Rechercher dans ce blog

Selasa, 08 Agustus 2023

Tienduizenden consumenten nog dieper in de problemen door faillissement schuldenhandelaar - BNR Nieuws

Financieel8 aug '23 07:12Aangepast op 8 aug '23 08:16Auteurs: BNR Webredactie en ANP

Tienduizenden consumenten met schulden dreigen nog dieper in de problemen te komen als gevolg van het faillissement van de Rotterdamse schuldenhandelaar Direct Pay Services (DPS). Dat is de conclusie van een FD-onderzoek op basis van informatie van Bureau Kredietregistratie, de curator en gedupeerden.

Tienduizenden consumenten met schulden dreigen nog dieper in de problemen te komen als gevolg van het faillissement van de Rotterdamse schuldenhandelaar Direct Pay Services (DPS).
Tienduizenden consumenten met schulden dreigen nog dieper in de problemen te komen als gevolg van het faillissement van de Rotterdamse schuldenhandelaar Direct Pay Services (DPS). (ANP)

De administratie van DPS is al maanden niet actueel en ontoegankelijk, zo stelt curator Jeroen Princen. Uit individuele gevallen blijkt dat betrokkenen daardoor niet afkomen van hun mogelijk onterechte BKR-registratie.

Lees hier het gehele artikel in het FD

‘ Voor consumenten is het een vrij penibele situatie’
Bart Mos, FD-journalist

Bij het faillissement van DPS zijn volgens Princen van DVDW Advocaten zo’n 350.000 vorderingen van particulieren betrokken. 'Het gaat om vorderingen variërend van een paar tientjes tot enkele honderden euro’s voor bijvoorbeeld een mobiele telefoon of kledingstukken die op afbetaling zijn gekocht', zegt Princen. Het BKR is bekend met 21.000 registraties uit de DPS-boedel, en zegt desgevraagd het voornemen te hebben die hele groep tijdelijk uit het register te verwijderen.

Lees ook | Minder mensen met betalingsproblemen

Grootste klant rechtbank

'DPS was tot voor kort een hele grote speler op de markt voor schulden', zegt FD-onderzoeksjournalist Bart Mos. De werkwijze van Direct Pay: schulden overnemen, die verrijken en innen of doorverkopen. En dat 'verrijken' vindt plaats door een incassobrief met extra wettelijke rente te sturen of een dagvaarding. Dat verhoogt niet alleen de vordering op die consument, het doet ook een flink beroep op de capaciteit van de rechtbank. 'DPS was met 42.000 dagvaardingen per jaar, een van de grootste klanten van de rechtbank in Nederland.'

Het verdienmodel ging mank toen zo'n 6 jaar geleden de rechtbank besloot dat DPS niet zomaar mocht dagvaarden.

350.000 vorderingen

Het probleem is nu dat er zo'n 350.000 vorderingen in de administratie van DPS zitten en dat die administratie al maanden achterloopt. En dat kan betekenen dat mensen die hun schuld al hebben afbetaald, nog steeds een negatieve BKR-notering achter de naam hebben staan. En dus niets kunnen kopen op afbetaling, nog steeds boeterente betalen en geen huis kunnen kopen. 'En er is nergens een loket waar je je kunt aanmelden.'

Additioneel probleem: de curator kan er niets mee: de boedel van DPS is leeg, de curator heeft dan ook geen geld om iets te doen. Voor consumenten is het een vrij penibele situatie, zegt Mos. BKR heeft het FD laten weten van plan te zijn om de registratie van deze personen tijdelijk apart te zetten tot er meer duidelijk is.

Adblock test (Why?)


Tienduizenden consumenten nog dieper in de problemen door faillissement schuldenhandelaar - BNR Nieuws
Read More

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...