"Dat is het naaierige van Albert Heijn." Rutger Steenbergen windt er geen doekjes om. Hij stuitte op de aanbieding bij een AH-filiaal in Zwolle. "Direct bij de ingang een pak koeken voor 59 cent. Maar dat is dus stiekem per koek en bij de kassa betaal je bijna 3 euro", beschrijft hij op LinkedIn.
"Hoeveel mensen zouden daar intrappen? #marketing #stom", vraagt hij zich af. Best nog wel een aantal, afgaand op de bijval die Steenbergen onder zijn post krijgt. Mensen klagen vooral over de prijs, omdat de koeken per vier verpakt zijn, en dus in totaal 2,36 kosten.
Kleine lettertjes
Weliswaar staat op het bordje van de 'prijsfavoriet' dat de prijs per stuk is, maar dat is wel in erg kleine lettertjes geschreven in vergelijking met de rest van de informatie. En daarvan zou je ook nog kunnen denken dat de verpakking met vier koeken wordt bedoeld, aldus Steenbergen.
Dat die prijs wel heel erg laag is, doet daar weinig aan af, vindt Steenbergen. "Misschien zijn ze bijna over de datum?" Hij krijgt bijval van andere mensen die vinden dat deze manier van beprijzen niet bij een 'integere zaak' past.
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die wijzen op 'de eigen verantwoordelijkheid van de consument.' "Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook…"
Toezichthouder: 'Verwarrend'
Die vlieger gaat maar ten dele op, vindt men bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als we het euvel voorleggen aan de toezichthouder. "We hebben nog even naar het plaatje gekeken en vinden het inderdaad op zijn minst verwarrend", mailt een woordvoerder. Ze benadrukt wel dat zij geen officieel onderzoek hebben uitgevoerd.
"Er staat op het bordje wel dat de prijs voor de koek 'per stuk' is, maar dat staat er niet heel duidelijk", aldus de woordvoerder van de ACM. "En dan zou je ook verwachten dat je de koeken los kon kopen."
Albert Heijn: los te koop
Dat kan ook, laat een woordvoerder van Albert Heijn desgevraagd weten. "Een klant mag het aantal koeken kopen als gewenst. Een bakkerijmedewerker verpakt de koek(en) vervolgens voor de klant", aldus de woordvoerder. Volgens haar hanteert de supermarktketen al heel lang deze manier van beprijzen per stuk.
Suboptimaal, vinden ze op het kantoor van de toezichthouder. "Nu zijn ze allemaal per 4 verpakt en zou je ook de prijs per verpakkingseenheid duidelijk op de verpakking mogen verwachten", mailt de ACM-woordvoerder, zonder verder een oordeel te vellen of Albert Heijn zich aan de regels houdt of niet.
Dat is uiteindelijk ook aan de rechter, vertelt zij. En die zal daarbij ook kijken of je als consument had kunnen weten dat het om de prijs voor één koek ging, en niet het hele pak.
Update 11.52 uur:
In eerste instantie melden wij dat het om vijf koeken in een verpakking ging, maar het zijn er vier. Dat is aangepast.
Politiek•2 aug '23 07:11•Aangepast op 2 aug '23 09:20Auteur: Mark van Harreveld
Pieter Omtzigt neemt meer tijd om een knoop door te hakken over zijn politieke toekomst. Op Twitter schrijft hij dat het nemen van een 'doordacht besluit' en het 'uitstippelen van een pad' meer tijd kost dan gedacht. Hij gaat eerst op vakantie. Volgens politiek verslaggever Mats Akkerman zou je uit de tweet kunnen opmaken dat Omtzigt nog steeds overweegt een eigen partij op te richten en mee te doen.
Pieter Omtzigt neemt meer tijd om een knoop door te hakken over zijn politieke toekomst. Op Twitter schrijft hij dat het nemen van een 'doordacht besluit' en het 'uitstippelen van een pad' meer tijd kost dan gedacht. Hij gaat eerst op vakantie. (ANP / Peter Hilz)
In Den Haag wordt vol spanning uitgekeken naar Omtzigts aankondiging. Mocht hij namelijk aan de verkiezingen meedoen met een eigen partij, dan kan hij op veel zetels rekenen. Die zouden vooral ten koste gaan van BBB, SP, JA21, en PVV, maar ook het al noodlijdende CDA zal dan verder inleveren.
Akkerman haalt de Volkskrant aan die schrijft dat Omtzigt met 5 politieke vrienden achter de schermen bezig is geweest met het kijken voor een partijprogramma. 'Daar zouden ze op hoofdpunten al mee bezig zijn geweest. Maar het kabinet viel en de verkiezingen kwamen twee jaar eerder dan verwacht, dus met een partijprogramma op een paar hoofdpunten kom je er nog niet.' Volgens Akkerman zal de groep 'hard aan de bak moeten'.
Artikel gaat verder onder de tweet
Omtzigt ligt volgens peilingen heel goed bij de kiezer. 'Uit een peiling van I&O Research bleek dat hij 46 zetels kan halen en de grootste kan worden. Omtzigt zelf zou liever Kamerlid blijven in plaats van premier worden.'
‘Volgens een peiling zou hij 46 zetels kunnen halen’
Mats Akkerman, correspondent
Op maandag 28 augustus is de deadline voor partijen die hun partijnaam willen registreren bij de Kiesraad. Akkerman voegt daaraan toe dat je vooralsnog ook zonder naam kunt meedoen: pas op 9 oktober moeten echt de kandidatenlijsten ingeleverd zijn. 'Hij kan het echt nog heel spannend maken en het nog veel langer laten duren. Maar de verwachting is toch wel dat als hij bij terugkomst van vakantie die knoop doorhakt.'
'Boek met het CDA is dicht'
Het CDA probeerde afgelopen weekend nog tevergeefs om de gebroken banden met het voormalige CDA-Kamerlid te herstellen. Omtzigt weigerde: hij herhaalde dat 'het boek met het CDA' dicht is.
Omtzigt brak met de partij na een langlopend conflict. Hij werd door partijgenoten onder meer als 'labiel' afgeschilderd en buitengesloten. Ook werd tijdens de formatie door VVD-leider Mark Rutte en VVD-verkenner Annemarie Jorritsma gesproken over een 'functie elders' voor hem. Nadat Omtzigt de Kamer met een burn-out had verlaten, keerde hij terug als zelfstandig Kamerlid.
Amazon heeft dinsdag zijn eerste Nederlandse distributiecentrum in Almelo geopend. De locatie moet tot 25.000 pakketten per dag kunnen verwerken, waardoor het webwinkelconcern meteen kans ziet meer producten in zijn assortiment op te nemen.
Het gaat om een magazijn met een opslagruimte van 2.200 kubieke meter. Het is het eerste echte distributiecentrum van Amazon in Nederland. Eerder had het Amerikaanse bedrijf al wel een sorteercentrum in Rozenburg. Het nieuwe magazijn is daar een aanvulling op.
Dankzij de uitbreiding kan Amazon meer Nederlandse merken aanbieden. Zo zijn voortaan ook producten van Calvé en Unox te bestellen bij de webshop. In totaal wil het bedrijf zo'n twaalfduizend nieuwe producten van meer dan vierhonderd merken aan het assortiment toevoegen.
Roeland Donker, manager bij Amazon in Nederland, spreekt van een "belangrijke mijlpaal". Het nieuwe zogeheten fulfilmentcenter in XL Businesspark Twente ligt vlak bij de Duitse grens en zou daarom goed aansluiten op het internationale logistieke netwerk van Amazon.
Pas sinds 2020 Nederlands Amazon-filiaal
Voor de huur van het gebouw heeft het bedrijf een meerjarige overeenkomst gesloten met Bleckmann. Die partij neemt ook de operationele werkzaamheden op zich. Hoeveel geld met de stap is gemoeid, is niet bekend.
Amazon begon pas in 2020 met een Nederlands webfiliaal. Amazon.nl werd hier voorheen alleen gebruikt voor de verkoop van e-books. Klanten die andere producten wilden bestellen, werden sinds 2016 doorverwezen naar de Duitse site van het webwinkelconcern.
Inmiddels werken er in Nederland zo'n 1.250 mensen bij het bedrijf, onder meer op het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Het is de bedoeling dat er op de nieuwe locatie in Almelo op termijn bijna 170 mensen gaan werken.
Vroon raakte afgelopen jaren in de financiële problemen, als gevolg waarvan een faillissement dreigde. Om een bankroet te voorkomen, stelde het bedrijf een reddingsplan op, maar de oprichtersfamilie verzette zich daartegen. Dat blijkt uit een maandag openbaar geworden uitspraak van de rechtbank Zeeland-West Brabant.
Via de rechter werd alsnog een herstructurering van het bedrijf afgedwongen, inmiddels heeft de rederij weer een kans op een gezonde voortzetting van een deel van de activiteiten.
Scheepvaartgigant
Rederij Vroon werd in 1890 opgericht door de gelijknamige familie, en groeide uit tot een gigantisch scheepvaartbedrijf dat op het hoogtepunt in 2016 zo'n 200 schepen in de vaart had. Tegenwoordig bezit de onderneming nog ruim 100 schepen.
Decennialang stond de in juni overleden pater familias Piet Vroon hoog in de Quote-500, op het hoogtepunt met een geschat vermogen van 1,2 miljard euro. Daarna nam zijn vermogen snel af, tot hij in 2021 helemaal uit de rijkenlijst viel.
Financiële problemen
Sinds 2016 zit het bedrijf, vooral als gevolg van te grote investeringen en tegenvallers in de offshore-industrie, in de financiële problemen. Daardoor moest de rederij de afgelopen jaren al een deel van de schepen verkopen en onderhandelen met schuldeisers.
Dat leek aanvankelijk goed te gaan, maar als gevolg van de coronacrisis zakte Vroon toch weer terug in het moeras. Zo was er door corona minder behoefte aan zeevervoer vanuit China, en werd de omzet in de offshore-sector geraakt door de daling van de olieprijs.
Sinds juni 2020 voldeed de rederij niet meer aan zijn financiële verplichtingen. Ook betaalde het bedrijf leningen die eind mei 2021 afliepen niet terug.
Schuldendeal mislukt
In januari 2022 sloot de scheepvaartgigant een principeakkoord, waarbij de banken in ruil voor het wegstrepen van een deel van hun vorderingen een meerderheidsbelang in het bedrijf zouden krijgen.
Die deal moest vóór eind maart 2022 rond zijn, maar blijkt nu niet te zijn doorgegaan. "Met achttien partijen is het een zeer complex onderhandelingsproces", waarschuwde financieel directeur Rob Schuyt destijds al in het FD.
"Het reorganisatieplan van begin vorig jaar kwam in de prullenbak terecht", bevestigt advocaat Sigrid Jansen van Allen & Overy, het advocatenkantoor dat Vroon bijstond tijdens de herstructurering. "Vervolgens moest worden onderhandeld over een nieuwe deal. Door de complexiteit heeft dat bijna een jaar geduurd."
Nieuw reddingsplan
Uit eerder genoemde uitspraak van de rechtbank Zeeland-West Brabant blijkt dat Vroon afgelopen november een kersvers reddingsplan smeedde.
Om een 'ongecontroleerd faillissement' te voorkomen, wilde de scheepvaartgigant een gemeenschappelijk akkoord sluiten met alle aandeelhouders en schuldeisers. Daarbij zou de schuldenlast van het bedrijf flink worden teruggedrongen, en de problematische bedrijfsonderdelen waaronder de offshore-vloot worden verkocht.
Familie de klos
De oorspronkelijke eigenaar van het bedrijf, de oprichtersfamilie Vroon, zou na het reddingsplan slechts een kleine 5 procent van de aandelen overhouden. De overige 95 procent van de aandelen zou worden verdeeld over de schuldeisers, vooral banken, in ruil voor het wegstrepen van een deel van de schulden.
In december en januari bereikte de rederij met het merendeel van de schuldeisers een akkoord. Maar omdat enkele betrokken partijen bleven dwarsliggen, kon deal niet rondkomen.
Dwarsliggers
Nu blijkt dat de rederij daarom begin mei naar de rechter stapte om het reddingsplan bij de dwarsliggers door de strot te kunnen duwen. De zogenoemde Wet Homologatie Onderhands Akkoord (Whoa), die begin 2021 van kracht werd, maakt dat onder bepaalde voorwaarden mogelijk.
Uit de maandag openbaar geworden Nederlandse uitspraak en een verbonden rechtszaak in Engeland blijkt dat de oprichtersfamilie een van de dwarsliggers was. Enkele vennootschappen van de familie, onder leiding van Piet Vroons oudste zoon Coco, hebben zich tegen het reddingsplan verzet. Coco Vroon (66) leidde de rederij tussen 1986 en 2018.
'Oneerlijk'
De oprichtersfamilie vindt dat er geen haast is met de herstructurering, en dat er door het bedrijf veel te weinig informatie over de deal is verschaft.
Ook zou de nieuwe aandelenverdeling volgens de familie oneerlijk zijn. In de berekeningen zouden de schulden van het bedrijf namelijk te hoog, en de restwaarde van het bedrijf te laag zijn ingeschat.
Familie verliest
De rechters in Breda veegden die argumenten eind mei echter van tafel. Volgens de rechtbank was de oprichtersfamilie in de gelegenheid zich afdoende te laten informeren over de deal, en was geen sprake van een hoge bedrijfsschuld of te lage reorganisatiewaarde.
Ook de argumenten van de dissidente schuldeiser vond de rechtbank in Breda onvoldoende om het schuldenakkoord te torpederen. Daarom keurden de Brabantse rechters het reddingsplan goed.
Voortbestaan het doel
Advocaat en herstructureringsspecialist Sigrid Jansen, die de rederij tijdens de reorganisatie bijstond, is tevreden met de uitspraak. "De familie heeft de zaak in Nederland en een vergelijkbare zaak in Engeland verloren. In Nederland is geen hoger beroep mogelijk, en de familie heeft al laten weten in Engeland niet in hoger beroep te gaan", zegt zij.
"Wel kan Coco Vroon mogelijk nog andere juridische stappen ondernemen, bijvoorbeeld tegen de bestuurders en adviseurs van het bedrijf. Maar gezien deze twee uitspraken wordt dat denk ik een lastige zaak. In elk geval bestaat het bedrijf nog, en dat was het doel."
Familiebelang 40 miljoen euro
De goedkeuring door de rechtbank betekent dat de familie haar belang in de rederij ziet verwateren van 100 tot 5 procent. Tegen het gemiddelde van de reorganisatiewaarde van de rederij, die werd berekend door de accountants van EY, is dat belang zo'n 40 miljoen euro waard.
Jansen erkent dat de familie veel heeft verloren, maar benadrukt dat de schuldeisers eveneens gigantische bedragen zijn kwijtgeraakt. "De banken zaten er aan het begin ook met ruim 1 miljard euro in."
Vroon-woordvoerder Christopher Savoye belde niet terug na een verzoek om commentaar. Coco Vroon reageerde niet op een via Linkedin gestuurd verzoek om een toelichting.
Een grote verrassing dinsdagmiddag uit Silicon Valley: taxi- en maaltijdbezorgingsbedrijf Uber boekte daar tegen de verwachtingen in het afgelopen kwartaal voor het eerst ooit een operationele winst. De afgelopen negen jaar – het bedrijf komt sinds 2014 met cijfers – stapelde het ruim 30 miljard dollar aan verliezen op elkaar, zo becijferde de Financial Times, maar nu was daar opeens een ‘plusje’ van 326 miljoen dollar (bijna 300 miljoen euro).
Uber kende een grote toename in aantal taxiritjes en kwam voor het eerst weer uit boven het niveau van vóór de coronacrisis. Maar belangrijk was vooral scherp letten op kosten, zo zei topman Dara Khosrowshahi. Het bedrijf ontsloeg dit jaar zo’n 3 procent van het personeel, een paar honderd mensen. Ook deelt het minder kortingen uit dan vroeger. Uber had eerder wel winst gemaakt op ‘papieren’ basis – door herwaarderingen van bijvoorbeeld investeringen – maar nooit op basis van de eigen activiteiten.
De winstcijfers zijn voor Uber een belangrijk symbolisch moment. De vraag wanneer het bedrijf winstgevend zou worden speelde al jaren. Sceptici twijfelden lang of Uber ooit erin zou slagen zwarte cijfers te schrijven. Vooral onder voormalig topman Travis Kalanick leek Uber soms nauwelijks op de goede weg, met bijvoorbeeld een lang voortslepend project voor een zelfrijdende auto. Khosrowshahi stopte hiermee en vertrok bijvoorbeeld ook uit markten waar Uber geen dominante positie kon krijgen bij maaltijdbezorging.
Opvallend genoeg waren beleggers dinsdag niet tevreden. Het aandeel Uber stond een paar procent in de min, mogelijk doordat het bedrijf aankondigde dat financieel directeur Nelson Chai in januari vertrekt. Ook was het sentiment op de beurs dinsdag negatief.
Per 1 oktober moet de gaswinning in Groningen volledig stoppen. In een noodsituatie is de gaskraan ook niet snel weer open te draaien, maakte de NAM vandaag bekend. Hebben we het onszelf zo niet heel moeilijk gemaakt? "We blijven afhankelijk van aardgas."
Nu er bijna geen gas meer uit Groningen en Rusland komt, zet Nederland in op geïmporteerd gas dat op Europees niveau wordt ingekocht. De gasvoorraden zijn op dit moment voor bijna 90 procent gevuld, maar of dat betekent dat we zorgeloos de winter in kunnen, is nog maar de vraag.
Andere soorten aanvoer nodig
In een noodsituatie kunnen we best een aantal dagen overbruggen door de gasopslagen vol open te zetten, vertelt lector energietransitie aan de Hanzehogeschool in Groningen Martien Visser. "Ze raken wel heel snel leeg, dus is het dan zaak om 'Groningen' open te zetten, vinden de meeste deskundigen. En de regering suggereerde al dat dat makkelijk kan."
De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft vandaag alleen laten dat dat helemaal niet kan. En dat maakt een ingewikkelde puzzel, zegt Visser. "Gasopslagen zijn namelijk onvoldoende om ons van aardgas te voorzien in de winter. Daarvoor hebben we andere soorten aanvoer van gas nodig."
Bekijk ook
40 procent van energie uit gas
Want aardgas hebben we niet alleen nodig om warm te blijven, maar ook voor het opwekken van elektriciteit. "We lijken te vergeten dat 40 procent van alle energie door aardgas komt. Ook elektriciteit maken we nog voor een groot deel met aardgas", legt de lector uit.
Al gaat dat volgens hem wel snel veranderen: zo is 50 procent van alle elektriciteit nu hernieuwbaar en is dat in 2030 85 procent. "Dan hebben we nog wel een beetje aardgas nodig om elektriciteit te maken, maar niet zoveel meer. Dus je zou kunnen zeggen dat de elektriciteitssector dan al goed deels los is van aardgas."
LNG uit VS en Midden-Oosten
Daardoor gaan we over ruim 6 jaar in een rap tempo minder aardgas gebruiken in Nederland, zegt Visser. "Het jaarlijkse gebruik zal echt afnemen. Maar we blijven er nog wel sterk afhankelijk van, op momenten dat er weinig zon is en het ook weinig waait (voor het opwekken van stroom via zonnepanelen en windmolens, red.)."
Daarom is het belangrijk om de komende jaren goed te kijken naar de leveringszekerheid van aardgas, benadrukt hij. "Als je het niet zelf produceert, zul je het moeten importeren. Vroeger hadden we Russisch gas, maar nu hebben we dat ingewisseld voor LNG, vloeibaar gas. Dat komt voor een groot deel uit de Verenigde Staten en verder uit het Midden-Oosten."
Bekijk ook
VK wil juist meer gas winnen
Alleen is er op de LNG-markt felle concurrentie met Aziatische landen. "Die hebben vaak langetermijncontracten waarbij ze al grote hoeveelheden hebben vastgelegd. Europa kiest toch in een grote mate voor spotcontracten, waarbij we moeten hopen dat LNG beschikbaar is en dat blijft een onzekere situatie", legt Visser uit.
De expert denkt dat het daarom goed is als Nederland kijkt naar hoe het Verenigd Koninkrijk de leveringszekerheid nu wil garanderen. De Britse premier Rishi Sunak heeft deze week een heel andere strategie aangekondigd: zijn regering gaat juist volop inzetten op gas en wil de binnenlandse productie opschroeven door in de Noordzee gas (en olie) te winnen.
'Keuze is aan de politiek'
"Het kabinet heeft ook aangekondigd dat de gaswinning in de Noordzee weer zou worden opgekrikt", zegt Visser daarover. Maar dat is wel relatief, benadrukt hij: de gaswinning in de Noordzee daalt volgens hem 'razendsnel' en Engeland en Nederland willen die daling nu wat minder snel laten gaan. "Om het zo meer in evenwicht te brengen met het gasgebruik in de toekomst."
Dat is dus zeker een optie waar het kabinet naar moet kijken, vindt de lector energietransitie. "En ik zou persoonlijk kiezen voor een strategie waarbij je een belangrijk deel van LNG-import langjarig vastlegt. Maar uiteindelijk is dat een keuze die de politiek voor ons maakt. Daar hebben we als burgers niet zoveel over te zeggen."
Hila Noorzai legt in de tv-studio uit waar Nederland nu zijn gas vandaan haalt (en wil gaan halen)