Vroon raakte afgelopen jaren in de financiële problemen, als gevolg waarvan een faillissement dreigde. Om een bankroet te voorkomen, stelde het bedrijf een reddingsplan op, maar de oprichtersfamilie verzette zich daartegen. Dat blijkt uit een maandag openbaar geworden uitspraak van de rechtbank Zeeland-West Brabant.
Via de rechter werd alsnog een herstructurering van het bedrijf afgedwongen, inmiddels heeft de rederij weer een kans op een gezonde voortzetting van een deel van de activiteiten.
Scheepvaartgigant
Rederij Vroon werd in 1890 opgericht door de gelijknamige familie, en groeide uit tot een gigantisch scheepvaartbedrijf dat op het hoogtepunt in 2016 zo'n 200 schepen in de vaart had. Tegenwoordig bezit de onderneming nog ruim 100 schepen.
Decennialang stond de in juni overleden pater familias Piet Vroon hoog in de Quote-500, op het hoogtepunt met een geschat vermogen van 1,2 miljard euro. Daarna nam zijn vermogen snel af, tot hij in 2021 helemaal uit de rijkenlijst viel.
Financiële problemen
Sinds 2016 zit het bedrijf, vooral als gevolg van te grote investeringen en tegenvallers in de offshore-industrie, in de financiële problemen. Daardoor moest de rederij de afgelopen jaren al een deel van de schepen verkopen en onderhandelen met schuldeisers.
Dat leek aanvankelijk goed te gaan, maar als gevolg van de coronacrisis zakte Vroon toch weer terug in het moeras. Zo was er door corona minder behoefte aan zeevervoer vanuit China, en werd de omzet in de offshore-sector geraakt door de daling van de olieprijs.
Sinds juni 2020 voldeed de rederij niet meer aan zijn financiële verplichtingen. Ook betaalde het bedrijf leningen die eind mei 2021 afliepen niet terug.
Schuldendeal mislukt
In januari 2022 sloot de scheepvaartgigant een principeakkoord, waarbij de banken in ruil voor het wegstrepen van een deel van hun vorderingen een meerderheidsbelang in het bedrijf zouden krijgen.
Die deal moest vóór eind maart 2022 rond zijn, maar blijkt nu niet te zijn doorgegaan. "Met achttien partijen is het een zeer complex onderhandelingsproces", waarschuwde financieel directeur Rob Schuyt destijds al in het FD.
"Het reorganisatieplan van begin vorig jaar kwam in de prullenbak terecht", bevestigt advocaat Sigrid Jansen van Allen & Overy, het advocatenkantoor dat Vroon bijstond tijdens de herstructurering. "Vervolgens moest worden onderhandeld over een nieuwe deal. Door de complexiteit heeft dat bijna een jaar geduurd."
Nieuw reddingsplan
Uit eerder genoemde uitspraak van de rechtbank Zeeland-West Brabant blijkt dat Vroon afgelopen november een kersvers reddingsplan smeedde.
Om een 'ongecontroleerd faillissement' te voorkomen, wilde de scheepvaartgigant een gemeenschappelijk akkoord sluiten met alle aandeelhouders en schuldeisers. Daarbij zou de schuldenlast van het bedrijf flink worden teruggedrongen, en de problematische bedrijfsonderdelen waaronder de offshore-vloot worden verkocht.
Familie de klos
De oorspronkelijke eigenaar van het bedrijf, de oprichtersfamilie Vroon, zou na het reddingsplan slechts een kleine 5 procent van de aandelen overhouden. De overige 95 procent van de aandelen zou worden verdeeld over de schuldeisers, vooral banken, in ruil voor het wegstrepen van een deel van de schulden.
In december en januari bereikte de rederij met het merendeel van de schuldeisers een akkoord. Maar omdat enkele betrokken partijen bleven dwarsliggen, kon deal niet rondkomen.
Dwarsliggers
Nu blijkt dat de rederij daarom begin mei naar de rechter stapte om het reddingsplan bij de dwarsliggers door de strot te kunnen duwen. De zogenoemde Wet Homologatie Onderhands Akkoord (Whoa), die begin 2021 van kracht werd, maakt dat onder bepaalde voorwaarden mogelijk.
Uit de maandag openbaar geworden Nederlandse uitspraak en een verbonden rechtszaak in Engeland blijkt dat de oprichtersfamilie een van de dwarsliggers was. Enkele vennootschappen van de familie, onder leiding van Piet Vroons oudste zoon Coco, hebben zich tegen het reddingsplan verzet. Coco Vroon (66) leidde de rederij tussen 1986 en 2018.
'Oneerlijk'
De oprichtersfamilie vindt dat er geen haast is met de herstructurering, en dat er door het bedrijf veel te weinig informatie over de deal is verschaft.
Ook zou de nieuwe aandelenverdeling volgens de familie oneerlijk zijn. In de berekeningen zouden de schulden van het bedrijf namelijk te hoog, en de restwaarde van het bedrijf te laag zijn ingeschat.
Familie verliest
De rechters in Breda veegden die argumenten eind mei echter van tafel. Volgens de rechtbank was de oprichtersfamilie in de gelegenheid zich afdoende te laten informeren over de deal, en was geen sprake van een hoge bedrijfsschuld of te lage reorganisatiewaarde.
Ook de argumenten van de dissidente schuldeiser vond de rechtbank in Breda onvoldoende om het schuldenakkoord te torpederen. Daarom keurden de Brabantse rechters het reddingsplan goed.
Voortbestaan het doel
Advocaat en herstructureringsspecialist Sigrid Jansen, die de rederij tijdens de reorganisatie bijstond, is tevreden met de uitspraak. "De familie heeft de zaak in Nederland en een vergelijkbare zaak in Engeland verloren. In Nederland is geen hoger beroep mogelijk, en de familie heeft al laten weten in Engeland niet in hoger beroep te gaan", zegt zij.
"Wel kan Coco Vroon mogelijk nog andere juridische stappen ondernemen, bijvoorbeeld tegen de bestuurders en adviseurs van het bedrijf. Maar gezien deze twee uitspraken wordt dat denk ik een lastige zaak. In elk geval bestaat het bedrijf nog, en dat was het doel."
Familiebelang 40 miljoen euro
De goedkeuring door de rechtbank betekent dat de familie haar belang in de rederij ziet verwateren van 100 tot 5 procent. Tegen het gemiddelde van de reorganisatiewaarde van de rederij, die werd berekend door de accountants van EY, is dat belang zo'n 40 miljoen euro waard.
Jansen erkent dat de familie veel heeft verloren, maar benadrukt dat de schuldeisers eveneens gigantische bedragen zijn kwijtgeraakt. "De banken zaten er aan het begin ook met ruim 1 miljard euro in."
Vroon-woordvoerder Christopher Savoye belde niet terug na een verzoek om commentaar. Coco Vroon reageerde niet op een via Linkedin gestuurd verzoek om een toelichting.
Oprichtersfamilie van scheepsgigant Vroon zag miljard euro verdampen - RTL Boulevard
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar