Rechercher dans ce blog

Sabtu, 21 Oktober 2023

Particuliere verhuurders gebruiken subsidiepotje voor verduurzaming nauwelijks - NOS

Enkel glas in een verwaarloosd kozijn

Particuliere verhuurders hebben tot nu toe nauwelijks gebruik gemaakt van een belangrijke subsidie om huurhuizen te verduurzamen. Tot nu toe is zo'n 3 miljoen euro van de beschikbare 152 miljoen euro aangevraagd, dat is zo'n 2 procent.

Het gaat om de zogeheten Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen, die tot eind 2025 aan te vragen is. Hiermee kunnen verhuurders een bijdrage van maximaal 6000 euro per woning krijgen om spouwmuren te laten isoleren, nieuw glas te laten plaatsen, of een energiezuinig ventilatiesysteem te laten installeren.

De subsidie dekt niet de gehele investering, omdat per vierkante meter glas of spouwmuur een maximumbedrag is vastgesteld. De kosten voor de verhuurder zijn dus een veelvoud daarvan.

"Aan onze voorlichting heeft het in ieder geval niet gelegen, want we hebben al onze leden erover geïnformeerd", zegt Kavish Partiman van Vastgoed Belang, de belangenvereniging voor verhuurders. "Maar de prikkel om te investeren is voor verhuurders weg door alle recente maatregelen van het kabinet."

Daarmee doelt de belangenclub onder meer op de sterk verhoogde vermogensbelasting op huurwoningen. Daarnaast gaat volgend jaar mogelijk de nieuwe wet betaalbare huur in, waardoor veel woningen onder een maximale huurprijs gaan vallen. De huurprijs wordt berekend op basis van een puntenstelsel. Alleen als een woning meer dan 186 punten heeft, hoeft de verhuurder geen maximale huurprijs aan te houden.

In dat puntenstelsel zou het extra aantrekkelijk moeten zijn om te verduurzamen: voor woningen met energielabel A en B mogen verhuurders vanaf volgend jaar meer huur vragen, terwijl ze met een slechte label juist aftrek op die maximale prijs krijgen krijgen. Maar voor veel verhuurders is het desondanks de investering uiteindelijk toch niet waard.

"Ik heb drie woningen met energielabel E, maar ze hebben al dubbel glas", vertelt een verhuurder die anoniem wil blijven. "De maatregelen die ik nu moet nemen zijn een stuk ingrijpender. Maar daarmee kom ik nog altijd niet boven de maximale huurprijs van 1100 euro uit. Het heeft dus geen zin om te investeren, want de huur die ik mag vragen blijft gezien de kosten te laag."

Ook verhuurder Paul Uijtewaal vindt het verduurzamen van zijn appartement met energielabel E een veel te grote investering. "Het appartement zit in een complex, maar andere particuliere wooneigenaren willen nog geen maatregelen nemen. Dus nu moet ik in mijn eentje gaan verduurzamen, omdat ik als enige verplicht wordt."

Uijtewaal liet al eerder aan de NOS weten dat hij daarom zijn woningen verkoopt zodra een huurder eruit gaat. Inmiddels staat zijn eerste woning in de verkoop.

'Huurders opnieuw niet geholpen"

De Woonbond, die opkomt voor de belangen van huurders, is ontevreden met de verduurzamingsresultaten. "Zelfs met een subsidieregeling komt de verduurzaming van de particuliere sector niet op gang", zegt een woordvoerder. "Het betekent dat huurders deze winter opnieuw niet geholpen zijn en dat voor hen de energierekening hoog blijft."

De belangenvereniging zou vooral graag zien dat dubbel glas verplicht wordt, of dat enkel glas een officieel gebrek wordt, zodat huurders naar een rechter kunnen stappen.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken laat in een reactie weten dat vooral kleine particuliere verhuurders niet altijd op de hoogte zijn van de bestaande subsidieregelingen en het puntenstelsel. Daarom gaan ze beide punten "op korte termijn breder onder de aandacht brengen".

Adblock test (Why?)


Particuliere verhuurders gebruiken subsidiepotje voor verduurzaming nauwelijks - NOS
Read More

Jumat, 20 Oktober 2023

Grote ransomwarebende opgerold, Nederland neemt servers in beslag - NU.nl

Bij een internationale politieactie is een grote gijzelsoftwarebende ontmanteld. De vermoedelijke leider is opgepakt en het platform is uit de lucht. Vijf servers van de groep zijn in Nederland in beslag genomen en Nederlandse rechercheurs hielpen mee bij het onderzoek.

Het betreft een internationale groep criminelen. Er zijn voor zover bekend geen Nederlanders onder de verdachten. De Europese diensten Europol (politie) en Eurojust (justitie) maakten de resultaten van de actie tegen de bende Ragnar Locker vrijdag bekend.

De hoofdverdachte werd afgelopen maandag opgepakt in Parijs. Zijn huis in Tsjechië is doorzocht. In Spanje en Letland zijn daarna vijf andere verdachten verhoord.

De site van de groep op het darkweb, een afgeschermd deel van internet, is in Zweden uit de lucht gehaald. Behalve in Nederland zijn ook in Duitsland en Zweden servers in beslag genomen.

Tientallen miljoenen euro's geëist

De gijzelsoftware, die ook Ragnar Locker wordt genoemd, is sinds december 2019 actief. De makers ervan hebben computersystemen besmet en vergrendeld. Ook maakten ze interne gegevens buit.

Daarna eisten ze losgeld van de slachtoffers, zowel voor het ontgrendelen van de systemen als voor het teruggeven van gevoelige gegevens. Dat bedrag kon oplopen tot tientallen miljoenen euro's. De makers van de gijzelsoftware dreigden bovendien alle bestanden naar buiten te brengen als gedupeerden aangifte zouden doen.

168 organisaties aangevallen

De rechercheurs denken dat de groep 168 organisaties heeft aangevallen. Vorig jaar troffen ze de nationale luchtvaartmaatschappij van Portugal, TAP. Een maand geleden voerden ze een digitale aanval uit op een ziekenhuis in de buurt van Tel Aviv in Israël.

In 2021 werden in Oekraïne al twee andere kopstukken van Ragnar Locker opgepakt. Vorig jaar werd een andere verdachte gearresteerd in Canada. Bij het vervolgonderzoek kregen rechercheurs zicht op de rest van de bende.

Lees meer over:

Cybercrime Economie Binnenland Buitenland

Adblock test (Why?)


Grote ransomwarebende opgerold, Nederland neemt servers in beslag - NU.nl
Read More

Oud-directeur Slotervaart-ziekenhuis krijgt in hoger beroep achttien maanden cel - NU.nl

Voormalig directeur van ziekenhuis MC Slotervaart Aysel Erbudak moet na hoger beroep achttien maanden de cel in, waarvan zes voorwaardelijk. Het gerechtshof in Amsterdam acht nog steeds bewezen dat zij onder meer met valse facturen 1 miljoen euro heeft verduisterd.

De zaak gaat om een verduistering uit 2008. Eerder had de rechtbank haar vijftien maanden opgelegd. Hier ging Erbudak tegen in beroep.

Het verduisterde bedrag ging naar een privéproject in Turkije. Ook kocht ze in 2011 met geld van het ziekenhuis aandelen in een e-health-project. Die aandelen gingen naar een vennootschap waar zijzelf en haar kinderen aandeelhouders van waren.

Het hof vindt dat Erbudak eigenlijk twintig maanden cel had moeten krijgen. Maar het proces duurde buiten de schuld van de ex-directeur te lang. Daar is in de hoogte van de straf rekening mee gehouden. Ook vindt het hof het niet nodig om haar nog te verbieden bestuurder te zijn van een vennootschap. Dat is omdat ze ook een voorwaardelijke gevangenisstraf kreeg met een proeftijd van drie jaar.

Geld bedoeld voor medische zorg

Erbudak heeft volgens het hof het vertrouwen in het zorgstelsel ondermijnd. Ze was van 2006 tot 2013 directeur van ziekenhuis MC Slotervaart in Amsterdam Nieuw-West. Het geld was bedoeld om medische zorg te leveren aan zieke personen. Erbudak lijkt hierbij alleen oog te hebben gehad voor haar eigen gewin. Het ziekenhuis werd in 2018 failliet verklaard.

De zaak kwam kort na haar ontslag in 2013 naar voren. Het ontslag volgde na conflicten binnen het ziekenhuis. Civiele rechtszaken bezorgden Erbudak later een miljoenenschuld. Ze werd uiteindelijk persoonlijk failliet verklaard.

Lees meer over:

MC Slotervaart Aysel Erbudak Binnenland

Adblock test (Why?)


Oud-directeur Slotervaart-ziekenhuis krijgt in hoger beroep achttien maanden cel - NU.nl
Read More

Kamis, 19 Oktober 2023

Dat energiebedrijven extra kosten in rekening brengen voor zonnepanelen is risico voor energietransitie, waarschuwt klimaateconoom - EenVandaag

Een nieuw energiecontract afsluiten is duurder voor huishoudens met zonnepanelen dan voor huishoudens zonder zonnepanelen. Bijna alle energiemaatschappijen brengen namelijk extra kosten in rekening vanwege het salderen.

Het gaat soms over tot wel 270 euro per jaar extra kosten. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Keuze.nl. Elf van de vijftien onderzochte energiemaatschappijen brengen de extra kosten in rekening.

Geen 'cashback'

De extra kosten zitten volgens Geert Wirken van Keuze.nl vooral in de zogenoemde 'cashbacks'. Dat zijn kortingen die energiemaatschappijen aan het einde van een contract uitkeren.

"Uit onze vergelijking blijkt dat mensen met zonnepanelen aanzienlijk minder 'cashbacks' krijgen", vertelt Wirken. "Dat kan 120 tot 270 euro per jaar schelen."

'Niet ieder bedrijf is er open over'

Ook rekenen sommige leveranciers volgens Wirken hogere vastrechtkosten aan mensen met zonnepanelen, vaste leveringskosten die energiemaatschappijen in rekening brengen.

In augustus kondigde energieleverancier Vandebron als eerste aan de kosten voor zonnepanelen eigenaren te verhogen, maar ook andere bedrijven deden dat de afgelopen maanden. "De rest is daar alleen minder open over", vertelt Wirken.

Bekijk ook

Salderingsregeling bekostigen

Toen Vandebron de kosten verhoogde, benadrukte de energieleverancier 'dat mensen met zonnepanelen iets minder voordeel krijgen maar nog steeds voordeliger uitkomen dan mensen zonder zonnepanelen'.

De energiemaatschappijen brengen deze extra kosten bij mensen met zonnepanelen in rekening om de zogenoemde salderingsregeling te bekostigen. Daarom ook dat eigenaren van zonnepanelen minder cashbacks krijgen.

info

Wat is salderen?

Salderen betekent dat je de stroom die je jaarlijks thuis verbruikt, mag wegstrepen tegen de stroom die je jaarlijks zelf thuis opwekt. Wie met zonnepanelen meer opwekt dan verbruikt, krijgt daar een vergoeding voor van de energieleverancier. Wie meer stroom gebruikt dan is opgewekt, betaalt bij.

Het plan is nu om de salderingsregeling geleidelijk af te bouwen. Een steeds kleiner percentage van de teruggeleverde energie wordt dan vergoed. Tot en met 2024 is dit nog 100 procent, maar het wordt geleidelijk afgebouwd totdat je niks meer kunt salderen in 2031.

Koppositie kwijtraken

Volgens klimaateconoom Reyer Gerlagh zijn de extra kosten die energiemaatschappijen rekenen voor zonnepanelen een risico voor de energietransitie. "Het is niet wenselijk", zegt hij. "We moeten doorgaan om zo snel mogelijk zoveel mogelijk daken met zonnepanelen te bedekken."

"We zijn in Nederland vanuit de achterhoede opgeschoven naar een koploper op het gebied van zonnepanelen", volgens de klimaateconoom. "Maar die positie dreigen we helemaal kwijt te raken. Terwijl klimaatverandering wel doorgaat."

'Gebrek aan creativiteit'

Gerlagh noemt de extra kosten die de energiemaatschappijen in kaart brengen 'defensief' en 'een gebrek aan creativiteit'. "Het probleem met de saldering is de vaste prijs", vertelt hij.

"De goedkope stroom die in de zomer wordt teruggeleverd door huishoudens kan worden weggestreept tegen dure stroom in de winter, omdat de energiemaatschappijen een vaste prijs hanteren."

Bekijk ook

Dynamische contracten

De klimaateconoom stelt dan ook voor meer met dynamische contracten te werken. "Op deze manier hoeven energiemaatschappijen ook geen extra kosten in rekening te brengen aan de houders van zonnepanelen", zegt hij.

"Deze dynamische contracten bewegen met de prijs mee. Als de zon hard schijnt is de prijs laag en andersom."

Batterij in huis

Wel is het volgens Gerlagh belangrijk dat er een prijsplafond komt voor deze dynamische contracten. "Dan heb je dynamische prijzen als basiscontract, maar spreek je bijvoorbeeld af dat de prijs niet boven de 0,70 kilowattuur mag komen. Op deze manier is er geen risico voor de consument, maar lopen de energiemaatschappijen ook niet tegen extra kosten aan door de vaste prijzen."

In het ideale systeem liggen er volgens Gerlagh op alle daken zonnepanelen. "De stroom die deze zonnepanelen produceren zou moeten worden opgeslagen in een batterij in huis. Als de zon om twee uur 's middags schijnt laat je batterij vol en als iedereen om zeven uur stroom wil verbruiken ontlaad je de batterijen."

Vragen? Stel ze!

Heb je nog vragen of wil je reageren? Stuur ons dan hier een berichtje in onze chat.

Adblock test (Why?)


Dat energiebedrijven extra kosten in rekening brengen voor zonnepanelen is risico voor energietransitie, waarschuwt klimaateconoom - EenVandaag
Read More

Arriva komt in Amerikaanse handen, GroenLinks-PvdA en FNV vrezen verschraling ov - AD

[unable to retrieve full-text content]

  1. Arriva komt in Amerikaanse handen, GroenLinks-PvdA en FNV vrezen verschraling ov  AD
  2. Vervoersbedrijf Arriva verkocht aan Amerikaanse investeerder  NOS
  3. Deutsche Bahn verkoopt vervoerder Arriva aan Amerikaanse investeerder  NU.nl
  4. Politiek in Overijssel bezorgd over overname Arriva: 'Wat zijn de gevolgen voor Twente?'  Tubantia
  5. Nieuwe eigenaar Arriva: durfinvesteerder of partner in energietransitie?  NOS
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Arriva komt in Amerikaanse handen, GroenLinks-PvdA en FNV vrezen verschraling ov - AD
Read More

Rabu, 18 Oktober 2023

Het is kantje boord of de koning terugkeert in de kabinetsformatie - AD

[unable to retrieve full-text content]

  1. Het is kantje boord of de koning terugkeert in de kabinetsformatie  AD
  2. Moet de koning terug in het formatieproces na de verkiezingen?  NOS
  3. CDA ziet rol voor koning in formatie: 'Enige bovenpartijdige in ons bestel'  WNL
  4. BBB en CDA willen koning terug bij formatie, Omtzigt en PvdA/GL niet  Telegraaf.nl
  5. Verkenner moet iemand zijn met afstand tot politiek, maar waarschijnlijk niet de koning  NOS
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Het is kantje boord of de koning terugkeert in de kabinetsformatie - AD
Read More

Als het aan de Kamer ligt, keert de koning niet terug in kabinetsformatie - AD

[unable to retrieve full-text content]

  1. Als het aan de Kamer ligt, keert de koning niet terug in kabinetsformatie  AD
  2. Moet de koning terug in het formatieproces na de verkiezingen?  NOS
  3. CDA ziet rol voor koning in formatie: 'Enige bovenpartijdige in ons bestel'  WNL
  4. Moet de Koning weer betrokken worden in de formatie van de Kamer?  NPO Radio 1
  5. Verkenner moet iemand zijn met afstand tot politiek, maar waarschijnlijk niet de koning  NOS
  6. Hele verhaal bekijken via Google Nieuws

Als het aan de Kamer ligt, keert de koning niet terug in kabinetsformatie - AD
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...