Rechercher dans ce blog

Jumat, 26 Januari 2024

Grondpersoneel Schiphol ademt kankerverwekkende vliegtuigdampen in, concludeert Arbeidsinspectie - de Volkskrant

Mede op basis van nieuw onderzoek van het RIVM wijst de inspectie dat bezwaar af, blijkt vrijdag. Het RIVM concludeert dat 44 van de in totaal 142 stoffen in vliegtuigemissies kunnen worden geclassificeerd als kankerverwekkend. Grondmedewerkers van Schiphol worden aan die dampen blootgesteld, bijvoorbeeld als ze koffers inladen op het platform of vliegtuigen bijtanken.

De toezichthouder kwam in actie na berichtgeving over de werkomstandigheden op Schiphol. Televisieprogramma Zembla publiceerde over platformmedewerkers die bijna permanent in een walm van vliegtuigdampen staan. De NOS en Nieuwsuur concludeerden bovendien dat bagage die medewerkers vaak moeten tillen, dikwijls te zwaar is.

Op last van de Arbeidsinspectie kreeg Schiphol vorig jaar de opdracht dieselaangedreven apparatuur, zoals aggregaten en airconditioners die vliegtuigen koelen, te vervangen. Verder moet de bagagekelder worden verbouwd en dienen medewerkers tilmachines te gebruiken. Om te voorkomen dat grondmedewerkers in vervuilde lucht werken, eist de inspectie bovendien dat vliegtuigen vanaf 2028 niet meer met draaiende motoren bij de gate staan.

Eigen toxicoloog

Maar hoe schadelijk die vliegtuigdampen zijn, bleef een twistpunt. Dieselemissies worden wereldwijd beschouwd als kankerverwekkend, maar dat geldt niet voor de uitstoot van vliegtuigmotoren. Dat is vreemd, vond de Inspectie. ‘Vliegtuiguitstoot (KME) lijkt sterk op DME (dieseldampen, red.), en heeft een vergelijkbare samenstelling en vergelijkbare specifieke gezondheidseffecten. Aangezien KME overeenkomstige kankerverwekkende bestanddelen bevat als DME, zal derhalve ook KME moeten worden beschouwd als carcinogeen.’

Schiphol reageerde publiekelijk deemoedig op het eerste inspectierapport: ‘De inspectie houdt ons een niet te negeren spiegel voor’, aldus interim-directeur Ruud Sondag destijds. Maar achter de schermen verzette de luchthaven zich tegen de classificatie van de vliegtuigdampen, blijkt uit documenten die vrijdag zijn vrijgegeven.

Schiphol voert in zijn bezwaar de conclusie van een zelf ingeschakelde toxicoloog op. ‘Hij komt tot de conclusie dat op dit moment vanuit wetenschappelijk toxicologisch oogpunt te weinig valide argumenten zijn om KME carcinogene eigenschappen toe te dichten.’

Tegemoetkoming

De Arbeidsinspectie wijst dat bezwaar af, blijkt vrijdag, mede op basis van een nieuw RIVM-onderzoek. De inspectie kan de uitstoot van vliegtuigmotoren formeel niet bestempelen als kankerverwekkend, maar eist dat die uitstoot in de praktijk wel zo wordt behandeld. ‘KME bevat diverse kankerverwekkende bestanddelen, en als werknemers worden blootgesteld aan KME, worden zij tevens aan deze kankerverwekkende bestanddelen blootgesteld. (...) De werkgever is om deze redenen gehouden aan het minimaliseren van de blootstelling van werknemers.’

Schiphol heeft nog niet gereageerd op het definitieve besluit van de Arbeidsinspectie. Vakbond FNV wil dat werknemers die ziek zijn geworden door de vliegtuiguitstoot een beroep kunnen doen op een financiële tegemoetkoming van de overheid. Of dat gaat gebeuren, is aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Adblock test (Why?)


Grondpersoneel Schiphol ademt kankerverwekkende vliegtuigdampen in, concludeert Arbeidsinspectie - de Volkskrant
Read More

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...