Rechercher dans ce blog

Senin, 28 Agustus 2023

Minder lang wachten op warmtepomp: 'Recordaantal geïnstalleerd' - RTL Boulevard

Op dit moment zijn er al zo’n 110.000 warmtepompen geïnstalleerd, meer dan in heel 2022. De teller moet uiteindelijk uitkomen op 170.000, zo verwachten brancheclubs Vereniging Warmtepompen en Techniek Nederland.

Het grootste deel komt terecht in bestaande woningen en vooral zogenoemde hybride warmtepompen zijn gewild, zegt Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland. "Sinds de inval van Rusland in Oekraïne en de stijging van de gasprijzen is er vooral veel vraag." Een subsidie van de overheid helpt ook.

Jaar wachten

Vorig jaar moesten mensen soms wel een jaar wachten op hun bestelde warmtepomp en toebehoren. Die waren moeilijk leverbaar, onder meer door een tekort aan chips en verschillende coronamaatregelen.

Inmiddels gaat het beter en zijn de voorraden hersteld, zeggen de brancheclubs. Het aantal installaties normaliseert weer. Toch moeten sommige klanten nog wel wachten. "We hebben nog altijd levertijden van zo’n drie maanden", zegt Martin Hoekstra van installatiebedrijf ST/Warmte uit Nieuwkoop.

Behalve de voorraden speelt de vraag een rol: het aantal woningen dat een hybride warmtepomp moet krijgen, is enorm. Het grootste probleem is volgens Terpstra echter dat er te weinig monteurs zijn om de pompen te installeren.

De bouw van nieuwe fabrieken in Nederland moet helpen om de tekorten weg te werken. Ook het opleiden van monteurs moet ervoor zorgen dat de groeiende vraag wordt bijgebeend. De branche mikt hierbij ook op zij-instromers die versneld kunnen worden opgeleid.

Vanaf 2026 wordt het verplicht om een warmtepomp te plaatsen als de traditionele cv eruit gaat. Daarmee zijn er volgens Terpstra duizenden extra monteurs nodig. "Dat is een grote uitdaging, maar we gaan het redden."

Grootste fabriek in Apeldoorn

Maandag wordt in Apeldoorn de grootste warmtepompfabriek van Nederland geopend door het bedrijf Remeha. In de fabriek moeten dit jaar 50.000 hybride warmtepompen van de band rollen en volgend jaar zelfs 140.000.

Volgens Terpstra is het 'fantastisch' dat we in eigen land kunnen produceren en zo kunnen beantwoorden aan de enorme vraag.

1 miljoen per 2030

De Vereniging Warmtepompen mikt op 1 miljoen warmtepompen in bestaande woningen per 2030. Over drie jaar moeten er jaarlijks 300.000 stuks kunnen worden opgeleverd. 

Of de doelen ook worden gehaald, hangt volgens de brancheclubs wel mede af van hoeveel nieuwbouwwoningen erbij komen en welke effecten het prijsplafond voor gas en de oplopende rente hebben. Niet iedereen heeft immers zomaar een paar duizend euro over om een warmtepomp aan te schaffen.

Adblock test (Why?)


Minder lang wachten op warmtepomp: 'Recordaantal geïnstalleerd' - RTL Boulevard
Read More

Minggu, 27 Agustus 2023

Bedrijven misleiden klant met groene claims: 'Doen zich duurzamer voor dan ze echt zijn' - AD

[unable to retrieve full-text content]

Bedrijven misleiden klant met groene claims: 'Doen zich duurzamer voor dan ze echt zijn'  ADHele verhaal bekijken via Google Nieuws
Bedrijven misleiden klant met groene claims: 'Doen zich duurzamer voor dan ze echt zijn' - AD
Read More

Tekort in schatkist van overheid neemt af naar 1,4 miljard euro - NU.nl

De schatkist van de overheid had eind 2022 een tekort van 'nog maar' 1,4 miljard euro. Door economische groei en het einde van coronasteunmaatregelen klimt de overheid uit een financieel dal.

De schatkist kwam aan het eind van het jaar 1,4 miljard euro tekort, meldt statistiekbureau CBS. Dat lijkt veel geld, totdat je het vergelijkt met het tekort van de 20,4 miljard een jaar eerder. Een van de oorzaken voor het kleinere tekort is dat er minder geld besteed werd aan corona-uitgaven zoals steunmaatregelen.

Relatief gezien was het saldo van de overheid -0,1 procent (uitgedrukt als percentage van het bruto binnenlands product), terwijl dat een jaar eerder nog -2,3 procent was. Het CBS kijkt daarbij naar de saldi van onder meer het Rijk, lokale overheden en sociale zekerheidsfondsen zoals het UWV.

Zo'n 90 procent van de inkomsten bestaat uit belastingen en sociale premies. Winstbelastingen leverden een kwart meer op. Dat kwam niet alleen doordat bedrijven meer winst maakten. Ze betaalden in 2022 vaker dan gebruikelijk achterstallige winstbelasting over het voorgaande jaar, omdat ze eerder hun winst te laag hadden ingeschat.

Ook kwam er meer belasting binnen via casino's, omdat online kansspelen sinds oktober 2021 legaal zijn. Een andere inkomstenbron voor de overheid is aardgas via het overheidsbedrijf Energie Beheer Nederland (EBN).

In totaal telde de overheid 415,5 miljard euro aan inkomsten. Dat is 9 procent meer dan in 2021, onder meer veroorzaakt door de economische groei.

Het meeste geld ging naar sociale uitkeringen

De overheid gaf in 2022 bijna 417 miljard euro uit. Dat is 44 procent van het bbp, iets minder dan de 46 procent in 2021.

Sociale uitkeringen zijn de grootste kostenpost. Daar ging 193,5 miljard euro naartoe, bijna 5 procent meer dan in het vorige jaar.

De stijging komt vooral doordat er meer geld ging naar zorg die vergoed wordt in het basispakket. Ook de langdurige zorg, voor bijvoorbeeld mensen met een beperking die thuis blijven wonen, kostte afgelopen jaar meer dan eerder.

Verder ging er 3,1 miljard euro uit de schatkist naar de compensatie voor hogere energieprijzen. In november en december ontvingen huishoudens 190 euro.

Adblock test (Why?)


Tekort in schatkist van overheid neemt af naar 1,4 miljard euro - NU.nl
Read More

Nederlandse politie: Burgernet werkt vanaf 1 september enkel via de app - Tweakers

De Nederlandse politie waarschuwt gebruikers van Burgernet dat er vanaf 1 september enkel berichten via de app verzonden kunnen worden. Vanaf die datum is het niet meer mogelijk om meldingen via sms- of spraakberichten te versturen.

Volgens de Nederlandse politie heeft het gebruik van de app enkele voordelen. Een app-bericht zou gerichter verzonden kunnen worden naar bijvoorbeeld mensen in een bepaald gebied. Dankzij het gebruik van de app kunnen er volgens de politie ook veel langere berichten verzonden worden en hierdoor zouden verwarrende afkortingen vermeden kunnen worden.

Een app-bericht kan ook foto’s en video’s bevatten en de berichten kunnen eenvoudiger gedeeld worden via sociale media. Ten slotte schrijft de politie dat sms-berichten niet anoniem zijn, terwijl een app dat wel is.

Burgernet is een netwerk van aangesloten burgers en nooddiensten. Via het platform kunnen meldingen over bijvoorbeeld een diefstal, inbraak, beroving, aanrijding of een ander incident worden gedeeld. Volgens de Nederlandse politie hadden in 2022 1,3 miljoen burgers de app op hun telefoon. Maandelijks zouden er ongeveer 15.000 gebruikers bijkomen.

Burgernet

Adblock test (Why?)


Nederlandse politie: Burgernet werkt vanaf 1 september enkel via de app - Tweakers
Read More

Opluchting overheerst op beurzen in New York na speech Powell - BNR Nieuws

Internationaal26 aug '23 10:31Auteur: ANP

De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten geëindigd. Beleggers reageerden met opluchting op de langverwachte speech van Fed-baas Jerome Powell. In die toespraak benadrukte hij dat de inflatie nog altijd te hoog is en dat de Federal Reserve de rente zal verhogen als dat nodig is.

De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten geëindigd. Beleggers reageerden met opluchting op de langverwachte speech van Fed-baas Jerome Powell. In die toespraak benadrukte hij dat de inflatie nog altijd te hoog is en dat de Federal Reserve de rente zal verhogen als dat nodig is.
De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met winsten geëindigd. Beleggers reageerden met opluchting op de langverwachte speech van Fed-baas Jerome Powell. In die toespraak benadrukte hij dat de inflatie nog altijd te hoog is en dat de Federal Reserve de rente zal verhogen als dat nodig is. (ANP / Associated Press)

Tegelijkertijd zal de koepel van Amerikaanse centrale banken voorzichtig te werk gaan. Analisten hoorden weinig verrassends in de woorden van Powell en dat werd voornamelijk als iets positiefs gezien.

Lees ook | Powell stelt beleggers teleur en sluit meer renteverhogingen niet uit

De Dow-Jonesindex eindigde 0,7 procent hoger op 34.346,90 punten. De bredere S&P 500 steeg ook 0,7 procent tot 4405,71 punten en techbeurs Nasdaq won 0,9 procent tot 13.590,65 punten.

Europa volgt

Naast Powell spraken ook veel andere kopstukken van centrale banken op een bijeenkomst in het Amerikaanse skioord Jackson Hole. Christine Lagarde, president van de Europese Centrale Bank (ECB), benadrukte dat de rentes in de eurozone hoog zullen blijven als dat nodig is om de inflatie omlaag te krijgen.

Lees ook | Alle ogen op Jackson Hole

De euro was 1,0797 dollar waard, tegenover 1,0788 bij het slot van de Europese beurzen. Een vat Amerikaanse olie steeg 1,2 procent in prijst tot 79,97 dollar. Brentolie werd 1,5 procent duurder en koste 86,64 dollar per vat.

Adblock test (Why?)


Opluchting overheerst op beurzen in New York na speech Powell - BNR Nieuws
Read More

China op ramkoers, zeldzame grondstoffen gaan in de ban - NOS

de aardmetalenmijn van Bayan Obo
  • Sjoerd den Daas

    correspondent China

  • Sjoerd den Daas

    correspondent China

De eerste salvo's in de chipoorlog tussen China en Amerika zijn gelost. Een chipoorlog waarbij ook Nederland betrokken is: exportrestricties op geavanceerde chipmachines van ASML gaan komende week in. China sloeg al terug door de uitvoer van gallium en germanium aan banden te leggen. Stoffen belangrijk voor de vervaardiging van halfgeleiders. En dus domineert China het monopolie op zeldzame aardmetalen.

Reusachtige bulten in het landschap zijn het, die ver boven de kale Binnen-Mongoolse vlaktes uitsteken. Afgelegen in het noorden van China, maar centraal in de strijd om technologie. Een belangrijke stok om mee te slaan bovendien, in de chipoorlog met het Westen: de aardmetalenmijn van Bayan Obo is 's werelds grootste. China mijnt zo'n 60 procent van alle aardmetalen wereldwijd, een groot deel daarvan komt uit Baotou.

"Ik verdien tienduizend renminbi per maand in de mijn", kan een van de mijnwerkers nog zeggen, terwijl hij naar het dorp loopt aan de voet van de mijn. Het is het einde van zijn werkdag. "Als je je bedenkt dat er 1,4 miljard mensen zijn die allemaal wel willen werken, is dat echt een goed salaris", lacht hij. Een vrouw van de lokale autoriteiten komt tussenbeide, nog voordat hem iets noemenswaardigs kan worden gevraagd. "Niet filmen!"

Milieu

Zeldzame aardmetalen. Het is een term die de lading van de vrachtwagens en containertreinen rond de Bayan Obo-mijn eigenlijk niet goed dekt. Echt zeldzaam zijn de metalen namelijk niet, maar het delven ervan is geen sinecure. De concentraties in de grond zijn laag: grofweg 95 procent van wat wordt opgegraven, is onbruikbaar. Los daarvan is de verwerking ervan niet alleen complex, maar ook sterk vervuilend. Maar China was bereid die prijs te betalen.

De lucht, het water, de landerijen rond Baotou: het milieu kreeg het zwaar te verduren. "Voorheen was het hier een bende", zegt een van de inwoners van het dorp, terwijl hij zijn scooter pakt. Hij rijdt door, zodra de ongenode meegluurders van de autoriteiten weer om de hoek komen. "Nu is dat een stuk beter. De overheid heeft meer aandacht voor het milieu."

Veel willen ze niet zeggen, de mensen rond de Bayan Obo-mijn. Dat is ook niet zo vreemd. Bij vrijwel elk gesprek duiken de ongewenste afgevaardigden van de lokale autoriteiten op.

"We draaien werkdagen van acht uur, het is prima werken hier", zegt een andere mijnwerker. Hij loopt met twee collega's terug richting hun woonverblijf. Gevraagd hoe het voelt dat er zonder zijn werk geen smartphones zouden zijn, moet hij lachen. "Dat is deels wel waar, haha." Maar het gaat om meer dan smartphonechips alleen.

Zeldzame aardmetalen

Van windmolens tot MRI-scannners en gevechtsvliegtuigen: ook de energiesector, de medische industrie, en het defensieapparaat kunnen niet zonder zeldzame aardmetalen zoals ze die in Baotou delven. "Het Midden-Oosten heeft olie, China heeft zeldzame aardmetalen", tekende het Chinese Volksdagblad eerder op uit de mond van toenmalig leider Deng Xiaoping. "Dat is van grote strategische waarde."

Uitspraken uit 1992 die beleidsmakers in Peking goed in de oren hebben geknoopt, als in 2010 een Chinese visserskotter in botsing komt met een schip van de Japanse kustwacht in de Oost-Chinese Zee. Beide landen claimen de Senkaku-eilanden, of Diaoyu Dao, zoals China ze noemt. Na de arrestatie van de Chinese schipper staakt Peking de uitvoer van zeldzame aardmetalen naar Japan, al heeft het altijd ontkend dat er sprake was van een exportban.

Destijds een wake-up call voor Japan, inmiddels beginnen ook beleidsmakers in het Westen zich te realiseren wat de risico's zijn van de afhankelijkheidsrelatie. Europa haalt tot 99 procent van de kritieke aardmetalen uit China, stelde Brussel twee jaar geleden in een rapport. In de komende jaren wil het die afhankelijkheid terugdringen. In 2030 mag nog maximaal 65 procent aan 'strategische aardmetalen' geïmporteerd worden uit één land.

Natuurlijke hulpbronnen

Sinds deze maand staan gallium en germanium - belangrijk bij de productie van chips - op de lijst van exportrestricties. Peking stelt dat dat nodig is om de nationale veiligheid te waarborgen, en heeft voor zover bekend nog geen licenties verleend. Maar de stap wordt alom gezien als een antwoord op de vergaande beperkingen op de export van chiptechnologie naar China, waar dus ook ASML een belangrijke rol in speelt.

Het zorgt voor frustratie in China. Ook in de groene Silicon Valley, zoals Baotou zichzelf noemt. Een verwijzing naar silicium, dat hier uit de grond wordt gehaald. Een uit hoop geboren knipoog naar de welvarende westkust van Amerika uiteraard, waar silicium het fundament legde voor de huidige hightechindustrie. Zo'n 130 kilometer zuidelijker, in het hightechdistrict van Baotou, hopen de autoriteiten daar het fundament voor te leggen.

"We bouwen hier grotere windturbines, van zes tot zeven megawatt", vertelt manager Liu Wei, van Mingyang Smart Energy in zijn reusachtige productiehal aan de rand van Baotou. "Jaarlijks plannen we duizend grote windturbines te produceren. Binnen-Mongolië is een uitgestrekt gebied met een overvloed aan natuurlijke hulpbronnen", vertelt Liu. Want stormen doet het, rond Baotou.

Geholpen door zeldzame aardmetalen uit de Bayan Obo-mijn, zoals neodymium - magneten die nodig zijn in de windturbines - is zelfvoorzienend worden het devies voor Liu. "Dat is wel waar we naar streven", zegt hij. Voor zonnepanelen is dat niet anders. Kobalt is voornamelijk afkomstig uit door China gecontroleerde mijnen in Congo. "We werken er hard aan om te lokaliseren", zegt Liu.

Op de vraag in hoeverre de aangekondigde sancties vanuit Amerika en Nederland impact hebben, houdt hij zich op de vlakte. "Ja, maar op het gebied van elektromotoren houden we gelijke tred met bedrijven als Boston Dynamics. Of Ghost Robotics, dat levert aan het Amerikaanse leger", zegt Chen strijdvaardig.

Bekijk ook de Chinese macht over deze onmisbare magneten:

Adblock test (Why?)


China op ramkoers, zeldzame grondstoffen gaan in de ban - NOS
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...