Rechercher dans ce blog

Sabtu, 02 Juli 2022

Tijd begint te dringen voor serieuze besparing van olie en gas - NU.nl

Het nieuwe stookseizoen nadert en de gastoevoer naar Europa neemt af. Dus moeten we zo veel mogelijk gas besparen, zegt minister Rob Jetten van Klimaat en Energie. Hij kondigde onder andere een nationaal bespaardoel aan. Ondertussen klinkt er onder experts ook kritiek. Het tempo is laag en het beleid deels contraproductief.

Jetten zegt "steeds meer zorgen" te hebben over de gasopslagen in Nederland en onze buurlanden. Die zouden eind september maximaal gevuld moeten zijn, zeggen experts. Maar nu is dat nog maar voor de helft. Gezien de torenhoge gasprijzen en teruglopende leveringen is bepaald niet gegarandeerd of voldoende vullen tijdig zal lukken.

Daarbij komt energiebesparing om de hoek kijken. In de zomermaanden gebruiken we ook gas, bijvoorbeeld voor de opwekking van elektriciteit en het verwarmen van water. Als we dat gasgebruik terugschroeven, wordt het makkelijker de gasreserves te vullen.

Meer steenkool én energiebesparing

Het kabinet kondigde vorige week aan meer steenkool te willen verstoken, zodat er minder aardgas nodig is voor elektriciteit. Dat kan op jaarbasis 2 miljard kubieke meter gas besparen. De uitdaging is echter fors groter, want Nederland gebruikt jaarlijks zo'n 40 miljard kuub gas.

Gelijktijdig met het kolenbesluit werd daarom ook "een nationaal doel voor energiebesparing" aangekondigd - dat nog moet worden uitgewerkt.

Zo'n besparingsdoel kan meer zoden aan de dijk zetten, zegt energie-expert Kees van der Leun, directeur van Common Futures. Hij pleitte er begin maart al voor en rekende toen uit dat Nederland binnen een jaar 5 miljard kubieke meter gas kan besparen.

Nederlanders gebruikten zelf minder energie

Het gaat dan wel om een beleidsmatig verkregen besparing, zegt Van der Leun. "Dus een verlaging ten opzichte van de hoeveelheid energie die we zouden gebruiken als er geen beleid werd gevoerd."

Dat is een punt waar verwarring kan ontstaan, waarschuwt Van der Leun. Ons energiegebruik schommelt namelijk behoorlijk heen en weer. Zo gebruikten we de eerste maanden van dit jaar aanzienlijk minder energie doordat we een zachte winter en hoge prijzen voor gas en elektriciteit hadden - waardoor burgers en bedrijven hun gedrag aanpassen.

"Als we een hard besparingsdoel stellen, moeten we dat corrigeren voor vraagdalingen door hoge prijzen en warm winterweer", zegt Van der Leun. Hij vindt bovendien dat we de bereikte besparingsresultaten wekelijks moeten communiceren om het beleid waar nodig bij te sturen.

Het is de vraag of het kabinet dat ook in gedachten heeft. Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zei vorige week tegen NU.nl dat het energiebesparingsdoel weliswaar nog bekendgemaakt moet worden, maar dat "de inzet is de besparing die we in de eerste vijf maanden hebben bereikt, structureel vast te houden".

Kabinet heeft energiebesparing tot nu toe geremd

Die besparing is netto geen beleidsverdienste, maar is volgens Van der Leun ondanks het kabinetsbeleid eerder tot stand gekomen. Dat komt doordat de voornaamste prikkel om energie te besparen, de zeer hoge energieprijzen, door het kabinet juist is afgezwakt.

Dat gebeurde door in 2022 achtereenvolgens de energiebelasting, brandstofaccijns en btw op energiegebruik te verlagen. Dat heeft energieprijzen kunstmatig verlaagd.

De maatregelen die wél werden genomen, zoals in april een oproep om de thermostaat lager te zetten en het nationale isolatieprogramma dat tot 2030 loopt, wogen daar waarschijnlijk nog niet tegen op, denkt Van der Leun.

Autoloze zondag en spoedwet energiebesparing

Gevraagd naar suggesties om op korte termijn olie en gas te besparen, verwijst Urgenda-directeur Marjan Minnesma naar een eerder '54-puntenplan'. "Daar zitten veel praktische opties tussen om energie te besparen." Als dat niet genoeg is, moeten we noodbesparingen (zoals autoloze zondagen) overwegen, zegt Minnesma.

We hebben naast een gascrisis gelijktijdig ook een oliecrisis, beaamt Van der Leun. "Het is dus ook zinvol om brandstof te besparen. En dan zouden we eigenlijk als eerste de accijnsverlaging weer ongedaan moeten maken. Benzine en diesel zijn inderdaad heel duur, maar die prijs geeft ook de ernst van de situatie aan."

Vanwege die ernst zou het kabinet een spoedwet voor energiebesparing moeten invoeren, vindt energie-expert Laetitia Ouillet. Ze deed daar samen met andere afzenders in juni een voorstel toe. "We zouden eigenlijk acuut alles moeten doen wat we maar kunnen. Huishoudens kunnen 10 tot 15 procent van hun energie besparen en winkels zelfs 50 procent."

Als we alleen maar overal kieren zouden dichten, zou dat weer 0,5 miljard kubieke meter gas besparen, zegt Ouillet. Overbodig ventileren, overbodig verlichten, te hard koelen: er worden vooral door bedrijven eigenlijk overal nog grote hoeveelheden energie verspild, zegt Van der Leun.

Minnesma zegt verbaasd te zijn over het tempo. "Energiebesparing is de allermakkelijkste manier om de energiecrisis voor onszelf te verlichten en tegelijk Poetin een hak te zetten. Waarom treuzelen we daar zo mee?"

Adblock test (Why?)


Tijd begint te dringen voor serieuze besparing van olie en gas - NU.nl
Read More

Blokkade bij ijsbedrijf van D66-Kamerlid na hele dag voorbij - NOS

Anton Kappers

NOS Nieuws

De boerenactie bij het ijsbedrijf van D66-Tweede Kamerlid Romke de Jong in het Friese Gorredijk is na uren voorbij. Boeren verhinderden de hele dag met enkele trekkers dat er voertuigen van en naar het terrein van de ijsfabriek konden rijden. Rond 21.45 uur vertrokken de boeren.

Volgens een politiewoordvoerder is er de hele dag contact geweest tussen de politie en de agrariërs. De vader van politicus De Jong, die de fabriek beheert, zei eerder vandaag dat de boeren een gesprek eisten met zijn zoon over de stikstofplannen. Maar Romke de Jong liet weten daar niet op in te gaan. "Vanuit fatsoen en wederzijds respect" wil hij altijd in gesprek, zei de politicus, "maar niet op deze manier".

Het ijsbedrijf werd door de boerenblokkade ernstig gehinderd. Busjes konden het terrein niet af. "Dat betekent, zoals het er nu uitziet, dat wij de Floriade vandaag niet kunnen bevoorraden", zei De Jong senior vanochtend. Bovendien zou het bedrijf ijs langsbrengen bij het festival Down the Rabbit Hole. Ook kon het bedrijf geen ijskarren leveren.

Dronebeeld van boerenprotest bij D66-politicus

Deel artikel:

Adblock test (Why?)


Blokkade bij ijsbedrijf van D66-Kamerlid na hele dag voorbij - NOS
Read More

Harde kritiek regionale CDA'ers op stikstofbeleid, partijtop door het stof - NOS

NOS

NOS Nieuws

Regionale CDA-leden hebben harde kritiek op het stikstofbeleid van hun partij en het kabinet. De doelen zijn onhaalbaar en het kabinet moet terug naar de tekentafel, zeiden ze op een bijeenkomst met de partijtop in Nijkerk. Sommige provinciebestuurders van het CDA dreigen het beleid niet uit te voeren als er niet meer perspectief komt voor de boeren.

Zo'n 100 leden waren afgekomen op de bijeenkomst met partijleider Hoekstra, fractievoorzitter Heerma en Kamerlid Boswijk. Een flink deel van de aanwezigen is actief als regionaal of lokaal politicus namens de partij.

Jo-Annes de Bat, CDA-gedeputeerde in Zeeland, is naar eigen zeggen "woest" om de plannen, die veel boeren hun bedrijf zullen kosten. "Wat er gebeurt is echt fout. Als het kabinet het voor elkaar krijgt om alle partijen boos te krijgen, doe je iets goed fout", maakte hij duidelijk.

Partijleider en minister van Buitenlandse Zaken Hoekstra moet wat hem betreft naar Brussel om de "onrealistische doelen" die ons land worden opgelegd bij te stellen.

Gebrek aan empathie

Aan het begin van de bijeenkomst ging Kamerlid Derk Boswijk al door het stof. "Jullie zijn in een waardeloze, onzekere situatie beland en dat steekt me. Dat hadden we voor een groot deel kunnen voorkomen", zei hij tegen zijn partijgenoten. Door alleen maatregelen aan te kondigen voor de agrarische sector en niet voor andere sectoren heeft het kabinet "gebrek aan empathie" getoond, vindt hij achteraf.

Boswijk, die afgelopen week nog thuis werd bezocht door boze boeren en daarom een paar dagen niet naar Den Haag ging, heeft naar eigen zeggen minister Van der Wal (Stikstof en Natuur) van tevoren gewaarschuwd voor het kaartje dat ze ging presenteren met daarop de gebieden waar de stikstofuitstoot fors omlaag zou moeten. "Ik zou dat niet doen, heb ik tegen haar gezegd." Het kaartje leidde tot grote onrust onder de boeren. Boswijk: "Ik baal ervan dat ik toen niet op mijn strepen ben gaan staan."

Ook partijleider Wopke Hoekstra erkende dat zijn partij en het kabinet een valse start hebben gemaakt met de stikstofplannen. "Ik ben hier gekomen om goed te luisteren. In dit dossier zijn allerlei dingen niet goed gegaan."

'Begin opnieuw!'

De Overijsselse provinciebestuurder Eddy van Hijum vindt dat hij met "onhaalbare doelen" wordt opgezadeld. Als de CDA-top serieus vindt dat er een valse start is gemaakt, moet de plannen terug naar de tekentafel. "Begin dat ook opnieuw!", zei hij. Als Van Hijum toch de bestuurlijke opdracht krijgt om het beleid uit te voeren zal hij die niet uitvoeren zonder perspectief voor de boeren, waarschuwde hij.

In de zaal waren ook CDA-leden met een agrarische achtergrond, zoals de jonge boerin Iris Bouwers uit Drenthe, tevens lobbyist voor boerenorganisatie LTO Nederland in Brussel. Bouwers wil het bedrijf van haar ouders overnemen, maar door de stikstofperikelen krijgt ze financiering niet rond. "Doe dit onze partij niet aan", zei ze tegen Hoekstra. "Dit voorstel heeft de potentie om onze partij van onderop kapot te maken." Ze kreeg een groot applaus.

De kritische verhalen van de leden raken Hoekstra enorm, zei hij in een reactie. "Jullie geven ons een waanzinnige hoeveelheid huiswerk mee." Kamerlid Boswijk: "We gaan ervoor zorgen dat jullie toekomst hebben, maar het wordt niet makkelijk."

Deel artikel:

Adblock test (Why?)


Harde kritiek regionale CDA'ers op stikstofbeleid, partijtop door het stof - NOS
Read More

Boeren blokkeren de door D66-Kamerlid Romke de Jong opgezette ijsfabriek De Jong's IJs in Gorredijk - Leeuwarder Courant

Een aantal boeren heeft zaterdagochtend de ijsfabriek van De Jong’s IJs geblokkeerd. Het bedrijf is opgezet door Tweede Kamerlid Romke de Jong van D66.

Vader Eeuwe de Jong bestuurt het sinds zijn zoon in de Tweede Kamer zit. Volgens De Jong senior willen de boeren Romke spreken en blijven ze de ingang van het bedrijf blokkeren tot hij zich meldt. Voor de ingang staat een tiental trekkers. De boeren zijn uitgestapt en drinken koffie bij de buren, aldus De Jong senior. „Het is heel rustig. Het zijn boeren uit de omgeving, ik ken ze ook.”

„We kunnen niet erin en niet eruit”, zegt hij verder over de gevolgen van de blokkade. „Dat betekent, zoals het er nu uitziet, dat wij de Floriade vandaag niet kunnen bevoorraden.” Het bedrijf zou ook ijs leveren aan het festival Down the Rabbit Hole, maar dat heeft volgens De Jong nog wel genoeg op voorraad. Ook had een aantal bedrijven een ijskar gehuurd, maar die afspraken heeft De Jong moeten afzeggen. Hoe lang de blokkade gaat duren weet hij niet. „Ik wacht het af.”

De politie zegt dat er alleen kort na 08.00 uur melding is gedaan „dat er iets aan het ontstaan was” bij het bedrijf in Gorredijk en heeft geen aanwijzingen dat de situatie escaleert. Volgens een woordvoerster staan er zes of zeven trekkers langs de weg en zou er geen sprake zijn van een blokkade.

Adblock test (Why?)


Boeren blokkeren de door D66-Kamerlid Romke de Jong opgezette ijsfabriek De Jong's IJs in Gorredijk - Leeuwarder Courant
Read More

Kabinet komt vandaag met plannen voor kernenergie, rol Eemshaven nog onduidelijk - RTV Noord

Eemshaven al dertig jaar in beeld voor kernenergie
Dat de Eemshaven wordt genoemd als mogelijke locatie voor een kerncentrale is zeker niet nieuw. Al in 1986 werd de noordelijke haven vastgelegd als potentiele locatie voor het opwekken van kernenergie.

Het was de uitkomst van een onderzoek, ingezet tijdens het kabinet Den Uyl in 1976. Vooral de mogelijkheid om kernafval op te slaan in zoutkoepels was een pluspunt voor de Eemshaven. Ook het feit dat het om een dunbevolkt gebied ging, speelde mee. Uiteindelijk gingen de plannen niet door: er bleek onder de Nederlandse bevolking geen draagvlak voor kernenergie.

Adblock test (Why?)


Kabinet komt vandaag met plannen voor kernenergie, rol Eemshaven nog onduidelijk - RTV Noord
Read More

Jumat, 01 Juli 2022

Schiphol roept op om maandag met ov te komen vanwege boerenprotest - NOS

ANP

NOS Nieuws

Kom aanstaande maandag zo veel mogelijk met de trein naar Schiphol. Die oproep doet de luchthaven met het oog op de boerenprotesten die dag.

Boerenorganisaties zeggen dat ze maandag het hele land willen platleggen, met in het bijzonder acties rond luchthavens. Reizigers die het ov gebruiken, kunnen eventuele blokkades zo veel mogelijk omzeilen.

De luchthaven zegt nauw contact te hebben met de Koninklijke Marechaussee en de gemeente Haarlemmermeer om verschillende scenario's voor te bereiden. In het algemeen wordt reizigers geadviseerd om maandag goed de verkeersinformatie te raadplegen.

Leger staat paraat

Minister Ollongren van Defensie zei vandaag na de ministerraad dat het leger klaarstaat om maandag te assisteren op Schiphol. "Schiphol is vitaal. Dat moet kunnen doordraaien", aldus Ollongren. De wegen naar de luchthaven moeten volgens de minister vrij blijven. Ze riep de boeren daarom op om niet naar Schiphol te gaan.

Vanwege de aangekondigde boerenacties heeft de Koninklijke Marechaussee, die verantwoordelijk is voor de beveiliging op Schiphol, zwaar materieel zoals pantservoertuigen naar de luchthaven gebracht.

Daarnaast heeft Defensie zware vrachtwagens klaarstaan die in beslag genomen tractors kunnen afvoeren. Bij de boerenacties van deze week hielp de krijgsmacht de politie ook op deze manier.

Langer onderweg

Ook de ANWB en Rijkswaterstaat adviseren om maandag de verkeersinformatie goed in de gaten te houden. Weggebruikers moeten er rekening mee houden dat ze langer onderweg zijn.

"Het kan lokaal helemaal vastlopen, maar 10 of 20 kilometer verderop heb je dan wellicht nergens last van. We weten niet hoe, wat of waar iets staat te gebeuren", zegt een woordvoerder van de ANWB.

Een andere partij die zich zorgen maakt over de protesten is de organisator van het optreden van de Duitse band Rammstein. Die band treedt maandagavond op in het Nijmeegse Goffertpark. Bezoekers wordt aangeraden om vroeg op pad te gaan.

Het element van verrassing is een sterk wapen hierbij.

ANWB-woordvoerder

In de communicatiekanalen van de boeren wordt ook opgeroepen om naar de luchthavens Eindhoven en Rotterdam The Hague Airport te gaan voor acties. Distributiecentra voor levensmiddelen en de Rotterdamse haven zijn ook doelwitten van de boeren, blijkt uit berichten op WhatsApp en Telegram die zijn ingezien door het ANP. Het is niet duidelijk welke distributiecentra de boeren willen platleggen.

Trekker op de snelweg

De politie in het land zegt zich voor te bereiden op een onrustige maandag. Bij de landelijke boerenprotestactie anderhalve week terug in Stroe werd het verkeer op sommige plekken lamgelegd. Dat gebeurde op veel plekken tegelijk, waardoor de politie nauwelijks kon ingrijpen.

Ook afgelopen week was het verschillende keren raak en trokken boeren met tractoren de snelweg op. Trekkers zijn niet toegestaan op de snelweg en het kan bovendien gevaarlijke situaties opleveren. Er wordt zo veel mogelijk gehandhaafd, zegt de politie.

Tijdens boerenprotesten afgelopen dinsdag werden ME-busjes aangevallen:

ME-busje wordt aangevallen bij boerenprotest

Deel artikel:

Adblock test (Why?)


Schiphol roept op om maandag met ov te komen vanwege boerenprotest - NOS
Read More

Huisartsenprotest: streep door spreekuur en geplande afspraken - Omroep Brabant

Wie vrijdag het spreekuur van zijn huisartsenpraktijk wil bezoeken, kan waarschijnlijk niet terecht. Bij veel Brabantse huisartsenposten gaat een streep door het spreekuur en zijn de praktijken beperkt bereikbaar. Ook gemaakte afspraken gaan vaak niet door. Oorzaak is het huisartsenprotest in Den Haag.

De huisartsen protesteren vrijdagmiddag op het Malieveld in Den Haag tegen de extra taken die zij op hun bord krijgen. Zo kwamen er meer administratieve taken bij vanuit de overheid en zorgverzekeraars.

Ook neemt de vraag naar zorg toe volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging. Bij de ziekenhuizen en in de geestelijke gezondheidszorg zijn lange wachtlijsten. Hierdoor komt de patiënt vaak uit bij de huisarts. De artsen zeggen dat ze door de oplopende vraag minder tijd te hebben per patiënt.

Beperkte bereikbaarheid
Vanuit de regio Oosterhout trekken ongeveer 60 huisartsen van 38 praktijken naar Den Haag. “In elke praktijk blijft wel een huisarts achter”, zegt directeur Daan Kerklaan van zorggroep Zorroo Regio Oosterhout en Omstreken. “Die draait een spoeddienst en is dus beperkt bereikbaar voor alles wat niet kan wachten. De reguliere spreekuren gaan niet door.”

Bij een enkele praktijk gaat het spreekuur wel door, maar wordt op een andere manier actiegevoerd. “Vanaf het middaguur krijgen bellers een bandje te horen waarin wordt uitgelegd waarom de praktijk beperkt bereikbaar is”, laat een doktersassistent van huisartsenpraktijk Dudok in Breda weten.

Samen naar Den Haag
Ellen Otte van PrimaCura Huisartsenzorg Midden-Brabant meldt dat verreweg de meeste praktijken die onder de regio vallen vrijdag deelnemen aan het protest. Tachtig huisartsen rijden volgens haar vrijdag gezamenlijk naar Den Haag. “Alleen bij spoed is de praktijk bereikbaar”, laat Otte weten.

Bij de Stichting Gezondheidscentra Eindhoven klinkt hetzelfde geluid. “De spoedlijn is de gehele dag beschikbaar voor zaken die echt niet tot maandag kunnen wachten”, zegt Monique Hartings van de stichting. “Het is niet de bedoeling dat mensen de eerste hulp bellen voor kleinere klachten.”

Adblock test (Why?)


Huisartsenprotest: streep door spreekuur en geplande afspraken - Omroep Brabant
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...