Rechercher dans ce blog

Senin, 07 Agustus 2023

Op vakantie naar een Grieks eiland? Let dan op je telefoonrekening - RTL Boulevard

Zuur, zo noemt de 17-jarige Emma de 56,47 euro die ze extra moet betalen voor het verbruiken van 23 mb. Vol enthousiasme ging ze voor het eerst alleen op vakantie. "Ik had allemaal leuke dingen uitgezocht. Je kon bijvoorbeeld met de boot naar Bodrum in Turkije."

Roaming uit

Eenmaal op de boot kreeg haar vriendin een sms van haar provider: u bevindt zich in Turkije. Emma kreeg die sms niet, zegt ze. "Ik appte daarom mijn vader of het internet me extra geld kostte. Hij zei dat ik mijn internet uit moest zetten. Dus ik zette mijn roaming uit voor ik überhaupt aan land was."

Zo zorgvuldig ging ze de hele vakantie om met haar internetverbruik. "Ik moet daarop letten omdat ik geen supergroot abonnement heb, dus ik keek vaak hoeveel mb's ik nog had. Ik zet apps als Instagram en TikTok ook vaak uit." Dat maakte de klap van de rekening vorige week extra groot. "Ik schrok heel erg. Het is een groot bedrag om erbij te betalen en dat vind ik het niet waard."

Een kleine online rondgang laat zien dat Emma niet de enige is. Zo plaatste een KPN-klant vorig jaar een bericht op het KPN-forum over zijn vakantie op Kos. De hele vakantie verbleef hij naar eigen zeggen op het eiland, zonder de zee op te gaan. Toch kreeg hij een melding over internetverbruik buiten de EU, en de bijbehorende rekening: 60,50 euro. Andere mensen twitteren over bedragen variërend van 2 tot 60 euro.

Extra kosten

Dat is vreemd als je naar de EU-regeling kijkt. Sinds 2017 betaal je geen extra kosten voor bellen en internetten binnen de EU. "U kunt overal in de Europese Unie (EU) bellen, internetten en sms'en zonder extra kosten", schrijft de overheid op haar website.

Ben je in Griekenland en maakt jouw telefoon continu contact met een Grieks netwerk, dan is er dus niets aan de hand, zou je zeggen. En precies bij die netwerken ligt het probleem.

Omdat Griekenland zo dicht bij Turkije ligt, kan het voorkomen dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Dat gebeurt als het Turkse netwerk op dat moment beter en stabieler is dan het Griekse netwerk, vertelt Martijn Witvliet, jurist bij het Europees Consumenten Centrum, dat onder meer informatie geeft over consumentenrechten in de EU. "Een telefoon kiest automatisch het beste netwerk."

Dat is niet altijd een probleem: verschillende providers zoals Vodafone en Tele2 passen de Europese regels ook toe in landen als Turkije, omdat 'Turkije een populair vakantieland is' en ze 'gedoe willen voorkomen', zegt Witvliet. Maar andere providers zoals KPN, T-Mobile, Ben en Simyo doen dat dan weer niet.

'Oppassen geblazen'

Dat heeft een reden, zegt de woordvoerder van KPN. "Europa houdt natuurlijk ergens op. We kijken wel naar populaire vakantielanden onder Nederlanders, maar Roam like home toepassen in landen buiten de EU hangt mede af van afspraken die we kunnen maken met telecom-operators in die landen. Zo bieden we bijvoorbeeld in Zwitserland en Engeland wel roam like home, maar in Turkije niet, omdat het daar niet is gelukt gunstige afspraken te maken."

Voor die klanten is het dus 'oppassen geblazen', zegt Witvliet. Dat is het ook voor mensen die gebruikmaken van een veerdienst met een eigen netwerk. Maakt jouw telefoon contact met dat commerciële netwerk, dan gelden de regels van je provider niet meer. "Je hebt dan te maken met tarieven die losstaan van de roamingregels."

Verbinding met een Turks netwerk? Dit betaal je

Ga je op vakantie en maakt je telefoon verbinding met een Turks netwerk, dan zijn er verschillende providers bij wie je extra betaalt - tenzij je een speciale bundel aanschaft. Dit zijn de kosten:

Vodafone: geen extra kosten
Tele2: geen extra kosten

Budgetmobiel: buiten de EU is het niet mogelijk om te internetten vanuit je Sim Only abonnement, tenzij je extra tegoed koopt.
Youfone: internetten is standaard geblokkeerd buiten de EU. 
Simpel: internetten is standaard geblokkeerd buiten de EU.

T-mobile: 2,07 per mb
KPN: 2,50 per mb
Ben: 2,50 per mb
Simyo: 5 euro per mb
50+ mobiel: 0,50 cent per mb

Dat gebeurt vaak bij mensen die naar Zweden of van het Verenigd Koninkrijk naar Scandinavië gaan, zegt hij. "Tijdens de overtocht willen ze even op hun gemak foto's doorsturen en thuis krijgen ze de rekening gepresenteerd."

Hoe vaak toeristen tegen het probleem aanlopen, is niet duidelijk, maar het is een 'terugkerend probleem', zegt Witvliet. Ook bij de ACM is het een 'jaarlijks terugkerend onderwerp'. "Turkse zendmasten zijn regelmatig sterker dan Griekse. Hoe dichter bij de Turkse kust, hoe groter de kans dat het misgaat", vertelt een woordvoerder.

Niet opgelet

De meeste klachten die de ACM binnenkrijgt, komen van mensen die hun meldingen van de provider hebben uitgezet, vertelt hij, en daardoor geen waarschuwing hebben ontvangen. Of van mensen die geen acht hebben geslagen op de melding en toch zijn blijven bellen of internetten.

"En er zijn ook mensen die niet beseffen dat bepaalde gebieden niet tot de EU behoren. Plat gezegd: meestal zijn het meldingen van mensen die niet goed hebben opgelet. Dat neemt niet weg dat er ook meldingen zijn waarbij niet goed of helemaal niet aan de verplichting is voldaan."

Grote vraag is: kun je iets tegen zo'n hoge factuur doen? Als je geluk hebt wel. Witvliet: "Providers zijn verplicht een bericht te sturen naar hun klanten wanneer ze gebruikmaken van een ander netwerk. Valt daarop af te dingen - bijvoorbeeld omdat de provider het bericht niet of te laat heeft verzonden - dan kun je om terugbetaling vragen."

Maar zie dat maar eens te bewijzen. "Als jij bijvoorbeeld in de bergen bent, slecht bereik hebt en het bericht daardoor pas later ontvangt, heb je al data verbruikt en is het kwaad al geschied, terwijl het bericht wel op tijd is verzonden. Dan heb je geen keiharde eis op basis waarvan je een terugbetaling kunt vorderen." Sommige providers komen tegemoet vanuit coulance, legt hij uit. "Maar niet omdat het wettelijk verplicht is."

Coulance

Aan dat dataverbruik via een ander netwerk zit overigens wel een maximum: vanaf 50 of 60 euro moet je opnieuw een bericht krijgen van een provider waarop je moet reageren om door te kunnen gaan. En, benadrukt een KPN-woordvoerder: "Het is niet zo dat klanten ongemerkt met hoge kosten te maken krijgen. Zodra je telefoon verbinding maakt met een Turks netwerk, ontvang je een sms met daarin ook duidelijke informatie over de kosten van het gebruik van het netwerk."

Maar het veiligste blijft zelf goed opletten, zegt Witvliet. Je kunt een aantal dingen doen: "Het is mogelijk om een datalimiet in te stellen, waardoor je een melding krijgt als je eroverheen gaat. Je kunt daarnaast automatische updates uitzetten of instellen dat apps die veel data gebruiken alleen bij WiFi werken. En sommige telefoonproviders bieden de optie om telefoonnetwerken buiten de EU te blokkeren."

In het geval van Emma is ze haar 56,47 euro kwijt. Een tweet van haar vader aan KPN leverde niets op. "Wat zuur. De bundel voor bellen/sms/internet is binnen de EU te gebruiken. Voor Turkije betaal je los per mb en dan gaan de kosten helaas hard. Goed dat ze haar internet uiteindelijk toch heeft uitgezet."

Het advies van KPN: handmatig een Grieks netwerk selecteren - dat moet je dan later niet vergeten weer om te zetten naar automatisch - of vooraf het internet uitzetten als Emma nog gaat varen of naar Turkije gaat, of een bundel in Turkije nemen. "Ik wens je dochter ondanks het ongemak een mooie vakantie verder." 

'In de maling genomen'

Dat ongemak zorgt er de komende maand voor dat ze minder leuke dingen kan doen. 56 euro betekent drie keer uit eten met vriendinnen, zegt ze, of een leuke set kleding kopen. "Ik geef dat in één hele maand uit. Bij mij gaat dat niet snel op."

Zeker nu niet, zegt ze, omdat ze stopte met werken om haar examens te halen. "Dus ik moet zuinig zijn op mijn geld. Ik voel me in de maling genomen. Dat het zoveel kost om me te laten verbinden met het internet. Ik voel me een beetje opgelicht, ook al mogen ze dit wettelijk doen. En ik ben boos. Maar ik kan er niet superveel aan doen."

Adblock test (Why?)


Op vakantie naar een Grieks eiland? Let dan op je telefoonrekening - RTL Boulevard
Read More

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...