Oxxio gaat dit doen, bevestigt een woordvoerder van Eneco aan RTL Nieuws. Oxxio valt onder Eneco. Klanten van Oxxio met een variabel contract werden ook korter dan de wettelijk verplichte 30 dagen van tevoren geïnformeerd over het verhogen van de tarieven vanaf 1 oktober.
Het bedrijf gaat dit aanpassen: klanten krijgen net als die van Eneco hetzelfde aantal dagen uitstel van de tariefsverhoging als dat ze te laat zijn geïnformeerd. Als Oxxio de verhoging bijvoorbeeld op 25 september aankondigde, dan gaat die niet op 1 oktober in, maar op 25 oktober.
Verhoging uitgesteld
Ook Energiedirect en Vandebron stellen de tariefsverhoging uit. Bij het eerste bedrijf gaat de verhoging pas op 7 november in, in plaats van 1 oktober, meldt het bedrijf op de eigen website.
Energieleverancier Vandebron stelde haar klanten ook pas in de afgelopen weken op de hoogte van de verhoging. Uit mails aan klanten die in handen zijn van de redactie blijkt dat het soms om een verdubbeling van de maandbedragen ging.
Goed nieuws voor klanten: de tariefsverhoging gaat niet op 1 oktober in, maar dertig dagen nadat de verhoging is aangekondigd. Tot die tijd betalen klanten hun oude tarief, meldt het bedrijf. "Wij berekenen de financiële impact die dit voor ons heeft niet door aan klanten middels een hoger tarief", laat een woordvoerder nog weten.
ACM: 30 dagen van tevoren
In de mail aan klanten meldt het bedrijf dat het dit doet vanwege onrust die is ontstaan na berichtgeving van RTL Nieuws dat de ACM wil dat bedrijven 30 dagen hanteren. Dat is namelijk wat er in de wet staat, aldus de ACM.
En dus passen de energiebedrijven hun beleid aan, na eerst flink tegengesputterd te hebben overigens. Pas na dreigen met een onderzoek en eventuele boetes door de toezichthouder draaiden de grote bedrijven de verhoging terug. Zij hebben samen ongeveer zo'n 80 procent van de markt in handen.
Zo maak je bezwaar:
Stel dat een energieleverancier dit nog niet doet, dan kunnen klanten daartegen in bezwaar gaan. Hoe dit werkt, leggen we je hieronder puntsgewijs uit.
- Stuur een bezwaarschrift naar je energiemaatschappij. Op de site van de toezichthouder ACM vind je een voorbeeldbrief.
- Vervolgens moet de energiemaatschappij een redelijke termijn krijgen om te reageren.
Als ze niet binnen een paar maanden reageren of als je het niet met hun antwoord eens bent, dan kun je naar De Geschillencommissie stappen.
Je moet je klacht binnen 1 jaar indienen en je betaalt 52,50 euro. Is je klacht terecht en wordt die 'gegrond' verklaard, dan moet de energiemaatschappij je die 52,50 terugbetalen. En als je schade hebt - en de commissie is het met je eens - dan kun je die ook nog vergoed krijgen. Is de klacht 'ongegrond' dan ben je je geld kwijt.
250.000 bezwaarschriften gedownload
Inmiddels hebben meer dan 250.000 mensen een bezwaarschrift gedownload op de site van de ACM. Een groot deel van die bezwaren vervallen nu, omdat de energiemaatschappijen zich per direct aan de 30-dagentermijn houden.
De Geschillencommissie gaat wel aan de slag met de klachten die nog overblijven. "We proberen geschillen samen op te lossen. Het zal voor de Geschillencommissie een uitdaging zijn om alle ingediende klachten af te handelen, maar die uitdaging pakken we graag aan", zegt directeur Jacqueline Berkelaar.
Ook kleinere energiebedrijven stellen de tariefverhoging uit - RTL Boulevard
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar