Consumenten besteden steeds meer geld aan biologische producten in de supermarkt. Dat komt volgens marktonderzoeker GfK vooral doordat verswaren met een goed verhaal in trek zijn. Tegelijkertijd verandert de consument zijn boodschappenpatroon niet zomaar.
De omzet van biologische producten steeg in twee jaar tijd met 42 procent naar 1,6 miljard euro. Dat komt vooral doordat consumenten vaker kiezen voor verse biologische producten, zoals vlees, zuivel, groenten en fruit. De verse producten zijn goed voor 72 procent van alle omzet uit biologische boodschappen.
Op alle boodschappen is het aandeel biologische inkopen minder indrukwekkend: 3,8 procent. De overheid streeft naar een marktaandeel van 15 procent in 2030. Dat gaat in dit tempo niet lukken.
Toch is er blijdschap over de cijfers en de stappen die supermarkten zetten, laat brancheorganisatie van de biologische sector Bionext weten. Zowel PLUS als Albert Heijn presenteert bepaalde producten nu standaard biologisch. Dat geldt voor bijvoorbeeld melk, pompoenen en sla.
'Aanbod creëert vraag'
Het zijn vooral de supermarkten die zorgen voor meer omzet uit biologische producten. Daar liggen tegelijkertijd de kansen om mensen meer biologisch te laten eten, zegt consumentensocioloog Hans Dagevos. "Het aanbod creëert de vraag."
Zeker online kunnen consumenten meer worden verleid om biologisch in te kopen, denkt Dagevos. Dat kan simpelweg door de biologische producten online eerst te laten zien. Dat gaat trouwens ook op voor de schappen in de supermarkt: "Mensen pakken iets gemakkelijker als het rijendik in de vitrine staat."
Pas dan gaan consumenten zich andere gewoontes aanwennen, want die zijn vaak doorslaggevend in de supermarkt. "Mensen moeten echt aanleren dat een ander product ook lekker kan zijn."
Meer voor minder
Wat daarbij niet helpt, is dat de retailsector volgens Dagevos is "gebiologeerd" door prijzen. Klanten krijgen daardoor mee dat het draait om meer voor minder. Daarin heeft biologisch voedsel een achterstand, aangezien dat meestal duurder is.
Gezien de hoge inflatie in 2023 is de omzetstijging dan ook opmerkelijk. Mensen vinden de vermindering van pesticiden en hoe dieren worden gehouden belangrijk, ziet de consumentensocioloog. "Ze hebben meerdere zielen in hun borst."
GfK stelt dat de omzetstijging niet helemaal het gevolg van de hoge inflatie is. Zo zijn de prijzen van biologisch voedsel minder hard gestegen die van voedsel in het algemeen: een stijging van 9,9 procent, tegenover een plus van 12,1 procent.
Biologische verswaren worden populairder ondanks gewoonten in de supermarkt - NU.nl
Read More
Tidak ada komentar:
Posting Komentar