Rechercher dans ce blog

Selasa, 02 Mei 2023

Brussel keurt opkoopregeling piekbelasters goed - Boerderij

De Europese commissie keurt de opkoopregeling piekbelasters goed. Daarmee is een volgende horde genomen in aanloop naar de openstelling van de regelingen om uitstoot stikstof te reduceren door veebedrijven te beëindigen.

Het gaat om de eerder aangekondigde ‘woest aantrekkelijke’ opkoopregeling, waarvoor 3.000 boeren in aanmerking komen. Deze zogenoemde piekbelasters in de buurt van Natura 2000-gebieden kunnen tot 120% van de waarde van hun bedrijf vergoed krijgen.

De goedkeuring is er ook voor eenzelfde regeling waar nog eens 10.000 veebedrijven kunnen stoppen. Deze bedrijven krijgen maximaal 100% van de marktwaarde. In totaal is er een budget van € 1,47 miljard beschikbaar voor beide stoppersregelingen.


Lees onderaan dit artikel: Boerenclubs voorzichtig positief over groen licht opkoopregeling


Opkoopregeling op basis van vrijwilligheid

Beide opkoopregelingen zijn vrijwillig en zijn bedoeld voor het beëindigen van bedrijven met melkvee, varkens of pluimvee. De zogenoemde LBV-regeling, met minder hoge vergoeding, is ook beschikbaar voor kalverhouders. Meedoen betekent ook echt stoppen met het bedrijf, eerder werd dit het ‘beroepsverbod’ genoemd. Bedrijven die willen verplaatsen kunnen geen gebruik maken van deze regeling. Ook een toekomstige eigenaar van de opgekochte locatie mag niet verder met dezelfde veehouderijtak als de opgekochte boer.

Lees verder onder het kader

Opkoopregeling open tot 27 februari 2028

De goedkeuring van beide regelingen door Brussel liet lang op zich wachten. Verantwoordelijk minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) was eerder van plan om de opkoopregeling in april open te stellen, maar dit werd steeds uitgesteld omdat Brussel nog vragen had bij de regeling. De Europese Commissie geeft toestemming om de opkoopregelingen open te stellen tot 27 februari 2028.

De Europese Commissie stemde in met de regelingen omdat ze ‘bijdragen aan het verbeteren van het milieu, de staat van de natuurgebieden en een milieuvriendelijke productie,’ aldus uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Margrethe Vestager. Zij is verantwoordelijk voor mededinging en dus ook staatssteun.

Wie zijn piekbelasters?

Welke boeren voor welke regeling in aanmerking komen, moet nog blijken. De ambtenaren van minister Van der Wal werken nog aan een rekentool waarmee boeren kunnen zien of ze het etiket piekbelaster krijgen en wat hun opties zijn.

Het laatste stikstof nieuws op je mobiel.

Bekijk hier hoe je deze app vastzet op het startscherm van je mobiel.

Reacties

  1. Wie blijft is spekkoper, moet je eens zien wat het aanbod dan word.

  2. Als de gulden er nog was geweest, was de overheid de grootste ‘piek’belaster

  3. In onze N Veluwse Gem geen één varkensbedrijf meer.., terwijl er heel wat knorretjes waren.

  4. 3000 + 10.000 zijn in totaal 13.000 bedrijven .
    Frieslandcampina heeft minder melkleverende bedrijven in totaal.
    1,47 miljard lijkt veel maar stelt eigenlijk niks voor . De bekende druppel op een gloeiende plaat.

    Dus boeren die wel door willen met hun bedrijf en willen verhuizen naar een andere plek , die moeten maar verkopen aan schiphol of rijkswaterstaat.

  5. … en een beroepsverbod in de hele eu …
    Wie stapt hier nou in ???

Adblock test (Why?)


Brussel keurt opkoopregeling piekbelasters goed - Boerderij
Read More

Verdwijnende STAP-subsidie bekritiseerd, maar populair: 'Mensen willen zichzelf ontwikkelen' - RTL Boulevard

De STAP-subsidies waren bedoeld om werkenden meer kansen te geven om te groeien en door te stromen in hun loopbaan. Ook zouden ze werkzoekenden door middel van extra scholing aan werk moeten helpen.

De kritiek op de regeling klonk luid. Die zou bijvoorbeeld te veel gebruikt worden voor onzinnige opleidingen. Zo werden er al snel cursussen bierproeven of citytrips naar Parijs onder het mom van zelfontplooiing aangeboden. De overheid scherpte de regels aan, maar de kritiek bleef. 

Achter het net

Ook op de aanmeldprocedure was kritiek. De toeloop was zo groot, dat veel mensen achter het net vissen. De subsidiepot van 34 miljoen euro die gisteren werd verdeeld, was binnen drie uur leeg. Tienduizenden mensen bleven met lege handen achter. 

Afgelopen week werd bekend dat de subsidieregeling in 2024 stopt. De maatregel die in de voorjaarsnota van het kabinet staat, is bedoeld als bezuiniging, schreef De Volkskrant. Dit jaar wordt er wel nog op drie momenten steeds 34 miljoen euro verdeeld, maar dan stopt de regeling.

Ondanks de kritiek is het jammer dat de STAP-subsidie verdwijnt, zegt Peter Brouwer. Hij werkt als programmamanager Inclusieve Arbeidsmarkt bij de Goldschmeding Foundation, een stichting die zich onder meer inzet voor het vergroten van de arbeidsparticipatie. "De regeling is zeker niet perfect. Maar kunnen we hem niet verbeteren in plaats van afschaffen?" vraagt hij zich af.

'Kunnen systeem niet missen'

Ook hoogleraar Arbeidsrecht Ton Withagen is verrast door het afschaffen van de regeling. "Het roept de vraag op: wat komt er nu? We kunnen met het oog op ontwikkeling een systeem als STAP niet missen."

Volgens de hoogleraar heeft Nederland namelijk sterk behoefte aan een dergelijke regeling. "Je ziet hoeveel mensen teleurgesteld reageren als ze achter het net vissen. Er ligt een grote opgave om te zorgen dat de beroepsbevolking zich blijft ontwikkelen."

Veel behoefte

Volgens programmamanager Brouwer, die programma's ontwikkelt om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen, werkte de regeling juist goed voor mensen die hem nodig hadden. "Hij gaf juist mensen zonder stevige positie op de arbeidsmarkt de kans om een opleiding te volgen."

Volgens Brouwer geeft de chaos bij de aanvragen juist aan dat er behoefte aan de regeling is. "Dat heel veel mensen achter het net vissen is heel vervelend, maar ik zie er ook iets positiefs in", zegt hij. "Mensen willen zich blijkbaar ontwikkelen, en daar tijd en energie in steken."

Taken uitbreiden

Een van die mensen is Chris van Amersfoort. Hij werkt voor de overheid, en vroeg een STAP-subsidie aan voor een opleiding Data Engineering bij Bit Academy, een IT-opleiding. Hij is daar erg tevreden over.

"De opleiding die ik volgde is heel hands-on. Je moet veel opdrachten maken om certificaten te halen. Dat betekent dat je het vak in de vingers krijgt door het te doen", vertelt hij. Ook kon hij zijn vaardigheden direct gebruiken op zijn werk. "Ik kon mijn taken uitbreiden. Ik kan nu bijvoorbeeld ondersteuning bieden aan de data scientists."

Chris had zelf geen moeite met het aanvragen van de subsidie. Hij deed dat afgelopen november, toen de populariteit nog niet zo groot was als nu. "Nu wordt er veel reclame voor gemaakt. Ik vind dat geen goede ontwikkeling. Bedrijven bieden opleidingen aan die kwalitatief achterblijven."

Chris snapt de kritiek wel. "In deze vorm is het vreselijk", zegt hij over de aanmeldproblemen bij de laatste rondes. "Mijn vriendin wilde ook een opleiding volgen, die kwam er niet doorheen."

Breed toegankelijk

Peter Brouwer hoopt dat er een andere regeling voor in de plaats komt. "Maar het afschaffen wordt gebracht als een bezuinigingsmaatregel, dus ik vraag het me af." Volgens hem moeten de kosten niet leidend zijn. "Het is echt een investering. Als meer mensen hierdoor aan het werk gaan, is dat niet alleen nuttig voor die mensen, maar voor heel Nederland." 

Ook hoogleraar Withagen benadrukt dat de STAP-subsidies vooral een investering zijn. "Het geld dat je verdient door de bezuiniging, is maar een schijntje vergeleken bij de ondersteuning van de beroepsbevolking. We moeten investeren in de ontwikkeling van mensen."

Twee stappen vooruit

Brouwer en Withagen vinden allebei dat er een nieuwe regeling moet komen die 'voor iedereen toegankelijk' is. Ze hopen op een verbeterde versie van STAP: "Een stap achteruit, dan twee stappen vooruit."

Minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft aangegeven dat ze de komende tijd gaat onderzoeken hoe ze de ontwikkeling op de arbeidsmarkt kan blijven stimuleren.

Adblock test (Why?)


Verdwijnende STAP-subsidie bekritiseerd, maar populair: 'Mensen willen zichzelf ontwikkelen' - RTL Boulevard
Read More

Europese Commissie geeft groen licht voor uitkoopplannen van boeren - NU.nl


De Europese Commissie heeft de plannen om grote stikstofuitstoters vlak bij Natura 2000-gebieden uit te kopen goedgekeurd. Daarmee is een belangrijke stap gezet in het stikstofbeleid van het kabinet.

Het kabinet mag voor de komende vijf jaar zo'n anderhalf miljard euro uittrekken voor de uitkoopregelingen, laat de Europese Commissie dinsdag weten.

Het gaat om boeren met melkvee, kalveren, pluimvee en varkens.

Het uitkopen van bedrijven met veel stikstofuitstoot dicht bij stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, is een essentieel onderdeel van het stikstofbeleid. Het gaat om zo'n drieduizend bedrijven, vaak boerderijen, verspreid over het hele land.

Eind deze maand verwacht het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit de regeling rond te hebben. Dan kunnen boeren via een online tool kijken of zij in aanmerking komen voor de opkoopregeling.

Het kabinet wil deze zogenoemde piekbelasters het liefst op vrijwillige basis uitkopen. Ondernemers krijgen met de regeling maximaal 120 procent van hun bedrijfswaarde vergoed. Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) noemt het een "woest aantrekkelijke" regeling.

Voorwaarde bij de uitkoop is wel dat boeren hun bedrijf niet in Nederland of elders in de Europese Unie voortzetten.

Na stopregeling volgt mogelijk gedwongen uitkoop

Het kabinet vraagt deze boeren te verduurzamen, te verplaatsen of te stoppen. Met deze aanpak moet de natuur herstellen en kunnen er weer huizen en wegen worden gebouwd. Veel projecten liggen op last van de rechter nu stil omdat er stikstof wordt uitgestoten.

Ook kijkt het kabinet naar de ongeveer 2.500 ondernemers die buiten hun schuld om met een illegale vergunning zitten. Dat zijn de zogeheten de PAS-melders.

Deze groep verkeert in grote onzekerheid sinds de rechter in 2019 het stikstofbeleid van tafel veegde. Het kabinet wil de vergunningen van deze boeren legaliseren, maar daarvoor moet de stikstofuitstoot eerst fors worden teruggebracht.

Als vrijwillige maatregelen niet genoeg stikstofreductie opleveren, gaat het kabinet over tot gedwongen uitkoop. Komend najaar maakt het kabinet hiervoor de balans op.

Adblock test (Why?)


Europese Commissie geeft groen licht voor uitkoopplannen van boeren - NU.nl
Read More

Chaos en woede bij aanvraag wegbezuinigd STAP-budget: 'Bizarre, idiote loterij' - Metronieuws.nl

De aanvraagrondes voor het STAP-budget zijn standaard een chaos van jewelste. Mensen blijken massaal oren te hebben naar een gratis opleiding van Vadertje Staat en dat levert gigantische wachtrijen op.

Vandaag was weer zo’n ronde, maar deze keer stond er net even wat meer op het spel. Sinds vorige week weten we dat het kabinet het STAP-budget volgend jaar wegbezuinigt, dus wie er nog van wil profiteren moet er als de kippen bij zijn. Een recept voor woede en frustratie dus, en zo geschiedde. Al het beschikbare STAP-budget is vandaag binnen drie uur opgeraakt en mensen op Twitter zijn boos.

Het STAP-budget is bedoeld om mensen de kans te geven een opleiding te volgen waarmee zij hun kansen op de arbeidsmarkt kunnen vergroten. Het budget kreeg bakken kritiek toen bleek dat er ‘snoepreisjes’ en cursussen mee werden gefinancierd die helemaal niet arbeidsmarktgericht waren. De regeling werd tot twee keer toe aangescherpt. Eind februari bleek dat mensen zich nog steeds konden inschrijven voor cursussen als ‘bier proeven’ en ‘Reiki Master worden’. Boosheid alom, en en nu heeft het kabinet er dus maar helemaal het mes ingezet.

STAP-budget: 34 miljoen vergeven

Uitkeringsinstantie UWV moest vandaag rond 13.00 het loket sluiten omdat de beschikbare 34 miljoen euro was vergeven. Ruim 38.000 mensen hebben een aanvraag kunnen indienen. 159.000 mensen hadden van tevoren aangegeven dat zij voor de subsidieregeling in aanmerking wilden komen. Op het hoogtepunt stonden er zo’n 257.000 apparaten in de wachtrij om een aanvraag te doen.

„Het is natuurlijk erg teleurstellend voor veel mensen die vandaag geen STAP-budget hebben kunnen aanvragen”, zegt Ronald van Zijp, manager STAP bij UWV. „Zeker nu ook met de kennis dat het STAP-budget per 2024 wordt beëindigd.” De instantie liet vorige week al weten te vrezen voor bezuinigingen op scholing en langer durende personeelstekorten in sectoren zoals de zorg door het schrappen van de regeling volgend jaar.

Volgens een woordvoerder is deze aanvraagperiode, de tweede van dit jaar, verlopen zonder grote storingen. „Alleen de telefoonlijnen lagen er heel even uit, maar na 20 minuten konden mensen weer met vragen bij ons terecht.”

De vorige aanvraagronde was op 17 maart. Toen was het budget van in totaal 34 miljoen euro na ongeveer 2,5 uur vergeven. Dit hele jaar is er 170 miljoen euro beschikbaar. Een aanvrager kan maximaal 1000 euro per jaar aan scholing krijgen.

Woede op Twitter

Op Twitter uiten veel mensen hun frustratie. Zo vertelt iemand er speciaal de halve dag vrij voor te hebben genomen. „Eigenlijk te zot voor woorden. Al anderhalf uur van tevoren aangemeld en nu nog meer dan een uur wachten. En dan nog niet zeker zijn of je een lot uit deze bizarre, idiote loterij hebt.”

Ook een ander klaagt dat het oneerlijk verloopt. „Vreselijk falen weer van het systeem. Het wordt je onmogelijk gemaakt met die rij. Ik leg het af tegen meiden op zoek naar een cursus holistisch breien.”

Ongelijkheid heerst in de spreekkamer: Lisa kreeg pas na 9 jaar een diagnose

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:

Chaos en woede bij aanvraag wegbezuinigd STAP-budget: ‘Bizarre, idiote loterij’

Adblock test (Why?)


Chaos en woede bij aanvraag wegbezuinigd STAP-budget: 'Bizarre, idiote loterij' - Metronieuws.nl
Read More

Brussel geeft groen licht voor uitkoop piekbelasters stikstof in veehouderij - NOS

Een boer rijdt mest uit over zijn land

NOS NieuwsAangepast

De Europese Commissie heeft de plannen van het kabinet om de grote uitstoters van stikstof in de veehouderij aan te pakken goedgekeurd. Dat melden bronnen aan de NOS. Daardoor wordt het mogelijk om snel de zogeheten piekbelasters uit te kopen, zodat de uitstoot op korte termijn een stuk omlaag kan.

Dat Brussel nu groen licht geeft is van groot belang voor het Nederlandse stikstofbeleid. De piekbelasters zijn verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de neerslag van stikstof in beschermde natuurgebieden. Als zij stoppen, kan de natuur zich herstellen en komt het halen van de stikstofdoelen een stuk dichterbij.

De stikstofruimte die vrijkomt, wordt bij voorrang gebruikt om boeren te helpen die buiten hun schuld zonder vergunning zitten, zogeheten PAS-melders. De rest kan worden ingezet om bouwprojecten mogelijk te maken, zoals de bouw van woningen en nieuwe wegen.

Of de gesprekken met de Europese Commissie nog tot wijzigingen in de regelingen leiden is nog niet duidelijk. Mogelijk komt er vandaag meer duidelijkheid als Brussel met het goedkeuringsbesluit naar buiten komt.

Vrijwillig stoppen

Het kabinet wil zo'n 3000 piekbelasters in de buurt van Natura 2000-gebieden een aanbod doen om vrijwillig te stoppen. Het gaat daarbij om melkveebedrijven, varkenshouderijen, vleeskalverhouderijen en pluimveebedrijven.

Ze kunnen tot 120 procent van de marktwaarde van het bedrijf krijgen, zo is het plan. Voorwaarde is wel dat de boeren echt stoppen en dat de veestapel dus kleiner wordt.

Daarnaast komt er een soortgelijke regeling voor melkvee-, varkens- en pluimveehouders die willen stoppen, maar niet onder de piekbelasters vallen. Zij kunnen tot 100 procent van de waarde van hun bedrijf krijgen. Er komt een website om te berekenen of de uitstoot van een boerderij boven de drempelwaarde komt om voor subsidie in aanmerking te komen.

Geen staatssteun

Minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) noemde de voorgenomen regelingen eerder "woest aantrekkelijk". Wel was de toestemming van de Europese Commissie cruciaal, omdat de uitkoop mogelijk als ongeoorloofde staatssteun kon worden gezien.

Eigenlijk was het de bedoeling dat de regelingen in januari al van start zouden gaan, maar door verschillende oorzaken liep dat vertraging op. Vorige week bleek dat Van der Wal nog een aantal technische vragen van Brussel moest beantwoorden, voordat er definitief groen licht gegeven kon worden. Die vragen zijn nu kennelijk tot tevredenheid beantwoord.

Het kabinet wil de uitkoopregelingen, met de precieze voorwaarden, eind deze maand publiceren. De verwachting is dat veehouders er dan komende zomer op kunnen inschrijven.

Industrie

De nu goedgekeurde uitkoopregelingen gaan specifiek over agrarische bedrijven. Het kabinet wil ook industriële ondernemingen in de buurt van natuurgebieden aanpakken door de vergunningen aan te scherpen, waardoor ze minder stikstof mogen uitstoten.

De industrie en ook het verkeer zijn vanwege de klimaatdoelen en de verbetering van de luchtkwaliteit al verplicht om hun uitstoot de komende jaren te verminderen. Als er minder CO2 en fijnstof wordt uitgestoten, betekent dat volgens het kabinet waarschijnlijk ook minder stikstof.

Wachten op provincies

Premier Rutte zei vorige maand dat hij de stikstofaanpak wil versnellen en dat hij de piekbelastersregeling daarvoor nodig heeft. Tegelijkertijd wacht het kabinet voor veel volgende stappen in het beleid op de vorming van de nieuwe provinciebesturen.

De provincies moeten het beleid grotendeels uitvoeren, maar bij de verkiezingen van 15 maart werd de BBB van Caroline van der Plas bijna overal de grootste. Die partij heeft grote moeite met het stikstofbeleid.

Ook regeringspartij CDA trapt op de rem. Die partij wil binnenkort opnieuw onderhandelen in de coalitie over de stikstofdoelen en wanneer die bereikt moeten worden.

Deel artikel:

Adblock test (Why?)


Brussel geeft groen licht voor uitkoop piekbelasters stikstof in veehouderij - NOS
Read More

Senin, 01 Mei 2023

First Republic Bank valt om, JP Morgan neemt over - BNR Nieuws

Financieel1 mei '23 12:31Auteur: BNR Webredactie

De Amerikaanse First Republic Bank is omgevallen. De Californische toezichthouder DFPI heeft beslag gelegd op de bank, de Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) heeft als curator en alle tegoeden van de bank verkocht aan JPMorgan Chase. De 84 filialen van First Republic zullen vandaag in de VS opengaan als filialen van JP Morgan.

First Republic Bank had 229,1 miljard dollar in beheer en is de derde Amerikaanse bank die dit jaar omvalt. Eerder dit jaar viel het doek voor de Silicon Vally Bank en de Signature Bank. Daarnaast werd het in zeer zwaar weer verkerende Zwitserse Credit Suisse overgenomen door UBS.

Lees ook | Toezichthouder VS zoekt koper geplaagde First Republic Bank

De Amerikaanse Amerikaanse First Republic Bank is omgevallen. Het Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) heeft als curator alle tegoeden van de bank en het merendeel van de bezittingen verkocht aan JPMorgan Chase.
De Amerikaanse Amerikaanse First Republic Bank is omgevallen. Het Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) heeft als curator alle tegoeden van de bank en het merendeel van de bezittingen verkocht aan JPMorgan Chase. (ANP / SIPA USA)

Meerdere verzoeken, geen overeenstemming

De Amerikaanse toezichthouder FDIC had verschillende financiële instellingen, waaronder JPMorgan Chase, PNC en Citizens Financial, afgelopen weekend gevraagd om een overnamebod te doen op de noodlijdende First Republic Bank. Bank of America en US Bancorp waren ook uitgenodigd, maar die besloten volgens persbureau Bloomberg niet te bieden.

Aangezien er geen overeenstemming kon worden bereikt over een rechtstreekse aankoop van First Republic, hebben de toezichthouders de bank eerst in beslag genomen. Daarna werden alle banktegoeden van 93,5 miljard dollar en de meeste bezittingen doorverkocht aan JPMorgan.

'Onze regering heeft ons en anderen uitgenodigd om mee te doen, en dat hebben we gedaan', verklaart JP Morgans CEO Jamie Dimon. 'Deze overname levert ons bedrijf in het algemeen een bescheiden voordeel op, is goed voor de aandeelhouders, helpt onze vermogensstrategie verder te ontwikkelen en is complementair aan onze bestaande franchise.'

Tekst gaat verder onder de tweet

Door de bank kortstondig over te nemen, kon de FDIC een verliesdelingsovereenkomst sluiten met JPMorgan. Die heeft betrekking op de mogelijke verliezen in de leningenportefeuille van de bank als gevolg van de sterke stijging van de rentetarieven.

De hypotheken van de bank, die tegen relatief lage rentetarieven waren verstrekt om vooral rijke klanten aan te trekken, zijn namelijk aanzienlijk in waarde gedaald en bij verkoop zouden daar flinke verliezen op worden geleden. De FDIC schat dat de verliezen voor zijn verzekeringsfonds ongeveer 13 miljard dollar zullen bedragen.

‘Onze regering heeft ons en anderen uitgenodigd om mee te doen, en dat hebben we gedaan ’
Jamie Dimon, CEO JP Morgan

De deal houdt verder in dat alle klanten, inclusief degenen met tegoeden van boven de garantielimiet van 250.000 dollar, toegang zullen houden tot al hun geld wanneer de bank maandag weer opengaat.

Lees ook | Fed: val Silicon Valley Bank schoolvoorbeeld van wanbeheer bestuur

Gaan er meer banken vallen?

Huiseconoom Han de Jong zegt dat er 'een groot en onverstandig risico is genomen door bezittingen met een lage rente te financieren met verplichtingen waarop de rente het afgelopen jaar heel fors is gestegen'. Dit probleem van de First Republic Bank speelde ook bij Silicon Valley Bank. Desondanks verwacht De Jong niet dat dit probleem bij veel meer banken voorkomt. 'Er kunnen altijd nog van dit soort gevallen naar voren komen. Maar dit is niet typisch voor het hele banksysteem.'

Amerikaanse toezichthouders waren druk bezig de verkoop van de Californische bank First Republic veilig te stellen, maar van de zes banken die geïnteresseerd zijn, haakten er al snel twee af. 'Het duurt langer dan gedacht', zegt FD-journalist Lennart Zandbergen. JP Morgen heeft de bank uiteindelijk overgenomen. First Republic heeft veel rijke klanten en is in de problemen gekomen door hypotheken te verstrekken voor de aankoop van peperduur vastgoed.

Adblock test (Why?)


First Republic Bank valt om, JP Morgan neemt over - BNR Nieuws
Read More

Omgevallen First Republic Bank komt in handen van JPMorgan - Telegraaf.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. Omgevallen First Republic Bank komt in handen van JPMorgan  Telegraaf.nl
  2. Derde Amerikaanse bank ten onder, JPMorgan redt spaarders  NOS
  3. Derde Amerikaanse bank in korte tijd valt om  NU.nl
  4. Opnieuw bank in VS failliet, maar dit keer geen onrust in Europa  AD
  5. Business Insider Today van 1 mei 2023  Business Insider
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Omgevallen First Republic Bank komt in handen van JPMorgan - Telegraaf.nl
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...