Rechercher dans ce blog

Jumat, 03 Juni 2022

'Timmermans wil vanaf 2027 plicht voor elektrische bedrijfswagen' - RTL Boulevard

Eurocommissaris Frans Timmermans werkt aan de plannen om het Europese bedrijfsleven volledig over te laten stappen op elektrische leaseauto's en dienstvoertuigen, schrijft de Telegraaf. Volgens de krant gaat hij zijn plannen rond de jaarwisseling concreet maken. 

Noodzaak

De Nederlander zou momenteel meer dan ooit de noodzaak van elektrische bedrijfswagens inzien vanwege de hoge brandstofprijzen en de oorlog in Oekraïne, waardoor de lidstaten van de EU straks geen gebruik meer van Russische olie maken.  

Volgende week stemt het Europees Parlement over een verbod op de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren in het jaar 2035. Veel fabrikanten zullen naar verwachting al eerder volledig op de productie van elektrische auto's overstappen.

Verkoop in Europa 

Vorige maand werd bekend dat de verkoop van diezelfde elektrische auto's de afgelopen tijd sterk toeneemt. De verkoop van zowel volledig elektrisch aangedreven modellen als plug-in hybrides verdubbelde in 2021 tot een recordaantal van 6,6 miljoen voertuigen. Specifiek in Europa groeide de verkoop vorig jaar met 65 procent tot 2,3 miljoen.  

Ook in Nederland wordt al een tijdje gekeken naar het verplichten van elektrische bedrijfswagens. Het kabinet wil daar in het voorjaar van 2023 een besluit over nemen.

Adblock test (Why?)


'Timmermans wil vanaf 2027 plicht voor elektrische bedrijfswagen' - RTL Boulevard
Read More

Limburg beslist over toekomst Maastricht Airport, sluiting is optie - NU.nl

De Provinciale Staten van Limburg beslissen vrijdag over de toekomst van Maastricht Aachen Airport. Er liggen vier voorstellen op tafel, variërend van sluiting van het vliegveld tot forse uitbreiding ervan. Voorafgaand aan de zitting van de Limburgse Staten houden voor- en tegenstanders van het noodlijdende vliegveld een demonstratie voor het provinciegebouw in Maastricht.

Voor sluiting van het vliegveld, vurig gewenst door veel omwonenden, lijkt geen meerderheid te zijn. Alleen GroenLinks en de Partij voor de Dieren willen dat de luchthaven, die in hun ogen geldverslindend, rumoerig en vervuilend is, dichtgaat.

De twee partijen, samen goed voor 6 van de 47 zetels, wijzen erop dat toeristen in toenemende mate wegblijven uit Zuid-Limburg vanwege de overlast van de vliegtuigen. Sluiting is bovendien goedkoper dan de drie andere scenario's, bleek uit eerder onderzoek.

Een meerderheid binnen de Staten koerst echter af op een vliegveld dat op termijn duurzaam moet zijn en meer rekening moet houden met de overlast voor de omgeving. Daarvoor moet de provincie wel meteen diep in de buidel tasten. Om het vliegveld langer open te kunnen houden, moet eerst op korte termijn de landingsbaan gerenoveerd worden voor 30 miljoen euro.

Overigens waarschuwt de provincie dat door het grote aantal aanmeldingen de vergaderzaal al vol zit. "Vanwege beperkte capaciteit is het voor bezoekers niet meer mogelijk de vergadering fysiek te volgen vanaf de publieke tribune in de Statenzaal", laat de provincie weten. Belangstellenden kunnen de vergadering ook volgen via een livestream.

Uit CBS-cijfers blijkt dat Maastricht Aachen Airport qua aantal reizigers de vierde luchthaven van Nederland is. In 2019 vlogen ongeveer 435.000 mensen via het Limburgse vliegveld. Daarmee ligt het fors achter Rotterdam The Hague Airport (2 miljoen reizigers), Eindhoven Airport (6,7 miljoen) en Schiphol (71,6 miljoen). Qua vracht is het nummer twee, na Schiphol.

Adblock test (Why?)


Limburg beslist over toekomst Maastricht Airport, sluiting is optie - NU.nl
Read More

Europese privacytoezichthouders deelden voor 1,5 miljard euro aan AVG-boetes uit - Tweakers

Europese toezichthouders hebben sinds de inwerkingtreding van de AVG al voor meer dan anderhalf miljard euro aan boetes opgelegd. Bijna twee derde van dat bedrag komt voor rekening van twee grote boetes.


In totaal haalden de 28 toezichthouders van de Europese landen voor zeker 1,581 miljard euro aan boetes op bij bedrijven en overheden. Dat blijkt uit data van advocatenkantoor CMS, dat de 'enforcement tracker' bijhoudt. Dat is een van de grootste overzichten van Europese AVG-boetes. Die data wordt niet centraal bijgehouden, maar derde partijen doen dat wel. CMS bekeek het aantal AVG-boetes en de hoogtes daarvan tot aan begin 2022. Aan het begin van jaar was het totaal aantal boetes opgelopen tot net over de duizend. Het totale bedrag staat inmiddels op 1,581 miljard euro. De mijlpaal van een miljard euro aan opbrengsten werd in de zomer van vorig jaar behaald.

De cijfers worden wel vertekend door specifiek twee boetes. Dat zijn een boete van 746 miljoen euro voor Amazon die door de Luxemburgse toezichthouder werd uitgedeeld en een Ierse boete van 225 miljoen euro voor WhatsApp. Die twee boetes samen leveren dus bijna twee derde op van het totale bedrag aan boetes. Ook op het totale aantal boetes is wat aan te merken: de Spaanse privacytoezichthouder deelde ruim een derde van alle boetes uit. De cijfers zijn verder ook incompleet omdat niet alle boetes openbaar zijn: sommige mogen op last van de rechter niet openbaar worden gemaakt of er wordt gewacht tot het bezwaar is afgerond.

De meest voorkomende overtreding is volgens CMS het onterecht verwerken van data. Daarvoor moeten bedrijven of overheden minstens een van de zes beschikbare rechtsgronden hebben, maar bij acht van de tien hoogste boetes die werden uitgedeeld, gebeurde dat niet of was de onderbouwing onvoldoende. Andere redenen voor boetes waren slechte transparantie en slechte beveiliging van persoonsgegevens.

CMS zegt dat het aantal boetes in het afgelopen jaar stevig opliep, ook in Nederland. "Onze verwachting is dat de AP ook het komende jaar blijft inzetten op meer en zwaardere handhaving", zegt Erik Jonkman van CMS. Ook verwachten de analisten dat de boetes in de toekomst hoger zullen worden. Dat is het waarschijnlijke gevolg van beleid van de Europese toezichthouders. Die spraken vorige maand af boetes vaker gelijk te trekken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Adblock test (Why?)


Europese privacytoezichthouders deelden voor 1,5 miljard euro aan AVG-boetes uit - Tweakers
Read More

Kamis, 02 Juni 2022

Kabinet wil dakloosheid aanpakken met huisvesting in plaats van opvang - NU.nl

Als het aan de ministers Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) en Carola Schouten (Armoedebeleid) en staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) ligt, moet er meer focus komen op het regelen van een woonplek voor daklozen dan op het bieden van opvang. De Kamer moet nog wel akkoord gaan met de plannen, die eind dit jaar worden gepresenteerd.

De bewindspersonen willen structureel 65 miljoen euro per jaar extra beschikbaar stellen voor de nieuwe plannen voor de aanpak van dakloosheid. Dat schrijven ze donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Daklozenopvang bevordert het herstel van mensen niet, stellen De Jonge, Schouten en Van Ooijen. Volgens de kabinetsleden zijn dakloze mensen die in een opvang verblijven bijna altijd beter af met een eigen woonplek.

Daarom willen de bewindslieden, ook voor mensen die dakloos dreigen te raken, extra woonplekken realiseren in Nederland. De drie kabinetsleden beloven in de nieuwe aanpak bovendien meer nadruk op het voorkomen van dakloosheid.

Als het aan De Jonge, Schouten en Van Ooijen ligt, komt er een langetermijnaanpak dakloosheid 2023-2030. Daarbij moeten ervaringsdeskundigen een belangrijke rol krijgen.

Stijging aantal daklozen gestopt in 2021

Op 1 januari 2021 telde Nederland volgens het CBS 32.000 daklozen. Een jaar eerder waren dat er ruim 36.000, waarmee de jarenlange stijging sinds de eerste tellingen in 2009 was gestopt.

Het aandeel 18- tot 27-jarigen onder de groep daklozen daalde van 35 procent begin 2016 naar 18 procent op 1 januari 2021. Op 1 januari 2021 was 80 procent van de daklozen man. 37 procent verbleef in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht.

Adblock test (Why?)


Kabinet wil dakloosheid aanpakken met huisvesting in plaats van opvang - NU.nl
Read More

Schiphol gooit deur op slot voor extra vroege passagiers - AT5

Reizigers die extra vroeg naar Schiphol komen omdat ze bang zijn door de drukte hun vlucht te missen, komen voorlopig de vertrekhal niet in. Alleen passagiers die maximaal vier uur van te voren aanwezig zijn, krijgen toegang tot de terminal. Schiphol voert vanaf morgen speciale looproutes in om te voorkomen dat extra vroeg gekomen reizigers toch in de rij gaan staan.

Vanaf morgen wordt iedereen die vroeger is dan vier uur voor vertrek van de vlucht tegengehouden op Schiphol Plaza. Naar binnen glippen wil de luchthaven voorkomen door alle reizigers eerst naar Plaza te leiden om daar na te gaan of ze te vroeg zijn.

Volgens Schiphol komen er nog iedere dag veel te veel reizigers extra vroeg voor hun vlucht naar de luchthaven. "Het is geen uitzondering dat er mensen zijn die zes tot zeven uur van te voren naar Schiphol komen. Dat zijn reizigers die in de rij komen te staan van anderen die wel vier uur voor hun vlucht aanwezig zijn", aldus een woordvoerder. "Er zijn zelfs mensen die de avond ervoor komen en op een bankje slapen, maar dat zijn excessen."

Op Plaza tegengehouden

Wie wordt afgezet bij de Kiss & Ride voor de vertrekhallen, wordt alsnog via een speciale looproute een verdieping lager naar Schiphol Plaza geleid. Na de controle mag er ofwel worden doorgelopen naar de vertrekhal op de eerste verdieping of wordt de persoon tegengehouden tot vier uur voor de vlucht.

Reizigers ophalen op de Kiss & Ride-plek mag niet meer. Automobilisten die daar een passagier willen oppikken worden weggestuurd. Schiphol roept reizigers op om zoveel mogelijk gebruik te maken van het openbaar vervoer.

Uitzwaaien mag nog wel

Uitzwaaien in de terminal blijft wel mogelijk, maar ook dan moet er aangetoond kunnen worden dat dat niet eerder dan vier uur voor de vlucht is. Voor ophalers in de aankomsthal heeft de nieuwe maatregel ook geen gevolgen.

Volgens een woordvoerder van Schiphol is de maatregel een proef om te kijken of de doorstroming van de lange wachtrijen zal verbeteren. Bovendien roept de luchthaven op om licht bepakt te reizen: "Dit doen zij door hun handbagage in de ruimbagage te doen of door met maximaal één stuk handbagage te reizen".

Adblock test (Why?)


Schiphol gooit deur op slot voor extra vroege passagiers - AT5
Read More

Saoedi-Arabië overweegt productieverhoging, olieprijs daalt - RTL Boulevard

Zowel Amerikaanse olie als Brentolie kostte donderdagochtend bijna 2 procent minder per vat. Daarmee herstelden de prijzen alweer iets van een groter verlies eerder.

Productieverhoging

De Britse zakenkrant Financial Times schreef dat Saoedi-Arabië tegen westerse bondgenoten heeft gezegd dat het bereid is om de productie te verhogen.

Het nieuws kwam naar buiten aan de vooravond van een maandelijkse OPEC+ vergadering. Donderdag zullen de leden van oliekartel OPEC en bondgenoten waaronder Rusland en Kazachstan naar verwachting een bescheiden verhoging van de productie overeenkomen.

Inflatie beteugelen

De Amerikaanse regering heeft OPEC+ herhaaldelijk opgeroepen de productie sneller te verhogen. Daarmee willen de Amerikanen de snel stijgende benzineprijzen in het land, en daarmee ook de hoge inflatie, beteugelen.

De oorlog in Oekraïne heeft de situatie alleen maar erger gemaakt. Door de invasie lopen de kosten voor voedsel, brandstof, kunstmest en andere zaken nog harder op. Centrale banken worden daardoor aangezet tot actie, wat weer een bedreiging kan vormen voor de economische groeivooruitzichten.

Snelle actie

Volgens de Financial Times wordt gesproken over een onmiddellijke verhoging van het olie-aanbod door Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten. Deze productieverhoging zou al tijdens de bijeenkomst van donderdag kunnen worden aangekondigd. De voor september geplande productieverhogingen zouden daarbij vervroegd kunnen worden.

Adblock test (Why?)


Saoedi-Arabië overweegt productieverhoging, olieprijs daalt - RTL Boulevard
Read More

Rabu, 01 Juni 2022

Tanken in Duitsland sinds vanochtend goedkoper: zoveel scheelt het - RTV Noord

Diesel kost rond de 1,90 euro. Het gaat om een momentopname, want in Duitsland worden de prijzen meermaals per dag bijgesteld. De prijzen verschillen per tankstation, en kunnen van moment tot moment fluctueren. De prijs wordt centraal bepaald door de grote oliemaatschappijen. Per dag kan dat bij het tanken 10 tot 15 eurocent schelen, afhankelijk van het moment waarop je gaat tanken. Wie goedkoop uit wil zijn kan kijken op een speciale website die de prijzen van moment tot moment aangeeft.

Adblock test (Why?)


Tanken in Duitsland sinds vanochtend goedkoper: zoveel scheelt het - RTV Noord
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...