[unable to retrieve full-text content]
Tesla-eigenaar vindt 'slimme' manier om accu op te laden AD.nlHele verhaal bekijken via Google NieuwsTesla-eigenaar vindt 'slimme' manier om accu op te laden - AD.nl
Read More
[unable to retrieve full-text content]
Tesla-eigenaar vindt 'slimme' manier om accu op te laden AD.nlHele verhaal bekijken via Google Nieuws[unable to retrieve full-text content]
Brussel legt bom onder klimaatbeleid: groen stempel voor investeringen in gas en nucleair AD.nl[unable to retrieve full-text content]
In het afgelopen jaar zijn in totaal 322.831 nieuwe personenauto's geregistreerd. Dat is een daling van 9,2 procent vergeleken met 2020, toen in totaal 355.431 auto's op kenteken werden gezet. Dat blijkt uit cijfers van autoverenigingen BOVAG en RAI en dataleverancier RDC.
De sector ondervindt grote hinder van de chiptekorten, waardoor de levering is verstoord en autofabrikanten momenteel veel minder auto's kunnen produceren. Hierdoor loopt de uitlevering vertraging op, zeggen BOVAG en RAI. Het aantal nieuw geregistreerde auto's bleef in december steken op 35.708. Dat is bijna 16 procent minder dan een jaar eerder.
De branche telde in totaal 64.027 nieuwe elektrische auto's. In 2020 ging het nog om 72.858 voertuigen. In beide jaren waren elektrische auto's goed voor ongeveer een vijfde van de markt. De verenigingen verwachten dat er in het komende jaar 390.000 auto's verkocht zullen worden, maar dat is afhankelijk van hoelang de tekorten nog duren.
Verder publiceerden de verenigingen en de dataleverancier een overzicht van de bestverkochte modellen en merken van 2021. De bestverkochte auto van 2021 is de KIA Niro. Daarvan werden in totaal 10.812 exemplaren geregistreerd. De Volvo XC40 staat op de tweede plaats met 8.448 auto's. Daarna volgen de Volkswagen Polo (8.009), de KIA Picanto (7.929) en de SKODA ENYAQ (6.621).
Het meest verkochte merk in 2021 is Volkswagen, met een marktaandeel van 9,6 procent. Daarna volgen KIA (9,3 procent) en Toyota (7,1 procent). Peugeot en SKODA sluiten de top vijf. Beide merken hebben een marktaandeel van 6,3 procent.

Op 1 januari 2002 werden meer dan 7 miljard biljetten in omloop gebracht in 12 landen. Inmiddels kan er in 19 landen mee worden betaald en zijn er meer dan 27 miljard biljetten in omloop.
Europeanen hebben nog voor miljarden aan oude briefjes en munten liggen van de valuta die voor de euro werd gebruikt. Persbureau Bloomberg berekende dat het gaat om een bedrag van ongeveer 8,5 miljard euro.
Qua guldens gaat het om een bedrag van ongeveer 450 miljoen euro. De guldenbriefjes kunnen nog de komende 10 jaar worden omgewisseld voor euro's bij De Nederlandsche Bank.

Niet eerder waren beurskoersen zo hoog, de pensioenpotten en spaarvarkens zo rijkelijk gevuld, huizen zo duur, was de werkloosheid zo laag en het bruto binnenlands product (bbp) zo groot, terwijl het land nog altijd worstelt met de uitwassen van een wereldwijde pandemie.
De AEX rondt het beursjaar af met een recordwinst. De hoofdindex van de Amsterdamse aandelenbeurs noteert op de laatste beursdag van het jaar 28 procent hoger dan begin dit jaar, een ongekend hoog jaarrendement.
De economie wordt van tijd tot tijd gehinderd door onzekerheid over de impact van nieuwe virusvarianten, lockdowns en beperkende maatregelen, maar groeit eigenlijk stevig door. Weliswaar is het sociaal onrustig en zit het in sommige sectoren niet mee, en spelen hoge inflatie en nul procent spaarrente consumenten parten, maar over de hele linie gaat het goed en varen we wel, gemiddeld genomen en op papier wel te verstaan.
De economie is sterk hersteld en doet het inmiddels beter dan in 2019, het jaar voor de coronacrisis begon. Het bbp, de opgetelde economische bedrijvigheid van heel Nederland, was niet eerder zo groot, naar schatting een slordige 850 miljard euro (pdf).
En dat alles midden in een heftige pandemie. "Het is pijnlijk te zien hoe ongelijk de economische pijn en onzekerheid als gevolg van de pandemie zijn verdeeld. Het economisch leven van sommige ondernemers is verwoest, anderen merken geen economische pijn", constateert Han de Jong, voormalig hoofdeconoom van ABN Amro.
Ook het CPB stelt in de Macro Economische Verkenning 2022 (pdf) dat de trend van hogere prijzen van huizen, aandelen en andere vermogenstitels aanleiding geven tot zorg, omdat die leidt tot groeiende vermogensongelijkheid en risico's meebrengt voor de financiële stabiliteit.
2021 is sinds de zomer het jaar van hoge inflatie, en dat is wennen na jaren van lage inflatie. De extreem lage rente en ruimhartige geldpolitiek van de centrale banken lijken nu toch de inflatie aan te jagen, na jaren van weinig effect. "Opvallend", vindt De Jong, "hoezeer de meeste economen, inclusief centrale banken, zich hebben verkeken op de inflatie."
Van alles en nog wat wordt duurder, vooral energie. De goed draaiende economie en meer vraag en inhaalvraag vergen veel grondstoffen, productie en transport. De fabrieken en leveranciers kunnen het moeilijk bijbenen, doordat fabrieken en havens getroffen worden door lockdowns en uitvallend personeel en het transport nog altijd stroef verloopt. Dat leidt tot schaarste en tekorten, en dus hogere prijzen.
De gas- en stroomprijzen zijn in een half jaar tijd vervijfvoudigd. De hoge energieprijzen zijn volgens De Jong vooral het gevolg van veel vraag en te weinig aanbod. Hij wijst erop dat de opbrengst van windenergie tegenviel. Bij de energieprijzen spelen naast schaarste en de energietransitie ook de geopolitieke spanningen rond Rusland, Oekraïne en Europa een rol.
Inflatie wakkert doorgaans prijzen nog meer aan, door stapeling van hogere prijzen en kosten. "Inflatie holt de koopkracht uit en pakt voor sommige mensen echt heel slecht uit, en ook voor sommige sectoren, zoals de glastuinbouw en de energie-intensieve industrie", zegt Han de Jong.
De Turkse President Recep Tayyip Erdogan heeft zijn landgenoten tijdens een toespraak in Istanboel opgeroepen hun spaargeld in Turkse lira's aan te houden. Volgens hem is de koers van de munt weer stabiel, nadat de lira in de afgelopen maanden flink in waarde was gedaald.
"Ik wil dat alle burgers hun spaargeld in ons eigen geld aanhouden, al hun zaken met ons eigen geld doen en ik beveel dit aan", zei Erdogan. "Laten we dit niet vergeten: zolang we ons eigen geld niet als maatstaf nemen, zijn we gedoemd te mislukken." Ook riep hij Turken op hun goudtegoeden in het banksysteem te brengen.
Verder herhaalde de president zijn onorthodoxe standpunt dat hoge rentes de oorzaak van inflatie zijn. De inflatie in Turkije is zeer hoog, maar onder druk van de president heeft de centrale bank sinds september herhaaldelijk de rente verlaagd. Dit druist tegen het gebruikelijke beleid van economen in. Normaal gesproken wordt de rente juist verhoogd om inflatie tegen te gaan.
"Al enige tijd voeren we een strijd om de Turkse economie te redden uit de cyclus van hoge rente en hoge inflatie", aldus Erdogan. Hij benadrukte de Turkse economie te willen laten groeien met investeringen, het verbeteren van de werkgelegenheid, het opvoeren van de productie en een hogere export.
De inkomens in Turkije zijn in de afgelopen maanden fors gedaald als gevolg van de crash van de lira. De munt verloor dit kwartaal bijna een derde van zijn waarde, doordat Turken massaal op dollars overstapten om hun spaargeld te beschermen. In het afgelopen jaar werd de munt 40 procent minder waard, wat ervoor zorgde dat veel Turken direct minder konden kopen met hun geld.
Eerder deze maand kondigde Erdogan al maatregelen aan om een koersdaling van de lira tegen te gaan. Een programma moest ervoor zorgen dat het spaargeld niet minder waard zou worden. Zijn aankondiging had effect: op 21 december steeg de koers van de lira met bijna een kwart. Volgens financieel persbureau Bloomberg was dit de hoogste koersstijging van de munt sinds 1983.
Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...