Fysieke winkels profiteerden in de afgelopen dagen maar beperkt van de koophype rond Black Friday. Maar online kochten consumenten wel veel meer dan in 2022. Dat komt doordat er ook meer kortingsacties worden aangeboden.
Het aantal pinbetalingen aan de winkelkassa's van Black Friday tot en met Cyber Monday is dit jaar 66,5 miljoen. Dat is ongeveer hetzelfde als vorig jaar, meldt Betaalvereniging Nederland. Dat terwijl het aantal transacties in de eerste tien maanden van 2023 juist al 7 procent hoger ligt dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het is dus opvallend dat die stijging er rond Black Friday niet is.
In de afgelopen vier dagen werd voor ongeveer 1,86 miljard euro gepind. Dat is 15 procent meer dan in een normale periode van vrijdag tot en met maandag. Volgens de betaalvereniging werden vooral speelgoed-, hobby- en sportartikelen goed verkocht.
Volgens de organisatie lijken webwinkels inmiddels veel meer dan fysieke winkels te profiteren van deze koopjesdagen die uit de Verenigde Staten zijn overgewaaid. Er werden bijvoorbeeld in die vier dagen 22,02 miljoen transacties gedaan via iDeal (tegen 19,24 miljoen vorig jaar).
Vooral op Black Friday zelf lag het aantal iDeal-transacties met 7,1 miljoen hoog, ten opzichte van 6,1 miljoen vorig jaar. De toename komt volgens iDeal doordat het aanbod van Black Friday-deals groter is geworden.
Black Friday was geen groot succes in de winkelstraten, wel online - NU.nl
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar