Rechercher dans ce blog

Minggu, 20 Maret 2022

Alleenstaande starter heeft in Amsterdam tweeënhalve ton eigen geld nodig voor een huis - Parool.nl

Het aanbod van koop- en huurwoningen in het raam van een Amsterdamse makelaar. Beeld ANP
Het aanbod van koop- en huurwoningen in het raam van een Amsterdamse makelaar.Beeld ANP

In drie jaar tijd is het bedrag dat je mee moet nemen om een huis van 60 m2 te kunnen kopen vrijwel verdubbeld. In Amsterdam betaal je de hoofdprijs, maar ook in Utrecht moet je over bijna 150.000 euro aan eigen geld beschikken. Dat blijkt uit de Eigen Geldkaart van vergelijkingssite Independer. Uit een enquête werd duidelijk dat acht van de tien starters betwijfelt ooit nog een woning te kunnen kopen.

Als je als alleenstaande starter besluit om een kleinere woning te kopen, bijvoorbeeld van 40 m2, heb je alsnog 180.000 euro aan eigen geld nodig. Dat is het gat tussen wat je met een modaal starterssalaris (38.000 euro per jaar) gefinancierd krijgt en wat een huis gemiddeld kost per vierkante meter. Ter vergelijking: een stel met een modaal inkomen heeft voor een huis van 60 m2 een kleine 44.000 euro aan eigen geld nodig. Voor een woning van 100 m2 is dan wel weer ruim 220.000 euro nodig.

“Het is al langer duidelijk dat het voor starters steeds somberder wordt op de koopwoningmarkt,” zegt Marga Lankreijer, hypotheekdeskundige van Independer. “Deze cijfers bevestigen het gevoel dat veel starters hebben, namelijk dat ze er niet meer tussen komen zonder flinke spaarpot of een schenking.”

Positie starters

Volgens Lankreijer is de positie van starters zeer penibel. “Wij maken dagelijks mee dat starters het deksel op de neus krijgen als wij berekenen hoeveel geld ze kunnen lenen en wat ze aan eigen geld nodig hebben. Ze willen zo graag op zichzelf wonen, maar kunnen geen kant op. Studieschuld werkt niet echt mee, maar vaak is dat het probleem niet eens. Drie jaar geleden hebben we dit onderzoek ook gedaan en toen schrokken we al, maar de hoeveelheid geld die een alleenstaande moet meenemen voor de aankoop van een huis is sindsdien bijna verdubbeld.”

In januari 2022 waren de prijzen van bestaande koopwoningen bijna 91 procent hoger dan in 2013, toen de huizenprijzen een dieptepunt bereikten na de kredietcrisis. Starters kopen ongeveer de helft van de vrijgekomen koopwoningen. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat de groep 25- tot 35-jarigen in ongeveer dezelfde periode met 11 procent is gestegen, volgens het CBS een van de redenen dat de druk op de woningmarkt zo is toegenomen.

Volgens een enquête in opdracht van Independer twijfelt 78 procent van de jongeren (tot en met 35 jaar zonder koophuis) of ze door de stijgende huizenprijzen ooit nog een huis kunnen kopen. Dat aandeel was drie jaar geleden nog 53 procent. “Starters hebben nu het gevoel geen regie te hebben op hun eigen woontoekomst,” zegt Sander van der Aa van woonplatform Jumba, betrokken bij het onderzoek.

“Je wilt ze een kans blijven bieden op een appartement en dat ze misschien daarna kunnen doorgroeien naar een groter huis. Maar voor steeds minder starters zit dat kopen van een eerste huis er nog in. Een pijnlijke situatie als je de enquête erbij haalt. Want bijna negen op de tien jongeren zonder koophuis heeft wel degelijk de wens er ooit één te kopen.”

Adblock test (Why?)


Alleenstaande starter heeft in Amsterdam tweeënhalve ton eigen geld nodig voor een huis - Parool.nl
Read More

Jumat, 18 Maret 2022

Volt wil Gündogan definitief uit fractie zetten en royeren als lid - NOS

Volt zet Tweede Kamerlid Nilüfer Gündogan definitief uit de fractie en royeert haar als partijlid. Volgens de partij is het "redelijkerwijs" niet mogelijk om haar bij de partij te houden, staat in een mail die vanavond is gestuurd naar de 13.000 leden van Volt. Volgens het partijbestuur vaart Gündogan volledig haar eigen koers en wordt de partij daardoor "op onredelijke wijze" benadeeld.

Gündogan werd vorige maand uit de fractie gezet nadat over haar meldingen van grensoverschrijdend gedrag waren binnengekomen. Er is sprake van dertien meldingen, variërend van handtastelijkheden en ongewenste seksuele avances tot intimidatie en misbruik van haar positie.

Het Kamerlid deed hierop aangifte van smaad en laster tegen de Volt-medewerkers die klachten over haar hadden geuit. Ze deed ook aangifte tegen het partijbestuur van Volt en de twee andere fractieleden, partijleider Laurens Dassen en Marieke Koekkoek.

De rechter bepaalde onlangs in een kort geding dat Volt het besluit om Gündogan te schorsen moest intrekken. Volt-leider Dassen zei toen dat zijn partij "dit gewoon niet goed" had gedaan.

Gebagatelliseerd

Nu schrijft het partijbestuur in de mail aan de leden dat de reactie van Gündogan op de meldingen indruist tegen de waarden van Volt. De aangiftes worden als voorbeeld genoemd, evenals haar reactie in een artikel in NRC over de kwestie.

Ook Gündogans optreden van gisteravond in de talkshow Jinek stuit het partijbestuur tegen de borst. Daarin zei ze dat ze van plan is haar aangifte van smaad en laster uit te breiden. Twee dagen eerder hadden haar twee collega-Kamerleden juist geëist dat ze de aangiftes helemaal zou intrekken.

Volgens het bestuur heeft het Kamerlid in haar publieke uitspraken over de meldingen niet laten zien "dat zij bereid is om de ernst van de zaak in te zien". Ze zou zelfs doen "alsof haar gedrag niet ernstig is".

Op Twitter worden screenshots gedeeld van de mail van het Volt-bestuur aan de leden:

Adblock test (Why?)


Volt wil Gündogan definitief uit fractie zetten en royeren als lid - NOS
Read More

Volt zet Kamerlid Gündogan nu definitief uit de fractie, bestuur gaat haar royeren - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Volt zet Kamerlid Gündogan nu definitief uit de fractie, bestuur gaat haar royeren  AD.nl
  2. Volt wil Gündogan definitief uit fractie zetten en royeren als lid  NOS
  3. Volt-bestuur zet Kamerlid Gündogan alsnog uit fractie en royeert haar als lid  NU.nl
  4. Volt gaat Gündoğan uit fractie en partij zetten  Telegraaf.nl
  5. Volt zet Gündogan definitief uit fractie en royeert haar als lid  NOS
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Volt zet Kamerlid Gündogan nu definitief uit de fractie, bestuur gaat haar royeren - AD.nl
Read More

Meer windparken op zee? Dan snellere procedures nodig, zeggen bouwers - NOS

Er zijn meer windmolens op zee nodig om de aangescherpte klimaatdoelen te halen en ook om minder afhankelijk van Rusland te worden voor de energievoorziening. Om dat te realiseren maakte minister Jetten van Klimaat en Energie vandaag bekend miljarden te investeren in drie nieuwe windparken. Meer energie van windmolens op zee dus, maar is dat een haalbaar idee?

Het kabinet wil dat er tot 2030 10,7 gigawatt aan vermogen bij komt, goed voor de stroomvoorziening van zo'n 10 miljoen huishoudens. De windmolens die er nu al staan, leveren een totaalvermogen van ongeveer 2,5 gigawatt. Het stond al op de planning om dat vermogen met zo'n 9 gigawatt te verhogen tot 2030.

Voor de aansluiting op het stroomnet op land wil minister Jetten 1,7 miljard euro uit het klimaatfonds halen. Bedrijven en investeerders betalen de kosten van de bouw van de windmolens.

Vertraging

"We steunen het kabinet om het te verdubbelen, maar de grote vraag is wel: hoe?", zegt Joël Meggelaars, specialist windenergie bij Orsted, de wereldmarktleider in het bouwen van windmolenparken op zee. Volgens hem zit de grootste vertraging in de procedures om de benodigde vergunningen te krijgen.

Dat ziet ook Arnoud Kuis, directeur Offshore Wind bij Van Oord: "Opschaling is nodig, maar om dat te realiseren hebben we duidelijkheid in de plannen nodig. Dus snelheid in de vergunningen en bouwprocedures. Alleen dan is het mogelijk."

Minister Jetten zegt desgevraagd tegen de NOS dat hij gesprekken gaat voeren met bedrijven die de windmolenparken ontwikkelen. "We zullen de komende tijd moeten kijken hoe we makkelijker en sneller projecten kunnen starten. Niet alleen op zee, maar ook op land."

Waar komen de nieuwe windparken?

Adblock test (Why?)


Meer windparken op zee? Dan snellere procedures nodig, zeggen bouwers - NOS
Read More

Oekraïners bij gastgezin krijgen wekelijks 135 euro leefgeld | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl - NU.nl

Oekraïense vluchtelingen die worden opgevangen in gastgezinnen krijgen 135 euro per week. De regeling geldt in eerste instantie voor drie maanden en daarna wordt verder gekeken, maakte minister Carola Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) na de ministerraad bekend.

De 135 euro is bestemd voor het eerste gezinslid en daarna wordt het bedrag afgebouwd. Volgens Schouten kan het geld gebruikt worden om een bijdrage te leveren aan de kosten die het gastgezin maakt. Vluchtelingen en gastgezinnen moeten daar zelf afspraken over maken. Oekraïners die in de gemeentelijke opvang verblijven, krijgen 60 euro leefgeld.

Volgens de minister is nog onduidelijk hoeveel de regeling gaat kosten. Wanneer Oekraïners het leefgeld krijgen, is nog niet duidelijk, maar zo snel mogelijk. "Gemeenten moeten nog een aantal stappen zetten", zei Schouten. Het kabinet zal het geld zo snel mogelijk overmaken naar de gemeenten die het leefgeld dus eerst even moeten voorschieten.

Oekraïners kunnen vanaf vrijdag in Nederland werken

Verder kunnen Oekraïners die willen (en kunnen) werken, vanaf vrijdag in Nederland aan het werk. Dit is mogelijk, omdat het kabinet een spoedregeling heeft ingediend bij de Raad van State. Werkgevers moeten hiervoor wel een tewerkstellingsvergunning aanvragen. Per april is dat niet meer nodig, want dan is een Oekraïens paspoort voldoende.

Volgens minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) zijn er honderden vluchtelingen die nu al aan het werk zouden willen. "Ik heb ook mensen gesproken die trillend op een stoel zaten en van wie we denken: geef ze heel even de rust om bij te komen." Uiteindelijk schat ze in dat duizenden mensen nu al aan het werk zouden willen. Het kabinet wil volgens Van Gennip "vooral kijken wat mensen meebrengen".

Er zijn mensen met een universitaire opleiding bij, zoals onderwijzeressen en zorgmedewerkers, al benadrukt de minister dat er ook veel moeders van jonge kinderen bij zijn en mensen die ouder zijn dan zestig jaar. Die zullen misschien niet direct aan de slag willen of kunnen.

Adblock test (Why?)


Oekraïners bij gastgezin krijgen wekelijks 135 euro leefgeld | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl - NU.nl
Read More

Kabinet trekt 1,7 miljard uit om het aantal windparken op zee te verdubbelen - NU.nl

Het kabinet gaat het aantal windmolens op zee definitief verdubbelen. Er worden drie nieuwe gebieden op de Noordzee aangewezen die in de komende negen jaar volgebouwd kunnen worden met windmolens. Uit het klimaatfonds van 35 miljard euro wordt 1,7 miljard gereserveerd voor een deel van de uitgaven aan de Noordzee-windparken, besloot de ministerraad vrijdag.

In 2019 werd in het Klimaatakkoord afgesproken om windparken met een vermogen van 11 gigawatt op zee te bouwen. Het vorige kabinet sorteerde al voor op een verdubbeling van dat doel naar zo'n 21 gigawatt in 2030 of 2031, genoeg om op een winderige dag alle elektriciteit die Nederland verbruikt te leveren. Maar het uiteindelijke besluit werd aan het nieuwe kabinet gelaten.

Door drie nieuwe windmolengebieden aan te wijzen, bevestigt het kabinet deze ambitieuzere plannen. De nieuwe gebieden liggen enkele tientallen kilometers ten westen van Texel en Vlieland en ten noorden van Ameland. Een wedstrijd leverde de namen Nederwiek, Lagelander en Doordewind op.

De 1,7 miljard euro uit het klimaatfonds zal niet worden gebruikt om de windmolens zelf neer te zetten, maar wordt onder meer geïnvesteerd in scheepvaartveiligheid, natuurbescherming op de Noordzee en de procedures die nodig zijn om elektriciteitskabels naar het vasteland te leggen. Ook gaat er geld naar verduurzaming van de visserij op de Noordzee, waar door de bouw van windparken steeds minder ruimte voor is.

Details over de uitgaven volgen voor de zomer, zegt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dan wordt verder uitgewerkt hoe het geld uit het klimaatfonds zal worden uitgegeven.

De nieuwe windmolengebieden liggen enkele tientallen kilometers ten westen van Texel en Vlieland en ten noorden van Ameland.

De nieuwe windmolengebieden liggen enkele tientallen kilometers ten westen van Texel en Vlieland en ten noorden van Ameland.

De nieuwe windmolengebieden liggen enkele tientallen kilometers ten westen van Texel en Vlieland en ten noorden van Ameland.

'Belangrijke mijlpaal' in energietransitie

Minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) zegt dat bij het aanwijzen van de nieuwe locaties voor windparken "zorgvuldig is gekeken naar de andere belangen op de Noordzee, zoals scheepvaart, visserij, natuur en defensie". Hij spreekt van een "belangrijke mijlpaal" in de energietransitie.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe windgebieden worden geveild aan energiebedrijven, die uiteindelijk windmolens moeten gaan neerzetten. Momenteel wordt al druk gebouwd op de Noordzee: begin volgend jaar wordt een groot windpark van Vattenfall in gebruik genomen, dat genoeg stroom zal leveren voor twee miljoen huishoudens. Komende zomer worden nieuwe windgebieden ten westen van IJmuiden geveild, die rond 2026 operationeel moeten worden.

Windparken op zee worden nu nog gebouwd om de Nederlandse elektriciteitsvoorziening te verduurzamen, maar moeten richting het jaar 2030 ook worden ingezet om groene waterstof te produceren. Die CO2-vrije waterstof kan worden gebruikt om de zware industrie te vergroenen. Zo wil staalfabrikant Tata Steel in IJmuiden - nu nog de grootste CO2-uitstoter van het land - stapsgewijs overstappen van steenkool naar groene waterstof.

Adblock test (Why?)


Kabinet trekt 1,7 miljard uit om het aantal windparken op zee te verdubbelen - NU.nl
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...