Enkele dagen terug zei Maersk, een van de grootste scheepvaartbedrijven ter wereld, nog dat de chaos in de Rode Zee weleens maanden zou kunnen gaan duren. Ook andere rederijen stopten met varen door het gebied, nadat Houthi-rebellen vrachtschepen aanvielen als vergelding voor bombardementen van Israël op de Gazastrook.
De Verenigde Staten riepen vorige week een Rode Zee-coalitie in het leven. De internationale coalitie, die opereert onder de naam Operation Prosperity Guardian, moet het Rode Zeegebied weer veilig maken voor de commerciële scheepvaart. De Amerikaanse minister Austin kondigde de ‘multinationale operatie’ in het Rode Zeegebied aan tijdens een bezoek aan Bahrein, waar de Amerikaanse marine een basis heeft.
Naast Nederland en de VS nemen ook Bahrein, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Noorwegen, Canada en de Seychellen deel aan de operatie. Een woordvoerder van het Pentagon zei vrijdag dat dit voldoende moet zijn om de omweg onder Afrika door niet te hoeven maken.
Maersk noemt die taskforce ‘zeer welkom nieuws voor de hele industrie’. Maar daarmee is ‘het algehele risico in het gebied niet geëlimineerd’, benadrukt het bedrijf. Maersk stelt dat het ‘niet zou aarzelen’ om de veiligheidssituatie voor zijn schepen en werknemers opnieuw te heroverwegen als dit nodig zou zijn.
Het omvaren zorgde al voor verstoringen, want goederen zijn daardoor al gauw zo’n tien dagen langer onderweg tussen Azië en Europa. Maersk voerde al een omvaartoeslag in, waardoor bedrijven meer moesten gaan betalen voor containervervoer. Meubelgigant Ikea zei als gevolg van de verstoring rekening te houden met tekorten van sommige producten. Maker van huishoudelijke apparatuur Electrolux en voedingsmiddelenconcern Danone gaven aan eveneens hinder te ondervinden.
Maersk acht Rode Zee veilig genoeg om containervaart te hervatten - de Volkskrant
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar