Rechercher dans ce blog

Senin, 20 Februari 2023

Acht diplomafraudeurs in zorg voor de rechter, aantal meldingen verdubbeld - RTL Boulevard

Een van de acht wordt ook verdacht van oplichting. Naast valse diploma's maakten de verdachten volgens het OM ook gebruik van valse verklaringen omtrent gedrag (VOG). Zo werkte een verdachte volgens het OM met een vals diploma van het ROC van Amsterdam en een valse verklaring omtrent gedrag als pedagogisch medewerker voor meerdere zorginstellingen.

Groeiend probleem 

Diplomafraude in de zorg is een groeiend probleem, zo toonde de onderzoeksredactie van RTL Nieuws afgelopen zomer aan. Zorgmedewerkers sloegen toen alarm, omdat ze zagen hoe ongediplomeerd personeel voor gevaarlijke situaties zorgde in zorginstellingen. Bijvoorbeeld in de jeugdzorg, wijkverpleging en de gehandicaptenzorg.

"De medewerkers komen werken op een groep met mensen die niet zelfredzaam zijn, in een rolstoel zitten, niet kunnen praten, eigenlijk alle hulp nodig hebben om de dag door te komen. Het kan levensbedreigend worden als medicatie bijvoorbeeld niet juist wordt gedeeld of een kind heeft een epileptische aanval en er wordt niet op gereageerd", aldus een personeelslid die anoniem aan de bel trok. 

Het aantal fraudeurs dat zonder diploma een werkplek vindt in de zorg, blijft stijgen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers die de inspectie IGJ vandaag publiceert. Afgelopen jaar kregen ze 95 meldingen van diplomafraudeurs binnen, dat is een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.  

Daar komen 11 meldingen bij van zorgmedewerkers met die hun verklaring omtrent gedrag (VOG) vervalst hadden. Die verklaring heb je in de zorg nodig om aan te tonen dat je bijvoorbeeld geen strafblad hebt. "Onbekend is of de aantallen de werkelijkheid weergeven of slechts het topje van de ijsberg zijn", aldus de inspectie.

Snel geld verdienen 

Volgens bronnen die RTL Nieuws sprak, is er mede door tekorten een flinke toename van zzp'ers in de zorg, onder wie mensen die geld ruiken. Ze zien kans om zonder scholing toch snel veel geld te verdienen. Als zzp'er krijg je vaak een hoger uurloon en kan je door de vele gaten in roosters enorm veel uren maken. 

Soms wordt wel 10.000 euro per maand uitbetaald door een optelsom van nachtdiensten en dagdiensten bij verschillende zorgaanbieders. En dat zeven dagen per week. Door de enorme groei aan zzp'ers wordt de controle op diploma’s soms minder goed uitgevoerd. 

Justitie en inspectie hopen met de vervolging van de acht verdachten een krachtig signaal af te geven richting fraudeurs en zorginstellingen. "Valse documenten in de zorg vormen een bedreiging voor de kwaliteit van de zorg voor vaak kwetsbare patiënten."

Controle moet beter

In een brief roept de inspectie een groot aantal zorginstellingen vandaag opnieuw op om beter te controleren op valse papieren. Die controle wordt soms uitbesteed aan bemiddelaars of uitzendbureaus. Maar, zegt de IGJ: "Uiteindelijk blijven de werkgevers zelf verantwoordelijk voor die screening. Daarbij hoort ook de controle op valse papieren." 

Daar komt bij dat zorginstellingen lang niet altijd aangifte doen van diplomafraude. De inspectie wil dat dit verandert. Alleen als zorgaanbieders en bemiddelingsbureaus valse papieren van sollicitanten melden aan het Openbaar Ministerie, kunnen fraudeurs strafrechtelijk vervolgd worden. 

Ernstig disfunctioneren 

Werkgevers kunnen ook navraag doen bij de inspectie of een sollicitant een risico vormt voor de veiligheid. De inspectie heeft een lijst met ruim 150 namen van mensen die bijvoorbeeld zijn ontslagen vanwege ernstig disfunctioneren. Maar van die lijst wordt maar weinig gebruik gemaakt, zegt de inspectie. "Vorig jaar vroegen werkgevers 10.854 keer of hun sollicitant een aantekening had. Heel veel minder dan het aantal sollicitaties in de zorg en jeugdhulp in een heel jaar." 

Adblock test (Why?)


Acht diplomafraudeurs in zorg voor de rechter, aantal meldingen verdubbeld - RTL Boulevard
Read More

'Horeca heeft eigen graf gegraven' Dit vinden jullie van het personeelstekort in de horeca - NU.nl

Elke dag kun je rond lunchtijd lezen wat mensen van het grote nieuws van de ochtend vinden. Vandaag: dit zeggen jullie op ons reactieplatform NUjij over het personeelstekort in de horeca. Die sector lukt het maar niet om het personeel terug te winnen dat ze in de coronaperiode kwijt zijn geraakt.

Gebruiker Bertie_P zegt:

''Voor corona waren met name de jongere werknemers overgeleverd aan de nukken en grillen van de horeca bazen. Nul uren contracten. Laag uurloon. Opdraven op het laatste moment en weggestuurd worden als het rustig was. De Horeca heeft haar eigen graf gegraven wat dat betreft. Nu is er keuze en zit niemand meer te wachten op dit soort praktijken.''

Gebruiker Jeroen_efc1e041 zegt:

''De laatste alinea legt het grootste pijnpunt bloot, het enorm slechte imago van de horeca, wat ze geheel aan zichzelf te danken hebben. Mijn tijd in de horeca werd gekenmerkt door extreem hard werken voor bar weinig salaris. Het toppunt was bij mijn laatste horecabaan, waar salarissen regelmatig niet op tijd betaald werden en een beloofde salarisverhoging niet werd gegeven, vanwege een zogenaamd cashflow probleem. Een aantal maanden later was er wel geld om de eigenaar te voorzien van een gloednieuwe Harley Davidson.''

Ook gebruiker Petra_Batenburg vindt dat de horeca het slechte imago aan zichzelf te danken heeft:

''Sommigen uit de horeca snappen nu langzamerhand dat ze zelf de veroorzaker van het personeelstekort zijn. Maar velen hebben het nog steeds niet door ; 0 uren contract, weinig uren contract maar veel (verplicht) extra werken, weinig doorstroom mogelijkheden en ga zo maar door. Horeca werkgevers (en ook in veel andere branches) moeten eens goed kijken naar wat er geëist wordt van personeel en of zij zelf ook zo behandeld willen worden.''

Maar werken in de horeca heeft ook mooie kanten, benadrukt gebruiker ZinaZina :

''Je leert er servicegericht zijn, je leert er dienstbaar zijn, je leert het belang van teamwerk en je leert er keihard werken. Horeca is, met de juiste baas, een geweldige baan. Doe het al 20 jaar en nog steeds met heel veel plezier.''

Ook je licht laten schijnen op dit onderwerp? Klik dan hier. De bovenstaande reacties zijn weergegeven zoals ze geplaatst zijn door de gebruikers. De redactie van NU.nl is niet verantwoordelijk voor eventuele taalfouten.

Heb je dit artikel gevonden via Net binnen? Je kunt vergelijkbare stukken elke dag via het knopje NUjij onder in je app vinden.

Adblock test (Why?)


'Horeca heeft eigen graf gegraven' Dit vinden jullie van het personeelstekort in de horeca - NU.nl
Read More

Vertrokken horecapersoneel kwam niet terug na corona: waar zijn ze gebleven? - NU.nl


Nederlanders keerden na de coronapandemie massaal terug naar de horeca. Maar terwijl de deuren eindelijk weer open konden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs weer dicht, omdat zij het rooster niet rondkregen. Waar is het horecapersoneel gebleven? En kunnen die werknemers weer teruggelokt worden?

Dat personeel vertrekt is niet nieuw, vertelt Ricardo Eshuis, directeur van Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Het personeelstekort is al jaren een probleem in de horeca. Ook voor de coronacrisis kwam de sector duizenden werknemers tekort. Maar na de pandemie ging het echt mis.

Ongeveer drie kwart van het horecapersoneel ging niet terug naar zijn oude baan. Tegelijkertijd bleef de nieuwe generatie werknemers ook weg. "Er kwam geen nieuwe aanwas meer", zegt Eshuis. "Hoe werf je nieuwe mensen als je dicht bent?"

De generatie die tijdens corona net oud genoeg was voor een eerste baantje, kreeg niet de kans de horeca te kiezen. "Die jongeren kiezen nu meer voor studiegerelateerde baantjes", vertelt Eshuis.

"Dat is verschrikkelijk pijnlijk voor horecaondernemers", vindt Arjan Elbers, recruitmentexpert bij Recruiters United. De branche heeft enorme klappen gehad tijdens corona, toen restaurants en cafés meerdere keren de deuren moesten sluiten. Nu alle coronamaatregelen zijn opgeheven, moeten sommige zaken soms opnieuw dicht. Dit keer omdat er te weinig personeel is.

Oud-horecapersoneel werkt niet meer in het weekend

Het personeel dat de horeca in coronatijd de rug toekeerde, werkt nu in de techniek, industrie en kas- en tuinbouw, vertelt Elbers. "Daar konden ze tijdens corona gewoon blijven doorwerken en zaten ze in ieder geval niet thuis."

Veel van de mensen die tijdens corona in de techniek hebben gewerkt, willen daar nu blijven werken. Dat komt volgens Elbers doordat veel voormalig horecapersoneel ontdekte dat het weleens lekker was om weekenden thuis te zijn. "En dat andere werk verdient vaak ook stukken beter."

'Horeca moet weer aantrekkelijk worden'

De horeca probeert dat gat nu weer te dichten, laat Eshuis weten. Om personeel te trekken gaan de salarissen omhoog: "Want voor een minimumloon komt niemand meer opdagen."

Ook komt een vierdaagse werkweek vaker voor en proberen horecaondernemers meer werkzekerheid te bieden. "Strandtenten bellen bijvoorbeeld niet meer iedereen af als het slecht weer is. Want dan hou je natuurlijk geen personeel meer over."

Maar om het personeelsprobleem echt op te lossen, moet de horeca weer aantrekkelijk worden voor jongeren, vindt Elbers. De horeca is voor de jongere generatie niet meer de standaard eerste bijbaan.

"De branche heeft gewoon niet het juiste imago. In Frankrijk werken mensen tot hun pensioen in de horeca, ze zijn trots op het vak. In Nederland wordt het toch vaak gezien als een bijbaan. Daar moeten we vanaf. Je leert met mensen omgaan, discussies voeren, van alles. De horeca is echt een leerschool voor alles wat je verder gaat doen in het leven."

Adblock test (Why?)


Vertrokken horecapersoneel kwam niet terug na corona: waar zijn ze gebleven? - NU.nl
Read More

Reizigers opgelet! Deze week weer stakingen in streekvervoer - Omroep Gelderland

Ook CNV roept leden op om te staken. Evert Jan van de Mheen, onderhandelaar van CNV Vakmensen: "We hebben de werkgevers tien dagen de tijd gegeven om te laten zien dat ze er met ons uit willen komen. Maar de reactie is ronduit teleurstellend. Dat betekent dat we onze leden opnieuw oproepen om de bussen stil te zetten, deze week op woensdag en vrijdag."

Adblock test (Why?)


Reizigers opgelet! Deze week weer stakingen in streekvervoer - Omroep Gelderland
Read More

Minggu, 19 Februari 2023

Facebook en Instagram gaan Twitter achterna met betaalde verificatie - NU.nl

Moederbedrijf Meta Platforms van Facebook en Instagram gaat betaalde abonnementen introduceren, waarmee gebruikers hun accounts kunnen verifiëren. Het bedrijf treedt daarmee in de voetsporen van Twitter, dat eerder al betaalde verificatiebadges voor accounts invoerde.

Meta-topman Mark Zuckerberg kondigde de betaalde abonnementen zondag aan. Deze zullen vanaf 11,99 dollar (11,18 euro) worden aangeboden. Via iOS, het besturingssysteem van Apple, is het 2 dollar duurder om een abonnement af te sluiten.

Met Meta Verified mikt het bedrijf vooral op influencers en andere contentmakers. De dienst wordt vanaf volgende week getest in Australië en Nieuw-Zeeland.

Sociale media zijn voor hun inkomsten voor een groot deel afhankelijk van advertenties. Daarom lanceren ze steeds vaker abonnementsformules om hun inkomsten te diversifiëren. Zo lanceerde Snap al het abonnement Snapchat Plus en introduceerde Twitter de betaalde verificatiebadges.

Het moet nog blijken of veel gebruikers bereid zijn om te betalen voor diensten die voorheen gratis waren.

Adblock test (Why?)


Facebook en Instagram gaan Twitter achterna met betaalde verificatie - NU.nl
Read More

Interview Edith Schippers: 'Ik ben voor minder belasting, op alles' - NU.nl


Edith Schippers maakt zich grote zorgen over hoe er over het bedrijfsleven wordt gesproken. "De trend is heel erg van: we moeten af van alles wat geluid maakt of uitstoot", zegt de beoogde lijsttrekker van de VVD in de Eerste Kamer. NU.nl sprak haar uitgebreid in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen.

Het vertrouwen in de politiek is historisch klein en u dacht: een goed moment om terug te keren?

"Ik dacht: er spelen fundamentele problemen. Klimaatverandering, de biodiversiteit neemt af, er is energieschaarste, het voedselsysteem loopt vast. Daar zijn fundamentele antwoorden op nodig."

"Ik vind het belangrijk dat we als Nederland de goede afslag nemen. Daarom wil ik terug de politiek in."

Waren er in 2017 toen u de politiek verliet dan geen fundamentele problemen?

"Toen wilde ik iets anders. Ik wilde naar het bedrijfsleven, kijken hoe het daar gaat."

"Ik zie wat dat betreft echt een botsing van twee wereldbeelden. Een deel zegt: schouders eronder, want we moeten de problemen van vandaag samen oplossen. Daar hebben we economische groei voor nodig."

"Volgens het andere - vooral linkse - wereldbeeld is er helemaal geen groei nodig en moet de economie zelfs krimpen. Minder consumeren, stoppen met vliegen, geen auto meer rijden. Dat is niet de weg die we moeten bewandelen."

Kan Schiphol wat u betreft dan nog verder groeien?

"Niet als de uitstoot daarmee stijgt. Maar mensen willen reizen. Als Schiphol krimpt, pakken de mensen nog steeds het vliegtuig, maar dan via Düsseldorf of Brussel. Je moet zorgen voor alternatieven en innovatie. Want ik wil ook dat de uitstoot naar beneden gaat."

Oud-minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen beloofde als onderdeel van het vorige kabinet dat Schiphol kon groeien én dat de overlast voor mens en milieu zou afnemen. Een paar jaar later werd bekend dat Schiphol moest krimpen. Den Haag loopt wel vaker tegen de muur van 'en-enbeleid' aan.

"Ik ben het er niet mee eens dat het nooit 'en en' kan zijn. Ik zie in het bedrijfsleven dat er oplossingen worden bedacht voor de problemen waar we nu mee zitten. De overheid heeft de neiging bedrijven weg te jagen in plaats van aan te jagen."

"We investeren heel veel in kennis. Ook nog wel in start-ups. Maar als bedrijven groeien en oplossingen voor knellende problemen hebben, kunnen ze hier niet opschalen en vertrekken ze naar het buitenland."

Hebt u voorbeelden van bedrijven die uit Nederland vertrekken omdat ze het hier niet prettig vinden?

"Het gaat niet om prettig. Ze hebben letterlijk geen ruimte of er zijn andere belemmeringen, zoals in onze wet- en regelgeving."

Welke belemmeringen?

"Onze toelatingsprocedures voor nieuwe producten zijn langzamer dan elders in de wereld."

Dat is Europees geregeld.

"Klopt. Ik denk dat we ontzettend veel kunnen oplossen. Als ik het nieuws lees of hoor, zie ik heel vaak problemen, maar niet de oplossingen die momenteel ontwikkeld worden in Nederland. Dat gaat niet vanzelf."

Ik hoorde u als minister van Volksgezondheid tijdens uw laatste begrotingsbehandeling in 2016 juist zeggen dat er grote stappen worden gezet met innovatie in de zorg. Is er dan zo veel veranderd dat het zeven jaar later vastloopt?

"We hebben in de tussentijd natuurlijk de coronacrisis gehad, waardoor veel dingen in de ijskast zijn gezet."

"We kunnen bedrijven wel als vijand en als graaiers afschilderen, maar dat begint te wringen. Ik merk dat daarover wordt geklaagd in het bedrijfsleven."

"Je kunt wel de vlag uithangen als Shell aankondigt uit Nederland te vertrekken. Ik heb die tweet van de PvdA ook gelezen. Je hoort partijen ook hard schelden als het bedrijf winst maakt, maar vervolgens sta je wel met lege handen."

De totale winst van Shell is nog nooit in Nederland belast. Schetst u nu niet een karikatuur van partijen die kritiek hebben op Shell, zoals GroenLinks en PvdA?

"Ik zeg ook niet dat dat het geval is."

U koppelt die twee dingen aan elkaar. U zegt: 'Shell maakt winst, maar wij staan met lege handen, want het hoofdkantoor is naar Londen.' Als het hoofdkantoor hier nog had gezeten, hadden we ook met lege handen gestaan.

"Het gaat mij om de tweet. De reflex dat een partij blij is dat zo'n bedrijf vertrekt. Als wij hier een energietransitie willen, dan hebben we een bedrijf als Shell hard nodig."

"Ik merk het ook in de discussies over onze industrie. De trend is heel erg van: we moeten af van alles wat geluid maakt of uitstoot. Terwijl we deze bedrijven juist hier in Nederland moeten verduurzamen."

Toen u in 2017 de politiek verliet, zag u het moslimfundamentalisme als grootste bedreiging voor de vrijheid in Nederland. Ziet u dat nog steeds zo?

"Dat is actueler dan ooit! Niet zo lang geleden moest Lale Gül beveiligd worden omdat ze een boek had geschreven. Ik schrok ook van de recente cijfers over de toename van eergeweld."

Het grootste gevaar voor de vrijheid van Nederland is volgens u dus nog steeds het moslimfundamentalisme?

"Het grootste gevaar is Poetin die een oorlog voert in Europa. We hebben veiligheid en een defensiebudget nodig. En om het defensiebudget te kunnen betalen, hebben we een goedlopende economie nodig."

U weet het onderwerp wel weer heel snel terug te brengen op het bedrijfsleven.

"Naar de economie! Die defensiebegroting moet toch ergens van betaald worden?"

Het gebrek aan een sterke economie is niet het probleem. De economie groeide in het afgelopen kwartaal zelfs een klein beetje.

"Kijk naar de energieprijzen en wat voor een klappen die de mkb-bedrijven hebben gegeven. En dat allemaal nu we de coronacrisis net achter de rug hebben."

"Laten we onszelf niet in slaap sussen. Praat met ondernemers en je hoort de problemen. We moeten ons huishoudboekje op orde houden. Dat betekent voor mij niet dat we gelijk naar belastingverhoging moeten grijpen."

Uit onderzoek van het Centraal Planbureau blijkt dat de rijkste 1 procent de minste belasting betaalt. De roep om vermogens zwaarder te belasten en de onvrede daarover komen ergens vandaan.

"We hebben een progressief belastingstelsel en dat vind ik ook rechtvaardig. Mensen met een baan moeten daar goed van kunnen leven. Er is overal een tekort aan personeel. Als je meer gaat werken, moet je ook meer overhouden."

U wilt de lasten op arbeid verlagen?

Waar wordt dat van betaald?

"Ik ben niet principieel tegen een verschuiving van belasting van inkomen naar vermogen. Ik ben in principe voor belastingverlaging. Op alles!"

Dat kan toch niet?

"Wel als we ervoor zorgen dat de economie groeit. En de overheid kan simpelweg minder uitgeven."

Bezuinigen dus.

"Of de uitgaven minder laten stijgen."

Welk departement kan wat u betreft best met wat minder geld?

"Ik denk dat je overal zou kunnen kijken."

Ook bij Defensie?

"Veiligheid zou ik willen uitsluiten. Er is oorlog op ons continent."

Op de zorg?

"De vraag is of je meer kunt bereiken met hetzelfde geld. Dat ieder departement het gewoon met ietsje minder moet doen."

De sociale zekerheid?

"Je ziet dat het aantal ambtenaren alleen maar groeit. Je kunt ook zeggen: we doen het met minder."

Maar dat geldt dus niet voor Defensie?

"Ik ga nu geen lijstjes maken."

Iedereen wil wel meer salaris overhouden, maar dat moet ergens van betaald worden. De mensen willen weten of de lijsttrekker van de VVD in de Eerste Kamer minder geld uitgeeft aan onderwijs of aan zorg.

"De VVD-lijsttrekker van de Eerste Kamer zegt: als we geld tekortkomen, moeten we ervoor zorgen dat de economie groeit en je niet automatisch het bedrijfsleven en de middenklasse als pinautomaat ziet."

U kraakt een plan af dat eigenlijk niet bestaat, door de rijken in te ruilen voor de middenklasse. Ik heb geen politicus horen zeggen dat de middenklasse zwaarder belast moet worden.

"Ik weet waar het op uitkomt. Als je de rijken gaat belasten, haal je niet genoeg geld binnen. Dat weet ik nog precies uit mijn ervaring in het kabinet."

U noemde Mark Rutte ooit "een goede verbinder". Vindt u dat van uzelf ook?

"Met polarisatie en karikaturen van elkaar kom je niet tot oplossingen. Als minister ben ik ooit begonnen met het sluiten van zorgakkoorden. Als je samen een goed plan maakt voor de patiënt, kom je verder dan wanneer je tegenover elkaar staat."

Adblock test (Why?)


Interview Edith Schippers: 'Ik ben voor minder belasting, op alles' - NU.nl
Read More

Sabtu, 18 Februari 2023

Stukjes plastic en folie in ranja en ontbijtkoek: deze producten halen Karvan Cévitam en Peijnenburg uit de schapen - Dagblad van het Noorden

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) laat zaterdag weten dat Karvan Cévitam en Peijnenburg afzonderlijk van elkaar veiligheidswaarschuwingen hebben gegeven voor enkele producten.

Zo waarschuwt Karvan Cévitam klanten voor bussen met limonadesiroop waar mogelijk een stukje folielaag in kan zitten. Het gaat om 600 milliliter busverpakkingen Original en 0 procent Toegevoegde suikers met een houdbaarheidsdatum tot en met september of december 2023. Mensen moeten de siroop niet drinken en kunnen contact opnemen met de klantenservice van Karvan Cévitam voor de compensatie voor het product.

„Wij hebben bij een zeer beperkt aantal bussen geconstateerd dat er stukjes van het beschermlaagje aan de binnenzijde van de busverpakking zouden kunnen losraken”, aldus de limonadeproducent op de website. „Een stukje van dit folielaagje zou in uw drank terecht kunnen komen. Dit folielaagje is ‘food grade’ (goedgekeurd voor gebruik in verpakkingen voor voeding), echter, wij willen geen enkel risico nemen.” Karvan Cévitam haalt de limonadebussen ook uit voorzorg uit de supermarkt.

Plastic in koek

Peijnenburg laat weten dat er mogelijk harde stukjes plastic zitten in een bepaald soort ontbijtkoek. Het gaat om Peijnenburg ontbijtkoek glutenvrij met houdbaarheidsdatum 20 april 2023 en Peijnenburg ontbijtkoek glutenvrij parelkandij met houdbaarheidsdatum 4 mei 2023. In deze producten wordt maiszetmeel gebruikt en de leverancier daarvan heeft Peijnenburg laten weten dat daar mogelijk harde stukjes in terecht zijn gekomen. Consumenten wordt aangeraden deze producten niet op te eten en weg te gooien.

De ontbijtkoeken zijn sinds 14 februari mogelijk te koop bij Albert Heijn, PLUS, Hoogvliet en Picnic. Mensen die het product in huis hebben, kunnen hun geld terugkrijgen.

Adblock test (Why?)


Stukjes plastic en folie in ranja en ontbijtkoek: deze producten halen Karvan Cévitam en Peijnenburg uit de schapen - Dagblad van het Noorden
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...