Rechercher dans ce blog

Sabtu, 02 Oktober 2021

Storing bij legaal online gokken verholpen | Tech - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Storing bij legaal online gokken verholpen | Tech  AD.nl
  2. Storing na halve dag verholpen, legaal online gokken weer mogelijk  NOS
  3. Legaal online gokken op eerste dag nog niet mogelijk wegens technische storing  NU.nl
  4. Storing landelijk systeem opgelost: legaal online gokken van start  RTL Nieuws
  5. Storing bij legale online kansspelaanbieders is nog niet opgelost  NU.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Storing bij legaal online gokken verholpen | Tech - AD.nl
Read More

Rechter legt vrouwen met ernstige psychiatrische problemen verplichte anticonceptie op - NOS

Minstens zes vrouwen met ernstige psychiatrische problemen zijn het afgelopen jaar door de rechtbank verplicht anticonceptie te nemen. De nieuwe Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, die sinds begin 2020 van kracht is, maakt dat met een zorgmachtiging mogelijk, schrijft de Volkskrant.

Het opleggen van zo'n machtiging gebeurde vorig jaar september voor de eerste keer. De rechtbank in Rotterdam wees een zorgmachtiging met verplichte anticonceptie toe, in de vorm van een prikpil. De vrouw in kwestie heeft een schizo-affectieve stoornis en had al vier kinderen die allemaal onder toezicht zijn geplaatst.

De rechter concludeerde daarom dat ze op dit moment niet in staat zou zijn om een kind te verzorgen. "Als ze een kind zou krijgen, zou ze dit waarschijnlijk weer moeten afstaan. Dat is zeer pijnlijk voor haar en verergert haar toestandsbeeld. Om te voorkomen dat betrokkene op die manier ernstig nadeel ondervindt, is anticonceptie verplicht opgelegd." Ook rechtbanken in de arrondissementen Noord-Nederland, Amsterdam en Zeeland-West-Brabant hebben zo'n zorgmachtiging afgegeven.

'Ernstig nadeel voor vrouw of kind'

Oud-kinderrechter Cees de Groot spreekt over een "buitengewoon heugelijke ontwikkeling". Hij pleit al jaren voor het opleggen van verplichte anticonceptie bij bepaalde kwetsbare vrouwen. "In deze gevallen wordt de prikpil voorgeschreven omdat de rechter zo een ernstig nadeel voor de vrouw of het toekomstige kind kan afwenden", zegt De Groot bij het NOS Radio 1 Journaal. "Want zo'n kind heeft er ook niets aan als het geboren wordt, geen band met zijn of haar moeder kan ontwikkelen en meteen ergens in een inrichting of pleeggezin wordt geplaatst."

Vijf jaar geleden pleitte Hugo de Jonge er in zijn eerdere functie als Rotterdamse jeugd- en zorgwethouder ook al voor om ouders die niet in staat zijn tot verantwoord ouderschap te verplichten om voorbehoedsmiddelen te gebruiken. "Sommige kinderen hebben het recht om niet geboren te worden", zei De Jonge destijds.

'Geen heksenjacht'

De pleidooien voor verplichte anticonceptie stuitten de afgelopen jaren ook op veel kritiek; zo wijzen critici erop dat het recht op vrije voorplanting wordt geschonden. Toenmalig ChristenUnie-Kamerlid Dik-Faber zei destijds over het voorstel van De Jonge: "Overgaan tot verplichte anticonceptie druist in tegen elementaire grondrechten, zoals de integriteit van het menselijk lichaam".

"Je kunt in dit land letterlijk geen seconde niet op je hoede zijn. Ik ga er achteraan", schrijft BIJ1-leider Sylvana Simons op Twitter nu over de nieuwe wet en de gerechtelijke machtigingen.

"Er wordt geen heksenjacht op allerlei vrouwen geopend, dat is absoluut niet de bedoeling", zegt oud-kinderrechter De Groot. Hij benadrukt dat er niet een bepaalde groep in aanmerking komt voor de verplichte anticonceptie, maar dat de rechter het in individuele gevallen kan opleggen.

Het steriliseren van mannen ligt nog gevoeliger, zegt De Groot. "Omdat dat als onomkeerbaar geldt. Bij de prikpil is het een kwestie van drie maanden, de behandeling kan eventueel herhaald worden", zegt De Groot.

Adblock test (Why?)


Rechter legt vrouwen met ernstige psychiatrische problemen verplichte anticonceptie op - NOS
Read More

Jumat, 01 Oktober 2021

Domper voor de evenementenbranche: rechter zet geen streep door coronaregels - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Domper voor de evenementenbranche: rechter zet geen streep door coronaregels  AD.nl
  2. Rechter geeft Unmute Us ongelijk, overheid mag aantal bezoekers beperken  NU.nl
  3. Evenementensector verliest kort geding tegen de overheid  VPRO 3 voor 12
  4. Evenementenbranche verliest kort geding: rechter zet geen streep door coronaregels  Telegraaf.nl
  5. Rechter geeft evenementensector ongelijk in zaak rond nieuwste maatregelen  NU.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Domper voor de evenementenbranche: rechter zet geen streep door coronaregels - AD.nl
Read More

Rabo-topman Draijer gaat niet voor derde termijn en vertrekt in oktober 2022 - NU.nl

Wiebe Draijer, topman van Rabobank, stapt in oktober volgend jaar op als topman van het financiële concern. Op 1 oktober 2022 loopt zijn termijn af en Draijer is niet van plan zich beschikbaar te stellen voor een derde termijn. Dat laat Rabobank vrijdag weten in een persbericht. Over zijn opvolging is nog niets bekend.

Draijer loopt al een tijdje rond bij de op een na grootste bank van Nederland. De 56-jarige bestuurder trad in oktober 2014 toe tot de raad van bestuur van Rabobank. In september 2018 werd hij benoemd voor een tweede bestuurstermijn als voorzitter van de groepsdirectie.

Deze termijn van vier jaar loopt in september 2022 af en Draijer laat weten niet voor een derde termijn te gaan. "De afloop van mijn tweede termijn over een jaar zie ik als een natuurlijk moment om plaats te maken voor een opvolger. Tot die tijd blijf ik me natuurlijk met volle inzet en toewijding inzetten voor de coöperatieve Rabobank", aldus de topman.

In zijn tijd bij de bank moest Draijer onder meer de scherven oprapen van het Libor-schandaal. Rabobank kreeg in 2013 een boete van 774 miljoen euro vanwege manipulatie van de zogeheten Libor- en Euribor-rente, destijds de hoogste boete in de geschiedenis van het Nederlandse bankensector.

Adblock test (Why?)


Rabo-topman Draijer gaat niet voor derde termijn en vertrekt in oktober 2022 - NU.nl
Read More

Webshop Coolblue deze maand naar de beurs - NOS

Coolblue wil deze maand nog naar de beurs in Amsterdam. De webshop meldt dat er nieuwe aandelen worden uitgeven en bestaande aandeelhouders aandelen gaan verkopen.

De opbrengst wordt onder andere ingezet om verdere 'geografische' groei te financieren en nieuwe ideeën te ontplooien. Ook zijn er in 2020 en 2021 grote investeringen gedaan om de snellere groei vanwege corona mogelijk te maken.

De komende weken moet blijken hoeveel Coolblue na de beursgang waard is. Vanaf maandag gaat het bedrijf praten met potentiële nieuwe aandeelhouders, meldde het FD eerder vanochtend al. Ingewijden spreken over een waardering van 3 miljard tot 4 miljard, met uitschieters tot 6 miljard, schrijft de krant.

Oprichter Pieter Zwart: "Ik ben ontzettend trots dat we vandaag ons voornemen bekend maken om in oktober naar de Amsterdamse beurs te gaan: de volgende logische stap in de ontwikkeling van Coolblue. Ik heb heel veel zin om in de komende weken, samen met iedereen die erbij betrokken is, deze stap te gaan zetten."

Adblock test (Why?)


Webshop Coolblue deze maand naar de beurs - NOS
Read More

Lidl verkoopt als eerste Nederlandse supermarkt geen sigaretten meer - NU.nl

Er worden sinds vrijdagochtend in geen enkele Nederlandse Lidl meer sigaretten verkocht, laat het bedrijf weten in een mededeling. De supermarkt kondigde in 2018 al aan dat de verkoop gefaseerd afgebouwd zou worden, maar wilde toen pas in 2022 volledig stoppen met de verkoop van tabak. Dat doel is dus vroeger gehaald.

Lidl is de eerste supermarkt in ons land die stopt met de verkoop van sigaretten en andere soorten tabak, al stopte de drogisterijketen Kruidvat er in 2018 ook al mee. Lidl zegt in een reactie dat het de maatregel neemt om bij te dragen aan een rookvrije generatie, maar uit eerdere uitlatingen blijkt dat de sigarettenverkoop de afgelopen jaren fors achteruitliep en niet meer rendabel was.

in 2018 kondigde het bedrijf aan dat er in 2022 in geen enkele Lidl nog sigaretten zouden te krijgen zijn. "Alle filialen die we afgelopen jaren hebben geopend waren meteen al rookvrij. En ook de afbouw in de overige filialen verliep voorspoedig, waardoor we onze ambitie nog eerder konden realiseren", reageert een woordvoerder.

Lidl ondernam de afgelopen jaren al meerdere stappen om roken te ontmoedigen. In 2017 zette de supermarkt sigaretten uit het zicht door er schermen voor te plaatsen en sinds vorig jaar is dat ook in andere winkels wettelijk verplicht.

Vanaf volgend jaar komt er een verbod op sigarettenautomaten, in 2023 mogen sigaretten niet meer online verkocht worden en vanaf 2024 is het in alle supermarkten verboden om nog sigaretten te verkopen.

Hoeveel impact de beslissing zal hebben op de omzet van Lidl, wil het bedrijf niet zeggen.

Adblock test (Why?)


Lidl verkoopt als eerste Nederlandse supermarkt geen sigaretten meer - NU.nl
Read More

Kamis, 30 September 2021

Vermeend kopstuk in cryptoscam met BN'ers opgepakt - RTL Nieuws

Het gaat om een 29-jarige Amsterdammer, die op 22 september al is gearresteerd. Hij wordt onder andere verdacht van leidinggeven aan een criminele organisatie.

Zijn arrestatie is pas vandaag bekendgemaakt om eventuele handlangers niet te alarmeren. "Het is niet verstandig om aan de grote klok te hangen dat je een van hun mensen te pakken hebt", zegt een woordvoerder van de fiscale opsporingsdienst Fiod. 

Het OM heeft nog enkele verdachten in beeld. Waarom zij nog niet zijn opgepakt, wil de woordvoerder niet zeggen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, legt hij uit. Het kan zijn dat iemand in het buitenland zit en dus buiten bereik van de Nederlandse politie. Een andere reden kan zijn dat hij of zij bewust niet wordt gearresteerd, in de hoop dat de verdachte iets doet wat nog meer bewijs oplevert. 

Horloge en dure auto's

Wel is er voor miljoenen euro's beslag gelegd op panden, dure auto's en horloges, een scooter, cryptovaluta en bankrekeningen in Nederland en in andere landen. Verder zijn er nog huiszoekingen gedaan in Velserbroek en Zweden.

De bende waar de gearresteerde man de leiding aan gaf, opereerde ook op internationaal niveau. Op doortrapte wijze leverde de bende gegevens van nietsvermoedende consumenten aan oplichters die hen vervolgens tientallen of zelfs honderdduizenden euro's afhandig maakten. De verkoop van de gegevens leverde de bende tientallen miljoenen euro's op, aldus de Fiod

De bende verleidde mensen met verzonnen succesverhalen van BN'ers over trucs om te beleggen in crypto's. De BN'ers zoals John de Mol, Jort Kelder en Ali B wisten hier overigens niets vanaf. In de advertenties werd ingespeeld op de angst van mensen om deze buitenkans te missen door te zeggen dat banken snel zouden zorgen dat deze beleggingstruc verboden zou worden. 

Riskante beleggingen

Wie op de advertentie klikte werd daarna gebeld door andere oplichters, die hen vervolgens zogeheten cfd's aansmeerden. Dat is een beleggingsproduct waar het risico op verlies sowieso al erg groot is, waarschuwt toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De aanbieders van de cfd's in de cryptoscam gingen ook nog eens illegaal te werk. Zij speelden onder een hoedje met de tussenpersonen die mensen belden, iets wat niet mag omdat de aanbieder van een cfd er belang bij heeft dat de koper verliest.

Steeds grote verliezen

Als dat gebeurde, belden de tussenpersonen vaak weer, om de consument over te halen om meer te investeren om de verliezen goed te maken. Het geld dat zij verloren, ging naar de malafide aanbieders van deze beleggingsproducten. 

Het geld verdween snel. Op basis van de data die de Fiod bij de invallen in beslag heeft genomen, gaat de opsporingsdienst ervan uit dat er tienduizenden mensen zijn opgelicht met de gegevens die de bende buitmaakte. Op de server van de bende stonden persoonsgegevens van meer dan een miljoen mensen.

Adblock test (Why?)


Vermeend kopstuk in cryptoscam met BN'ers opgepakt - RTL Nieuws
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...