Rechercher dans ce blog

Rabu, 01 September 2021

Cora van Nieuwenhuizen: de minister die bijna alles zag mislukken - Volkskrant

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Beeld ANP / Hollandse Hoogte
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.Beeld ANP / Hollandse Hoogte

Minister Van Nieuwenhuizen is de eerste verkeersminister onder wie de filedruk niet is toegenomen. Dat was onder normale omstandigheden genoeg geweest om haar het erelidmaatschap van de VVD te bezorgen. Maar ook in haar eigen partij weten ze dat Van Nieuwenhuizen er zelf weinig aan heeft bijgedragen. Het coronavirus komt die eer toe.

Vrijwel niets dat Cora van Nieuwenhuizen intussen wél heeft gedaan als minister van Infrastructuur en Waterstaat (I en W) namens de VVD is de afgelopen vier jaar een succes geworden. Ze gaat vooral de geschiedenis in als de verkeersminister onder wier gezag Nederland definitief aanliep tegen de grenzen van de groei in een dichtbevolkt land.

Al haar snelwegprojecten van de laatste twee jaar – onder meer de hoogst omstreden verbreding van de A27 bij het Utrechtse Amelisweerd, de aanpak van knooppunt Hoevelaken, én het doortrekken van de A15 bij Arnhem – zijn niet doorgegaan. Het ministerie heeft nog tot 14 september respijt gekregen van de Raad van State, meldt de bestuursrechter desgevraagd, om met een betere cijfermatige onderbouwing te komen van de stikstofdepositie die hiermee gepaard gaat, maar dat is in de afgelopen zes maanden niet gelukt. Deskundigen zien het somber in voor het departement.

Gebrekkige rekenmodellen

Dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onder Van Nieuwenhuizen gebrekkige rekenmodellen gebruikte om wegenprojecten door te drukken, is inmiddels van vele kanten vastgesteld. Voor wegen werd alleen berekend hoeveel stikstofhoudende stoffen neerslaan binnen een afstand van vijf kilometer. Zelfs de adviescommissie-Hordijk (door haarzelf ingesteld) concludeerde vorig jaar juni dat die rekenmethode niet houdbaar was.

Van Nieuwenhuizen koos niettemin dezelfde weg en nam in november vorig jaar een spotje op waarin ze ongeveer verordonneerde dat de A27 verbreed zou worden om vervolgens twee maanden later door de Raad van State op de vingers te worden getikt.

In de lucht ging het minstens zo moeizaam. Op Lelystad Airport komt niets van de grond, vooral omdat Van Nieuwenhuizen in Brussel een blauwtje liep vanwege zondigen tegen zogeheten verkeersverdelingsregels. Rapportages van Infrastructuur en Waterstaat over milieueffecten van vliegverkeer werden door anderen aan flarden geschoten.

En dat was niet de enige keer dat ze stuitte op Brussel, vanwege regels en afspraken die Nederland zelf had ondertekend. In mei 2019 zei ze volkomen ‘verrast’ te zijn door de juridische constatering dat Nederland op stikstofgebied zondigt tegen Europese natuurregels. Het Europese Hof had die opvatting al een half jaar eerder bekendgemaakt.

Hoe ‘verrast’ ook, Van Nieuwenhuizen had een snel antwoord paraat: ‘Dan verzinnen we een juridische list.’ Er waren enkele externe adviescommissies voor nodig om het kabinet ervan te doordringen dat het met een list niet langer zou wegkomen. De ‘noodoplossing’ die intussen werd gekozen om de stikstofuitstoot terug te dwingen, moet voor Van Nieuwenhuizen als een vernederende handeling hebben gevoeld: ze werd gedwongen de verkeersbordjes met de maximumsnelheid te veranderen van 130 in 100, dwars tegen alle verkiezingsbeloften van haar eigen partij in.

Rekeningrijden

Ook die gedwongen snelheidsverlaging draagt volgens verkeersdeskundigen bij aan de betere doorstroming op de weg. Maar met eigen initiatief om daaraan bij te dragen kwam Van Nieuwenhuizen nauwelijks. Nog als gedeputeerde van Noord-Brabant (2007-2010) pleitte ze uitputtend voor invoering van enige vorm van rekeningrijden. Bij haar aantreden als minister (2017) luidde de kabinetsafspraak dat rekeningrijden een taboe was. Nou, vooruit. Er mocht over worden ‘nagedacht’ en zelfs worden gesleuteld aan bescheiden proefprojecten. Dat laatste is Van Nieuwenhuizen niet gelukt.

De invoering van een vrachtwagentax ging ook niet door. Dat mocht namelijk wél, met instemming van de vervoerssector, maar is onder leiding van Van Nieuwenhuizen weer jaren vooruit geschoven.

Van Lelystad tot aan het stikstof, van het rekeningrijden tot aan het wegenonderhoud: alle grote dossiers zijn inmiddels doorgeschoven naar het volgende kabinet. Nog niet zo lang geleden leek Van Nieuwenhuizen er rekening mee te houden dat zij daarin in de herkansing zou mogen. Sterker, ze droomde hardop over een rol als minister-president: ‘Dat zou zeker mooi zijn.’

Dat perspectief is inmiddels vervlogen, heeft zij kennelijk ook zelf vastgesteld. Van Nieuwenhuizen verlaat voortijdig haar post om lobbyist te worden voor de energiesector.

Adblock test (Why?)


Cora van Nieuwenhuizen: de minister die bijna alles zag mislukken - Volkskrant
Read More

VVD wil Johan Remkes als nieuwe informateur - NOS

Oud-minister Johan Remkes moet Mariëtte Hamer opvolgen als informateur. Dat wil de VVD, de partij van Remkes. Ingewijden bevestigen dat na een bericht van RTL Nieuws.

Remkes is op dit moment waarnemend commissaris van de koning (gouverneur) in Limburg. Eerder was hij vicepremier, minister van Binnenlandse Zaken, staatssecretaris van Volkshuisvesting en commissaris van de koning in Noord-Holland. Ook was hij waarnemend burgemeester van Den Haag en voorzitter van verschillende belangrijke commissies.

Minderheidskabinet

De VVD zal hem voordragen voor de volgende fase van de formatie, waarin hoogstwaarschijnlijk een minderheidskabinet zal worden onderzocht. Het is aan de Tweede Kamer om hem te benoemen, maar omdat de VVD de grootste partij is, is de kans aanzienlijk dat hij het ook wordt.

Hamer komt morgen met haar eindverslag. Ze is er niet in geslaagd een meerderheidskabinet in de steigers te zetten, zoals de opdracht van de Kamer luidde. Omdat VVD en CDA niet willen regeren met een links blok van PvdA en GroenLinks en D66 de huidige coalitie met de ChristenUnie niet wil voortzetten, is een minderheidskabinet met in ieder geval VVD en D66 nog een van de weinige mogelijkheden.

Troubleshooter

De 70-jarige Remkes wordt gezien als een van de beste 'troubleshooters' in bestuurlijk en politiek Nederland. Hij trad aan als waarnemend burgemeester in Den Haag nadat zijn partijgenoot Pauline Krikke moest opstappen.

Hij is nu in Limburg aan de slag, omdat het voltallige dagelijks provinciebestuur daar ontslag nam na een integriteitsconflict.

Adblock test (Why?)


VVD wil Johan Remkes als nieuwe informateur - NOS
Read More

VVD schuift Johan Remkes naar voren als nieuwe informateur - RTL Nieuws

De 70-jarige Johan Remkes is een ervaren bestuurder en op dit moment waarnemend commissaris van de Koning in Limburg. Daarvoor was hij onder andere minister van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris van Volkshuisvesting. Recent was hij waarnemend burgemeester van Den Haag en commissaris van de Koning in Noord-Holland. Ook leidde hij vorig jaar een commissie die advies uitbracht aan het kabinet over de stikstofproblematiek.

Lange ervaring

Politiek verslaggever Frits Wester: "Johan Remkes is een voor de hand liggende keuze gezien zijn lange ervaring. Niet alleen als partijpoliticus, maar ook als bestuurder staat hij boven de partijen. Het is aan hem straks, als de Kamer daarmee instemt, om de mogelijkheden van een minderheidskabinet te onderzoeken. Gezien ook zijn recente voorzitterschap van de Staatssommissie parlementair stelsel lijkt hij de aangewezen persoon om deze voor Nederland vrijwel nieuwe politieke werkelijkheid verder te verkennen en vorm te geven."

Gisteren werd bekend dat VVD en CDA niet verder willen praten met de PvdA en GroenLinks over de formatie van een nieuw kabinet. Dat zei PvdA-leider Lilianne Ploumen gisteren na afloop van een gesprek bij informateur Mariëtte Hamer. D66 heeft tegelijkertijd samenwerking met de ChristenUnie geblokkeerd.

Rutte vindt inhoudelijke verschillen te groot

Volgens VVD-leider Mark Rutte zijn de inhoudelijke verschillen tussen zijn partij en de 'optelsom' van PvdA en GroenLinks te groot. Daarom heeft hij Klaver en Ploumen verteld dat regeren met hen samen er niet inzit.

Adblock test (Why?)


VVD schuift Johan Remkes naar voren als nieuwe informateur - RTL Nieuws
Read More

Informateur Hamer komt donderdag met verslag over formatieproces - NU.nl

Informateur Mariëtte Hamer komt donderdagmiddag met haar verslag over het vastgelopen formatieproces. Ook zal ze haar verslag toelichten, melden ingewijden in Den Haag. De Kamer gaat waarschijnlijk dinsdag over het verslag in debat.

Bijna zes maanden na de verkiezingen is een meerderheidskabinet alleen maar verder uit zicht geraakt. VVD en CDA gooiden deze week definitief de deur dicht voor een coalitie met D66, PvdA en GroenLinks.

Die laatste twee partijen weigeren elkaar nog altijd los te laten om zo de linkse samenwerking te versterken. D66 wil op zijn beurt niet in een nieuw kabinet gaan zitten met de ChristenUnie, vanwege de kloof met die partij over onder meer medisch-ethische kwesties.

Doordat niemand wil bewegen, lijkt een minderheidscoalitie de enige overgebleven optie. De andere mogelijkheid, een meerderheid over rechts, werd eerder al uitgesloten door VVD en CDA. Die willen allebei niet samenwerken met de PVV en FVD.

Adblock test (Why?)


Informateur Hamer komt donderdag met verslag over formatieproces - NU.nl
Read More

LIVE | Flinke daling in ziekenhuizen, voor het eerst vertraging pandemie - De Gelderlander

[unable to retrieve full-text content]

  1. LIVE | Flinke daling in ziekenhuizen, voor het eerst vertraging pandemie  De Gelderlander
  2. LIVE | België gaat bijna helemaal van het slot, strengere regels voor reizigers in Italië  AD.nl
  3. RIVM meldt 71 nieuwe positieve coronatests in Drenthe, situatie 'zeer ernstig'  RTV Drenthe
  4. LIVE | Strengere regels voor reizigers in Italië, Aruba heft avondklok op  Eindhovens Dagblad
  5. LIVE | België gaat bijna helemaal van het slot, Italië vaardigt nieuwe coronaregels voor reizigers uit  AD.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

LIVE | Flinke daling in ziekenhuizen, voor het eerst vertraging pandemie - De Gelderlander
Read More

AEX krijgt 800 punten in zicht na record | Financieel | Telegraaf.nl - Telegraaf.nl

Rond 14.30 uur staat de AEX-index 0,6% hoger op 792 punten. Vanochtend tikte de beursgraadmeter een record aan van 793,91 punten. Het is al voor de vierde achtereenvolgende handelsdag dat de AEX een nieuwe piek bereikt. De AMX stijgt 0,4% naar 1112,7 punten. De koersenborden in Londen (+0,9%), Parijs (+1,5%) en Frankfurt (+0,4%) kleuren eveneens groen.

’Positief sentiment’

„Mede dankzij China zag je vanochtend al een positief sentiment op de beurzen in Azië. Dat positivisme werd voortgezet op de Europese beurzen”, zegt vermogensbeheerder Renco van Schie (Valuedge). Volgens hem lopen de beurskoersen ook op doordat bijvoorbeeld vers pensioengeld aan het begin van de maand moet worden belegd.

Van Schie plaatst overigens wel een kanttekening bij de recordreeks van de AEX. „Dit jaar zorgt één aandeel, chipmachinefabrikant ASML, voor meer dan de helft van het rendement van de hele index”, benadrukt hij. Volgens hem kunnen beleggers daarmee over het hoofd zien dat sommige andere aandelen zijn achtergebleven.

De Europese toezichthouder ESMA waarschuwt trouwens dat de kans groot is dat er binnenkort een correctie op de beurzen komt. De toezichthouder wijst daarbij op oplopende schulden en inflatieangst in combinatie met hoge waarderingen van bedrijven. ESMA erkent wel dat de economische omstandigheden de afgelopen maanden zijn verbeterd.

Elders zitten de aandelenmarkten ook in de lift. De belangrijkste aandelenmarkten in Azië wonnen overwegend terrein. De Nikkei in Tokio eindigde vanochtend 1,3% in de plus.

De Amerikaanse beurzen sloten dinsdag de positieve beursmaand augustus af met bescheiden verliezen. Videovergaderdienst Zoom kelderde bijna 17% op de Nasdaq na tekenen van stagnerende groei doordat het aantal thuiswerkers terugloopt. Wall Street komt vanmiddag naar verwachting circa 0,3% hoger uit de startblokken.

Amerikaanse banenrapport ADP valt tegen

Vandaag publiceerde loonstrookverwerker ADP trouwens zijn Amerikaanse banenrapport. Daaruit bleek dat er vorige maand 374.000 banen zijn bijgekomen in het bedrijfsleven in de VS. Dat was een flinke tegenvaller want analisten hadden gerekend op 638.000 nieuwe arbeidsplaatsen. De banengroei lijkt te zijn geremd door de verspreiding van de Deltavariant van het coronavirus. De ADP-cijfers vormen een indicator voor het officiële banenrapport van de Amerikaanse overheid, dat vrijdag verschijnt. De werkgelegenheid vormt samen met de inflatie een belangrijke factor in het rentebeleid van de Federal Reserve, het stelsel van centrale banken in de VS.

De ECB komt trouwens volgende week donderdag bijeen voor een rentevergadering. In aanloop daar naartoe pleit DNB-president Klaas Knot voor het afbouwen van de steunmaatregelen van de centrale bank.

In de AEX is Just Eat Takeaway (+4,5%) de grootste stijger. Het concern stond eind vorige week nog zwaar onder druk door het plan van New York om een wettelijke bovengrens in te voeren voor de commissies die maaltijdbezorgers mogen vragen aan restaurants in de stad.

Prosus (+4,3%) helpt de AEX eveneens vooruit. De techinvesteerder werd dinsdag al 6,4% meer waard na de aankoop van het Indiase betalingsbedrijf BillDesk voor $4,7 miljard. Chiptoeleverancier Besi wint 2,7%.

Philips (+2,2%) is in de VS begonnen met het repareren en vervangen van zijn apparaten tegen slaapapneu, waar schuim in zit dat gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid. Het zorgtechnologieconcern wil de terugroepactie binnen een jaar afronden. In totaal gaat het om drie tot vier miljoen apparaten.

ING klimt 1,6%. Bank of America is positief over Europese banken als ING, omdat zij profiteren van de sterke vraag naar hypotheken en de groeiende behoefte aan consumentenleningen. In het kielzog van ING gaat ook ABN Amro 1,3% omhoog.

Royal Dutch Shell (+0,9%) gaat de komende vijf jaar 50.000 laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen langs Britse straten. Dat doet het olie- en gasbedrijf via dochterbedrijf Ubitricity, dat begin dit jaar werd overgenomen. Via dat bedrijf heeft Shell al 3600 laadpalen in het Verenigd Koninkrijk die in bestaand straatmeubilair als paaltjes en lantaarnpalen zitten.

Ook Randstad (-0,03%) staat in de belangstelling. Volgens de Belgische zakenkrant De Tijd is de uitzender in vergevorderde gesprekken over een overname van de Belgische personeelsadviseur Hudson, dat goed is voor een omzet van circa €40 miljoen en 275 medewerkers.

Betalingsdienstverlener Adyen (-2,8%) is de grootste daler bij de hoofdfondsen. Verffabrikant AkzoNobel duikt 1,6% in het rood.

DSM gaat 1% achteruit. Analisten van JPMorgan schroefden hun aanbeveling voor het speciaalchemiebedrijf terug naar ’neutraal’. Hun koersdoel voor het aandeel DSM ging echter omhoog van €168,72 naar €195.

In de AMX is bodemonderzoeker Fugro (+2,6%) de koploper. Galapagos veert 0,9% terug nadat de koers dinsdag 7,2% opliep in reactie op het aangekondigde vertrek van ceo Onno van de Stolpe.

Bij de smallcapfondsen liet Ordina (+2,2%) weten de Nederlandse ict-dienstverlener IFS Probity over te nemen. Een overnamebedrag werd niet gegeven. IFS Probity heeft een jaaromzet van meer dan €7 miljoen en ongeveer 40 medewerkers.

Gratis iedere ochtend meer relevant financieel nieuws in je mailbox? Meld je hier aan.

Adblock test (Why?)


AEX krijgt 800 punten in zicht na record | Financieel | Telegraaf.nl - Telegraaf.nl
Read More

Easytoys koopt Christine le Duc: wil grootste ter wereld worden - RTL Nieuws

Ambities kunnen EQOM Group, de moeder van Easytoys niet worden ontzegd. Het bedrijf dat ontstond na het samengaan met Eropartner Distribution en veel seksartikelen levert in Duitsland en Scandinavië, had vorig jaar een omzet van 100 miljoen euro.

Met de overname van Christine le Duc en Kondomeriet uit Noorwegen stijgt dat met 60 procent tot 160 miljoen euro. En in 2025 moet de omzet zijn gegroeid tot 500 miljoen euro.

Webshop en winkels

Nu al is EQOM Group naar eigen zeggen de grootste in Europa, maar het wil ook in de rest van de wereld marktleider worden. Het wil, vooral door overnames, ook groeien in Azië en Noord-Amerika. EQOM streeft verder naar een autonome groei van 15 tot 20 procent per jaar.

Er zijn eerder al plannen gemaakt om uit te breiden naar de VS, maar vanwege corona zijn die plannen op een laag pitje komen te staan. Op dit moment zijn er nog geen plannen om naar Azië uit te breiden.

Christine le Duc heeft vijf winkels in Nederland en Kondomeriet heeft er acht in Noorwegen. Daarmee heeft EQOM Group straks ook fysieke winkels als verkoopkanaal.

Online blijft belangrijkst

EQOM was tot nu toe alleen online actief. Winkels en de webshop kunnen elkaar versterken, aldus woordvoerder Jessica Leenheers. De webshop blijft wel het belangrijkste onderdeel, met 95 procent van de omzet.

Het is niet de bedoeling om onder één allesomvattend merk te gaan werken. De bestaande merken blijven gewoon bestaan.

EQOM Group is inclusief de twee overnames die het vandaag heeft bekendgemaakt actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië.

Kennis van lingerie

Christine le Duc brengt voor EQOM kennis van lingerie mee, aldus Audrey van Ham, ceo van Christine le Duc.

Verder is het volgens haar belangrijk dat er met haar een vrouw in het managementteam van EQOM Group komt. "De sexual-wellnessmarkt groeit hard en het aandeel vrouwelijke klanten is groot. Het is dus belangrijk dat er vanuit en mét de vrouw wordt meegedacht."

Verder werkt Christine le Duc aan het uitrollen van de Belgische site van Vlaanderen naar het franstalige deel en daarmee is het weer makkelijker om in Frankrijk actief te worden, aldus Van Ham. 

Adblock test (Why?)


Easytoys koopt Christine le Duc: wil grootste ter wereld worden - RTL Nieuws
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...