Rechercher dans ce blog

Senin, 30 Agustus 2021

LeasePlan stelt als eerste Nederlandse bedrijf vaccinatieplicht in - NU.nl

LeasePlan is het eerste bedrijf met een hoofdkantoor in Nederland dat medewerkers vraagt om hun coronaprikken te halen. Zonder vaccinatie zijn ze niet welkom op kantoor. Het autoleasebedrijf zegt daar ook bij dat het personeel na de coronacrisis weer volledig teruggaat naar kantoor. "Het nieuwe normaal is terug naar normaal", citeert Het Financieele Dagblad (FD) het bedrijf.

LeasePlan zal niet controleren of medewerkers ook daadwerkelijk tegen COVID-19 zijn ingeënt. Deskundigen zeggen tegen het FD dat LeasePlan zich desondanks juridisch op glad ijs begeeft. Het bedrijf kan werknemers in gewetensnood brengen door ervan uit te gaan dat ze eerlijk over hun prikken zullen zijn. Bovendien is het verboden om werknemers te verplichten zich te laten vaccineren.

De vakbonden zijn er in ieder geval niet over te spreken. Vakbond CNV hoopt dat de multinational het besluit zo snel mogelijk herziet. "Werknemers mogen nooit tot vaccinatie worden verplicht. LeasePlan gaat hiermee een grens over die voor ons niet acceptabel is", zegt voorzitter Piet Fortuin.

FNV deelt deze opvatting. Zodra leden die bij LeasePlan werken klachten indienen of vragen stellen, zal de vakbond met het bedrijf in gesprek gaan. Over het algemeen kreeg FNV nog niet veel belletjes over verplichte vaccinatie. "Daarom gaan wij ervan uit dat er onder onze leden weinig werkgevers zijn die het opleggen", zegt een woordvoerder.

LeasePlan is zich ervan bewust dat het om een grijs gebied gaat, maar maakt zich geen zorgen. Het bedrijf zegt juist voor een "gevoel van saamhorigheid" te zorgen door alle medewerkers weer naar kantoor te halen.

'Wet staat het niet toe en we gaan de wet ook niet veranderen'

Demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge zegt dat er van een vaccinatieplicht op de werkvloer geen sprake kan zijn. Maar over de eis van LeasePlan wil hij geen oordeel vellen. "Daarvoor ken ik de situatie onvoldoende."

"De wet staat dat niet toe", zegt hij over een vaccinatieplicht, zonder specifiek op LeasePlan in te gaan. "En we gaan de wet ook niet veranderen om dat wel toe te staan."

Wereldwijd zijn er meer bedrijven die vaccinaties verplicht stellen. Zo eist Google van alle werknemers dat ze een coronavaccin hebben gehad als ze naar een van de Amerikaanse kantoren willen. Facebook kondigde een vergelijkbare maatregel aan. En Frankrijk heeft de wet zodanig aangepast, dat zorgmedewerkers ertoe worden verplicht zich te laten inenten tegen COVID-19. In Nederland speelde dit probleem tot dusver niet.

Adblock test (Why?)


LeasePlan stelt als eerste Nederlandse bedrijf vaccinatieplicht in - NU.nl
Read More

Nieuwe gespreksronde, druk op informateur Hamer neemt toe na bezegeling linkse samenwerking - Volkskrant

Lilianne Ploumen (PvdA) en Jesse klaver (GroenLinks) trekken samen op in de onderhandelingen. Beeld
Lilianne Ploumen (PvdA) en Jesse klaver (GroenLinks) trekken samen op in de onderhandelingen.

Om 11.00 uur blikken Lilianne Ploumen en Jesse Klaver terug op het groene licht dat zij van hun leden kregen om in de formatie een team te vormen en zal ongetwijfeld vooruit worden gekeken naar het vervolg van de formatie. De druk op Hamer om conclusies te trekken neemt toe.

Afgelopen zaterdag kreeg Ploumen groen licht van de leden om in de formatie nauw samen te werken met GroenLinks en Klaver voelde in een gesprek met de achterban voldoende steun om met de PvdA op te trekken. De PvdA- en GroenLinks-fractie vormen in de onderhandelingen één team met één inzet.

Pauzestand

De formatie stond vorige week tijdelijk in de pauzestand. De formerende partijen keken allemaal naar de zaterdag van de linkse samenwerking. De impasse is bekend: VVD en CDA willen niet met twee linkse partijen, terwijl PvdA en GroenLinks elkaar niet loslaten.

Bij GroenLinks ging Klaver het gesprek met de leden aan, terwijl het bij de PvdA spannender was: daar kregen de leden het laatste woord over niet alleen de linkse samenwerking, maar ook over de vraag of de sociaaldemocraten überhaupt nog met VVD-leider Mark Rutte in zee moeten.

Prille linkse samenwerking

VVD en CDA hadden gehoopt dat de PvdA-leden de prille linkse samenwerking zouden breken, zodat zij niet als de partijen te boek komen te staan die de formatie blokkeren. Na maanden van stilstand beweegt de formatie zich nu wel die richting op: wie houdt inhoudelijke gesprekken nu nog tegen?

De onderhandelingen langs de lijnen van de inhoud kunnen van start: het formatiedocument dat VVD en D66 van de zomer opstelden, kan op enthousiasme rekenen van PvdA, GroenLinks en het CDA. De ChristenUnie, de favoriete voorkeurspartner van de VVD, ziet weinig aanknopingspunten in het document en maakt terugtrekkende bewegingen.

GroenLinks en PvdA maakten al eerder duidelijk dat zij niet de partijen zullen zijn die zich van de formatietafel laten wegjagen. ‘Want wie breekt, die betaalt’, is de opvatting bij GroenLinks.

Als de twee rechtse partijen inhoudelijke gesprekken blijven weigeren, dan komt het scenario van een minderheidskabinet waar steeds op zoek wordt gegaan naar meerderheden steeds dichterbij. Volgens Gert-Jan Segers komt die vorm het best tegemoet aan de wens om de positie van de Tweede Kamer te versterken en om de nieuwe bestuurscultuur vorm te geven.

Weigerachtige houding Hoekstra

Als het aan D66 ligt treedt het CDA in dat scenario niet toe tot het kabinet. D66 wil de weigerachtige houding van Hoekstra niet belonen in een kabinet. Ook zit partijleider Kaag niet te wachten op een rechtse meerderheid in de Trêveszaal.

De verwachting is dat Hamer maandag nog in gesprek gaat met Rutte, Kaag en Hoekstra.

Adblock test (Why?)


Nieuwe gespreksronde, druk op informateur Hamer neemt toe na bezegeling linkse samenwerking - Volkskrant
Read More

DNB: benzine niet per se duurder door klimaatplannen Timmermans - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. DNB: benzine niet per se duurder door klimaatplannen Timmermans  AD.nl
  2. Benzine wordt niet per se duurder door klimaatvoorstel van Timmermans  NU.nl
  3. DNB: strenger klimaatbeleid Timmermans schaadt de Nederlandse economie nauwelijks  Volkskrant
  4. Strenger Europees klimaatbeleid zal bedrijven niet wegjagen  Trouw
  5. DNB: benzine wordt niet per se duurder door klimaatvoorstel Timmermans  NU.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

DNB: benzine niet per se duurder door klimaatplannen Timmermans - AD.nl
Read More

Minggu, 29 Agustus 2021

LIVE | Geen enkele patiënt op ic Brussel is gevaccineerd: 'Moeder van 35 overleden, schrijnend' - AD.nl

[unable to retrieve full-text content]

  1. LIVE | Geen enkele patiënt op ic Brussel is gevaccineerd: 'Moeder van 35 overleden, schrijnend'  AD.nl
  2. De coronacijfers van vandaag  NU.nl
  3. Iets minder coronapatiënten in ziekenhuizen | Binnenland | Telegraaf.nl  Telegraaf.nl
  4. LIVE | Iets minder coronapatiënten in ziekenhuizen, 2342 nieuwe besmettingen  AD.nl
  5. Minder coronapatiënten in de ziekenhuizen, ook minder nieuwe besmettingen  Hartvannederland.nl
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

LIVE | Geen enkele patiënt op ic Brussel is gevaccineerd: 'Moeder van 35 overleden, schrijnend' - AD.nl
Read More

DNB: benzine wordt niet per se duurder door klimaatvoorstel Timmermans - NU.nl

Een uitbreiding van de Europese CO2-heffing hoeft niet per se een nog hogere benzineprijs in Nederland te betekenen. Dat zegt Olaf Sleijpen, directeur bij De Nederlandsche Bank (DNB).

Hij benadrukt dat de invulling van de nieuwe klimaatplannen van de Europese Commissie een politieke keuze is. Dan kan de overheid er ook voor kiezen om zich meer te richten op sectoren die nu nog geen uitstootbelasting betalen, aldus Sleijpen.

Het gaat om het klimaatpakket dat in juli werd gepresenteerd door vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie. Onderdeel daarvan is dat het Europese emissiehandelssysteem moet worden uitgebreid zodat veel meer bedrijven hiermee te maken krijgen. Aanbieders van diesel en benzine aan de pomp zouden dan dus ook moeten gaan betalen voor CO2-rechten.

Maar de accijnzen op benzine zijn hier al erg hoog. Nederland verschilt daarin van andere landen, aldus Sleijpen. Dan kan de overheid er ook voor kiezen om de accijnzen wat te verlagen "om dubbeltelling te voorkomen", zodat automobilisten straks niet veel meer kwijt zijn.

'Nederlandse economie kan uitstoottax best hebben'

Met DNB heeft hij uitgezocht of de extra uitstootbeprijzing niet schadelijk kan zijn voor de Nederlandse economie. Straks zou nagenoeg de gehele industrie, energie- en transportsector te maken kunnen krijgen met een heffing van 50 euro per ton CO2-uitstoot.

Uit de analyse is naar voren gekomen dat de gevolgen hiervan voor Nederland beperkt zijn. "De Nederlandse economie kan dit prima hebben en het zorgt voor een gelijker speelveld", zegt Sleijpen.

Door de extra heffingen wordt het in heel Europa duurder om te produceren. In Nederland lopen de productiekosten waarschijnlijk een fractie meer op dan het Europese gemiddelde, maar beduidend minder dan in Centraal- en Oost-Europa waar nu nog veel met energie uit kolen wordt gewerkt.

'Luchtvaart heeft nu nog gratis CO2-rechten'

Wel wijst de DNB'er erop dat de Nederlandse binnenvaart en luchtvaart nu in feite nog gratis CO2-rechten hebben. Zij zullen het dus wel gaan voelen. "Er gaan bedrijven zijn die hier last van krijgen. Dat is zeker. Maar dat is in zekere zin ook de bedoeling."

Sleijpen stipt verder aan dat het klimaatpakket ook een voorstel bevat voor CO2-heffing aan de Europese grens. Daardoor wordt voorkomen dat bedrijven van buiten de EU opeens een groot concurrentievoordeel krijgen. Met name dat is erg belangrijk voor Nederland. Voor sommige sectoren zou er volgens Sleijpen nog aan tijdelijke compensatiemaatregelen kunnen worden gedacht. Maar hierbij is het dan wel belangrijk dat deze niet ten koste gaan van de prikkel tot verduurzaming.

Adblock test (Why?)


DNB: benzine wordt niet per se duurder door klimaatvoorstel Timmermans - NU.nl
Read More

LIVE | Iets minder coronapatiënten in ziekenhuizen, 2342 nieuwe besmettingen - De Stentor

[unable to retrieve full-text content]

LIVE | Iets minder coronapatiënten in ziekenhuizen, 2342 nieuwe besmettingen  De StentorHele verhaal bekijken via Google Nieuws
LIVE | Iets minder coronapatiënten in ziekenhuizen, 2342 nieuwe besmettingen - De Stentor
Read More

Autobedrijf Leaseplan stelt als eerste Nederlandse bedrijf vaccinatieplicht in voor personeel - Volkskrant

Occasions van Leaseplan in Raamsdonksveer. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Occasions van Leaseplan in Raamsdonksveer.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Ook in de Nederlandse vestiging van het Amerikaanse streamingbedrijf Netflix zijn ongevaccineerde werknemers niet welkom.

Medewerkers van Leaseplan zullen bij aankomst op kantoor geen vaccinatiebewijs hoeven tonen. Van controle zal geen sprake zijn, aldus het bedrijf in het FD.

Een ‘prikplicht’ is omstreden, ook in zorginstellingen. In bijvoorbeeld Italië, Frankrijk en België moet zorgpersoneel zich laten vaccineren. De vaccinatiegraad in zorginstellingen is overigens hoog. Ook in Den Haag gaan stemmen op om zorginstellingen de mogelijkheid te geven om ongevaccineerde medewerkers over te plaatsen. Over een vaccinatieplicht bij bedrijven als een autoleasebedrijf wordt nog niet gesproken.

Vakbond FNV toont zich in de krant verbolgen over de vaccinatieplicht bij Leaseplan. Vicevoorzitter Kitty Jong wil niet dat werkgevers ‘misbruik van hun machtspositie maken’ door werknemers, direct of indirect, tot vaccinatie te dwingen. Dat druist volgens haar in tegen het recht op privacy en het recht op lichamelijke integriteit. ‘Als een democratisch gekozen regering met instemming van de Kamer kiest voor een vaccinatieplicht, dan is dit één ding. Maar als een werkgever het recht neemt om werknemers te verplichten, is dat van een verwerpelijke orde.’ De vakbond wil overleg met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de kwestie.

Adblock test (Why?)


Autobedrijf Leaseplan stelt als eerste Nederlandse bedrijf vaccinatieplicht in voor personeel - Volkskrant
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...