"Dat is het naaierige van Albert Heijn." Rutger Steenbergen windt er geen doekjes om. Hij stuitte op de aanbieding bij een AH-filiaal in Zwolle. "Direct bij de ingang een pak koeken voor 59 cent. Maar dat is dus stiekem per koek en bij de kassa betaal je bijna 3 euro", beschrijft hij op LinkedIn.
"Hoeveel mensen zouden daar intrappen? #marketing #stom", vraagt hij zich af. Best nog wel een aantal, afgaand op de bijval die Steenbergen onder zijn post krijgt. Mensen klagen vooral over de prijs, omdat de koeken per vier verpakt zijn, en dus in totaal 2,36 kosten.
Kleine lettertjes
Weliswaar staat op het bordje van de 'prijsfavoriet' dat de prijs per stuk is, maar dat is wel in erg kleine lettertjes geschreven in vergelijking met de rest van de informatie. En daarvan zou je ook nog kunnen denken dat de verpakking met vier koeken wordt bedoeld, aldus Steenbergen.
Dat die prijs wel heel erg laag is, doet daar weinig aan af, vindt Steenbergen. "Misschien zijn ze bijna over de datum?" Hij krijgt bijval van andere mensen die vinden dat deze manier van beprijzen niet bij een 'integere zaak' past.
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die wijzen op 'de eigen verantwoordelijkheid van de consument.' "Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook…"
Toezichthouder: 'Verwarrend'
Die vlieger gaat maar ten dele op, vindt men bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als we het euvel voorleggen aan de toezichthouder. "We hebben nog even naar het plaatje gekeken en vinden het inderdaad op zijn minst verwarrend", mailt een woordvoerder. Ze benadrukt wel dat zij geen officieel onderzoek hebben uitgevoerd.
"Er staat op het bordje wel dat de prijs voor de koek 'per stuk' is, maar dat staat er niet heel duidelijk", aldus de woordvoerder van de ACM. "En dan zou je ook verwachten dat je de koeken los kon kopen."
Albert Heijn: los te koop
Dat kan ook, laat een woordvoerder van Albert Heijn desgevraagd weten. "Een klant mag het aantal koeken kopen als gewenst. Een bakkerijmedewerker verpakt de koek(en) vervolgens voor de klant", aldus de woordvoerder. Volgens haar hanteert de supermarktketen al heel lang deze manier van beprijzen per stuk.
Suboptimaal, vinden ze op het kantoor van de toezichthouder. "Nu zijn ze allemaal per 4 verpakt en zou je ook de prijs per verpakkingseenheid duidelijk op de verpakking mogen verwachten", mailt de ACM-woordvoerder, zonder verder een oordeel te vellen of Albert Heijn zich aan de regels houdt of niet.
Dat is uiteindelijk ook aan de rechter, vertelt zij. En die zal daarbij ook kijken of je als consument had kunnen weten dat het om de prijs voor één koek ging, en niet het hele pak.
Update 11.52 uur:
In eerste instantie melden wij dat het om vijf koeken in een verpakking ging, maar het zijn er vier. Dat is aangepast.
Albert Heijn zaait verwarring en ergernis met prijs gevulde koek - RTL Boulevard
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar