Rechercher dans ce blog

Kamis, 04 Agustus 2022

Slotcall: Ahold blaast beursgang Bol.com af en Pharming schiet omhoog - Iex.nl

De AEX (-0,4%) sloot – ondanks dappere pogingen rond de lunch – licht in het rood, met zwaargewichten Shell, Unilever en Relx in de min. ING moest 2,6% inleveren omdat beleggers de kwartaalcijfers niet blieven; wat analist Martin Crum daarvan vindt leest u verderop. Het immer populaire AScX-fonds Pharming vond daarentegen wel zijn weg naar boven. 

Daarover zometeen meer. We beginnen even met een vers van de pers-nieuwtje: de beursgang van Bol.com gaat niet door. Het Belgische De Tijd meent dit zeker te weten. Ahold Delhaize (-0,9%) zal dat volgens het dagblad volgende week woensdag bekendmaken bij de presentatie van zijn halfjaarcijfers. Slechte marktomstandigheden zouden de oorzaak zijn. Hmm, die hebben we vaker gehoord.

Economisch nieuws

Dan nu verder met de orde van de dag. Laten we een blik op het belangrijkste economische nieuws. Te beginnen bij de Nederlandse inflatie. Het is inmiddels echt janken geblazen aan de kassa, zo bewijzen de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek van vanochtend. De Nederlandse consumentenprijzen zijn afgelopen maand met 10,3% op jaarbasis gestegen. Een stijging ten opzichte van de 8,6% inflatie in juni en de 8,8% inflatie in mei.

In Engeland werd de rente dan ook voor de zesde keer op rij opgekrikt, zo blijkt uit het Britse rentebesluit. Deze renteverhogingen begonnen in december. Ditmaal werd de rente met vijftig basispunten verhoogd van 1,25% naar 1,75%. De grootste rentestap in meer dan een kwart eeuw.

Amerikaanse steunaanvragen stijgen

Dan nog een macrocijfer uit de Verenigde Staten: de initial jobless claims. Vorige week is het aantal Amerikanen dat bij de Amerikaanse versie van het UWV aanklopten gestegen. Het aantal nieuwe aanvragen voor een werkloosheidsuitkering in de Verenigde Staten steeg namelijk van 254.000 tot 260.000, dat zijn er 1.000 meer dan verwacht.

Pharming schiet omhoog

Pharming (+6%) is vandaag een van de grootste stijgers van de dag. De cijfers van Pharming pakken per saldo namelijk licht beter uit dan verwacht. Hoewel het feit dat er sprake is van winst een meevaller is, zijn de cijfers van ondergeschikt belang. Cruciaal wordt het besluit van de FDA, en in Europa de EMA, over of het biotechconcern leniolisib mag vercommercialiseren.

“Het biotechbedrijf verwacht nu een beslissing van de FDA in de VS in het eerste kwartaal van 2023. Beleggers zullen dus nog wat langer geduld moeten hebben, maar Pharming verwacht - mits uiteraard de FDA groen licht geeft voor leniolisib - dat het snel (Q2) daarna het product commercieel kan uitrollen”, schrijft Martin Crum in zijn analyse van Pharming.

ING

Zo, nu we de horde aan Pharming-fans bediend hebben, is het tijd om ING (-2,6%) te behandelen. "De bank had dankzij de pre-earnings note al het nodige prijs gegeven over wat de bank beleggers zou voorschotelen bij de Q2-cijfers", laat Martin Crum weten in zijn analyse van ING. Toch toont de koers van vandaag ontevredenheid bij beleggers. Crum noemt deze reactie onzinnig.

De bank moet dit kwartaal dan wel een winstdaling rapporteren van 20% ten opzichte van 2Q21, omdat de bank €300 miljoen meer opzij zette voor slechte leningen, maar heeft verder operationeel wel een goed kwartaal achter de rug. Overigens valt de schade aan het Russische leningenboek vooralsnog mee, al valt de afwaardering op de Turkse activiteiten wel wat hoger uit dan ingeschat.

Vragen voor twee podcasts

Het is alweer donderdag en dat betekent dat u al uw vragen kunt stellen aan marktcommentator Arend Jan Kamp en aandelenanalist Niels Koerts. Morgen nemen de heren namelijk weer een hagelnieuwe aflevering van de IEX BeleggersPodcast op.

U kunt trouwens ook uw vragen achterlaten voor het vragenrondje van BeleggersBootcamp, onze andere podcast. Deze podcast is niet op de actualiteit gericht, maar gaat over het bredere plaatje. Zeker startende beleggers kan ik deze nieuwe podcast aanraden. Komende aflevering zullen Niels Koerts en ik het hebben over risicomanagement en geven we tips om goed te beleggen met weinig geld. 

Rentes

Hier de tienjaarsflipperkasten. In Nederland verdampen er weer zes basispunten en daarmee staat de tienjaarsrente nu op 1,10%

Brede markt

  • De AEX (-0,4%) presteert beduidend slechter dan de Franse CAC 40 (+0,6%) en de Duitse DAX (+0,5%).
  • De CBOE VIX-index (volatiliteit) stijgt tot 22,4 punten.
  • Wall Street koerst in het rood: S&P 500 (-0,2%), Dow 30 (-0,3%) en de Nasdaq (-0,1%).
  • De euro stijgt vandaag 0,4% en noteert 1,021 ten opzichte van de Amerikaanse dollar. 
  • Goud (+1,3%) en zilver (+0,3%) zijn in trek.
  • Olie: WTI (-2,9%) en Brent (-3,3%) dalen.
  • Bitcoin (-2,5%) koerst in de min.

Het Damrak  

  • Hoewel Just Eat Takeaway (-4,9%) vandaag daalt, komt het de laatste dagen wel weer in de buurt van de €20. Daarmee komt het koersdoel van Barclays - dat vandaag van €20 naar €23 ging - in zicht. Barclays haalt de maaltijdbezorger dan ook van zijn kooplijst. Het advies is nu om de stukken slechts vast te houden. 
  • Uit cijfers van IMCD (+0,2%) bleek vandaag dat het bedrijf zijn resultaten in de eerste helft van dit jaar sterk heeft zien stijgen. Zo liep de nettowinst met maar liefst 68% op tot €177 miljoen bij een omzetstijging van 38% tot €2,32 miljard.
  • Na de kwartaalcijfers van Air France-KLM (+3,3%) zag Deutsche Bank reden om hun koersdoel voor de vliegmaatschappij op te schroeven van €1,50 naar €1,65 met behoud van een houdadvies.
  • Positief aan de H1-cijfers van medicijnbereider Fagron (-7,6%) is dat de outlook licht is verhoogd. Daartegenover staat dat de marges onder druk staan, zo is te lezen in de analyse van Fagron die analist Niels Koerts vandaag schreef. Ik verwijs u dan ook graag door naar die analye als u niet weet wat u van de cijfers moet maken.
  • SBM Offshore (+2,6$) heeft in de eerste jaarhelft van dit jaar een hogere omzet en winst geboekt dan verwacht, hetgeen vooral te danken was aan betere prestaties bij de tak Turnkey, en de oliedienstverlener besloot de outlook voor heel dit jaar te verhogen.
  • ForFamers (+7,1%) vindt vandaag zijn weg naar boven. Sterker nog, het is de grootste stijger van het Damrak. Daarmee staat de koers op zijn hoogste niveau sinds april dit jaar. Een heel concrete aanleiding heb ik zo gauw niet kunnen vinden. Mocht u meer weten, dan is uw bijdrage meer dan welkom in de reacties. 

Adviezen (bron: Guruwatch.nl) 

  • SBM Offshore: naar €25 van €24 en kopen - Degroof Petercam
  • Just Eat Takeaway: naar €23 van €20 en verlaagd naar houden - Barclays 
  • Just Eat Takeaway: naar €29 van €35 en houden - RBC
  • Signify: naar €50 van €55 en kopen - ING
  • Signify: naar €33 van €48 en houden - UBS
  • JDE Peet's: verkoopadvies met een koersdoel van €23,50 - JPMorgan Research
  • UMG: koopadvies met een koersdoel van €25 - JPMorgan Research
  • Aperam: naar €50 van €70 en kopen - Kepler Cheuvreux
  • Air France-KLM: naar €1,65 van €1,50 en houden - Deutsche Bank

Agenda vrijdag 5 augustus 

07:00 Allianz - Cijfers tweede kwartaal (Dld)

07:00 Deutsche Post - Cijfers tweede kwartaal (Dld)

07:30 Aedifica - Cijfers tweede kwartaal

08:00 Industriële productie - Juni (Dld)

08:45 Industriële productie - Juni (Fra)

14:30 Banengroei en werkloosheid - Juli (VS)

21:00 Consumentenkrediet - Juni (VS)

Coen Grutters is redacteur van IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX-redactie.

Adblock test (Why?)


Slotcall: Ahold blaast beursgang Bol.com af en Pharming schiet omhoog - Iex.nl
Read More

Getir verbouwt darkstore tot supermarkt in Amsterdam, verwacht geen problemen met gemeente - NRC

Flitsbezorger De darkstore van Getir voldeed niet aan het Amsterdamse bestemmingsplan, nu heeft het bedrijf het pand omgebouwd tot supermarkt. Van daaruit worden ook boodschappen bezorgd.
Een klant rekent boodschappen af in de Getir-supermarkt.
Een klant rekent boodschappen af in de Getir-supermarkt. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Flitsbezorger Getir heeft donderdag een supermarkt geopend in de Amsterdamse wijk De Pijp, op de plek waar eerder een distributiecentrum voor fietskoeriers zat. Die zogeheten darkstore voldeed niet aan het bestemmingsplan en moest daarom sluiten. Getir wil vanuit de supermarkt alsnog boodschappen gaan bezorgen, maar verwacht geen problemen met de gemeente. Dat laat het bedrijf weten in een verklaring.

Lees ook: Amsterdam verbiedt per direct nieuwe ‘dark stores’

De Amsterdamse gemeente schaarde de darkstore op de Eerste Jacob van Campenstraat niet onder detailhandel en oordeelde dat het pand moest sluiten. Tegen flitsbezorgers heerst veel weerstand van omwonenden, omdat de vele fietskoeriers zorgen voor overlast en extra drukte op de wegen, die ze vaak met hoge snelheid aandoen. Getir blijft bezorgen, maar dan vanuit een „klein, afgescheiden gedeelte” van het pand. Het bedrijf stelt daarin niet af te wijken van traditionele supermarkten.

Om toch aan het bestemmingsplan te voldoen, heeft Getir de inrichting van de darkstore al aangepast door een toonbank neer te zetten en folie van de ramen te verwijderen. De gemeente vond dat onvoldoende. Nu het bedrijf het hele pand heeft omgebouwd, verwacht Getir niet te hoeven sluiten. De flitsbezorger denkt dat de „levendige wijk” in De Pijp „uitermate geschikt” is voor een nieuwe supermarkt.

De gemeente Amsterdam stelt in een reactie te gaan onderzoeken of de zaak nu wel binnen het bestemmingsplan valt en of het bedrijf aan de juridische eisen voldoet. Een woordvoerder kon nog niet zeggen hoe lang dat gaat duren. In de tussentijd kan de winkel open blijven.

Strijd van gemeente

De darkstores hebben de afgelopen jaren voet aan grond gekregen in verschillende Nederlandse steden. Met gesloten magazijnen en koeriers op snelle elektrische fietsen om te kunnen voldoen aan de beloofde bezorgtijd, werden de bedrijven niet overal met open armen verwelkomd. Her en der voerden bewoners protest tegen de bedrijven. Mede in reactie daarop besloot de gemeente Amsterdam om de opmars te stelpen: begin dit jaar besloot het stadsbestuur om een jaar geen nieuwe dark stores toe te laten.

Volgens de gemeente zetten de flitsbezorgers de leefbaarheid van wijken onder druk door de inrichting van de panden en het continue laden en lossen van de levensmiddelenbevoorrading. Wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ordening, GroenLinks) kondigde in januari aan een jaar de tijd te nemen om beleid te maken tegen de flitsdiensten. Vooralsnog kan de gemeente de bedrijven alleen via een bestemmingsplan blokkeren.

Adblock test (Why?)


Getir verbouwt darkstore tot supermarkt in Amsterdam, verwacht geen problemen met gemeente - NRC
Read More

Senin, 01 Agustus 2022

Meer koeien in de wei, maar ze staan er steeds minder lang - NU.nl

Het aandeel melkkoeien die in de wei rondlopen is in de afgelopen jaren gestegen van 65 naar 75 procent. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van statistiekbureau CBS. Wel staan die koeien er een stuk minder lang.

Melkveebedrijven hielden hun koeien tot 2015 steeds vaker op stal, maar sindsdien is daar verandering in gekomen. Waar in 2015 zo'n 65 procent van de melkkoeien wel eens in de wei stond, groeide dat aandeel de afgelopen jaren naar 75 procent in 2021. Ook laat een steeds groter deel van de melkveehouders hun koeien de wei in: dat aandeel nam toe van 76 procent in 2015 naar 83 procent in 2021.

Dat een steeds groter deel van de koeien ook de wei in mag, heeft volgens het CBS te maken met de zogeheten Convenant Weidegang. In dit akkoord staan afspraken om dit te stimuleren, door onder andere een hogere prijs te betalen voor de melk van koeien die in de wei staan.

Ook al grazen relatief steeds meer koeien in de wei, de tijd die ze buiten lopen is wel korter geworden. In 2021 liep een grazende koe gemiddeld dertienhonderd uur in de wei, terwijl dat in 2013 nog ruim zeventienhonderd uur was.

Het CBS verklaart dit verschil doordat koeien vaker alleen overdag gras onder hun hoeven hebben, in plaats van dag en nacht. Dit heeft weer te maken met uitdijende bedrijven, waardoor er vaak niet voldoende grasland is om koeien onbeperkt te laten grazen. Verder is het weideseizoen ook zo'n tien dagen korter geworden sinds 2013, waardoor koeien simpelweg minder dagen kunnen grazen.

Adblock test (Why?)


Meer koeien in de wei, maar ze staan er steeds minder lang - NU.nl
Read More

Al tienduizenden schadeclaims wegens vertraagde of geschrapte vluchten - NU.nl

Door de chaos in de Europese luchtvaart is het aantal claims van passagiers vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht flink toegenomen. Bedrijven als EUclaim, Vlucht-vertraagd.nl en Aviclaim hebben sinds begin april meer dan 38 miljoen euro aan claims aangenomen, meldt Nieuwsuur maandag.

Grote speler Vlucht-vertraagd.nl heeft sinds april al bijna 70.000 claims om in te dienen. Daarmee is zo'n 23 miljoen euro gemoeid, bevestigt directeur Tom van Bokhoven.

Mensen willen niet alleen terugbetaling van hun ticket, maar hopen door in zee te gaan met de claimorganisatie ook aanvullende compensatie op te strijken. Die kan oplopen tot 600 euro.

Door personeelstekorten bij de beveiliging en bagageafhandeling kampt Schiphol de laatste tijd met veel problemen. De luchthaven kan de zomerdrukte niet aan en kondigde daarom maatregelen aan om de drukte enigszins te beperken. Dat is ook de reden dat luchtvaartmaatschappijen deze zomer veel vluchten moeten schrappen of verplaatsen naar andere luchthavens.

Van Bokhoven benadrukt dat de claims niet alleen komen van mensen die de dupe werden van de drukte op Schiphol. "Het speelt eigenlijk overal. Bij Lufthansa en Ryanair waren bijvoorbeeld grote stakingen en mensen die daarmee te maken hadden, hebben ook recht op een vergoeding."

Nieuwsuur deed een belronde langs meerdere claimclubs. Bij EUclaim liep het bedrag volgens het actualiteitenprogramma op tot 11 miljoen euro en bij Aviclaim ging het in totaal om 4,5 miljoen euro. Als het zo'n claimclub lukt om een vergoeding te regelen, dan is een deel van die vergoeding voor de claimclub zelf.

Adblock test (Why?)


Al tienduizenden schadeclaims wegens vertraagde of geschrapte vluchten - NU.nl
Read More

Weer chaos en gemiste vluchten op Schiphol: 'Efteling-rijen zijn er niets bij' - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

Weer chaos en gemiste vluchten op Schiphol: 'Efteling-rijen zijn er niets bij'  AD.nlHele verhaal bekijken via Google Nieuws
Weer chaos en gemiste vluchten op Schiphol: 'Efteling-rijen zijn er niets bij' - AD.nl
Read More

Heineken profiteert van hogere bierprijzen en heropening horeca - NOS

ANP

NOS Nieuws

Heineken, de op een na grootste brouwer ter wereld, heeft een sterk eerste halfjaar achter de rug. De bierbrouwer verkocht wereldwijd meer bier, onder meer door het wegvallen van de coronabeperkingen, en heeft ook de afzetprijzen verhoogd.

"Consumenten keren terug aan de toog. En de biervraag is veerkrachtig ondanks de druk van de hoge inflatie op de inkomens", zegt Heineken-topman Dolf van den Brink. Overal in de wereld heropende de economie en opende de horeca opnieuw de deuren.

De omzetstijging is ook het gevolg van hogere bierprijzen. De gestegen prijzen van grondstoffen zoals graan, energie, transport en glas berekent Heineken daarin door.

De omzet bedroeg 16,4 miljard euro, een groei van 37 procent. De nettowinst in de eerste zes maanden bedroeg bijna 1,3 miljard euro, een stijging met 22 procent.

Rusland

Eind maart trok Heineken zich terug uit Rusland. De verkoop van de activiteiten en overdracht aan een nieuwe Russische eigenaar loopt nog en zal naar verwachting dit najaar afgerond worden.

Heineken gaf eerder aan dat het vertrek uit Rusland de bierbrouwer zo'n 400 miljoen euro zal kosten, maar naar verwachting valt dat lager uit. Om die reden staat er nog geen afschrijving in de boeken.

Deel artikel:

Adblock test (Why?)


Heineken profiteert van hogere bierprijzen en heropening horeca - NOS
Read More

Amazon stopt vanaf 2024 met cloudopslagdienst Drive - Computer - Nieuws - Tweakers

Amazon stopt met de cloudopslagdienst Drive. Die begon het bedrijf in 2011, maar vanaf eind volgend jaar is de dienst niet meer te gebruiken. Opslag van foto's en video's wordt automatisch naar Amazon Photos gemigreerd.

Vanaf 31 januari 2023 kunnen gebruikers geen foto's en video's of andere bestanden meer uploaden naar Amazon Drive. Na 31 december 2023 hebben gebruikers ook geen toegang meer tot hun bestanden, schrijft Amazon in een FAQ. Het afsluiten geldt voor Drive-klanten van over de hele wereld. Foto's en video's die zijn opgeslagen in Amazon Drive worden inmiddels standaard gemigreerd naar Amazon Photos, waar Prime-klanten onbeperkte opslag hebben voor foto's.

Amazon begon Drive in 2011 als algemene cloudopslagdienst. Het bedrijf zegt nu dat het zich 'volledig wil richten op Amazon Photos om klanten een aparte oplossing te geven voor foto- en video-opslag'. Het bedrijf vertelt er niet bij welke plannen het in de toekomst heeft voor de Photos-app.

Adblock test (Why?)


Amazon stopt vanaf 2024 met cloudopslagdienst Drive - Computer - Nieuws - Tweakers
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...