Rechercher dans ce blog

Sabtu, 21 Mei 2022

Ook Finland is vanaf vandaag afgesneden van Russisch gas, Nederland wacht mogelijk hetzelfde lot - Trouw

Het bericht dat nu ook Finland vanaf zaterdagochtend 7 uur geen Russisch gas meer krijgt, veroorzaakte vrijdag een schokgolf door Europa. Maar de Finnen zelf haalden hun schouders op. “We zijn voor 100 procent afhankelijk van Russisch gas”, zei de voormalig premier Alexander Stubb, maar hij zei er meteen achteraan: “Gas maakt minder dan vijf procent uit van onze energiemix.”

De afsluiting van Finland van de Russische gasstroom lijkt op het eerste gezicht een strafmaatregel, omdat Finland net deze week een aanvraag indiende om lid te worden van de Navo. De Russische president Vladimir Poetin had immers gedreigd met ‘gevolgen’ als Finland zijn Navo-lidwens zou doorzetten.

Tweede roebel-rekening

Maar het besluit om de gaskraan dicht te draaien, is vooral het gevolg van Finlands weigering om in roebels te betalen. Het Finse gasbedrijf Gasum is koppig blijven weigeren, omdat roebels niet in zijn contract met het Russische Gazprom voorkomen.

Het land verwachtte vorige week al dat Rusland deze maatregel zou treffen.

Poetin heeft op de laatste dag van maart bepaald dat Europese landen voortaan hun gasrekening in roebels moeten betalen. Ze moeten daarvoor een tweede rekening openen bij de Gazprombank. Het bedrag dat ze in euro’s of dollars verschuldigd zijn, moeten ze eerst betalen op de bestaande rekening, daarna omboeken naar de roebel-rekening. Pas daarna beschouwt Rusland de betaling als voldaan.

De Europese Commissie oordeelde dat de nieuwe betalingsmethode in strijd is met de Europese sancties. EU-landen mochten van Brussel hun gasbedrijven niet toestaan om zo’n roebelrekening te openen. Commissievoorzitter Von der Leyen noemde het ‘chantage’. Het ergerde Brussel het meest dat de Russische centrale bank een rol zou spelen bij het geld wisselen, terwijl die op de Europese sanctielijst staat.

Dat het Rusland ernst is, bleek al toen het eerder Polen en Bulgarije van gasleveranties afsloot. Nu knijpt het de toevoer van Finland dicht.

Harde woorden, veel onduidelijkheid

Ondanks de harde woorden van de Commissie, gaan steeds meer Europese landen deze confrontatie met Rusland uit de weg. Volgens het financiële persbureau Bloomberg zijn inmiddels twintig gasleveranciers in Europa toch overstag gegaan door een roebelrekening te openen bij de Gazprombank. Dat deden ze nadat de Europese Commissie in tweede instantie een opening leek te bieden, waarover grote onduidelijkheid is blijven bestaan.

De Commissie zei niet langer letterlijk dat het openen van een roebelrekening tegen de regels is. Grote gasafnemers in Duitsland, Italië, Griekenland en Oostenrijk openden die toen toch en vertelden dat openlijk in de pers. Volgens de Italiaanse premier Mario Draghi worden er geen sancties geschonden door dat te doen.

De Nederlandse minister van energie, Rob Jetten, is van de Finse school. Hij heeft herhaaldelijk gezegd dat Nederland geen roebelrekening zal openen. Een woordvoerder zegt dat Nederland zich graag wil houden aan de Europese regels en dat het niet zeker weet of de nieuwe richtlijn betekent dat er nu wel een roebel-rekening mag komen. Nederland heeft de Europese Commissie om meer duidelijkheid verzocht.

Nederland heeft nog even tijd

Nederland zit in een lastig parket, want het importeert momenteel in samenspraak met Brussel meer Russisch gas om daarmee de gasopslagen maximaal te vullen. De voorraden zijn bestemd voor meer Europese landen. Er is voor Nederland nog even tijd om opheldering te krijgen, want de betalingstermijn voor het in april ontvangen gas is nog niet verstreken.

In Finland verloopt die termijn deze zaterdag. Finland heeft intussen een lng-terminal gehuurd, waarmee het land vloeibaar gas uit andere delen van de wereld kan omzetten naar ‘gewoon’ gas. Die kan vanaf het komend najaar in bedrijf zijn.

Lees ook:

Rusland neemt een van de meest drastische economische stappen tot nu toe: Polen en Bulgarije krijgen geen gas meer

Het Kremlin voert zijn dreigementen uit om landen die niet in roebels betalen af te sluiten van gas. Na Polen krijgt nu ook Bulgarije vanaf woensdag geen Russisch gas meer. Wacht meer landen dat lot?

Op een gasstop had Finland zich al voorbereid, maar zonder kolen en olie hebben de Finnen een probleem

Het Finse staatsbedrijf Gasum hield al langer rekening met deze uitkomst, en toonde zich niet uit het veld geslagen.

Adblock test (Why?)


Ook Finland is vanaf vandaag afgesneden van Russisch gas, Nederland wacht mogelijk hetzelfde lot - Trouw
Read More

Werk aan Afsluitdijk ontspoort: fors duurder en bouwers deels aan kant geschoven - Telegraaf.nl

Premium

Het beste van De Telegraaf

Het werk aan de Afsluitdijk heeft jaren vertraging opgelopen.

Het werk aan de Afsluitdijk heeft jaren vertraging opgelopen.

Amsterdam - De werkzaamheden aan de Afsluitdijk dreigen steeds meer te ontsporen. De kosten lopen opnieuw fors op en het project duurt jaren langer dan verwacht. Rijkswaterstaat schuift bovendien een consortium met bouwer BAM en baggeraar Van Oord aan de kant bij de renovatie van de spuisluizen bij Den Oever en Kornwerderzand.

Adblock test (Why?)


Werk aan Afsluitdijk ontspoort: fors duurder en bouwers deels aan kant geschoven - Telegraaf.nl
Read More

Jumat, 20 Mei 2022

Geen verhoging heffingsvrij vermogen, ouderen betalen mee aan AOW-stijging - NU.nl

Het kabinet haalt miljarden op door te schuiven met belastingtarieven en -kortingen die vooral mensen met veel vermogen en een hoog inkomen raken. Hiermee worden mensen die bezwaar maakten tegen de spaartaks gecompenseerd. Ook de verhoging van de AOW wordt hier deels mee gefinancierd, hoewel ouderen zelf ook een flink deel betalen. Dat blijkt uit de voorjaarsnota die vrijdag werd gepubliceerd.

Het kabinet moest op zoek naar 3,6 miljard euro om spaarders te compenseren die bezwaar hebben gemaakt tegen de belasting die zij moesten betalen over hun vermogen in box 3 (ook wel de spaartaks genoemd). Die groep wordt mogelijk nog groter, maar dat wordt later in het jaar besloten.

Ook was er veel geld nodig om de AOW mee te laten stijgen met de geplande verhoging van het minimumloon. De oppositie had dit afgedwongen in de Eerste Kamer, waar de coalitie geen meerderheid heeft.

Een meevaller voor de AOW'ers, maar uit de voorjaarsnota blijkt dat een deel van dit geld wordt betaald door ouderen zelf. Zo wordt de inkomensondersteuning voor gepensioneerd (IOAOW) de komende twee jaar verlaagd en in 2025 geschrapt. Ook wordt de voorgenomen verhoging van de ouderenkorting teruggedraaid.

Het kabinet heeft verder besloten het 'heffingsvrije vermogen' toch niet te verhogen. Nu betalen mensen geen spaartaks over vermogen tot ruim 50.000 euro (het dubbele voor fiscale partners). Het kabinet wilde dit bedrag eigenlijk verhogen naar 80.000 euro vanaf 1 januari volgend jaar, maar dat gaat niet meer door.

Ook directeuren en expats gaan meer betalen

Ook gaan mensen met een 'aanmerkelijk belang' in een onderneming daar vanaf een bepaald niveau meer belasting over betalen. Daarnaast beperkt het kabinet de hoogte van het loon dat directeuren met zo'n algemeen belang van zeker 5 procent aan zichzelf uitkeren.

De zogenoemde expatregeling wordt ook uitgekleed. Mensen die naar Nederland komen om hier tijdelijk te werken, hoeven nu over 30 procent van hun loon geen belasting te betalen. Dit geldt straks alleen voor een inkomensgrens van maximaal 216.000 euro per jaar (ook wel de balkenendenorm genoemd).

Pandjesbazen moeten ook meer betalen. Als zij een huis kopen om te verhuren, betalen ze straks meer dan 10 procent overdrachtsbelasting. Het kabinet wilde dat tarief eerst verhogen van 8 procent van de waarde van het huis naar 9 procent.

Adblock test (Why?)


Geen verhoging heffingsvrij vermogen, ouderen betalen mee aan AOW-stijging - NU.nl
Read More

Tekort naar 3,4 procent, kabinet laat gepensioneerden opdraaien voor AOW-verhoging - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Tekort naar 3,4 procent, kabinet laat gepensioneerden opdraaien voor AOW-verhoging  AD.nl
  2. Kabinet wil begrotingstekort van 3,4 procent dekken met belasting rijken en bedrijven  NU.nl
  3. Kabinet gaat meer belasting heffen voor compensatie energierekening  BNR Nieuws
  4. Begrotingstekort naar 3,4 procent, kleinere spaarders en directeuren betalen gelag  AD.nl
  5. Meer geld naar AOW en Defensie, kabinet snijdt in klimaat- en stikstoffondsen  RTL Boulevard
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Tekort naar 3,4 procent, kabinet laat gepensioneerden opdraaien voor AOW-verhoging - AD.nl
Read More

Recordgroei voor detailhandel, terwijl roep om personeel toeneemt - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

Recordgroei voor detailhandel, terwijl roep om personeel toeneemt  AD.nl
Recordgroei voor detailhandel, terwijl roep om personeel toeneemt - AD.nl
Read More

Spaarders lopen gezamenlijk miljarden mis door uitspraak Hoge Raad - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Spaarders lopen gezamenlijk miljarden mis door uitspraak Hoge Raad  AD.nl
  2. Domper voor spaarders: geen compensatie voor wie te laat geklaagd heeft  Telegraaf.nl
  3. Hoge Raad in spaartaks-zaak: geen compensatie bezwaarmaker die te laat was  NOS
  4. Geen compensatie voor mensen die te laat klaagden over spaartaks  NU.nl
  5. Oproep: geen geld terug van spaartaks? | Geld | Telegraaf.nl  Telegraaf.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Spaarders lopen gezamenlijk miljarden mis door uitspraak Hoge Raad - AD.nl
Read More

Rutte in het Kamerdebat over zijn sms-berichten: 'Nu pruts ik op een iPhone' - NRC

Reportage

Sms’jes De premier vindt dat hij niets fout deed met zijn sms-berichten. En ministers klagen over het wantrouwen in de Tweede Kamer.

Premier Rutte tijdens het debat donderdag over het wissen van zijn sms-berichten.
Premier Rutte tijdens het debat donderdag over het wissen van zijn sms-berichten. Foto David van Dam

De Tweede Kamer mocht Mark Rutte, zei hij zelf, „van alles aanwrijven”. Dat krijg je, zei hij ook, als je twaalf jaar premier bent. Het was in het debat, donderdag, over de sms’jes die hij van zijn Nokia-telefoon had verwijderd, en waarvan dus niet meer was na te gaan of hij ze volgens de Archiefwet had moeten bewaren. Al zo’n twintig minuten ging het over berichten van hem en burgemeester Femke Halsema over een demonstratie op de Dam, midden in de coronacrisis. Rutte had gezegd dat hij die had doorgestuurd naar een ambtenaar. Maar op zijn ministerie waren ze niet meer te vinden.

Heel gek, vonden Jesse Klaver van GroenLinks, PVV-leider Geert Wilders, SP’er Lilian Marijnissen, Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Of eigenlijk juist niet: dit paste toch precies in het „patroon” van alles waar Rutte de afgelopen jaren geen herinnering aan had? Over de ‘functie-elders voor Pieter Omtzigt’-notitie, de bonnetjes in de Teevendeal, het bombardement op Hawija, documenten over de dividendbelasting?

Ruttes stem klonk schor, zijn gezicht stond strak. En het was voor iedereen duidelijk dat hij juist helemaal geen zin meer had in het ‘aanwrijven’. „Elke gebeurtenis”, zei hij, „hoe onterecht ook, wordt verpakt in een zie-je-wel en dat allemaal samen is dan een patroon. Daar wordt dan een sticker op geplakt.”

‘Geflest en belazerd’

Het was toch niet zo vreemd, zei hij tegen Caroline van der Plas (BBB), dat dan het vertrouwen in de politiek daalt? „Dat doen we toch sámen?”

Hij deed zijn armen over elkaar en begon over het wantrouwen bij veel oppositiepartijen tegen zijn kabinet. „Welk onderwerp er ook speelt. Steeds maar weer gaat het om het gevoel dat de boel wordt geflest, belazerd etcetera. Je kunt je dan toch ook wel voorstellen dat mensen geen zin meer hebben om ernaar te kijken op televisie?”

Hij zuchtte en zei dat hij het ook in de ministerraad hoorde: „Mensen zeggen daar: we vinden de baan mooi, maar die debatten in de Tweede Kamer, wat ís dat toch onaangenaam. Wat gáán ze toch tekeer.”

Een van die collega’s is zo goed als zeker minister Hugo de Jonge van het CDA. Na het debat over de mondkapjesdeal met Sywert van Lienden, vorige maand, had De Jonge tegen journalisten geklaagd over „het gemak” waarmee Tweede Kamerleden twijfelden aan zijn integriteit. „Ik vind weleens dat het wantrouwen te veel ruimte krijgt.”

Rutte zei toen nog dat hij zelf andere woorden zou hebben gekozen, dat je in de Tweede Kamer „de kans kreeg om je verhaal te doen” en dat het natuurlijk ook de taak van Kamerleden was om wantrouwend te zijn.

Maar ook Rutte lijkt het nu anders te zien. In moeilijke debatten in de Tweede Kamer is hij bijna altijd meegaand en soms zelfs extreem bereid om zo’n beetje elke tekortkoming toe te geven. Deze keer helemaal niet. Rutte vindt dat hij zich aan de wet heeft gehouden, en ook aan de ‘geest van de wet’. Elk inhoudelijk bericht had hij doorgestuurd naar ambtenaren en als zijn Nokia 301 het doorsturen niet aan kon, bij lange sms’jes, had hij de inhoud doorverteld.

Nu heeft hij een iPhone. Op vakantie in New York, in het meireces, had hij gemerkt dat je met een Nokia soms onbereikbaar bent. „Achteraf”, zei hij, „denk ik: waarom heb ik zo lang vastgehouden aan dat gekke apparaatje?” Om daarna zelf het antwoord te geven: „Ik zit nu te prutsen op die smartphone, ik vind het de hel.” Zelfs op dat moment kon er bij Rutte geen lachje vanaf.

‘Nul toegevoegde waarde’

In de loop van het debat kwamen de berichten naar buiten tussen hem en Halsema. Die sms’te Rutte op 1 juni 2020 dat ze „even contact” wilde. Het liep uit de hand op de Dam, het was er zo druk dat niemand zich aan de anderhalve meter afstand kon houden. Rutte, wisten zijn naaste medewerkers op die Tweede Pinksterdag, was woedend over die enorme drukte.

Tegen Halsema was hij in zijn bericht kortaf. Ze had al contact met toenmalig minister van Justitie Ferdinand Grapperhaus (CDA). Daar moest het maar bij blijven, vond hij: „Ik zie nul toegevoegde waarde daar tussen te gaan zitten.” De beelden uit Amsterdam vond hij wel „extreem heftig”. Halsema vond dat Rutte haar „in de kou” zette.

In de Tweede Kamer wilde Jesse Klaver donderdag precies weten hoeveel berichten Rutte de afgelopen jaren had ontvangen en verstuurd, en hoeveel daarvan waren weggegooid of juist bewaard.

Maar Rutte zei dat hij daar geen zin in had. „Het antwoord is nee.” Tot verbijstering van Klaver, die Rutte wees op de Grondwet: als de Tweede Kamer informatie wil, moet de regering die geven. Tenzij het ‘in het belang van de staat’ is om dat niet te doen. „Dus zegt u het maar: wat is de grond voor deze weigering?”

Rutte leek het niet goed meer te weten. Volgens hem lag het „niet zo zwart wit”. Hij zei: „Ik kom er schriftelijk op terug.”

Tot het eind van het debat bleef hij ernstig kijken. Volgens Wilders zag Rutte er „ongelukkig” uit, hij vond dat de premier „hakkelde en stuntelde”. De PVV diende, zoals heel vaak, een motie van wantrouwen in tegen Rutte – die werd gesteund door SP, Denk, PvdD, Van Haga, BBB, FVD, JA21.

Rutte was toen allang weg, hij kreeg de Duitse bondskanselier Olaf Scholz op bezoek. Zijn ministerie van Algemene Zaken stuurde ’s avonds nog wel een brief naar de Tweede Kamer: Klaver krijgt zijn zin „voor zover het mogelijk is de feitelijke informatie beschikbaar te krijgen.”

En of het écht allemaal zo goed is gegaan met Ruttes berichten de afgelopen jaren? De Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed liet donderdagmiddag weten dat er een onderzoek komt.

Adblock test (Why?)


Rutte in het Kamerdebat over zijn sms-berichten: 'Nu pruts ik op een iPhone' - NRC
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...