Rechercher dans ce blog

Selasa, 01 Juni 2021

NS hoeft miljoenenboete voor machtsmisbruik bij aanbesteding Limburg niet te betalen - NOS

De NS heeft zich in 2014 definitief niet schuldig gemaakt aan machtsmisbruik bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Daarom hoeft het bedrijf de opgelegde boete van 41 miljoen euro niet te betalen, heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald.

Het CBb is de hoogste rechter op het gebied van het economisch bestuursrecht. Eerder had de rechtbank in Rotterdam al bepaald dat de NS zich niet schuldig heeft gemaakt aan machtsmisbruik. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de boete in 2017 had opgelegd, was tegen die uitspraak in beroep gegaan.

De NS won de aanbesteding voor het openbaar vervoer in Limburg met zijn dochter Abellio. Het bedrijf maakte gebruik van vertrouwelijke informatie over concurrent Veolia die het kreeg van een ex-directeur van dat bedrijf. Ook benadeelde NS volgens de ACM concurrenten door bruikbare informatie laat door te geven, terwijl Abellio daar wel over kon beschikken.

Toegangsbelemmeringen weggenomen

Volgens het CBb staat in de wet dat een nieuwe concessiehouder het personeel en het materieel van de NS over moet nemen en dat NS moet meewerken aan een soepele overgang. "Hierdoor worden belangrijke toegangsbelemmeringen voor andere spoorwegbedrijven voor het overnemen van het Nederlandse hoofdrailnet weggenomen. De NS was daarom in 2014 allerminst zeker dat zij in 2025 weer een nieuwe concessie voor tien jaar krijgt", zegt het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

De zaak kostte toenmalig NS-topman Timo Huges zijn baan. Hij werd vervolgens aangeklaagd wegens fraude, maar daarvan vrijgesproken.

De Autoriteit Consument & Markt kan niet meer in beroep tegen de uitspraak van het CBb.

Adblock test (Why?)


NS hoeft miljoenenboete voor machtsmisbruik bij aanbesteding Limburg niet te betalen - NOS
Read More

AstraZeneca-weigeraars kunnen zich binnenkort met ander vaccin laten inenten - Volkskrant

In huisartsenpraktijk Wijngaardenlaan in Voorschoten werden op 12 april zestigplussers gevaccineerd met AstraZeneca. Een grote groep ouderen weigerde dat vaccin vanwege de onrust die ontstond over mogelijke bijwerkingen. Die ouderen kunnen binnenkort een ander vaccin ontvangen, bij de GGD. Beeld ANP
In huisartsenpraktijk Wijngaardenlaan in Voorschoten werden op 12 april zestigplussers gevaccineerd met AstraZeneca. Een grote groep ouderen weigerde dat vaccin vanwege de onrust die ontstond over mogelijke bijwerkingen. Die ouderen kunnen binnenkort een ander vaccin ontvangen, bij de GGD.Beeld ANP

Die hernieuwde prikuitnodiging komt verrassend snel, want nog voordat alle jongere leeftijdsgroepen een eerste uitnodiging hebben gehad. Eerder zei De Jonge dat ouderen die het AstraZeneca-vaccin weigerden ‘achter in de rij’ moesten aansluiten. ‘Het is prikken wat de pot schaft’, was de overtuiging van de minister. Dat betekende voor de mensen uit de geboortejaren 1956 tot en met 1960 een wat vreemde uitzonderingspositie; zij waren de enigen die door de huisartsen werden geprikt, en de enige leeftijdsgroep die op grote schaal het AstraZeneca-vaccin kregen toegediend.

Maar, schrijft de minister, ‘nu de ouderen en meest kwetsbare mensen de kans hebben gehad gevaccineerd te worden, komt er ruimte om mensen uit deze groep die nog niet zijn gevaccineerd een ander vaccin aan te bieden'.

Dertigers

In het vaccinatieschema zijn inmiddels de eerste dertigers aan de beurt, mensen geboren in 1981 zijn vandaag al aan de beurt voor een afspraak. Halverwege juni moet iedereen boven de 18 een vaccinatie-uitnodiging hebben ontvangen, schreef De Jonge afgelopen vrijdag aan de Kamer. Halverwege juli moet dan iedereen een eerste prik hebben gehad, en eind augustus iedereen die dat wil een tweede.

Daarvoor heeft Nederland vaccins genoeg, er is straks een overschot van tientallen miljoenen vaccins. ‘Met een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad heb ik er vertrouwen in dat in Nederland de meeste coronamaatregelen in het najaar kunnen worden afgeschaald,’ aldus De Jonge.

Ook oudere leeftijdsgroepen krijgen een herhaaloproep van het RIVM, schrijft De Jonge. Te beginnen bij de negentig-plussers, die ook vanaf zaterdag een afspraak bij de GGD kunnen maken. Tachtigers hebben al een herhaaloproep ontvangen, daarom zijn na de negentigplussers de zeventigplussers aan de beurt voor een herhaaloproep, en vervolgens de 65-plussers. Zij moeten dus iets langer wachten dan de groep zestigers die het AstraZeneca-vaccin ontving.

Onder zestigers tussen de 60 en 64 jaar was veel onvrede over het feit dat zij als enigen met AstraZeneca worden ingeënt. Zij vreesden de zeer zeldzame (maar gevaarlijke) bijwerkingen en voelden zich in de kou gezet met een tweederangs-vaccin, omdat de beschermingsgraad minder is dan die van de mRna-vaccins. (Overigens gelden voor alle vaccins ongeveer even hoge beschermingsgraden tegen ziekenhuisopnames en overlijden). Op die onvrede gaat De Jonge in zijn brief nauwelijks in. ‘Mensen kunnen om verschillende redenen de eerste oproep gemist hebben', schrijft hij. ‘Sommigen waren misschien ziek toen de oproep binnenkwam, anderen twijfelden nog of het kwam simpelweg niet uit. We willen al deze mensen de kans geven om zich, net als de vele leeftijdsgenoten die hen voor gingen, alsnog te laten vaccineren.’

Lage opkomst

Na het advies van de Gezondheidsraad, die aanraadde het AstraZeneca-vaccin niet bij zestig-minners in te zetten, bemerkten huisartsen ook een lagere opkomst van hun patiënten in de zestig. Met name in achterstandswijken blijft het vaccinatiepercentage onder deze kwetsbare groep achter.

‘Dit besluit past in een reeks verwarrende besluitvorming, maar het is verstandig dat de groep die AstraZeneca weigerde, nu toch gevaccineerd kan worden’, zegt de Amsterdamse huisarts Bart Meijman. ‘Onder deze mensen bevinden zich veel risicopatiënten: ze zijn 60 tot 65 jaar, komen uit een sociaal-economisch zwakkere groep met veelal een migratie-achtergrond en suikerziekte en hart- en vaatziekten komen bij hen vaker voor. Het beleid moet er op gericht zijn zoveel mogelijk risico-patiënten gevaccineerd te krijgen.’

Petitie

Op internet circuleert een petitie die oproept tot vaccinkeuzevrijheid voor zestigers die al bijna 17 duizend keer is ondertekend. Ook de Volkskrant is bestookt met brieven van zestigers die niet begrepen waarom zij met het AstraZeneca-vaccin werden opgezadeld.

Gerard Smits (62) uit Zoetermeer sprak eerder zelfs van ‘leeftijdsdiscriminatie’. Door vaatproblemen mist hij zijn rechterbeen en wil daarom een ander vaccin dan AstraZeneca, maar hij krijgt het niet voor elkaar. ‘Was ik in 1964 geboren, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest’, zei hij. ‘Dan had ik Pfizer gekregen en had ik niet in de zenuwen hoeven zitten over de eventuele bijwerkingen.’

Ook Margrietha Kok (64), zelf bedrijfsarts, wil het vaccin van AstraZeneca niet. ‘Idioot dat alleen mijn leeftijdsgroep hiertoe wordt gedwongen.’ Ook zij belde vooralsnog vruchteloos met onder meer de GGD en het RIVM voor een Pfizer-prik. Van meer leeftijdgenoten hoorde ze dat die zich vanwege het voorgeschreven vaccin niet hebben laten vaccineren.

Zij krijgen straks dus een tweede kans, al geldt voor de zestigers verder net zo goed wat voor alle andere leeftijdsgroepen ook geldt. Een keuze tussen Pfizer of Mederna is er niet.

Adblock test (Why?)


AstraZeneca-weigeraars kunnen zich binnenkort met ander vaccin laten inenten - Volkskrant
Read More

Ook Zeeman duikt in booming markt van tweedehands kleding - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Ook Zeeman duikt in booming markt van tweedehands kleding  AD.nl
  2. Zeeman verkoopt voortaan ook lokaal ingezamelde tweedehands kleding  NU.nl
  3. Zeeman komt in nog vijf filialen met verkoop tweedehandskleding  Parool.nl
  4. Zeeman gaat tweedehands kleding aanbieden in winkels - Kassa  Zembla
  5. Zeeman gaat ook tweedehands kleding verkopen  BNR Nieuws
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Ook Zeeman duikt in booming markt van tweedehands kleding - AD.nl
Read More

Eind dit jaar meer webshops dan fysieke winkels volgens ING - NU.nl

ING voorspelt dinsdag in een rapport steeds legere winkelstraten en steeds drukkere digitale winkelstraten. Aan het einde van 2021 zou het aantal fysieke winkels zo sterk gedaald zijn dat er voor het eerst meer webshops zijn, voorspelt sectoreconoom Henk van den Brink van de bank.

De tendens dat fysieke winkels verdwijnen en vervangen worden door een webshop is al langer bezig. Tussen 2010 en 2021 verdwenen er veertienduizend winkels, oftewel één op de zes. De coronacrisis heeft die beweging echter nog meer versterkt, zegt ING. Omdat alle niet-essentiële winkels noodgedwongen bijna een jaar gesloten bleven, hebben veel winkeliers hun investeringen in e-commerce versneld doorgevoerd.

Het aantal webwinkels steeg in 2020 met 28 procent en het aantal fysieke mode-, elektronica- en speelgoedwinkels ging er met 1 procent op achteruit. Als dit jaar opnieuw 1 procent van de non-foodwinkels de deuren sluit en de groei van webwinkels normaliseert naar 10 procent, zijn er tegen het einde van dit jaar 70.000 webwinkels en 65.500 fysieke non-foodwinkels in Nederland, zegt ING.

Ook de consument heeft zijn koopgedrag in het afgelopen jaar aangepast; hij is nu veel meer overgeschakeld op online shoppen. Tot in mei van dit jaar groeiden de online aankopen tot 80 procent ten opzichte van 2020, blijkt uit een analyse van pindata van ING en iDEAL. ING gaat ervan uit dat die groei voor heel 2021 25 procent zal bedragen.

Supermarkten en andere voedingswinkels zullen het komende jaar niet meer de recordomzetten van het afgelopen jaar draaien, voorspelt de bank. Naarmate de horeca verder opengaat, zullen weer meer mensen uit eten gaan. Dat leidt voor heel 2021 tot 0,5 procent minder omzet voor supermarkten en 1 procent minder voor speciaalzaken, staat in het rapport. De hele retail zal het komende jaar 1,5 procent meer omzetten dan in 2020, klinkt het.

Adblock test (Why?)


Eind dit jaar meer webshops dan fysieke winkels volgens ING - NU.nl
Read More

Onderzoek naar landelijke treinstoring in volle gang, 'opstarten verkeer was prioriteit' - NOS

Het is nog steeds niet duidelijk wat precies de oorzaak was van de landelijke treinstoring van gisteren. "We weten dat de storing in het communicatienetwerk voor machinisten en de verkeersleiding zat, maar het is nog niet bekend wat daarin exact misging", zegt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Hij houdt geen rekening met een hack.

Door de storing lag het treinverkeer in het hele land een paar uur plat. "Het was onze prioriteit iedereen op de plaats van bestemming te krijgen. Dat is redelijk gelukt. Vandaag kijken we naar de exacte oorzaak."

Toen de storing ontstond, konden alle treinen nog wel naar het dichtstbijzijnde perron rijden om reizigers eruit te laten, omdat het niet ging om een storing aan de wissels of de bovenleiding. "Er kon nog wel contact met machinisten worden gemaakt. Maar dat contact was niet zoals het volgens de protocollen moet", zegt de ProRail-woordvoerder. Daarom werd voor de veiligheid besloten om het treinverkeer stil te leggen.

Adblock test (Why?)


Onderzoek naar landelijke treinstoring in volle gang, 'opstarten verkeer was prioriteit' - NOS
Read More

AstraZeneca-weigeraars kunnen binnenkort ander vaccin krijgen - NU.nl

Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) maakt dinsdag in een Kamerbrief bekend dat mensen die het AstraZeneca-vaccin weigeren, binnenkort een uitnodiging voor inenting met een ander vaccin krijgen. Dat bevestigde hij maandag aan Nieuwsuur.

Sinds april krijgen mensen van onder de zestig jaar niet langer het AstraZeneca-vaccin, vanwege zeldzame bijwerkingen. Een deel van de zestigplussers die het AstraZeneca-vaccin via hun huisarts konden krijgen, wilde het middel niet.

Een alternatief werd hun echter niet geboden. Het is "prikken wat de pot schaft", zei het demissionaire kabinet tot nu toe.

AstraZeneca-weigeraars met een nieuwe uitnodiging kunnen zich binnenkort laten prikken bij de GGD. Dat betekent dat ze het vaccin van Pfizer, Moderna of Janssen krijgen.

Meer dan zestienduizend mensen ondertekenden een aan minister De Jonge gerichte petitie om zestigplussers te kunnen laten kiezen welk vaccin zij krijgen.

Adblock test (Why?)


AstraZeneca-weigeraars kunnen binnenkort ander vaccin krijgen - NU.nl
Read More

AstraZeneca-weigeraars krijgen oproep voor ander vaccin • EU en VK nog geen voorstander van vrijgeven vaccinpatenten - Volkskrant

Lees hier het liveblog van 31 mei terug.

De vaccinatiecampagne in Nederland komt op stoom. Sinds maandag kunnen ook mensen uit 1979 en 1980 bij de GGD een vaccinatieafspraak maken. Beeld ANP
De vaccinatiecampagne in Nederland komt op stoom. Sinds maandag kunnen ook mensen uit 1979 en 1980 bij de GGD een vaccinatieafspraak maken.Beeld ANP

Hier zou content moeten staan van bijv. Twitter, Facebook of Instagram

Om u deze content te kunnen laten zien, hebben wij uw toestemming nodig om cookies te plaatsen. Open uw cookie-instellingen om te kiezen welke cookies u wilt accepteren. Voor een optimale gebruikservaring van onze site selecteert u "Accepteer alles". U kunt ook alleen de sociale content aanzetten: vink hiervoor "Cookies accepteren van sociale media" aan.

Adblock test (Why?)


AstraZeneca-weigeraars krijgen oproep voor ander vaccin • EU en VK nog geen voorstander van vrijgeven vaccinpatenten - Volkskrant
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...