie wekelijks verstrekt laten tot nu toe dit jaar geen grote toename zien ten opzichte van vorig jaar. Wel is de laatste weken een piek te zien.

Adblock test (Why?)


Inspecties: situatie in aanmeldcentrum Ter Apel 'uiterst kritisch' - RTV Drenthe
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...