De Consumentenbond sleept enkele bedrijven voor de rechter voor krimpflatie. Deze fabrikanten verminderden stiekem de inhoud van verpakkingen terwijl de prijs van het product hetzelfde bleef of zelfs hoger werd.
De afgelopen maanden heeft de Consumentenbond tientallen nieuwe voorbeelden van krimpflatie verzameld. De bond kreeg naar eigen zeggen ruim dertienhonderd meldingen over producten met minder inhoud tegen dezelfde of hogere prijs.
Consumenten zijn door krimpflatie soms tot 28 procent duurder uit voor een product, becijferde de Consumentenbond. De Autoriteit Consument & Markt riep producenten en supermarkten eerder dit jaar op om transparanter te zijn over wijzigingen. Maar dat gebeurt volgens de bond niet of nauwelijks.
Gesprekken tussen de Consumentenbond en de brancheorganisaties van supermarkten en fabrikanten hebben volgens de bond niets opgeleverd. Supermarkten zouden volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar een voorbeeld moeten nemen aan de Franse supermarktketen Carrefour. Die waarschuwt zijn klanten voor krimpflatie met bordjes bij producten.
"Wij vinden krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk en willen weten of de rechter dat ook zo ziet", legt Molenaar uit. De consumentenorganisatie gaat daarom een aantal voorbeelden van krimpflatie aan de rechter voorleggen voor een oordeel.
Minder voor meer: Consumentenbond stapt naar de rechter om krimpflatie - NU.nl
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar