Live | Wereldgezondheidsorganisatie: ook grote kans op corona na vaccin - Parool.nl
Read More
Om u deze content te kunnen laten zien, hebben wij uw toestemming nodig om cookies te plaatsen. Open uw cookie-instellingen om te kiezen welke cookies u wilt accepteren. Voor een optimale gebruikservaring van onze site selecteert u "Accepteer alles". U kunt ook alleen de sociale content aanzetten: vink hiervoor "Cookies accepteren van sociale media" aan.

Hij reageert daarmee op een verzoek van de Kamer om uit te zoeken hoe een 1G-beleid zou uitpakken. Onder meer de ChristenUnie wilde dat graag, als alternatief voor 2G waar het kabinet op aankoerst.
Uit berekeningen komt naar voren dat de kosten hoog zijn maar ook moeilijk in te schatten. Het laagste bedrag in de verschillende scenario's komt uit op 138 tot 155 miljoen euro per week terwijl het hoogste bedrag oploopt van 1,4 tot zelfs 2,2 miljard euro per week.
De kosten hangen niet alleen af van de testen die gebruikt zouden moeten worden (sneltesten of PCR-testen), maar ook van het gedrag van mensen. Uit onderzoek blijkt dat mensen minder vaak naar locaties zullen gaan waar ze zich moeten laten testen voor toegang, ook al zijn ze gevaccineerd of genezen. Dat geldt voor alle sectoren, maar de daling zal het grootst zijn bij restaurants en overige horeca, zegt de minister.
Op dit moment krijgen mensen een QR-code als zij zijn gevaccineerd, genezen of negatief getest (3G-beleid). Zij kunnen daarmee naar locaties toe waar een coronatoegangsbewijs nodig is, zoals in de horeca en in bioscopen en theaters.
Maar dit systeem is niet waterdicht omdat de aanwezigen toch besmettelijk kunnen zijn. Onbeschermde bezoekers lopen meer risico om besmet te raken en ernstig ziek te worden. De ziekenhuizen staan onder grote druk door de toestroom van vooral ongevaccineerde coronapatiënten. Met een 2G-beleid kan deze groep van onbeschermde mensen niet meer naar binnen. Met 1G zou iedereen moeten testen en mogen de drie groepen naar binnen.
Het Outbreak Management Team (OMT) heeft de opties vergeleken en stelt dat 1G effectiever is dan 3G, maar minder effectief dan 2G. Tegelijk geven de modellen onzekerheid aan omdat er veel verschillende factoren meespelen zoals welke testen er worden gebruikt en het gedrag van mensen.
Sneltesten zijn goed bij 2G. Maar om 1G het effectiefst te laten zijn, zouden er PCR-testen moeten worden gebruikt. En dat is volgens De Jonge 'niet uitvoerbaar en gegeven de kosten maatschappelijk niet verantwoord'.
:quality(80)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/dc33bcb4-4d11-11ec-a295-02d2fb1aa1d7.jpg)
Europese RIVM wil alle volwassenen boosteren
AMSTERDAM - Als mensen rond de kerstdagen en de jaarwisseling bij elkaar op bezoek gaan, winkelen en reizen, kan dat leiden tot een nieuwe golf coronabesmettingen. Daarvoor waarschuwt de Europese gezondheidsdienst ECDC. Die roept de aangesloten landen, waaronder Nederland, op om snel beperkingen in te voeren. Ook moeten ze zo snel mogelijk zorgen dat alle mensen van 40 jaar en ouder een boosterprik kunnen krijgen.

Meta, het moederbedrijf van Facebook, is inderdaad de partij die in Zeewolde een datacenter wil bouwen. Dat bevestigt het bedrijf vanochtend in een persbericht. Dat het socialemediabedrijf achter de bouw zit is niet verrassend, er wordt al veel langer over gespeculeerd.
De Amerikaanse techgigant zegt in de verklaring dat het de documentatie om de bouw mogelijk te maken heeft ingediend. "We hebben dit gedaan voor het geval dat het voor onze bedrijfsvoering nodig is om onze infrastructuur uit te breiden", is de uitleg die het hierbij geeft. Men zegt zich nu te focussen op het "voldoen aan de vergunnings- en goedkeuringsprocessen".
Het bedrijf meldde zich in het najaar van 2019 bij de gemeente Zeewolde met het verzoek er een campus en datacenter te vestigen. Voor het datapark is 1,6 miljoen vierkante meter gereserveerd.
Vorige week heeft het college van burgemeesters en wethouders van Zeewolde een positief oordeel gegeven over de plannen. Omroep Flevoland schrijft dat het college vanaf het begin positief is over de komst van zo'n datacenter. De gemeenteraad stemde eerder unaniem in met het verder uitwerken van de plannen, maar verbond hier wel voorwaarden aan.
Facebooks moederbedrijf is niet de eerste Amerikaanse techgigant die zijn oog laat vallen op Nederland voor de bouw van een datacenter. Google en Microsoft gingen het concern al voor. De komst van dergelijke datacenters gaat vaak niet zonder slag of stoot. Voorstanders zeggen dat dergelijke datacenters nodig zijn vanwege de toenemende vraag naar online diensten.
Vorig jaar was er veel verzet tegen de bouw van nieuwe datacenters in het Noord-Hollandse Wieringermeer. Die kritiek ging toen onder meer over het stroomverbruik en de gevolgen voor het landschap. Google liet een paar maanden later weten toch geen nieuwe datacenters te gaan bouwen. Microsoft kreeg in september een gedoogbeslissing; waardoor het op eigen risico verder mag met de bouw totdat er een definitieve vergunning is.
Volgens Omroep Flevoland is er ook kritiek op de komst van het datacenter in Zeewolde. 166 mensen hebben een zienswijze op de plannen ingediend. Op 16 december neemt de gemeenteraad een definitief besluit over de plannen.
Het demissionaire kabinet gaat het gebruik van zelftests (tijdelijk) ook aanraden aan niet-kwetsbare personen mét COVID-19-achtige klachten. Uiterlijk 3 december moet het testadvies zijn aangepast. De bewindslieden nemen de beslissing op advies van deskundigen binnen het OMT, die mede door de grote drukte bij de GGD's tot de suggestie kwamen. Dat schrijft demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) in een Kamerbrief.
Momenteel worden zelftests alleen aangeraden aan mensen zonder klachten. Iedereen met klachten moet zich bij de GGD laten testen, of je nou kwetsbaar bent of niet. De zelftests zijn namelijk minder betrouwbaar dan de tests die bij de GGD's worden gebruikt. Daardoor krijgen mensen soms onterecht een negatieve uitslag. Ze denken dat ze niet besmettelijk zijn, gaan de deur uit, en kunnen anderen besmetten.
De teststraten van de GGD's zitten echter aan hun maximale testcapaciteit. Ook zien de experts dat een op de drie Nederlanders zich tóch al thuis test bij klachten - tegen het advies in dus. Wel worden veel positieve zelftests daarna bevestigd bij de GGD's.
In de huidige omstandigheden kan het "frequent en laagdrempelig zelftesten" daarom nuttig zijn, vinden de experts. Daar worden wel enkele belangrijke kanttekeningen bij geplaatst:
Het OMT stelt wel kwaliteitseisen aan de zelftests. Ook raden de experts het kabinet aan om de tests gratis aan te bieden. Als Nederlanders gemakkelijk zelftests in huis kunnen halen, kan dat de bereidheid om een zelftest te doen flink vergroten.
Het advies om thuis te blijven bij klachten blijft hetzelfde. Als Nederlanders met klachten zichzelf testen met een zelftest en de uitslag negatief is, moeten zij toch voor de zekerheid alsnog zoveel mogelijk thuisblijven. En zit je in quarantaine, dan moet je dat ook na een negatieve zelftest nog steeds.
Alleen voor personen met een cruciaal beroep geldt een uitzondering; denk aan leraren en mensen in de zorg. Als zij milde klachten hebben én op hun werk niet in contact komen met kwetsbare personen, mogen zij 'gewoon' aan de slag, maar dan wel het liefst met beschermingsmiddelen zoals mondkapjes.
Het OMT benadrukt dat het kabinet duidelijk moet communiceren over de nieuwe regels. De Jonge schrijft in een reactie op het advies dat het beleid de komende dagen verder wordt uitgewerkt. Het RIVM en de koepel van GGD's helpen het kabinet daarbij.

Een 2G-systeem kan het aantal besmettingen op locaties waar een toegangsbewijs verplicht is halveren ten opzichte van 3G. Dat blijkt uit een berekening die het Outbreak Management Team (OMT) naar het kabinet heeft gestuurd. Volgens de deskundigen zelf kleven er nog wel ‘grote onzekerheden’ aan. Handhaving moet namelijk optimaal zijn.
Bij een 2G-systeem krijgen alleen mensen die genezen of gevaccineerd zijn een geldige QR-code voor toegang. Bij 3G mogen ook ongevaccineerden met een negatieve test naar binnen.
Het aantal ziekenhuisopnames als gevolg van de besmettingen op locaties waar een toegangsbewijs verplicht is, ligt bij 2G zo’n 82 procent lager dan bij 3G. Een systeem waarbij iedereen moet bewijzen een negatieve testuitslag te hebben (1G), vermindert zowel het aantal besmettingen als het aantal ziekenhuisopnames met 35 procent.
Het allerbeste werkt een systeem waarbij alleen gevaccineerde of genezen mensen worden toegelaten mét een negatieve testuitslag. Dat vermindert het aantal besmettingen met 79 procent en zorgt voor 93 procent minder ziekenhuisopnames ten opzichte van het huidige 3G-systeem.
De uitkomsten van de berekeningen hangen wel af van hoe goed het vaccin bescherming biedt en hoe precies de testuitslag is. Ook benadrukt het OMT dat de resultaten van de berekeningen “moeten gezien worden als het maximaal haalbare, omdat daarbij aangenomen wordt dat de opvolging en de controle en de handhaving optimaal zijn”.
Als de testuitslag betrouwbaarder is (een test-sensitiviteit van meer dan 69 procent), werkt het systeem van ‘iedereen testen’ beter dan 2G als het om het voorkomen van besmettingen gaat. Pas als de test-sensitiviteit meer dan 88 procent is, werkt 1G beter dan 2G in het voorkomen van ziekenhuisopnames.
De deskundigen benadrukken verder dat de coronapas sowieso alleen een middel is “om risico’s te beperken bij opening van sectoren en géén maatregel is om virusverspreiding te voorkomen en een epidemie te bestrijden”. Dat kan volgens het OMT alleen via de basisregels en algemene coronamaatregelen.
Ondernemers zijn het er niet over eens of een 2G-systeem ingevoerd moet worden, zegt voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof in Goedemorgen Nederland op NPO 1. “Er zijn ondernemers die zeggen: alles is beter dan een volledige lockdown, als dat mogelijk de volgende stap is. Er zijn ook ondernemers die zeggen: hoe moet ik dat straks gaan doen aan de deur? Moet ik mensen weigeren?”
“Ik denk dat de meeste ondernemers zeggen: wij willen gewoon open, want we willen omzet maken. En dat willen ze op een gezonde manier doen”, zegt Vonhof. Hij pleit in ieder geval voor “fatsoenlijke” compensatie voor “iedere maatregel die ondernemers raakt in hun voortbestaan en omzet”.
Ook is het volgens hem belangrijk dat duidelijk is wat er wordt gevraagd van ondernemers. “Dit wetsvoorstel is door de Raad van State beoordeeld en die zegt dat in het wetsvoorstel bijvoorbeeld niet is geregeld wanneer er sprake is van een hoogrisico-omgeving. Ze zeggen zelfs dat het onduidelijk is wanneer 2G precies mogelijk wordt en wat er van ondernemers wordt verwacht.”
Volgens Vonhof is het belangrijk dat Den Haag maatregelen goed communiceert met ondernemers. “Hoe ziet u dat dan? Wat verwacht u van ondernemers en wat zijn de consequenties? Dat vind ik belangrijk”, aldus Vonhof.
Het wetsvoorstel voor een 2G-systeem is af. Demissionair zorgminister Hugo de Jonge stuurde het wetsvoorstel waarin het 2G-systeem wordt vastgelegd maandagavond naar de Kamer. Het kabinet wil het mogelijk maken om 2G-beleid in te voeren voor de horeca, evenementen, cultuur en niet-essentiële dienstverlening, zoals pretparken en dierentuinen.
LEES OOK: Kabinet wil 2G-maatregel kunnen invoeren voor onder meer horeca, evenementen en cultuur
Door: Peter Visser

Update:
De inzet van 2G op de werkvloer is mogelijk toch niet controversieel verklaard tijdens de commissievergadering VWS. D66-Kamerlid Jan Paternotte zou waarnemend voorzitter Attje Kuiken (PvdA) erop hebben gewezen dat de stemverhoudingen anders waren dan Kuiken had geïnterpreteerd. Daarop gaf zij toe te hebben geblunderd:
Dit is echt erg: coalitie doet vuiligheidje. #Paternotte wijst voorzitter er op dat er andere verhoudingen waren… voorzitter geeft toe dat ze fout zat. Nu moet het procedureel uitgezocht worden. Vergadering geschorst. Na de schorsing terug.
— Tunahan Kuzu (@tunahankuzu) November 23, 2021
CHAOS! Controverse rond de controversieelverklaring van het controversiële wetsvoorstel voor een coronapas op de werkvloer. Daarover is nu een procedurevergadering: eerst leek de Kamer de wet níet te willen behandelen, maar er werd verkeerd gestemd, dus het debat komt er nu toch.
— Auke van Eijsden (@AukevanEijsden) November 23, 2021
Eerder:
De inzet van het coronabewijs op de werkvloer is tijdens de commissievergadering van Volksgezondheid (VWS) in de Tweede Kamer controversieel verklaard. Dat houdt in dat de ingrijpende maatregel niet door het demissionaire kabinet behandeld mag worden. Pas na afronding van de kabinetsformatie en de installatie van een nieuw kabinet, kan opnieuw over de maatregel worden gesproken. Dat heeft commissielid Tunahan Kuzu (DENK) laten weten.
Maandagavond stuurde het demissionaire kabinet een wetswijziging naar de Tweede Kamer die het zogenoemde 2G-beleid mogelijk moet maken. Die houdt in dat ‘het coronatoegangsbewijs in sommige gevallen ook op de werkvloer en bij het bezoeken van bepaalde locaties kan worden ingezet als dat noodzakelijk is met het oog op de vermindering van de overdracht van het coronavirus’.
De invoer van een verplichte coronapas in het onderwijs staat nog wel op de agenda. Tijdens de commissievergadering bleek dat demissionaire coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie daarover volgende week willen debatteren, direct gevolgd door een stemming. Ook over de inzet van een coronabewijs in niet-essentiële winkels en bijvoorbeeld de horeca zal nog worden gestemd.
Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...