De ACM legde DGB de boete in juni vorig jaar op. Volgens de toezichthouder misleidde het bedrijf consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Die verkoop werd gedaan door 'agressieve' derden en belangrijke informatie over de looptijd, opzegboetes, tarief en het totale jaarbedrag werden niet of pas laat vermeld.
'Klachten'
De verkopers vertelden tijdens de gesprekken niet dat ze namens DGB belden om een contract aan te bieden. "Bedrijven vertelden bijvoorbeeld dat zij belden naar aanleiding van klachten over telefonische werving door een andere energiemaatschappij en boden aan om ervoor te zorgen dat mensen niet meer werden gebeld", zo zei de ACM eerder. De praktijken vonden plaats in 2019 en 2020.
DGB ging in beroep tegen de boete, maar de rechtbank in Rotterdam verklaart het beroep ongegrond. De boete blijft in stand. DGB kan nog wel in hoger beroep gaan. Of dat ook gebeurt is niet duidelijk, het bedrijf was nog niet bereikbaar.
Meer recent deelde de ACM ook een boete van 1,8 miljoen euro uit aan energieleverancier Budget Thuis vanwege het misleiden van klanten bij telefonische verkoop. De toezichthouder kwam erachter dat het bedrijf ook tussenpersonen inzette om consumenten een energiecontract te verkopen. Die tussenpersonen vertelden niet dat ze namens Budget Thuis optraden.
Rechter houdt boete DGB Energie om misleiden klant in stand - RTL Boulevard
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar