In het Noorden kom je ze ook geregeld tegen: de ultrahippe e-bikes van VanMoof. Een superstrak ontwerp waarin de koplamp en het achterlicht naadloos in het frame zijn weggewerkt. Die is uitgerust met een schopslot: je trapt met je voet tegen een knopje bij de achteras en je fiets staat op slot. Als hij desondanks toch nog wordt ontvreemd, kun je hem via een app terugvinden.
VanMoof is vooral in thuisstad Amsterdam immens populair. Mede dankzij het stijlvolle, minimalistische design wordt hij wel de Tesla onder de e-bikes genoemd. Er wordt al gesproken over een nieuwe tweedeling: die tussen de bezitters van gewone fietsen en die van VanMoofs. Vandaar de niet flatteuze bijnamen: ‘gentrification op wielen’ of ‘yuppenfiets’. Niet onlogisch want een VanMoof kost een flinke duit en beweegt zich net zo gladjes door het verkeer als de auto van Elon Musk.
Maar het zit de gebroeders Taco en Ties Carlier, die hun fietsenmerk in 2009 lanceerden, niet mee. Gebruikers klagen in reviews over een veelvoud aan mankementen, slechte bereikbaarheid van de helpdesk, ondermaatse service en ellenlange reparatietijden. Woensdag werd bekend dat VanMoof uitstel van betaling heeft aangevraagd én gekregen. Er is dus een gerede kans dat de stekker eruit gaat, nadat investeerders er al honderden miljoenen in hebben gepompt zonder dat het bedrijf ooit winst heeft geboekt.
Als voorloper het pad geplaveid voor de concurrentie
Het is een beetje wrang dat VanMoof als voorloper het pad heeft geplaveid voor de concurrentie. Al een tijdje wordt de ene na de andere flitsende e-bike gelanceerd, die min of meer allemaal schatplichtig zijn aan het gelikte ontwerp van VanMoof. Pluspunt is dat de meeste er technisch gezien niet voor onder doen of zelfs aanmerkelijk beter presteren.
Neem het eveneens Amsterdamse merk Veloretti, dat net als VanMoof ooit is begonnen met het produceren van traditionele fietsen. De Veloretti Ace en de Veloretti Ivy met lage instap waren de eerste elektrische varianten.
Het design mag een tikkeltje lomper zijn dan de modellen van VanMoof, de e-bikes hebben wel een trapkrachtsensor, terwijl de VanMoof S3 nog was uitgerust met een rotatiesensor. Een trapkrachtsensor meet hoeveel druk je op de pedalen zet. Dat voelt natuurlijker dan een rotatiesensor.
Andere voordelen van Veloretti zijn een verwijderbare accu, een middenmotor en een onderhoudsarme riemaandrijving in plaats van een ouderwetse ketting. De in het voorjaar gepresenteerde Veloretti Ace 2 en Ivy 2 zien er nog een stukje gestroomlijnder uit en hebben onder meer een remlicht en een mooi geïntegreerde display.
Veel design e-bikes hebben gemeen dat ze alleen online bij de producent zijn te bestellen. Dat maakt ze goedkoper, omdat de tussenhandel er niks aan verdient. Nadeel is dat de eigenaren geen gebruik kunnen maken van een dealernetwerk. Bij reparaties moeten ze de fietsen opsturen.
Vooral de reparatietijden bij VanMoof zijn berucht. Om dat te verbeteren is VanMoof onlangs - zolang het nog duurt - een samenwerking aangegaan met automonteur Kwikfit.
Veloretti pakt het anders aan. Eigenaar Ferry Zonder heeft zijn merk vorig jaar verkocht aan de kapitaalkrachtige auto-importeur Pon Holdings, die onder meer ook Gazelle, Urban Errow, Cannondale en een trits andere fietsmerken heeft ingelijfd. Mede-eigenaar Wijnand Pon, woonachtig in Feerwerd, staat al jarenlang als de rijkste noorderling in de hoogste regionen van de Quote 500. Dat maakt Veloretti wat meer toekomstbestendig dan VanMoof.
Nieuwe generatie smart e-bikes adopteert steeds meer functies van elektrische auto’s
Misschien niet geheel toevallig: deze nieuwe generatie smart e-bikes adopteert steeds meer functies van elektrische auto’s. Sommige modellen zijn uitgerust met een heuse cockpit, remlichten en automatische versnellingen. Andere hebben een boostfunctie, waarmee de fiets met één druk op de knop als een Ferrari wegspuit. Niet alleen een funfactor, maar ook handig als je een heuvel of brug moet beklimmen.
De e-bikes van het Belgische merk Cowboy zijn iets sportiever dan die van VanMoof en Veloretti. Al heeft het merk in de nieuwe Cruiser een kleine concessie gedaan: de berijder zit iets minder diep dan in de voorgaande modellen. Hij krijgt in het algemeen goeie recensies. Ook handig: je kunt onderweg je mobieltje opladen.
De prijzen liegen er overigens niet om. Een jaar of drie geleden kostten de modellen van deze fietsmerken nog rond de 2000 euro. Daarna zijn de prijzen nog sneller gestegen dan de inflatie. De VanMoof S5 en de A5 (met lage instap) kosten 3498 euro, de vereenvoudigde S4 en X4 2348 euro, de Veloretti Ace 2 en Ivy 2 3299 euro en de Cowboy 4 2990 euro. Veel geld, maar dat betaal je ook al snel voor legio andere e-bikes met een minder prominent design.
De e-bikes verschillen van elkaar op een aantal wezenlijke onderdelen. De belangrijkste is de positie van de motorondersteuning: aan het voorwiel, in het midden bij de trapas of in het achterwiel. Alle drie hebben volgens de ANWB voor- en nadelen. De middenmotor lijkt de beste papieren te hebben. Deze is krachtiger en het fietsen voelt natuurlijker aan. Hij is wel zwaar, dus met je e-bike over de schouder de trap op is geen kattenpis. Voor de snelheid maakt het niet uit. De ondersteuning is bij alle merken begrensd tot 25 kilometer per uur.
Het belangrijkste is het rijcomfort, wat erg persoonlijk is
Of de accu afneembaar is, zal voor sommigen een belangrijke rol spelen; VanMoof heeft er geen boodschap aan. Doorslaggevend kan ook het vermogen zijn en dus de actieradius. Bij dit soort e-bikes zijn hydraulische schrijfremmen inmiddels standaard. Versnellingen die automatisch of handmatig zijn in te stellen maken ook een verschil. De fietsen onderscheiden zich verder door zaken als de verlichting, het display en de kwaliteit van de afzonderlijke onderdelen. Maar het belangrijkste is het rijcomfort, wat erg persoonlijk is.
Ook de fraaie modellen van Ampler trekken de aandacht. De Ampler Axel en Juna zien er erg gaaf uit en zijn goed afgewerkt. De e-bike heeft een achterwielmotor en een relatief laag gewicht. Voordeel is ook dat je redelijk normaal kunt fietsen zonder ondersteuning, wat zeker niet bij alle design e-bikes het geval is. Dat het merk uit Estland komt, geeft het een extra cool randje.
Het vette frame van Mokumono Delta S - de naam verraadt dat ook dit merk uit Amsterdam komt - heeft een eigenzinnige vorm. Hier geen aan elkaar gelaste buizen, maar twee tegen elkaar geplaatste aluminium platen. In reviews lees je dat de Delta S degelijk en betrouwbaar is, al houdt de actieradius van 60 kilometer niet over. De tweelingbroers Bob en Tom Schiller, die hun merk in 2016 startten met een crowdfundingcampagne, hebben duurzame productie hoog in het vaandel staan.
Het Berlijnse Schindelhauer produceert een reeks modellen die even elegant als stabiel ogen. ,,Onze focus ligt niet alleen op design, maar ook op betrouwbaarheid’’, luidt de slogan van het merk. De elektromotor schijnt fluisterstil te zijn. De ANWB is bijzonder lovend over de Arthur 2022, maar er hangt wel een stevige adviesprijs aan: 4195 euro.
Ook de consumenten met een kleinere portemonnee worden nu bediend
Voor de meeste mensen zijn dit soort bedragen onbereikbaar. Maar ook de consumenten met een kleinere portemonnee worden nu bediend. Afgelopen maand kwam het degelijke Zwolse merk Cortina met de E-Lett, die online al te verkrijgen is voor 2149 euro. Hij krijgt lovende kritieken van onder meer Bright, waarop de aanstekelijke e-bike recensies van David Lemereis een genot zijn om naar te kijken.
Een andere hippe e-bike komt eveneens uit onverwachte hoek: ook Lidl heeft er nu een in het assortiment. Met de Crivit steek je menig voorbijganger de ogen uit en dat voor een prijs van 1299 euro - al is de verkrijgbaarheid wel een dingetje.
Met een achterwielmotor en rotatiesensor. De actieradius bedraagt 70 kilometer, dus voor middellange afstanden. Ditmaal geen lelijke accu op de bagagedrager, maar een geïntegreerde, uitneembare batterij in het frame dat doet denken aan dat van - jawel - VanMoof.
E-bikemerk VanMoof staat op de rand van de afgrond. Dit zijn de opvolgers met ultrahippe elektrische fietsen - Dagblad van het Noorden
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar