NOS Nieuws•
Heineken, de op een na grootste brouwer ter wereld, heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug. De bierbrouwer verkocht wereldwijd meer bier, onder meer door het wegvallen van de coronabeperkingen, en heeft ook de afzetprijzen verhoogd.
"Consumenten keren terug aan de toog. En de biervraag is veerkrachtig ondanks de druk van de hoge inflatie op de inkomens", zegt Heineken-topman Dolf van den Brink. Overal in de wereld heropende de economie en opende de horeca opnieuw de deuren.
De omzetstijging is ook het gevolg van hogere bierprijzen. De gestegen prijzen van grondstoffen zoals graan, energie, transport en glas berekent Heineken daarin door.
De omzet bedroeg 16,4 miljard euro, een groei van 37 procent. De nettowinst in de eerste zes maanden bedroeg bijna 1,3 miljard euro, een stijging met 22 procent.
Rusland
Eind maart trok Heineken zich terug uit Rusland. De verkoop van de activiteiten en overdracht aan een nieuwe Russische eigenaar loopt nog en zal naar verwachting dit najaar afgerond worden.
Heineken gaf eerder aan dat het vertrek uit Rusland de bierbrouwer zo'n 400 miljoen euro zal kosten, maar naar verwachting valt dat lager uit. Om die reden staat er nog geen afschrijving in de boeken.
Heineken profiteert van hogere bierprijzen en heropening horeca - NOS
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar