Rechercher dans ce blog

Sabtu, 23 April 2022

EU stemt in met DSA die bedrijven verplicht op te treden tegen nepnieuws - Tweakers

De Europese Commissie heeft een akkoord bereikt over de Digital Services Act, die onder andere grote techbedrijven verplicht om desinformatie harder aan te pakken. Onderdeel van de wet is dat de bedrijven harder moeten optreden tegen nepnieuws en dat ze openheid moeten geven over algoritmes die nepnieuwsverspreiding stimuleren.

De wet is officieel door de Europese Unie aangenomen en wordt daarmee eind dit jaar van kracht. De Digital Services Act, of DSA, draait om content op online platformen. Tweakers schreef begin dit jaar een achtergrondartikel over wat de DSA allemaal regelt. De kern van de wet is dat platformen harder moeten optreden tegen ongewenste content, zoals afbeeldingen van kindermisbruik of terroristisch materiaal. Hoewel de bedrijven daar al tegen optreden, vindt de EU dat de techbedrijven niet zichzelf moeten reguleren maar dat dat op overheidsniveau moet gebeuren.

Een van de controversieelste onderdelen van de wet is de regulering van desinformatie. Onder de DSA zijn bedrijven verplicht harder op te treden tegen nepnieuws. De Nederlandse staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Digitalisering zegt in een reactie blij te zijn met de nieuwe wet. "Deze wetgeving is een doorbraak in hoe we desinformatie aanpakken. Bigtechbedrijven moeten nu veel meer doen. Ze moeten bots en nepaccounts weren en samenwerken met onafhankelijke factcheckers. Algoritmes die desinformatie stimuleren, moeten worden aangepast. Dat is een hele stap vooruit."

Van Huffelen zegt tegen Tweakers dat ze niet denkt dat dat op gespannen voet staat met de vrijheid van meningsuiting. "Die bestaat ook binnen de DSA. Natuurlijk is het een lastige discussie, dat was ook het pijnpunt van het overleg. Vrijheid van meningsuiting is heel belangrijk, maar we moeten ook oog hebben voor de negatieve kanten als dit niet gereguleerd is, zoals haatzaaien en polarisatie. Dat moeten we aanpakken."

Techbedrijven moeten in de toekomst ook openheid gaan geven over de algoritmes die ze gebruiken om informatie te ordenen en nieuws te tonen. Daarmee hoopt de EU dat er meer duidelijkheid komt over de manieren waarop nepnieuws en desinformatie worden gepromoot op de platformen. Daarvoor komen er nieuwe toezichthouders. Er komt, vergelijkbaar met de AVG, een Europese toezichthouder en een nationale toezichthouder. In Nederland wordt dat takenpakket mogelijk ondergebracht bij de toekomstige algoritmetoezichthouder die onder de Autoriteit Persoonsgegevens gaat vallen. Staatssecretaris Van Huffelen zegt dat ze in overleg is met de AP, die 'momenteel aan het kijken is hoe het die rol kan invullen'. Ook wordt er nog overlegd met onder andere het ministerie van Economische Zaken. Van Huffelen benadrukt dat de beslissing nog niet helemaal rond is. "We moeten op nationaal niveau nog invullen wie dit toezicht gaat houden, maar er is een zekere logica om die taak bij deze algoritmetoezichthouder te leggen."

Opvallend is dat de algoritmetoezichthouder in zowel de verkiezingsprogramma's als in het regeerakkoord werd gepresenteerd als oplossing tegen discriminerende algoritmes bij de overheid. De regulering van algoritmes van techbedrijven werd toen vrijwel niet genoemd.

Op dit moment bestaat de voorgenomen algoritmetoezichthouder voor Nederland nog niet. Als de DSA eind dit jaar in werking treedt, moet de regering haast maken een toezichthouder in het leven te roepen, of dat nu een nieuwe toezichthouder wordt of de voorgenomen algoritmewaakhond. Van Huffelen: "Wat mij betreft zetten we ook vaart achter de algoritmewaakhond. Dat wilden we sowieso al. Het plan is om voor de zomer duidelijk te hebben wat daarbij precies het proces wordt."

Als toezicht op bigtechalgoritmes inderdaad onder de nieuwe algoritmewaakhond komt te vallen, is het de vraag hoeveel slagkracht die krijgt. Die waakhond valt straks onder verantwoordelijkheid van de AP. Dat bracht vorige week zijn jaarverslag uit. Daarin stond dat de toezichthouder op vrijwel alle vlakken tekort schiet vanwege geldgebrek. Van Huffelen is niet bang dat de DSA alleen op papier effectief wordt. "Het is aan mij om straks te zorgen dat de handhaving functioneert. Het is belangrijk om daarover te blijven praten met alle betrokkenen. In de DSA is bovendien ook opgenomen dat partijen zelf moeten meebetalen aan handhaving. Daardoor komt er meer budget beschikbaar."

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Adblock test (Why?)


EU stemt in met DSA die bedrijven verplicht op te treden tegen nepnieuws - Tweakers
Read More

Wilde staking bagagepersoneel KLM op een van drukste dagen van het jaar - NOS

Journalist Doron Sajet van NH Nieuws meldt dat zo'n 150 medewerkers meedoen aan de staking. Een woordvoerder van Schiphol zegt dat reizigers rekening moeten houden met vertragingen en annuleringen. De situatie in de vertrekhallen is volgens haar "beheersbaar".

Een woordvoerder van KLM zegt dat er op dit moment nog volop "informatie wordt verzameld". Op Twitter schrijft het bedrijf verder dat er vandaag sowieso al verstoringen waren door een ongunstige windrichting en onderhoud aan een landingsbaan. Op de site van Schiphol is te zien dat er tot 10.00 uur zeker zeven KLM-vluchten zijn geannuleerd.

FNV schrijft in een persbericht dat het bagagepersoneel donderdagavond een mail ontving dat een deel van het werk zou worden uitbesteed aan bagageafhandelaar Viggo. Daarmee zou het personeelstekort aangepakt moeten worden, maar volgens de bagagemedewerkers heeft het gebrek aan mensen vooral te maken met de "zeer slechte" arbeidsvoorwaarden. "En daar weigert KLM iets aan te doen."

Gesprek met topman

De stakende KLM-werknemers eisen een gesprek met KLM-directeur René de Groot. FNV zegt bereid te zijn als bemiddelaar op te treden.

Hoewel FNV de staking niet heeft georganiseerd, zegt de vakbond niet te zijn verrast door de actie van de werknemers. In een recente ledenraadpleging gaven de KLM'ers volgens FNV aan de "enorme werkdruk niet meer te zullen accepteren en dat ze echte oplossingen eisen".

Adblock test (Why?)


Wilde staking bagagepersoneel KLM op een van drukste dagen van het jaar - NOS
Read More

Jumat, 22 April 2022

Gasunie: stoppen met Russisch gas geen probleem voor gaslevering - Telegraaf.nl

"De leidingen liggen er, het maakt niet zoveel uit welk gas er doorheen gaat", geeft een woordvoerster van het gastransportbedrijf aan. Maar wanneer de gaskraan uit Rusland plots dichtgedraaid wordt, dan zou dat wel technische problemen kunnen geven. Als het daarentegen geleidelijk gebeurt speelt dat niet, en is er bovendien nog tijd om elders extra gas te regelen.

Het extra inzetten van vloeibaar gemaakt gas (lng) kan ook helpen. Dat kun je niet direct inzetten, maar Gasunie heeft een installatie waarbij buitenlands gas geschikt gemaakt kan worden voor gebruik in Nederland. Voor Russisch gas is die installatie ook nodig, want het Russische gas verschilt ook van het gas dat in Groningen uit de grond wordt gehaald.

Gasunie stelt dat aardgas de komende jaren hoe dan ook nog nodig is in Nederland. Duurzame alternatieven zoals groene waterstof zijn inmiddels in opkomst maar hebben nog wat tijd nodig om verder te groeien. De organisatie benadrukt onverminderd door te gaan met eerder gemaakte verduurzamingsplannen. Denk bijvoorbeeld aan de verdere ontwikkeling van transport van waterstof, groen gas, warmte en CO2.

"We doen dat allemaal in nauwe samenwerking met het kabinet", benadrukt de woordvoerster. Achter de schermen wordt volgens haar veel afgestemd. Maar ze moet bekennen dat het besluit van vrijdag ook voor Gasunie nieuw is. Het bedrijf hield er wel eerder al rekening mee dat het afstappen van Russisch gas tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.

'Grote zorgen' bij Essent over snel afstappen van Russisch gas

Energieleverancier Essent maakt zich "grote zorgen" over het voornemen van het kabinet om al voor het einde van het jaar compleet onafhankelijk te zijn van Russisch gas. In een eerste reactie wijst de onderneming erop dat er nu nog geen plan klaar zou liggen. "En zonder plan is overgaan tot actie niet verstandig."

Essent zegt het liefst te zien dat het afstappen van gas uit Rusland door de Europese Unie wordt opgepakt. Nederland kan dan wel als voortrekker optreden. Dan zou het ook mogelijk zijn om andere partijen bij de keuze te betrekken om leveringszekerheid te garanderen.

Bij Essent wordt de inkoop van aardgas door het Duitse moederbedrijf E.ON geregeld, liet de onderneming vorige maand weten. Hoeveel gas van Essent precies uit Rusland afkomstig was, kon een woordvoerster toen daarom niet zeggen. E.ON had Essent wel verteld dat Russisch gas minder dan 10 procent uitmaakt van het gas dat is bestemd voor de Nederlandse dochteronderneming.

Adblock test (Why?)


Gasunie: stoppen met Russisch gas geen probleem voor gaslevering - Telegraaf.nl
Read More

Amsterdam eist sluiting 'darkstores' van flitsbezorgers om overlast - NOS

De gemeente Amsterdam heeft drie vestigingen van flitsbezorgers opgedragen de deuren te sluiten. Als ze niet binnenkort dichtgaan moeten ze een dwangsom van 20.000 euro betalen. Alledrie de zogeheten darkstores liggen in de wijk De Pijp. Volgens de gemeente zijn ze in strijd met het bestemmingsplan.

"Ze zijn gevestigd op locaties die bedoeld zijn voor detailhandel: winkels waar klanten in en uit lopen en producten kunnen uitkiezen. Darkstores met flitsbezorging voldoen niet aan de eisen uit het bestemmingsplan: de winkelruimtes zijn niet publiek toegankelijk: het zijn distributiecentra voor flitsbezorging." De zaken worden darkstores genoemd omdat ze vaak afgeplakte ramen hebben en je er dus niet naar binnen kan.

'Veel overlast'

Het gaat om filialen van de bedrijven Getir, Zapp en Gorillas. De flitsbezorging vanuit een woonwijk levert volgens de gemeente veel overlast op. "Deze centra worden vaker bevoorraad en voortdurend bezocht door flitsbezorgers, wat leidt tot verkeershinder, geluidsoverlast, fietsparkeeroverlast en afvaloverlast. Daarnaast zijn de ondernemingen ook buiten de gebruikelijke winkeltijden open."

Amsterdam besloot onlangs al voorlopig geen nieuwe darkstores toe te laten en met beleid te komen over hoe en waar in de stad ze nog wel welkom zijn. Ook Rotterdam staat voorlopig geen nieuwe toe. Maar sluiting van bestaande filialen dwingen tot sluiting kan problematisch zijn. Volgens de gemeente is het mogelijk omdat ze niet aan het bestemmingsplan voldoen.

Sluiting aangevochten bij rechter

Onlangs werd al een ander Zapp-filiaal in het westen van de stad opgedragen te sluiten. Het bedrijf vecht dat besluit aan bij de rechter. Naar verwachting doet die daar volgende week uitspraak over. "Wij zijn vrij zeker van onze zaak", zegt een woordvoerder van de gemeente hierover. "Dit is gewoon geen detailhandel zoals bedoeld in het bestemmingsplan."

Er komen dus binnenkort regels voor nieuwe darkstores. "Naar verwachting zullen ze zich dan niet meer in woonwijken mogen vestigen", aldus de woordvoerder. Mogelijk zijn ze dan nog wel toegestaan op bijvoorbeeld bedrijventerreinen. Maar flitsbezorgers zitten juist midden in woonwijken omdat ze zo snel mogelijk, liefst binnen 10 minuten, bestellingen willen bezorgen.

Adblock test (Why?)


Amsterdam eist sluiting 'darkstores' van flitsbezorgers om overlast - NOS
Read More

Gemiddeld 10 procent meer loon voor basisschoolleraar na akkoord - NU.nl

Basisschoolleerkrachten gaan er dit jaar gemiddeld 10 procent op vooruit. Daardoor verdienen ze evenveel als leraren op een middelbare school. Jarenlang was er een loonkloof tussen de beide functies, maar die verdwijnt dus in de nieuwe cao, kondigt de Algemene Onderwijsbond (AOb) vrijdag aan.

De afgelopen jaren waren er regelmatig protesten van leerkrachten in het basisonderwijs, die het kabinet opriepen om hun loon te verhogen naar dat van leraren in het middelbaar onderwijs. Die loonkloof is nu van de baan.

De vakbonden en onderwijskoepels kwamen tot een overeenkomst voor een cao die met terugwerkende kracht geldt tussen 1 januari en 31 mei van dit jaar. De onderhandelingen voor een reguliere cao voor dit jaar worden meteen opgestart.

Op Prinsjesdag in september vorig jaar was al duidelijk dat het kabinet het verschil in salaris wilde oplossen. Daar werd toen 500 miljoen euro voor uitgetrokken. Nu komt daar nog 900 miljoen euro bij, waardoor het totaalbedrag op bijna 1,5 miljard komt.

Precieze percentages zijn moeilijk te geven

Hoeveel iedereen er nu precies op vooruitgaat, is volgens de AOb moeilijk te zeggen, omdat dit per persoon verschilt. "De salarisschalen van het primair onderwijs zijn verdwenen, iedereen valt nu onder de schalen van het voortgezet onderwijs. En de treden, de stapjes waarin het salaris jaarlijks omhooggaat, zijn ook anders", legt AOb-bestuurder Thijs Roovers uit.

Het verschilt voor iedereen. "Niet iedereen gaat er maandelijks fors op vooruit", zegt Roovers. "Het hangt af van in welke salarisschaal je zit, op welke trede en welke functie je hebt."

De AOb ontwikkelde wel een tool waarmee elke leerkracht zijn nieuwe salaris kan berekenen. Die komt volgende week online.

Ook werkdruk wordt verminderd

Het kabinet trekt daarnaast 300 miljoen euro uit om de werkdruk in het middelbaar onderwijs aan te pakken. "Er is vaak veel aandacht voor basisschoolleerkrachten, maar in het voortgezet onderwijs is de werkdruk ook hoog", zegt minister Dennis Wiersma (Onderwijs).

Ten slotte wordt er volgend jaar 150 miljoen euro uitgetrokken om leerkrachten op scholen met kwetsbare leerlingen beter te betalen. Zo wil de minister het lerarentekort op die scholen oplossen.

Henk Hagoort, voorzitter van de VO-raad, spreekt over een belangrijk akkoord. "Vooral omdat het om structurele investeringen gaat. Maar geld lost niet alles op. Daarom ben ik ook blij dat we met elkaar een werkagenda hebben gemaakt, die leidend is bij de gesprekken die volgen op dit akkoord."

Daarin komt een aantal speerpunten van het voortgezet onderwijs nadrukkelijk aan bod. Daarbij gaat het onder meer om het aantrekkelijker maken van het beroep "door het realiseren van ontwikkeltijd voor docenten, het verder uitbouwen van het samen opleiden van leraren en het versterken van de positie van schoolleiders in het voortgezet onderwijs".

Adblock test (Why?)


Gemiddeld 10 procent meer loon voor basisschoolleraar na akkoord - NU.nl
Read More

CNN kondigt al na drie weken einde van streamingdienst CNN+ aan - NU.nl

CNN stopt met de betaalde streamingdienst CNN+. De dienst was sinds 29 maart beschikbaar voor Amerikaanse gebruikers, maar stopt na een maand op 30 april.

De Amerikaanse nieuwszender heeft zo'n 300 miljoen dollar uitgegeven om de streamingdienst te ontwikkelen, maar volgens BBC kijken dagelijks slechts tienduizend mensen. De dienst stopt nu omdat CNN en het nieuwe moederbedrijf Warner Bros Discovery onenigheid hadden over de investering op lange termijn, schrijft Axios.

CNN+ zou na vier jaar winst moeten gaan maken. In totaal zou er een miljard dollar in de dienst geïnvesteerd worden. De dienst moest meer diepgang bieden naast de verslaggeving van het dagelijkse nieuws en kostte 6 dollar per maand.

Abonnees van CNN+ die voor langere termijn hadden betaald, krijgen na het sluiten van de dienst hun geld terug. Werknemers worden nog drie maanden doorbetaald. Warner Bros Discovery zoekt nieuwe werkplekken voor hen binnen het bedrijf. Lukt dat niet, dan krijgen ze nog zeker zes maanden ontslagvergoeding.

Adblock test (Why?)


CNN kondigt al na drie weken einde van streamingdienst CNN+ aan - NU.nl
Read More

Kadaster registreert een derde minder verkochte huizen | Geld | Telegraaf.nl - Telegraaf.nl

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster werden in het eerste kwartaal 43.923 woningverkopen geregistreerd. Dat was het laagste aantal in zes jaar tijd. De gemiddelde prijs van de geregistreerde woningen lag in maart 19,5% hoger dan een jaar geleden. Daarin zit dus een vertragingseffect omdat het aankopen van enige maanden eerder betrof.

Onlangs meldde makelaarsorganisatie NVM op basis van actuele transacties van makelaars dat de prijsstijging in het eerste kwartaal is afgezwakt naar minder dan 14%. Ten opzichte van een kwartaal eerder was sprake van een prijsdaling van ruim 2%. De opgelopen hypotheektarieven en toegenomen onzekerheid drukken de toch al hoog opgelopen woningprijzen, aldus de makelaarsvereniging.

Volgens het CBS lagen in alle provincies het aantal geregistreerde transacties lager op zowel jaar- als kwartaalbasis. In Utrecht was de daling op jaarbasis het grootst met bijna 39% minder verkochte woningen. In Flevoland was dit het minst groot, al daalde het aantal transacties hier nog altijd met bijna een kwart.

Daar tegenover stegen de geregistreerde prijzen in Flevoland met 25% weer het hardst. Limburg sluit hier de rij. In de zuidelijke provincie was een huis in doorsnee 17% meer waard dan een jaar eerder.

Qua woningtypen was de daling van de transacties het minst te merken bij appartementen. Daar was sprake van een min van 16%. Het aantal tussenwoningen, vrijstaande huizen en twee-onder-een-kapwoningen dat van eigenaar wisselde daalde tussen de 36 en 40%.

Adblock test (Why?)


Kadaster registreert een derde minder verkochte huizen | Geld | Telegraaf.nl - Telegraaf.nl
Read More

Pia Dijkstra volgt Kuipers op en wordt demissionair minister voor Medische Zorg - NU.nl

Door onze nieuwsredactie 01 feb 2024 om 14:58 Update: 4 uur geleden Pia Dijkstra treedt als demissionair minister voor Medische Zo...