Benschop schetst tijdens de persconferentie een dilemma: „Moeten we beperkingen afkondigen of laat je het erop aankomen? Wij laten het er niet op aankomen. We zijn verantwoordelijk voor onze passagiers en hun veiligheid. Daarom hebben we besloten om nu al in te grijpen zodat mensen tijdig weten wat er gaat gebeuren.”
Volgens Benschop zijn de problemen op Schiphol te groot om op vrijwillige basis op te lossen. De topman stelt dan ook dat het schrappen van vluchten in overleg met de slotcoördinator, die alle start- en landingsrechten coördineert, de beste mogelijkheid is. Benschop stelt dat ook andere grote Europese luchthavens als Heathrow in Londen en het vliegveld van Frankfurt vergelijkbare maatregelen nemen.
Volgens luchtvaartverslaggever Yteke de Jong zullen luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties de komende dagen honderdduizenden vakantiegangers moeten omboeken of teleurstellen. Artikel gaat verder onder de video.
Schiphol zegt luchtvaartmaatschappijen die naar andere vliegvelden uitwijken en daardoor extra kosten maken, te gaan helpen. Daarnaast beseft Schiphol „reuzegoed” dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties claims bij het vliegveld neer kunnen leggen. „Daar zullen we ook op ingaan.”
Opstappen
Benschop denkt niet aan opstappen. Dat zei hij tijdens de persconferentie. Benschop ziet het als zijn „grote opgave om de boel aan te pakken. En daar voel ik me ook in gesteund.”
Eerder had de Schiphol-topman ook al gezegd te willen blijven. Benschop kreeg de afgelopen tijd veel kritiek. Zo zou hij te afwezig zijn geweest toen de problemen in de meivakantie aan het licht kwamen. Ook was hij tijdens die periode zelf op vakantie en ging hij op Koningsdag met een bootje het water op. Benschop zelf houdt vol dat hij op afstand gewoon contact hield met de rest van de directie.
Schiphol neemt binnen twee weken een beslissing over mogelijke maatregelen om het aantal reizigers in augustus te beperken. De komende tijd hoopt de luchthaven meer duidelijkheid te krijgen over wat er dan precies mogelijk is. Dan is bijvoorbeeld duidelijk of er meer beveiligers beschikbaar zijn en hoeveel dat er zijn. Schiphol verwacht in augustus wel meer reizigers te kunnen verwerken dan in juli.
’Onhanteerbare wachtrijen’
De slotcoördinator van de luchthaven gaat in overleg met de verschillende luchtvaartmaatschappijen om de aantallen te bereiken. In juli zijn er volgens Schiphol dagelijks zo’n 13.500 stoelen te veel als alle vliegtuigen helemaal vol zitten.
Schiphol neemt de stap om „onhanteerbare wachtrijen” te voorkomen. Daardoor zouden veel reizigers hun vlucht missen en konden onveilige situaties voor zowel reizigers als medewerkers ontstaan. Op de luchthaven zijn personeelstekorten, met name bij de beveiliging. Daardoor ontstonden de afgelopen periode ook al rijen tot buiten de vertrekhal.
In de coronaperiode lag de reiswereld vrijwel helemaal stil, maar die herstelt zich sneller dan gedacht. Schiphol zegt rekening te hebben gehouden met een ruime verdubbeling van het aantal reizigers: van 25,5 miljoen in 2021 naar 60 miljoen dit jaar. Op de drukste dagen in de afgelopen meivakantie en ook komende zomer komen er echter meer reizigers dan in dat scenario verwacht werden.
Is uw vlucht geannuleerd? Laat het ons weten via de WhatsApp-tiplijn: +31613650952 of stuur een mail naar nieuwsdienst@telegraaf.nl.
Benschop: maximaal aantal reizigers en minder vluchten op Schiphol in zomer - Telegraaf.nl
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar