Buitengewoon hoogleraar Bedrijfskunde Cor Molenaar van de Erasmus Universiteit stelt dat ons klimaatbeleid mede debet is aan de hoge prijzen. Bij Kaufland in Emmerich en Netto in Elten wemelt het ondertussen van de Nederlanders.
In Duitsland, liggen van veel supermarktproducten de basisprijzen lager dan bij ons. Coca-Cola, Magnum en Nutella zijn in Nederland bijvoorbeeld tot 1,50 euro duurder dan bij onze oosterburen. Ook voor drogisterij-artikelen, alcohol en elektronica is het de moeite waard de grens over te steken. Het demissionaire kabinet laat nu onderzoek doen naar de prijsverschillen die fabrikanten afdwingen op de Europese markt.
’Het scheelt verschrikkelijk veel’
Palmira en Arie van ’t Hoog uit Westervoort wachten niet op de uitkomsten. Ze gaan al jaren naar Emmerich. „Het is niet leuk meer om in Nederland boodschappen te doen”, laat Palmira op het parkeerterrein van Kaufland weten. „Het scheelt verschrikkelijk veel”, vult haar man aan. „Ik betaal hier voor twee kratten Traugot in totaal 15,88 euro. In Nederland kost een krat pijpjes me 20 euro.”
Op diervoeding bespaart het echtpaar 1 euro per pak Frolic hondenvoer en het vlees is volgens hen 2 tot 3 euro per kilo goedkoper. „En nu we toch hier zijn, tanken we ook in Duitsland. Alles bij elkaar besparen we 60 euro op een middag. Meer dan de moeite waard”, vindt Arie van ’t Hoog.
Spekkoper
Even verderop staat Ronald Garretsen uit Doetinchem. Vooral met de drankaankopen is hij spekkoper. „Een fles cognac is de helft goedkoper en ook de prijs van kruidenbitter is stukken lager. Als ik dan toch hier ben, kijk ik naar aanbiedingen en doe ook de andere boodschappen, zoals worst en afbakbroodjes. Ook die zijn goedkoper. En ik tank dan ook gelijk hier vanwege de lagere benzineprijzen.
Er zijn verschillende factoren die leiden tot prijsverschillen tussen landen. Zo leggen fabrikanten winkelketens en groothandels territoriale beperkingen op. Ze dwingen bedrijven in eigen land in te kopen of bij exclusieve distributiepartners. Ook de btw speelt een rol. In Duitsland is de btw op levensmiddelen 7 procent, terwijl die in Nederland 9 procent is. Bovendien is Duitsland natuurlijk groter en hebben supermarkten er een sterke positie; ze kunnen lagere prijzen bedingen als ze veel producten afnemen.
Klimaateisen
Volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit, zorgt bovendien het Nederlandse klimaatbeleid voor relatief hoge supermarktprijzen. Producenten moeten namelijk duurzaamheidsmaatregelen nemen, en die werken kostenverhogend. „Wij willen het beste jongetje van de klas zijn in Europa, maar dat heeft wel een keerzijde. Zo zijn er nu ook al toeslagen op plastic. En er komt nog meer bij. Als boeren straks uitgekocht worden, is er minder aanbod van melk. Dat doet de melkprijs stijgen. Ook wordt serieus gesproken over een vleestaks.”
Molenaar stelt verder dat de hoge energieprijzen in ons land, die voor een belangrijk deel zijn opgebouwd uit overheidsheffingen, op alle mogelijke manieren doorwerken. „Logistieke kosten stijgen hierdoor en ook dat maakt dat het artikel voor de consument aan de kassa in de supermarkt uiteindelijk duurder wordt.” Volgens Molenaar een eenvoudige economische wet.
Etiketten
Directeur Michiel Muller van websuper Picnic is blij dat demissionair minister Adriaansens van Economische Zaken een onderzoek laat instellen. Sinds begin dit jaar biedt Picnic diverse ’Duitse’ producten aan. Daar zitten wel haken en ogen aan. Zo moeten ze in Nederland voorzien zijn van Nederlandstalige etiketten, kreeg de websuper van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit te horen. En dat betekent veel extra werk.
De plastic verpakking om een 4-pack Coca-Cola moet worden verwijderd, elke fles wordt voorzien van een sticker met Nederlandstalige productinformatie en dan moet de verpakking er weer omheen. „Een enorm gedoe.” Dat terwijl de Nederlandstalige productinformatie wel in de app beschikbaar is, benadrukt Muller.
De Europese Commissie becijferde in 2020 dat consumenten tot wel €14,1 miljard goedkoper uit zouden kunnen zijn als er geen inkoopbeperkingen meer waren. Winkeliers zouden het voordeel dan wel geheel moeten doorgeven aan de klanten.
’Tel uit je winst’
Sylvia van Rinsum uit grensdorp Didam komt nu nauwelijks meer in Nederlandse supermarkten. „Drie keer in de week ga ik naar de Netto in Elten.” De Didamse heeft 48 flessen frisdrank in haar karretje geladen. „Het scheelt 0,80 eurocent per fles. Tel maar uit je winst. Op een pakje shag bespaar ik 5 euro. En hier ben ik voor 4 ons kaas 3 euro kwijt. Dat lukt in Nederland echt niet meer hoor.”
Wanneer het gaat om persoonlijke verzorgingsproducten werkt Duitsland met lagere winstmarges en inwoners uit de grensregio gaan hiervoor al veel langer naar Elten of Emmerich. Kent ons land meer 1+1 gratis acties, zin Duitsland zijn de basisprijzen lager. En door het Preventieakkoord zijn afprijzingen op alcohol van meer dan 25 procent niet meer toegestaan. De promotieprijs van €10 voor een kratje is sinds halverwege 2021 van de baan.
De Nederlandse grensondernemer ondervindt de gevolgen dagelijks en ziet de trektocht met lede ogen aan. Het Vakcentrum maakt zich al langer zorgen over de leefbaarheid in de kernen vanwege een stapeling van effecten. Daar komt het verbod op tabaksverkoop per 1 juli 2024 nog eens bij.
Zoveel goedkoper is supermarkt over de grens. 'We besparen 60 euro op een middag' - Dagblad van het Noorden
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar