Het bedrag dat Nederlanders online uitgaven steeg nog wel, naar 33,3 miljard euro. Dat is 9 procent meer dan in 2021. Maar daar kregen ze dus minder producten en diensten voor terug. Volgens Thuiswinkel.org liet de inflatie zich daarmee duidelijk voelen. Consumenten waren per aankoop zo’n 15 procent meer geld kwijt, aldus de brancheclub.
‘We zien wel dat het aandeel van online-uitgaven gemiddeld hoger ligt dan in coronajaar 2020’, zegt directeur Marlene ten Ham. In de coronaperiode moesten fysieke winkels hun deuren sluiten. Consumenten werden gedwongen koptelefoons, bordspellen en andere niet-essentiële goederen bij onlineplatforms te bestellen. Ook moesten diensten als pretparken en concerten er helemaal aan geloven. Hierdoor zagen webwinkels hun klandizie exponentieel toenemen.
Fysieke winkels weer in trek
Nu de coronatijd achter de rug is, weten consumenten fysieke winkels weer te vinden. Waar Nederlanders in 2021 nog 13 procent van al hun aankopen online deden, is dat vorig jaar gezakt naar 12 procent. Alleen aan voedsel wordt online nog gemiddeld iets meer uitgegeven dan het jaar ervoor. De toenemende populariteit van bezorgservices als Picnic lijkt hier een grote rol in te spelen. ‘Online boodschappen doen blijft populair in Nederland’, zegt Ten Ham. Volgens de Thuiswinkel.org-directeur werd er vorig jaar online vooral meer uitgegeven aan evenementen en attracties en aan reis-gerelateerde aankopen.
Dirk Mulder, detailhandel-specialist bij ING, is niet verrast door de afname van het aantal online-aankopen. Door de coronamaatregelen groeide de onlineverkoop volgens hem tot onnatuurlijke hoogten. ‘De enige vraag die restte was wanneer een correctie ging plaatsvinden. Dat moment lijkt nu aangebroken.’
Toch zijn de cijfers niet representatief voor de komende jaren, denkt Mulder. ‘Mensen dachten: het kan weer, we mogen weer naar buiten. Dat leidde tot een tijdelijke piek in de winkelstraten. De cijfers van fysieke uitgaven zullen op een gegeven moment gaan afvlakken. Ook zal de groei van online-uitgaven langzaam weer stijgen en doorzetten.’
Voor het eerst minder online-aankopen, 'moment correctie lijkt nu aangebroken' - Volkskrant
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar