Wereldwijd steeg de omzet wel, omdat de brouwer van merken als Leffe, Hoegaarden, Corona en Budweiser meer geld voor haar biertjes vroeg. Dat blijkt uit de resultaten over het tweede kwartaal, die de beursgenoteerde biergigant vanochtend presenteerde.
Rel transgender
AB Inbev raakte afgelopen lente in opspraak vanwege een campagne voor het merk Bud Light, waarbij werd samengewerkt met Mulvany. Nadat de transgender influencer op sociale media reclame voor het merk had gemaakt, riepen conservatieve Amerikaanse opiniemakers op het bier niet meer te kopen.
Vervolgens beëindigde AB Inbev de samenwerking met Mulvany, en koos voor een nieuwe campagne met veel patriottistische Amerikaanse beelden. Dit leidde weer tot boosheid bij medestanders van de influencer, die op hun beurt het light-bier gingen boycotten.
Dat de commotie ertoe leidde dat AB Inbev afgelopen maanden fors minder bier van het merk Bud Light verkocht, was al bekend. Maar uit de vanochtend gepresenteerde resultaten blijkt dat dit ook zichtbaar is in de totale omzet, die het bedrijf in de VS boekte.
Die omzet daalde in het tweede kwartaal met maar liefst 10,5 procent. De brouwer erkent dat die forse omzetdaling vooral te wijten is aan de ophef rond Bud Light.
Omzet wereldwijd stijgt
Wereldwijd is het beeld voor AB Inbev gunstiger. In Europa daalde de omzetten, maar andere regio’s zoals Azië en Zuid-Afrika presteerden juist beter.
Wereldwijd verkocht AB Inbev 1,4 procent minder bier en andere dranken, maar zag de omzet daaruit met ruim 7 procent stijgen tot 14,8 miljard dollar (13,6 miljard euro). Die omzetstijging dankt de bierbrouwer vooral aan hogere prijzen.
20 miljard verdampt
De commotie had afgelopen maanden niet alleen gevolgen voor de bierverkopen van AB Inbev in de VS. Ook beleggers reageerden geschrokken op alle commotie. In april, maar vooral in mei daalde de koers van AB Inbev van ruim 60 euro tot onder de 50 euro. Daarmee verdampte zo'n 20 miljard euro aan beurswaarde.
Daarentegen worden de kwartaalresultaten van AB Inbev vandaag op de beurs positief begroet. Om 12 uur noteerde het aandeel 52,82 euro, een winst van 3,5 procent. Daarmee is AB Inbev weliswaar iets opgekrabbeld, maar nog niet terug op het niveau van begin april.
Koersval is rimpeling
Beleggers met een iets bredere horizon zullen zich overigens minder zorgen maken over de recente koersval en het beperkte herstel. Eind oktober vorig jaar noteerde AB Inbev namelijk nog zo'n 46 euro, in de vijf maanden daarna steeg de koers naar ruim 61 euro. Tegen die achtergrond is het belang van de recente koersval dus beperkt.
Daarmee is niet gezegd dat AB Inbev het de afgelopen jaren zo goed deed.
Integendeel, laat beurscommentator Jacob Schoenmaker in de uitzending van RTL Z zien. "Na de fusie tussen Anheuscher Busch en Inbev deed het bedrijf het tot 2016 heel lekker. Het was jarenlang het lievelingetje van de beurs. Sinds 2016 presteert het aandeel veel minder goed, zeker in vergelijking met Heineken en een brede drank-index." Zie ook grafiek hierboven.
De commotie rond de rel rond de transgendercampagne is op de lange termijn dus niet veel meer dan 'een rimpeling', aldus Schoenmaker.
Bud Light-rel kost AB Inbev zo'n 10 procent omzet in de VS - RTL Boulevard
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar