Pampers voor de babybilletjes, Coca-Cola tegen de dorst en Dove om je mee te wassen. Voor deze A-merken betaal je de hoofdprijs en al helemaal in Nederland.
In ons land betaalt de consument namelijk flink meer voor de A-merken dan elders in Europa, en daar ergert Joris Beckers van bezorgsupermarkt Picnic zich groen en geel aan. „Hun kostprijs per product is nagenoeg identiek, maar de prijsverschillen per land zijn gigantisch. Daarom betalen Nederlanders miljarden euro’s meer voor dezelfde producten dan consumenten in grote landen als Duitsland en Frankrijk.” Het bedrijf koopt daarom hun bekende merken in op markten waar de prijzen het laagst liggen.
Maar waarom zou je eigenlijk A-merken kopen? Zijn die nou echt zoveel beter dan de huismerken - die een stuk voordeliger zijn? Onze stelling was dan ook ‘Je bent een dief van je eigen portemonnee als je A-merken koopt’.
Betalen voor reclame
En een overgrote meerderheid van de lezers - 86 procent - vindt van wel. Over het verschil in kwaliteit tussen de dure merken en de overige merken lopen de meningen een beetje uiteen. ‘In bijna alle gevallen zijn huismerken even goed en toch goedkoper. Dus waarom dan een A-merk?’ En dure merken beter? ‘Ik krijg sterk de indruk dat je voornamelijk voor de reclame betaalt’, oppert een van de stemmers.
Dat vindt niet iedereen, ook al zijn ze het eens met de stelling. Want, ‘bepaalde producten van een A-merk zijn lekkerder dan een huismerk’.
Naar Duitsland
Een deel van de stemmers wijkt voor de boodschappen geregeld uit naar onze buren. ‘Ik koop het in Duitsland. Daar hebben ze ‘gewoon’ een prijs. De Nederlandse prijs ligt hoger zodat ze acties als 1+1 gratis kunnen doen. Dan ga ik een keer per paar weken heen en neem dan meerdere dingen tegelijk mee.’
Ben je een dief van je eigen portemonnee als je A-merken koopt? Dit is de uitslag van de Stelling van de dag - Dagblad van het Noorden
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar