Op iedere euro die het bedrijf verkoopt, maakte het in de eerste drie maanden van dit jaar 4 eurocent winst, meldt het bedrijf. Het gaat dan om de onderliggende winstmarge, die wel iets daalde ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022.
Winstmarge onder druk
In Europa is de winstmarge flink gedaald in het eerste kwartaal van dit jaar, meldt het bedrijf. Dat is vooral te wijten aan de stakingen in België. Die volgden op de aankondiging van het bedrijf dat de Delhaize-supermarkten door zelfstandige ondernemers uitgebaat zullen worden. Ook de hoge energiekosten in Europa drukten de winstmarge van het bedrijf.
De goede prestaties in de Verenigde Staten hebben dat maar deels goed kunnen maken, aldus Frans Muller, de CEO van het bedrijf. Over de hele linie verkocht de supermarktketen voor ruim 21,6 miljard euro aan boodschappen, 9,4 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Die stijging is vooral te danken aan het verhogen van de prijzen, niet omdat er meer artikelen werden verkocht. Ahold profiteert bovendien van de koers van de dollar ten opzichte van de euro. Omdat de dollar sterker staat, is de winst uit de VS omgerekend naar euro's meer waard.
Zorgen om Europa
Die afhankelijkheid van de Verenigde Staten baart topman Muller wel zorgen. "Uit Amerika komt 75 procent van de winst, terwijl het om 65 procent van de omzet gaat. In Europa is de winstmarge 20 procent lager dan vorig jaar. Dat is een enorme deuk", zegt Muller. "Ik maak me echt zorgen om de winstontwikkeling in Europa."
Ondanks die zorgen over verwacht het bedrijf wel dat het dit jaar net zo goed presteert als vorig jaar. De verwachtingen voor dit jaar, zoals een winstmarge van meer dan 4 procent, blijven overeind.
'Geen graaiflatie'
Analist Nico Inberg van beleggersvereniging De Aandeelhouder begrijpt de zorgen van Muller wel. Het bedrijf maakt minder winst op de omzet die ze draaien, legt hij uit. Er is volgens hem bij Albert Heijn dan ook niet per se sprake van 'graaiflatie'. Dat is het fenomeen dat bedrijven de hoge inflatie zouden gebruiken om de prijzen flink te verhogen om hun eigen winst op te schroeven.
"Iedereen ziet natuurlijk dat de prijzen in de supermarkt hoger zijn", erkent Inberg. "Maar dat heeft met name te maken met de partijen die erachter zitten." Hij verwijst naar de hogere kunstmestprijzen en de verstoringen in de coronatijd. "En dat heeft uiteindelijk geleid tot voedselinflatie. Maar de supermarkten geven dat gewoon door aan de klant."
Staking in Nederland
In de afgelopen weken had Albert Heijn last van stakingen in Nederlandse distributiecentra, waardoor de schappen in een aantal supermarkten van de keten steeds leger raakten. "Het is duidelijk dat dit omzet en winst gekost heeft", zegt Muller. Hij is blij met het principeakkoord dat gisteren werd gesloten met vakbonden over een nieuw cao.
De stakingen in de distributiecentra hadden nog geen effect op de cijfers van het eerste kwartaal. Experts schatten in dat de schade van de stakingen in Nederland al snel 10 miljoen euro aan winst kunnen schelen.
Meer winst voor Ahold Delhaize ondanks hoge energieprijzen - RTL Boulevard
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar