Rechercher dans ce blog

Selasa, 02 Januari 2024

Containervervoer in rap tempo duurder door onrust op Rode Zee - NU.nl

In enkele weken tijd zijn de tarieven voor containertransport tussen China en Europa verdriedubbeld. Oorzaak is de gespannen situatie op de Rode Zee na meerdere aanvallen van Houthi's op zeeschepen. Daarom varen reders nu grote omwegen.

De prijzen van containervervoer schieten omhoog. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) kostte het verschepen van een container van 20 voet eind december 2.694 dollar. Vlak voor Kerst was dat met 1.497 dollar nog bijna de helft. Begin december betaalde je zelfs nog zo'n 851 dollar voor het transport van Shanghai naar Europa.

Als containers duurder worden, gaan automatisch ook de kosten van de producten in die containers omhoog. Toch is de prijs nog lang niet zo hoog als tijdens de coronapandemie. Door koopwoede tijdens de pandemie en een oplevende economie daarna, belandde de prijs voor een container van 20 voet eind 2021 zelfs boven de 5.000 dollar.

Nu is met de Rode Zee een van de drukst bevaren handelswegen ter wereld onveilig en dus gaan prijzen van transport omhoog. In de afgelopen weken kozen veel rederijen ervoor om hun schepen te laten omvaren. Dan gaan ze niet meer via de Rode Zee en het Suezkanaal, maar helemaal om Afrika heen.

Die omweg kost veel extra tijd. Producten komen daardoor later in Europa en schepen kunnen minder vaak op en neer varen, waardoor de transportcapaciteit schaarser wordt.

Ook Maersk vaart na aanval toch maar weer om

Maersk, een van de bekendste containervervoerders ter wereld, liet vorige week nog weten toch weer door de Rode Zee te willen varen. Het Deense bedrijf noemde de vorming van de Rode Zeecoalitie de aanleiding tot dat besluit. Dat samenwerkingsverband tussen ruim twintig landen is door de Verenigde Staten in het leven geroepen om schepen op de Rode Zee te beschermen.

Maar zaterdag (dus na de laatste update van de containerprijs) werd een vrachtschip van Maersk weer getroffen door een raket van Houthi-rebellen. Er zijn inmiddels al meer dan twintig aanvallen op de internationale scheepvaart geweest. Maersk heeft besloten om voorlopig toch weer om Afrika heen te varen.

Ondertussen zijn er niet alleen schepen van de Amerikaanse en Europese legers naar de Rode Zee getrokken, maar heeft ook Iran een marineschip die kant op gestuurd. Dat zou weer een reactie zijn op acties van de Amerikaanse marine tegen Houthi's op Oudjaarsdag.

Lees meer over:

Scheepvaart Economie

Adblock test (Why?)


Containervervoer in rap tempo duurder door onrust op Rode Zee - NU.nl
Read More

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...