Winkeliers zien al zes kwartalen op rij minder producten over de toonbank gaan. Vooral kleding en schoenen worden minder gekocht. Alleen door prijsverhogingen weten ze hun omzetten nog te laten stijgen. Ondertussen loopt het aantal winkelsluitingen op.
In het derde kwartaal van dit jaar verkochten winkels weer 3 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het was al het zesde kwartaal op rij waarin het verkoopvolume daalde, blijkt uit nieuwe cijfers van statistiekbureau CBS. Consumenten houden al sinds het najaar van 2022 de hand op de knip.
We beknibbelen vooral op kleding en schoenen. In de kledingwinkels werd zelfs 8 procent minder verkocht dan vorig jaar en bij schoenenwinkels daalde het aantal verkopen met ruim 7 procent.
In supermarkten belandden ook minder producten op de loopband. Daar was sprake van een afname van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook bij slagerijen en kaasboeren nam het aantal verkochte producten iets af (4 procent).
Winkeliers wisten met prijsverhogingen wel hun omzetten te verhogen. In de voedingsmiddelensector nam de omzet met 7 procent toe. En in de zogenoemde non-foodsector steeg de omzet met 1 procent.
Consumptie weer op niveau van voor corona
Uit een andere CBS-publicatie blijkt dat de consumptie van Nederlanders dit jaar weer is teruggekeerd op het niveau van voor corona. We geven per kwartaal gemiddeld zo'n 4.800 euro uit aan consumptieve bestedingen. Rond dat niveau lagen de bestedingen in 2018 en 2019 ook. Maar door prijsverhogingen kun je daar dus wel steeds minder van kopen.
Dat de detailhandel worstelt met bezuinigingen van de consument, wordt ook duidelijk doordat steeds meer winkels moeten sluiten. In het afgelopen kwartaal gingen 75 winkelbedrijven failliet, 60 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Bij een op de elf faillissementen ging het om een bedrijf in de detailhandel.
Winkeliers worstelen doordat we al anderhalf jaar steeds minder kopen - NU.nl
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar