Rechercher dans ce blog

Kamis, 03 Februari 2022

Beurswaarde moederbedrijf Facebook keldert met ruim 230 miljard dollar - NU.nl

Facebook-moederbedrijf Meta is donderdag meer dan 230 miljard dollar (ruim 200 miljard euro) aan beurswaarde kwijtgeraakt. De prijs van het aandeel daalde maar liefst 25 procent. Het is, gemeten in dollars, de grootste waardedaling ooit van een bedrijf op één dag in de VS, meldt persbureau Bloomberg. Oorzaak was het zwaar tegenvallende kwartaalbericht van Meta woensdagavond.

De koersval komt niet helemaal als een verrassing. Tijdens de nabeurshandel op woensdag werd al duidelijk dat beleggers de resultaten van Meta niet pruimden. Toen de beurs in New York donderdagochtend opende, viel de koers dan ook hard terug.

Voor het eerst sinds zijn bestaan trok Facebook, dat voorheen naamgever was voor het hele concern, minder gebruikers dan in het voorgaande kwartaal. Daarnaast vielen de groeivooruitzichten van Meta tegen.

Het bedrijf, dat ook achter onder meer WhatsApp en Instagram zit, rekent voor het eerste kwartaal op een omzet van tussen de 27 en 29 miljard dollar. Dat zou een groei van tussen de 3 en 11 procent betekenen, veel minder dan waar kenners gemiddeld rekening mee hielden.

Meta heeft ook last van hoge inflatie

Het socialemediaconcern zei ook problemen te verwachten door de aanhoudend hoge inflatie, die adverteerders dwingt om te snijden in hun uitgaven. Advertenties zijn veruit de belangrijkste inkomstenbron van het door Mark Zuckerberg geleide bedrijf.

Daarnaast voelt Meta de gevolgen van aanpassingen in Apples mobiele besturingssysteem iOS, waardoor apps het surfgedrag van consumenten met iPhones minder gemakkelijk kunnen volgen. Ook kijken toezichthouders en regelgevende instanties steeds kritischer naar het bedrijf.

Overigens krabbelde het aandeel na de koersval een beetje op. Een uur na de enorme waardedaling had het aandeel een stukje van het verlies weer goedgemaakt.

Adblock test (Why?)


Beurswaarde moederbedrijf Facebook keldert met ruim 230 miljard dollar - NU.nl
Read More

Rabu, 02 Februari 2022

Coronanieuws: Voorzitter acute zorg: carnaval vieren onverstandig - Omroep Brabant

Het aantal mensen dat een boostervaccinatie haalt, neemt af. De GGD'en proberen op lokaal niveau om mensen toch over te halen de prik te nemen. Komende weken krijgen asielzoekers hun boosterprik, aldus een woordvoerster van koepelorganisatie GGD GHOR Nederland.

Regionale GGD'en werken samen met onder meer religieuze instellingen, universiteiten en buurthuizen om de vaccinatiegraad onder verschillende groepen mensen omhoog te krijgen. Dat gebeurt niet alleen voor de boosterprik, ook worden er nog steeds eerste en tweede coronaprikken gezet, legt de woordvoerster uit.

Het aantal eerste en tweede vaccinaties is wel laag: zo haalden vorige week 7000 mensen van 12 jaar en ouder een eerste corona-inenting. De GGD'en richten zich vooral op gemeenten en wijken waar de vaccinatiegraad achterblijft. Zo zijn afgelopen weken de winteropvanglocaties voor dak- en thuislozen in onder meer Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag bezocht.

Voor het uitdelen van boosterprikken aan asielzoekers gaan de GGD'en naar asielzoekerscentra toe, tenzij de locatie erg klein is. Dan worden bewoners gevraagd naar een reguliere GGD-locatie te komen.

Adblock test (Why?)


Coronanieuws: Voorzitter acute zorg: carnaval vieren onverstandig - Omroep Brabant
Read More

OM opent strafrechtelijk onderzoek naar Tata Steel en Harsco Metals - NU.nl

Het Openbaar Ministerie (OM) start met een strafrechtelijk onderzoek naar Tata Steel en Harsco Metals. Justitie wil bekijken of de bedrijven vervolgd kunnen worden voor het in de bodem, de lucht of het oppervlaktewater brengen van stoffen die de volksgezondheid kunnen schaden.

Het besluit volgt op bestudering van de aangiftes die advocaat Bénédicte Ficq namens meer dan achthonderd personen en een aantal organisaties heeft gedaan.

Het OM heeft na de aangiftes verschillende documenten opgevraagd en onderzocht. Op basis daarvan besloot justitie tot een strafrechtelijk onderzoek naar de staalproducent en het naastgelegen Harsco Metals, dat restproducten verwerkt. In het onderzoek wordt ook nadrukkelijk gekeken naar de rol van de bedrijfsleiding. Na afloop van het onderzoek bepaalt het OM of het overgaat tot vervolging van de bedrijven en de leidinggevenden.

Tata Steel zegt medewerking te verlenen aan het onderzoek en de resultaten daarvan "met vertrouwen tegemoet" te zien. Ook laat het bedrijf weten zich bewust te zijn van zijn verantwoordelijkheid voor de omgeving en te werken aan een betere leefomgeving.

Ficq noemt het onderzoek woensdag geweldig nieuws. "Dit betekent dat vervuilers niet meer onverschillig kunnen blijven over de vervuiling die zij veroorzaken. Als er een gevaar is voor de volksgezondheid, dan ben je de sjaak en kun je dus een opsporingsonderzoek verwachten", aldus de advocaat.

Momenteel lopen er al juridische procedures tegen beide bedrijven. Zo moet Harsco Metals donderdag verschijnen in de rechtbank in Amsterdam. Dan wordt bekeken of het bedrijf zich heeft gehouden aan vergunningsvoorschriften.

Tata Steel moet zich later dit jaar verantwoorden voor vier overtredingen. Een daarvan betreft de zogeheten 'zwarte sneeuw'. Daar was vorig jaar februari veel over te doen. Het bedrijf had een berg kolen niet goed afgedekt, waardoor kolengruis door de harde wind in de omgeving terechtkwam.

Adblock test (Why?)


OM opent strafrechtelijk onderzoek naar Tata Steel en Harsco Metals - NU.nl
Read More

Selasa, 01 Februari 2022

Boomklimmers en protesterend personeel: wat gebeurt er bij VDL Nedcar? - NU.nl

Milieuactivisten en werknemers van autofabriek VDL Nedcar staan dinsdag tegenover elkaar in het Limburgse Born. De ene groep wil bomen kappen, de andere wil dat koste wat het kost voorkomen. Wat speelt er precies?

Bij de fabriek in het Limburgse Born worden nu nog auto's voor BMW in elkaar gezet. Maar dat contract loopt eind 2023 af en de Duitse autoproducent heeft al aangegeven het contract niet te verlengen.

VDL Nedcar is daarom op zoek naar een nieuwe opdrachtgever, om te voorkomen dat de fabriek moet sluiten en de 4.200 medewerkers mogelijk op straat staan. Het bedrijf is in gesprek met de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Rivian, dat mogelijk vanaf 2024 de auto's voor de Europese markt in Born wil laten maken.

VDL Nedcar is nog niet rond met nieuwe opdrachtgever

De deal is echter nog niet 100 procent zeker en hangt mede af van de vraag of VDL Nedcar inderdaad al in 2024 kan beginnen met de productie. Daar is volgens het bedrijf een tweede fabricagehal voor nodig. De hal waar nu nog BMW's worden gebouwd, zou namelijk eerst moeten worden omgebouwd om de Rivian-auto's te maken.

Dat ombouwen zou flink wat tijd in beslag nemen, waardoor VDL Nedcar pas in de loop van 2025 voor de mogelijke nieuwe klant aan de slag kan. Daar zou Rivian vermoedelijk niet blij mee zijn.

Bos moet wijken voor nieuwe fabriekshal

VDL Nedcar heeft voor de nieuwe hal al een plek op het oog, namelijk naast de huidige fabriek. Alleen daar staat nu nog het Sterrebos, waarvan een groot gedeelte moet worden gekapt om de uitbreiding mogelijk te maken. De grond is al in handen van VDL Nedcar en het bedrijf heeft ook al toestemming van de provincie en het Rijk om de bomen te kappen.

Milieuactivisten zijn het daar niet mee eens. Zij willen dat de bomen behouden blijven en vinden dat VDL Nedcar op zoek moet naar een andere plek om uit te breiden. Zij spanden daarom een rechtszaak aan. Daarin doet de rechter uiterlijk 23 februari uitspraak.

Om hun standpunt kracht bij te zetten, is een deel van de activisten afgelopen vrijdag het bos ingegaan, ook al was dat niet toegestaan. Ze klommen in de bomen en enkelen van hen zitten daar nog steeds in. Voor de actie was de afgelopen dagen veel media-aandacht.

Actievoerders klommen in bomen uit protest tegen de voorgenomen kap van het Sterrebos.

Actievoerders klommen in bomen uit protest tegen de voorgenomen kap van het Sterrebos.

Actievoerders klommen in bomen uit protest tegen de voorgenomen kap van het Sterrebos.

Foto: ANP

Medewerkers vrezen hun baan kwijt te raken

Medewerkers van VDL Nedcar houden dinsdagmiddag een tegendemonstratie. Zij willen een tegengeluid laten horen omdat ze vrezen hun baan te verliezen als de fabriek niet kan uitbreiden. Ook wijzen ze erop dat VDL Nedcar weliswaar bomen wil kappen, maar dat daar elders nieuwe bomen voor in de plaats komen.

De maand februari is cruciaal voor de autofabriek. Niet alleen omdat de Raad van State deze maand uitspraak doet, maar ook omdat de bomen voor 1 maart moeten zijn gekapt. Op die datum begint het broedseizoen en dan is het kappen enkele maanden niet toegestaan. Als VDL Nedcar pas na het broedseizoen met de bomenkap kan beginnen, zijn er grote twijfels of de nieuwe fabriekshal op tijd klaar is. De bouw duurt naar verwachting anderhalf jaar.

Mogelijke opdrachtgever haakte op laatste moment af

Eerder al raakte de autofabriek een andere potentiële opdrachtgever kwijt: de eveneens Amerikaanse autobouwer Canoo. Die leek aanvankelijk een deal te sluiten met de autofabriek, maar zag daar op het laatste moment van af. Dit vanwege "ontwikkelingen bij VDL Nedcar", zoals het Amerikaanse bedrijf het omschreef. Wat Canoo hiermee bedoelde is niet helemaal duidelijk, maar mogelijk heeft het te maken met de twijfels of VDL Nedcar op tijd kon beginnen met de autoproductie.

De medewerkers van VDL Nedcar hopen daarom met hun actie van dinsdag dat ze de rechter kunnen overtuigen de bomenkap toch toe te staan. Het zou voor de fabriek een doemscenario zijn als ook Rivian door de vertraging afhaakt.

Adblock test (Why?)


Boomklimmers en protesterend personeel: wat gebeurt er bij VDL Nedcar? - NU.nl
Read More

Weekcijfers: ruim half miljoen nieuwe coronagevallen, ziekenhuisopnames stijgen - RTL Nieuws

Na weken van daling, zien de verpleegafdelingen van de ziekenhuizen nu een lichte stijging van het aantal coronapatiënten. Er werden afgelopen week 1105 patiënten opgenomen op de reguliere afdelingen, een week daarvoor waren dat er nog 852.

Dat blijkt uit de meest actuele weekcijfers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

Stijging op ic's

Ook op de intensive care's ziet het RIVM een kleine stijging, al is het aantal mensen dat op de ic's ligt nog altijd heel klein. De afgelopen week zijn er 93 nieuwe patiënten opgenomen op de intensive cares. Vorige week waren dit er 67.

Geen verrassing

De stijging van het aantal ziekenhuisopnames komt niet als een verrassing. Het LCPS voorspelde al dat de ziekenhuiscijfers vanaf eind januari weer zouden gaan stijgen. 

Ook zorgminister Ernst Kuipers zei eerder al dat hij een eind januari een stijging in het aantal ziekenhuisopnames verwachtte. 

Recordaantal 

In de week na de versoepelingen is het aantal besmettingen tot recordhoogte gestegen. De afgelopen week lieten ruim 1.019.496 mensen zich testen bij de GGD, 7 procent meer dan de week ervoor.

Het aantal gemelde positieve coronatesten steeg explosief naar 530.015 (45 procent meer dan de week ervoor.)

Jongeren

Het hoogste aantal meldingen is te zien in de leeftijdscategorie van 13 tot en met 17 jaar. De grootste stijging in het aantal meldingen was in de afgelopen week in de leeftijdsgroepen 0 tot en met 12 jaar en 13 tot en met 17 jaar.

Bij mensen van 60 jaar en ouder blijft, in vergelijking met andere leeftijdsgroepen, het aantal positieve coronatesten laag in de afgelopen weken.

Meerdere epidemiologen zeiden vanochtend tegen RTL Nieuws dat het grootschalige testen zoals we dat nu doen zijn langste tijd heeft gehad. Na deze omikronpiek zou er een nieuw systeem moeten komen waarbij niet iedereen zich laat testen, maar een overgang komt naar een situatie van steekproefsgewijs testen, zoals dat nu met griep gebeurt. 

Niet zomaar weggooien 

RIVM-woordvoerder Aura Timen zegt daarover dat in de toekomst zeker naar het testsysteem moet worden gekeken. "Maar we moeten het kind ook niet met het badwater weggooien. Het huidige testsysteem is nu nog zeker functioneel, omdat hierdoor mensen met een positieve test in isolatie gaan."

Adblock test (Why?)


Weekcijfers: ruim half miljoen nieuwe coronagevallen, ziekenhuisopnames stijgen - RTL Nieuws
Read More

Kabinet stelt 2G-plan uit na kritisch rapport en tegenstand in Tweede Kamer - Parool.nl

Op veel plekken in Europa, zoals in Berlijn, kun je de horeca alleen nog in als je of gevaccineerd bent tegen corona, of hersteld bent van de ziekte. Beeld EPA
Op veel plekken in Europa, zoals in Berlijn, kun je de horeca alleen nog in als je of gevaccineerd bent tegen corona, of hersteld bent van de ziekte.Beeld EPA

“Naar aanleiding van het rapport van de TU Delft en de vragen van de Kamer wil ik nader laten onderzoeken in welke specifieke omstandigheden een coronatoegangsbewijs gebaseerd op 2G ingezet kan worden, zodat het een proportionele maatregel kan zijn,” schrijft Kuipers aan de Tweede Kamer.

Daarmee schuift het kabinet 2G noodgedwongen opnieuw op de lange baan. Met de komst van de veel besmettelijker omikronvariant nam de kritiek op de 2G-coronapas begin dit jaar al toe.

Omstreden middel

Het kabinet beschouwde het instrument als optie om eerder uit een lockdown te komen, maar politiek was het middel zwaar omstreden. Alleen VVD, D66 en later CDA (samen 72 van de 150 zetels) toonden zich voorstander, andere partijen bleven kritisch. Ze menen dat het middel tweedeling zaait, en na een nieuwe wetenschappelijke analyse bleek ook de virologische meerwaarde marginaal.

Daarmee leek het politieke doodvonnis getekend voor het plan, al wil minister Kuipers het niet weggooien, meldt zijn woordvoerder. “Uit de studie van de TU Delft blijkt dat de meerwaarde van de 2G-coronapas bij omikron beperkt is. Maar wellicht heeft het wel een effect onder bepaalde omstandigheden of bepaalde virusvarianten. Dan wil je niet het hele plan in de versnipperaar gooien, maar heb je het liever in de gereedschapskist.”

Rooskleurig effect

Nieuw onderzoek moet nu aantonen of de coronapas voor gevaccineerde of genezen personen nog haalbaar is. Of de coronapas nog wel goed werkt, is voer voor discussie. Minister Kuipers spiegelde de effecten volgens onderzoekers te rooskleurig voor toen hij zei dat 2G ‘tot wel vijftien procent’ van het aantal infecties zou remmen.

Het werkelijke effect zou kleiner zijn omdat de nieuwe variant makkelijker door de vaccinatiewal breekt en omdat de coronapas helemaal niet zo breed wordt ingezet als in het door Kuipers geciteerde rekenvoorbeeld.

Adblock test (Why?)


Kabinet stelt 2G-plan uit na kritisch rapport en tegenstand in Tweede Kamer - Parool.nl
Read More

2G voorlopig van de baan, Kuipers wil behandeling wet uitstellen - Telegraaf.nl

Dinsdagmiddag debatteert de Kamer namelijk weer over de verlenging van de coronawet, waaronder ook het coronatoegangsbewijs valt.

De nieuwe coronaminister is nog niet bereid het voorstel helemaal te schrappen. Kuipers wil opnieuw laten onderzoeken in welke omstandigheden 2G kan worden ingezet, schrijft hij dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. Hij verwijst naar een eerder onderzoek van de TU Delft, waaruit bleek dat vooral met de opkomst van de besmettelijke omicronvariant van corona, 2G nauwelijks effect heeft.

’Geen noodzaak’

Het verschil tussen 2G en 3G is zodanig klein, dat er ’geen noodzaak’ is voor de snelle invoering van het strengere systeem, aldus Kuipers. „Maar het zou kunnen dat we in de toekomst in een andere setting misschien daarover opnieuw het gesprek moeten voeren, maar dan moeten we het dan voeren”, zegt de coronaminister in een toelichting.

Dinsdagochtend bleek eigenlijk al dat 2G het in de Kamer waarschijnlijk niet zou halen. Coalitiepartij CU en oppositiepartij GL wilden zich beide scharen achter een motie tegen 2G. Als ook PvdA daarbij zou komen, had het voorstel het sowieso niet gehaald.

Kuipers ontkent dat die vermeende Kamerminderheid iets te maken heeft met zijn besluit om 2G voorlopig in de ijskast te zetten. „Nee, het is echt de opvolging van het advies van het TU Delft-rapport.” Ook is hij nog niet bereid het coronatoegangsbewijs in de vorm van 3G (getest, genezen of gevaccineerd) los te laten. „Iedereen hoopt dat dat er op een gegeven moment vanaf gaat; dat hoop ik net zo hard mee, maar op dit moment nog niet.”

Adblock test (Why?)


2G voorlopig van de baan, Kuipers wil behandeling wet uitstellen - Telegraaf.nl
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...